Οι Διαχειριστές Στερεών Αποβλήτων έχουν τις κάτωθι αρμοδιότητες:
α. Εκπονούν σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων της τοπικής τους αρμοδιότητας, το οποίο υποβάλλεται για έγκριση στην περιφέρεια σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
β. Εξειδικεύουν και υλοποιούν τους στόχους και τις δράσεις του ΠΕΣΔΑ, που έχει κυρωθεί κατά τη διαδικασία που προβλέπεται στην κείμενη νομοθεσία, για την προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, επεξεργασία, αξιοποίηση και διάθεση των στερεών αποβλήτων, χωρίς να μπορούν να τροποποιήσουν τα προβλεπόμενα σε αυτό.
γ. Μπορούν να διαθέτουν προς πώληση τα προϊόντα που προέρχονται από τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, τα δε έσοδα από την πώληση αυτών συνυπολογίζονται για τον καθορισμό της ετήσιας εισφοράς της περ. α της παρ. 1 του άρθρου 13. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης καθορίζεται ο τρόπος κατανομής των εσόδων στους δήμους, τα κριτήρια που ακολουθούνται για την κατανομή αυτή, καθώς και ο τρόπος υπολογισμού του ποσού από τα έσοδα που παραμένει στο νομικό πρόσωπο για την εξυπηρέτηση του σκοπού του, καθώς και ποιες ανάγκες καλύπτει το ποσό αυτό.
δ. Μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης και άλλων διεθνών οργανισμών.
ε. Μπορούν να αναθέτουν επιμέρους υπηρεσίες διαχείρισης των αποβλήτων και λοιπές υπηρεσίες λειτουργίας σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.
στ.Παρέχουν υπηρεσίες, διεξάγουν έρευνες και εκπονούν αναπτυξιακές, τεχνοοικονομικές και οργανωτικές μελέτες, καθώς επίσης επιτρέπεται να επιβλέπουν και να υλοποιούν προγράμματα, των οποίων η διενέργεια ανατίθεται στο ΔΙΣΑ από τα Υπουργεία, την Περιφέρεια, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, δήμους και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (νπδδ). Στην απόφαση ανάθεσης προβλέπονται οι σχετικοί όροι και η αμοιβή του ΔΙΣΑ.
Θα πρέπει τόσο για λόγους περιβαλλοντικούς, όπως υπαγορεύεται από την αρχή της εγγύτητας και της αυτάρκειας σχετικά με τη διαχείριση των απορριμάτων, όσο και για λόγους της διοικητικής λειτουργικότητας να υπάρξει πρόβλεψη για την κατά περίπτωση εξέταση της βιωσιμότητας των υπαρχόντων φορέων διαχείρισης απορριμάτων. Εξάλλου δεν διαφαίνεται κάποιος λόγος δημοσίου συμφέροντος υπέρτερος της εξασφάλισης της βιωσιμότητας των υπαρχουσών δομών, ιδαίτερα εφόσον ο νόμος ναι μεν επικαλείται την αποκέντρωση στην ουσία όμως την καταστρατηγει. Αναγκαία προϋπόθεση για αυτό είναι η πρόβλεψη μίας τέτοιας διαδικασίας αλλά και ενός εύλογου χρόνου. Η κατάργηση υπαρχόντων φορέων ουσιαστικά παραβλέπει την εμπειρία που έχουν αυτοί σε θέματα διαχείρισης των απορριμάτων. Εξάλλου και από το νόμο στο ά. 3 περ. ε προβλέπεται οτι οι ΔΙΣΑ μπορούν να αναθέτουν επιμέρους υπηρεσίες διαχείρισης σε φυσικά και νομικά πρόσωπα σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. Γεννάται λοιπόν το ερώτημα γιατί να καταργηθούν οι υπάρχοντες φορείς. Οι υπάρχουσες δομές λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία τους και εφόσον εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα τους, θα έπρεπε να απολαμβάνουν μία προτεραιότητα στην ανάθεση τέτοιων υπηρεσιών διαχείρισης. Κρίνεται έτσι σκόπιμη η πρόβλεψη οτι σε περίπτωση τέτοιας ανάθεσης θα δίνεται προτεραιότητα σε νομικά πρόσωπα που έχουν συσταθεί και λειτουργούν χάριν του δημοσίου συμφέροντος και έχουν αποδεδειγμένη εμεπιρία άνω στη διαχείριση στερεών αποβλήτων.
΄Αρθρο 3: Αρμοδιότητες ΔΙΣΑ
Παρ.α. Το Υπουργείο Εσωτερικών (κ. Καπετάνιος) μας υποχρέωσε με ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα (Αυγ.-Σεπτ. 2015) και διεκπεραιώσαμε το Τοπικό Σχέδιο για κάθε Δήμο (που ενσωματώθηκε στο ΠΕΣΔΑ), και τώρα τα ξεχνά και μας παραπέμπει στους ΔΙΣΑ που «Εκπονούν σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων της τοπικής τους αρμοδιότητας».
Παρ. ε. Τον συντάξαντα τον ενδιαφέρει αποκλειστικά και μόνον η γραφειοκρατική διαδικασία και όχι η ουσία. Έτσι σε κανένα σημείο του παρόντος άρθρου για τις αρμοδιότητες δεν αναφέρει ότι ο ΔΙΣΑ έχει βασική του αρμοδιότητα τη λειτουργία των έργων Διαχείρισης Αποβλήτων με ίδια μέσα και προσωπικό. Αντίθετα (πιθανώς επειδή έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του τις ΣΔΙΤ) στη παράγραφο (ε.) δίνει τη δυνατότητα ανάθεσης των υπηρεσιών του σε τρίτους.
Παρ. στ. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να αυτοσχεδιάζει και να τα κάνει «θάλασσα». Να αντιγράψει και παραμείνει σε ισχύ το άρθρο 1 «Αρμοδιότητες ΦοΔΣΑ» της ΚΥΑ 2527 (ΦΕΚ 83 Β/23-01-2009). Εάν ο συντάξας ανέτρεχε στη ΚΥΑ αυτή (όμως από ότι φαίνεται σε όλο το κείμενο του Σχεδίου Νόμου, μάλλον αγνοεί την ύπαρξή της) τότε τα περισσότερα κενά και ανακρίβειες που υπάρχουν θα είχαν αποφευχθεί.
Σύμφωνα με το εδάφιο α’ του άρθρου 3, οι ΔΙΣΑ εκπονούν σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων της τοπικής τους αρμοδιότητας, το οποίο υποβάλλεται για έγκριση στην περιφέρεια σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Σύμφωνα με το εδάφιο β’ του ίδιου άρθρου, οι ΔΙΣΑ εξειδικεύουν και υλοποιούν τους στόχους και τις δράσεις του ΠΕΣΔΑ, που έχει κυρωθεί κατά τη διαδικασία που προβλέπεται στην κείμενη νομοθεσία, για την προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, επεξεργασία, αξιοποίηση και διάθεση των στερεών αποβλήτων, χωρίς να μπορούν να τροποποιήσουν τα προβλεπόμενα σε αυτό. Όμως, από καμία διάταξη δεν προβλέπεται το όργανο που είναι αρμόδιο για την εκπόνηση και την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ. Με τον τρόπο αυτό, άμεσα, αφαιρείται από ορισμένους ΟΤΑ α’ βαθμού οι οποίοι πρέπει να δημιουργήσουν ΔΙΣΑ, αλλά και από τους φορείς διαχείρισης απορριμμάτων των ΟΤΑ, η αρμοδιότητα εκπόνησης και αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ (αρ. 35 ν.4042/12), παρά το γεγονός ότι η αρμοδιότητα αποκομιδής και διαχείρισης των απορριμμάτων ανήκει στους ΟΤΑ α’ βαθμού, σύμφωνα με το άρθρο 75 του ν. 3463/2006.