Μετά το άρθρο 4 του ν. 3907/2011, προστίθεται άρθρο 4Α ως εξής:
«Άρθρο 4Α
Αρχή Προσφυγών – Προϋπολογισμός – Οικονομική – Διαχείριση – Προμήθειες –Στέγαση Υπηρεσιών
1. Η Αρχή Προσφυγών έχει ίδιο προϋπολογισμό ως ειδικός φορέας του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, όπου εγγράφονται οι πιστώσεις για την αντιμετώπιση των αναγκών λειτουργίας των υπηρεσιών και του προσωπικού της. Ειδικότερα, εγγράφονται πιστώσεις που αφορούν δαπάνες για:
α) αποδοχές του προσωπικού που δεν μισθοδοτείται από τις υπηρεσίες από τις οποίες έχει αποσπαστεί, αμοιβές υπερωριακής απασχόλησης, αμοιβές και αποζημιώσεις μελών των Επιτροπών Προσφυγών, αμοιβές υπηρεσιών διερμηνείας, εφόσον δεν καλύπτονται από άλλους πόρους, οδοιπορικά έξοδα και άλλες συναφείς αποζημιώσεις, β) αγορά, μίσθωση, επισκευή και συντήρηση κτηριακών εγκαταστάσεων και κάθε είδους υλικοτεχνικού εξοπλισμού, γ) λειτουργικά έξοδα, έξοδα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης του προσωπικού και των μελών των Επιτροπών Προσφυγών.
2. Στον προϋπολογισμό της Αρχής Προσφυγών εγγράφονται πιστώσεις για κάθε άλλη δαπάνη, πέρα από όσες περιλαμβάνονται στην παράγραφο 1, που είναι αναγκαία για τη λειτουργία των υπηρεσιών της, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
3. Στην Αρχή Προσφυγών συνιστάται πάγια προκαταβολή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 108 ν. 4270/2014 (ΦΕΚ 143 Α΄).
4. Η οικονομική διαχείριση της Αρχής Προσφυγών ασκείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της και οι δαπάνες πραγματοποιούνται, ελέγχονται, εκκαθαρίζονται και εντέλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις περί δημοσίου λογιστικού.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης ρυθμίζονται ειδικά θέματα διαχείρισης υλικού, χρημάτων, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα, εφόσον απαιτείται.
6. Η Αρχή Προσφυγών δύναται να στεγάζεται σε κτήρια του Δημοσίου, φορέων του Δημοσίου ή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή και ιδιωτικών φορέων που παραχωρούνται δωρεάν.
Για την πληρότητα της λειτουργικής ανεξαρτησίας της Αρχής Προσφυγών είναι δέον,κατά τη γνώμη μου, να προστεθούν ρητώς τα ακόλουθα εδάφια στο τέλος της παραγράφου 1 του προτεινόμενου άρθρου:
«δ.Διερμηνεία προφορικής ακρόασης αλλοδαπών ενώπιον των Επιτροπών Προσφυγών
ε.Πιστοποίηση θυμάτων βασανιστηρίων που προκύπτουν κατά της διαδικασία εξέτασης αίτησης διεθνούς προστασίας στην Αρχή Προσφυγών»
Εάν κρίνεται νομικά απαραίτητο, να προστεθεί και το ακόλουθο εδάφιο: «Οι πιστώσεις για τα σημεία δ’ και ε’ μπορούν να εξασφαλιστούν και από ευρωπαικούς ή άλλους πόρους και οι υπηρεσίες μπορούν να παρέχονται από φορείς της κοινωνίας των πολιτών. Η ανάθεση των αρμοδιοτήτων αυτών γίνεται από τον Διοικητικό Διευθυντή της Αρχής Προσφυγών, κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη.»
Κρίνουμε ως θετικό στοιχείο το γεγονός ότι καθιερώνεται η οικονομική αυτοτέλεια της Αρχής Προσφυγών.
Στο άρθρο 5 παρ. 2 αναφέρεται ότι η παράγραφος 7 του άρθρου 4 του ν.3907/11, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως ακολούθως: «7. Η Υπηρεσία Ασύλου και οι Περιφερειακές της Υπηρεσίες στεγάζονται σε κτήρια του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλων φορέων που παραχωρούνται χωρίς αντάλλαγμα ή σε ιδιωτικά κτίρια που μισθώνονται με δαπάνες του Δημοσίου.»
Ωστόσο, στο άρθρο 6 σχετικά με τον προϋπολογισμό, την οικονομική διαχείριση, τις προμήθειες και τη στέγαση των υπηρεσιών της Αρχής Προσφυγών η παράγραφος 6 αναφέρει: «Η Αρχή Προσφυγών δύναται να στεγάζεται σε κτήρια του Δημοσίου, φορέων του Δημοσίου ή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή και ιδιωτικών φορέων που παραχωρούνται δωρεάν.» Η εν λόγω πααγραφος αντικαθίσταται ως εξής: «6. Η Αρχή Προσφυγών και τα Παραρτήματα αυτής στεγάζονται σε κτήρια του Δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλων φορέων που παραχωρούνται χωρίς αντάλλαγμα ή σε ιδιωτικά κτίρια που μισθώνονται με δαπάνες του Δημοσίου.»
Το άρθρο αυτό εξασφαλίζει ορθώς την πλήρη οικονομική ανεξαρτησία της Αρχής Προσφυγών και,συνεπώς, σχετικό σχόλιό μου για τα οικονομικά ζητήματα της Αρχής Προσφυγών σε προηγούμενο άρθρο παρέλκει.