1.Το διοικητικό συμβούλιο του ΔΙΣΑ ορίζεται με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία κοινοποιείται αυθημερόν στους δήμους που μετέχουν σε αυτόν, και απαρτίζεται ως ακολούθως:
α. Από δημοτικούς συμβούλους ή το δήμαρχο των δήμων που εξυπηρετούν, οι οποίοι εκλέγονται από τα δημοτικά τους συμβούλια μαζί με τους αναπληρωτές τους, το αργότερο μέσα σε ένα μήνα από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών, ως ακολούθως:
i. Δήμοι με πληθυσμό από ένα (1) μέχρι δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους εκλέγουν έναν αντιπρόσωπο.
ii. Δήμοι με πληθυσμό από δέκα χιλιάδες έναν μέχρι τριάντα χιλιάδες (10.001-30.000) κατοίκους εκλέγουν δύο αντιπροσώπους.
iii. Δήμοι με πληθυσμό από τριάντα χιλιάδες έναν μέχρι εξήντα χιλιάδες(30.001-60.000) κατοίκους εκλέγουν τέσσερις αντιπροσώπους, εκ των οποίων ο ένας προέρχεται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειψηφίας.
iv. Δήμοι με πληθυσμό από εξήντα χιλιάδες έναν μέχρι εκατό χιλιάδες(60.001-100.000) κατοίκους εκλέγουν επτά αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι δύο προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
v. Δήμοι με πληθυσμό από εκατό χιλιάδες έναν μέχρι εκατόν πενήντα χιλιάδες (100.001-150.000) κατοίκους εκλέγουν δέκα αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι τρεις προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
vi. Δήμοι με πληθυσμό από εκατόν πενήντα χιλιάδες έναν μέχρι τριακόσιες χιλιάδες (150.001-300.000) κατοίκους εκλέγουν δώδεκα αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι τέσσερις προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
vii. Δήμοι με πληθυσμό από τριακόσιες χιλιάδες έναν μέχρι εξακόσιες χιλιάδες (300.001-600.000) κατοίκους εκλέγουν είκοσι αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι πέντε προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
viii. Δήμοι με πληθυσμό πάνω από εξακόσιες χιλιάδες έναν (600.001και πάνω) κατοίκους εκλέγουν είκοσι οκτώ αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι έξι προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
β. Αν το μέλη του διοικητικού συμβουλίου του νομικού προσώπου, σύμφωνα με τον υπολογισμό της προηγούμενης παραγράφου είναι περισσότερα από πενήντα (50), κάθε δημοτικό συμβούλιο εκλέγει αντιπροσώπους για το διοικητικό συμβούλιο ως εξής:
i. Δήμοι με πληθυσμό από ένα (1) μέχρι τριάντα χιλιάδες (30.000) κατοίκους εκλέγουν δύο (2) αντιπροσώπους.
ii. Δήμοι με πληθυσμό από τριάντα χιλιάδες έναν (30.001) μέχρι εξήντα χιλιάδες (60.000) κατοίκους εκλέγουν τρεις (3) αντιπροσώπους, εκ των οποίων ο ένας προέρχεται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειψηφίας.
iii. Δήμοι με πληθυσμό από εξήντα χιλιάδες έναν (60.001) μέχρι εκατό χιλιάδες (100.000) κατοίκους εκλέγουν τέσσερις (4) αντιπροσώπους, εκ των οποίων ο ένας προέρχεται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειψηφίας.
iv. Δήμοι με πληθυσμό από εκατό χιλιάδες έναν (100.001) μέχρι εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) κατοίκους εκλέγουν έξι (6) αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι δύο προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
v. Δήμοι με πληθυσμό από εκατόν πενήντα χιλιάδες έναν (150.001) μέχρι τριακόσιες χιλιάδες (300.000) κατοίκους εκλέγουν εννέα (9) αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι τρεις προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
vi. Δήμοι με πληθυσμό από τριακόσιες χιλιάδες έναν (300.001) μέχρι εξακόσιες χιλιάδες (600.000) κατοίκους εκλέγουν ένδεκα (11) αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι πέντε προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
vii. Δήμοι με πληθυσμό πάνω από εξακόσιες χιλιάδες έναν (600.001) κατοίκους εκλέγουν είκοσι (20) αντιπροσώπους, εκ των οποίων οι έξι προέρχονται από το σύνολο των συμβούλων των παρατάξεων της μειοψηφίας.
γ. Για τη διαδικασία της εκλογής των αντιπροσώπων της μειοψηφίας εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 3852/2010 που αναφέρονται στην εκλογή του γραμματέα του δημοτικού συμβουλίου.
2. Τα ονόματα των αντιπροσώπων των δήμων στο διοικητικό συμβούλιο του ΔΙΣΑ γνωστοποιούνται αμελητί στον Συντονιστή.
3. Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας της παραγράφου 1, ο ορισμός των μελών γίνεται από τον Συντονιστή. Στην περίπτωση αυτή στο διοικητικό συμβούλιο μετέχει ο δήμαρχος, και αν οι αντιπρόσωποι του ίδου δήμου είναι περισσότεροι, μετέχουν δημοτικοί σύμβουλοι του επιτυχόντος συνδυασμού κατά τη σειρά της εκλογής τους.
4. Η θητεία του διοικητικού συμβουλίου είναι πενταετής και ταυτίζεται με τη διάρκεια της δημοτικής περιόδου.
Στο σχέδιο νόμου δεν κατοχυρώνεται η πραγματική συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης και πολλώ δε μάλλον του κοινού στην διαμόρφωση των νέων φορέων, αλλά ούτε και στα σχέδια που αυτοί θα εκπονούν. Η συμμετοχή είναι βασική αρχή της διοικητικής διαδικασίας και μάλιστα σε περιβαλλοντικά θέματα επιβάλλεται από το ευρωπαϊκό δίκαιο από τις οδηγίες α) 2003/4/ΕΚ της 28.01.2003, β) 2003/35/ΕΚ της 26.05.03 και γ) 2001/42 της 27.06.01 και επιβάλλεται ειδικότερα και από την οδηγία για τη διαχείριση των απορριμάτων (βλ. ά. 31 της οδηγίας 2008/98/ΕΚ). Η συμμετοχή και η πληροφόρηση αποσκοπούν στην συναίνεση για την κοινωνική και άρα γενικότερη βιωσιμότητα των αποφάσεων και των θεσμών σε περιβαλλοντικά θέματα, στην αντοχή στον χρόνο και την εφαρμοσιμότητα σχεδίων και προγραμμάτων και αποτελούν στοιχεία άμεσης δημοκρατίας που προάγουν τον εκδομοκρατισμό της διοικητικής διαδικασίας.
Εντελώς αντίθετα από αυτές τις προβλέψεις το σχέδιο νόμου που διέπεται από ένα δημοκρατικό έλλειμα και – λαμβάνοντας υπόψιν τις εξουσίες του Συντονιστή- από ένα πνεύμα συγκεντρωτισμού εναποθέτει τις αποφάσεις στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου των ΔΙΣΑ, αφαιρώντας έτσι κάθε δυνατότητα συμμετοχής των θεσμικών οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης και του κοινού στις εν λόγω αποφάσεις και τα σχέδια των ΔΙΣΑ
Ο νόμος είναι από αυτήν την άποψη οπισθοδρομικός.
Επίσης το άρθρο 5 του σχεδίου καταστρατηγεί την αρχή της ισότητας, εφόσον εξαρτά την εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλίο από τον πληθυσμό των δήμων. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειωθεί, οτι η αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας προτάσσει οι όποιες διαφοροποιήσεις σε δικαιώματα να βασίζονται σε αντικειμενικά και σχετικά με το αντικείμενο της ρύθμισης κριτήρια. Εδώ ακριβώς ο νόμος θα έπρεπε ως κριτήριο διαφοροποίησης για την εκπροσώπηση να λάβει υπόψη το περιβαλλοντικό κόστος των περιοχών, δήμων που φιλοξενούν τους χώρους διαχείρισης απορριμάτων. Όπως άλλωστε προκύπτει από τη φιλοσοφία της νομολογίας του ΣτΕ, η περιβαλλοντική ισότητα επιβάλλει την αντιστάθμιση του περιβαλλοντικού κόστους στους θιγόμενους πληθυσμούς. Η ενίσχυση της συμμετοχής και της δημοκρατικής εκπροσώπησης του θιγόμενου κοινού θα αποτελούσε ένα μέσο αντιστάθμισης στην κατεύθυνση της περιβαλλοντικής και άρα γενικότερης ισότητας, στην κατεύθυνση της ευθυγράμμισης με τις επιταγές των ευρωπαϊκών οδηγιών και του εκδημοκρατισμού της όλης πολιτικής για τη διαχείριση απορριμάτων.
Είναι αναγκαία η ενίσχυση της συμμετοχής του κοινού τόσο κατά τη διαμόρφωση των φορέων διαχείρισης όσο και κατά την εκπόνηση από αυτούς των κάθε φορά σχεδίων. Σε αυτή την κατέυθυνση επίσης επιβάλλεται από τη δημοκρατική αρχή και από την αρχή της περιβαλλοντικής ισότητας η ενίσχυση της δημοκρατικής εκπροσώπησης των δήμων που φέρουν το περιβαλλοντικό κόστος. Κρίνεται έτσι σκόπιμη η πρόβλεψη οτι «δήμοι εντός των γεωγραφικών ορίων των οποίων λειτουργεί ΧΥΤ και ορίζουν λόγω του πληθυσμιακού κριτηρίου της παρούσας παραγράφου λιγότερα από τρία μέλη στο Δ.Σ. του ΔΙΣΑ, θα ορίζουν, κατ έξαίρεση τρία μέλη, ώστε να εκπροσωπείται με ένα μέλος και η μειοψηφία των δημοτικών τους συμβουλίων στο Δ.Σ. του ΔΙΣΑ» (βλέπε ά. 5 παρ. 1 του παρόντος σχεδίου νόμου).
Άρθρο5 : Διοικητικό Συμβούλιο
Αυτά ισχύουν όταν ο ΔΙΣΑ είναι Σύνδεσμος. Όταν ο ΔΙΣΑ έχει άλλη νομική μορφή (π.χ. Α.Ε.) από τη κείμενη για κάθε περίπτωση νομοθεσία, άλλα όργα-να προβλέπονται. Το αγνοεί ο συντάκτης;