Άρθρο 01 – μόνο

Καθιερώνεται ως Παγκόσμια Ημέρα Ελληνοφωνίας και Ελληνικού Πολιτισμού η 20η Μαΐου, ημερομηνία που ταυτίζεται με τη γέννηση του κορυφαίου των φιλοσόφων και διαμορφωτών του παγκόσμιου πνεύματος και πολιτισμού, Σωκράτη, με στόχο:
•την ανάδειξη της διαχρονικής παρουσίας και εξέλιξης της Ελληνικής γλώσσας, ως καθοριστικού στοιχείου της εθνικής ταυτότητας και του Ελληνικού Πολιτισμού στην πανανθρώπινη διάστασή του,
•την προαγωγή της διαρκούς και διαπλαστικής συμβολής της Ελληνικής γλώσσας, ως εργαλείου ανάπτυξης και διαμόρφωσης αρχών και εννοιών στο πεδίο της φιλοσοφίας, των επιστημών, των πολιτικών ιδεών και του ευρωπαϊκού πολιτισμού,
•την προώθηση του ρόλου της Ελληνοφωνίας σε ο, τι αφορά τη διεπικοινωνία του Ελληνισμού στην Ελλάδα και την Κύπρο, την Ελληνική Διασπορά, αλλά και κάθε πολίτη του κόσμου, που μετέχει των αξιών της Ελληνικής Παιδείας και του Ελληνικού Πολιτισμού.
Υπ’ αυτό το πρίσμα, διοργανώνονται εκδηλώσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν κυρίως παρουσιάσεις, επιστημονικές ημερίδες και ομιλίες, που αφορούν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς και εκθέσεις και εκδηλώσεις, με αντικείμενο ανάδειξης και μελέτης τη σχέση και την αλληλεπίδραση της Ελληνικής γλώσσας με τις ανθρωπιστικές επιστήμες και τις Καλές Τέχνες. Στην Ελληνική Επικράτεια, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων καταρτίζεται με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών. Εκδηλώσεις ανά τον κόσμο, δύνανται να διοργανώνονται από τη Γενική Γραμματεία Αποδήμου Ελληνισμού, σε συνεργασία με τις Ομογενειακές Οργανώσεις και τις Διπλωματικές Αρχές, που υπάγονται στο Υπουργείο Εξωτερικών.

  • 1. Συμφωνώ με το παραπάνω σχόλιο της κ. Έρση Φιλιπποπούλου, να γίνει προσπαθεια διεθνης αναγνωρισης όπως και στις άλλες γλώσσες.

    2. Αυτη η πρόταση πηγάζει απο την Ελληνική Κοινότητα Ιταλίας. Νομιζω ότι πρωτα πρέπει να αποφασισει το Συμβουλιο Αποδημου Ελληνισμου. Αλλα εδω ερχεται αλλο ερωτημα. Το Συμβουλιο Αποδημου Ελληνισμου ειναι αδρανες. Απο τη μια μερια δεν εγιναν εκλογες εδω και 4 χρονια με το σημερινο νομο και απο την αλλη μερια ο νεος νομος δεν ειναι σε ισχυ.

    Συγκεκριμμενη Προταση
    1. Να γίνουν αμμεσα οι εκλογες τον Ιουλιο 2016 με το σημερινο νομο
    2. Το νεο ΔΣ του ΣΑΕ να αποφασισει για την παγκοσμια ημερα Ελληνισμου.

    Συγκεκριμμενη εναλλακτικη προταση
    1. Να αποφασιστει ο νεος νομος τον Ιουλιο 2016
    2. Να γινουν οι εκλογες για το νεο ΔΣ του ΣΑΕ το Σεπτεμβριο 2016
    3. Το νεο ΔΣ του ΣΑΕ να αποφασισει για την παγκοσμια ημερα Ελληνισμου

    με εκτιμηση
    Διαμαντης Γκικας
    Προεδρος Ομοσπονδιας Θεσσαλικων Συλλογων Ευρωπης

  • Ένα ίσως πιο σημαντικό σημείο είναι, πέρα από μία επετειακή ημέρα που μπορεί να αξιοποιηθεί θετικά, το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει ο στρατηγικός φορέας για την διάδοσης της είτε στο Υπουργείο Παιδείας είτε στο Πολιτισμού, διότι απαιτείται κάτι παραπάνω από μία επέτειο. Η επέτειος είναι είναι ένα μέσο. Το ερώτημα είναι εάν θα υπάρξει σχέδιο. Στην επέτειο θα παρουσιάζεται το αποτέλεσμα ενός προγράμματος, μακροχρόνιου ή βραχυχρόνιου, και θα πρέπει να επιδιώκει και να επιτυγχάνει συγκεκριμένους στόχους. Τίποτα από αυτά δεν θα γίνει εάν κάποιος δεν το θεωρεί αποστολή του να το υλοποιήσει και μπορεί να ξεχαστεί μόλις αλλάξει ο Υπουργός που το εμπνεύστηκε, ίσως κι ο ίδιος να το ξεχάσει εάν άλλα «πιο σοβαρά» ανακύψουν, στον τομέα ευθύνης του, με την έννοια ότι για εκείνα θα αξιολογηθεί το έργο του από τους ψηφοφόρους του.

    Θα μπορούσα να κάνω πολλές προτάσεις κι είναι βέβαιο ότι πολλοί ακόμη και πιο ειδικοί θα μπορούν να τα καταφέρουν και καλύτερα. Αυτό που προσωπικά θα ήθελα να συνεισφέρω στο διάλογο είναι η εμπειρία μου ως πολίτη (1) (2) που γνώρισα την αδιαφορία των αρμοδίων στο υπόψη θέμα σε μία εποχή που ή Ελλάδα είχε πόρους ακόμη και να σπαταλήσει, κι ως Αξιωματικός με αρκετές σπουδές, θεωρώ ότι τίποτα δεν προχωράει εάν δεν υπάρχει φορέας στρατηγικής σχεδίασης και τίποτα δεν επιτυγχάνεται κατά τύχη. Για ένα τέτοιο αντικείμενο απαιτείται, έστω ως πρόβλεψη για την αρχή, ένας φορέας διακλαδικός όπως λέμε στις Ένοπλες Δυνάμεις ή διυπουργικός για το Δημόσιο Τομέα, ανεξάρτητα εάν κάπου προφανώς θα υπάγεται διοικητικά, όμως λειτουργικά πρέπει να συνδέεται με όλα τα Υπουργεία και τις Υπηρεσίες.

    Παράδειγμα – Απορία: Πως, σύμφωνα με το παρόν νομοσχέδιο, το Υπουργείο Εξωτερικών θα συντονίζεται με τις Περιφέρειες της χώρας; Απευθείας; Μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών; ή μέσω διαπροσωπικών σχέσεων των περιφερειαρχών με τη γραμματεία του απόδημου Ελληνισμού; Και τι ρόλο θα έχουν τα Πανεπιστήμια; Ποια η διασύνδεση με Ευρωπαϊκά προγράμματα; Κάθε Περιφέρεια θα τα εκπονεί μόνη της; κλπ

    Παράδειγμα: Μία αποτυχία της γλώσσας μας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία
    Όταν ο Κεμάλ αποφάσισε να εξευρωπαΐσει την Τουρκία, η αλφάβητος που υιοθέτησε, παρά την τεσσάρων αιώνων συνύπαρξη με τους Έλληνες δεν ήταν η Ελληνική, αλλά η Λατινική, εάν δεν κάνω λάθος από την Αυστρουγγαρία όπου φοίτησε.

    Όμως όταν μετά το πέρας του ψυχρού πολέμου πρότεινα στο Υπουργείο Παιδείας (2), να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία και να ανοίξουμε τα Πανεπιστήμια μας και ιδίως τις νομικές και οικονομικές μας σχολές στις Ανατολικές χώρες, ώστε οι Ανατολικοευρωπαίοι απόφοιτοι σε Ελληνικά Πανεπιστήμια να συμβάλουν στη διαμόρφωση ισχυρών οικονομικών δεσμών με την Ελληνική οικονομία, κάποιος «καρεκλοκένταυρος» (να με συγχωρέσετε για την έκφραση) μου απάντησε ότι υφίσταται πρόγραμμα υποτροφιών ξένων φοιτητών στα Πανεπιστήμια μας. Δηλαδή σε κάτι το έκτακτο κι εξαιρετικό που συνέβαινε την εποχή εκείνη (μία εποχή να θυμίσω χωρίς τους δημοσιονομικούς περιορισμούς) ο υπάλληλος του Υπουργείου Παιδείας θεώρησε ότι αντιμετωπιζόταν επαρκώς ήδη από τα προηγούμενα έτη. Δηλαδή επειδή υπάρχουν 1-2 θέσεις στη Νομική ή στο Οικονομικό για αλλοδαπούς φοιτητές, που μπορεί να τις καταλάβουν και Νοτιο-Αμερικάνοι, σε αυτό το πλαίσιο θα ήταν ικανό να αποτελέσει τη βάση για την οικονομική μας διείσδυση στις αναδυόμενες ελεύθερες οικονομίες της Ανατολικής Ευρώπης (τώρα κι αυτός κι εγώ ίσως να είμαστε συνταξιούχοι και να γευόμαστε τους καρπούς των κόπων μας).

    Παράδειγμα Επίκαιρο: Αξιοποίηση του Προσφυγικού για την Ελληνοφωνία.
    Ένα ανάλογο επίκαιρο παράδειγμα κι ευκαιρία σημαντική, που τι να συζητάμε για Ελληνοφωνία, εάν θα την χάσουμε κι αυτή την ευκαιρία. Οι πρόσφυγες και το μεταναστευτικό, είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία που μπορούμε να την αξιοποιήσουμε όχι μόνο για την Ελληνοφωνία αλλά και για την οικονομική ανάπτυξη. Υπηρέτησα στο Αφγανιστάν και συνάντησα εκεί Αφγανούς που χωρίς να σπουδάσουν Ελληνικά όμως τα μιλούσαν, γιατί είχαν περάσει από την Ελλάδα. Υποτίθεται ότι είμαστε κι η κοιτίδα του πολιτισμού. Όταν υπάρχει μία τόση μεγάλη αναταραχή στην Ευρώπη, κι ανησυχία για τις αντιλήψεις των μουσουλμάνων προσφύγων και μεταναστών, ακόμη κι αν πρόκειται για υπερβολή, γιατί δεν το αξιοποιούμε υπέρ της Ελληνοφωνίας; Ποιος περιμένουμε να «εκπολιτίσει τους βαρβάρους»; Οι γεωργοί στα χωράφια με παράνομη απασχόληση; Γατί δεν εκπονούμε και δεν εισηγούμαστε για χρηματοδότηση στην ΕΕ, ένα πρόγραμμα πολιτιστικής ενημέρωσης τους για τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό, που αναπόφευκτα θα περιλαμβάνει κι εκμάθηση της Ελληνικής μαζί με μία ικανή δόση Αριστοτέλη, Ελληνικής φιλοσοφίας, Ευρωπαϊκού κεκτημένου, δημοκρατικών διαδικασιών, ανθρωπίνων δικαιωμάτων με τη γλώσσα της χώρας που θέλουν να πάνε, κι όχι κατ’ ανάγκη τα Αγγλικά μιας κι η Αγγλία αποχωρεί από την Ευρώπη; κι όλα αυτά εξασφαλίζοντας απασχόληση Ελλήνων φιλολόγων, νομικών, αλλά και κάθε άλλης ειδικότητας υποστήριξης εάν στηθεί ένα ολόκληρο τέτοιο σύστημα ως προαπαιτούμενο για να προωθηθούν στην Ευρώπη; Γιατί να εισπράττει η Τουρκία τα δισεκατομμύρια, όταν ανησυχούμε για το Ισλάμ (και τι άραγε θα τους διδάξει όσο θα είναι εκεί) αντί να τα αξιοποιήσουμε στην Ελλάδα μέσα από Ευρωπαϊκά προγράμματα; όλοι αυτοί μετά σε όλη την Ευρώπη, Ελληνικά θα μιλούν κι Ελληνικά προϊόντα θα αγοράζουν, ιδίως εάν θα έχουμε ένα διυπουργικό φορέα που θα σχεδιάσει και την δια βίου υποστήριξη τους, εκεί όπου θα πάνε και δεν είναι μόνο η Ευρώπη, αλλά και οι χώρες τους, που μέσα στον κύκλο της ζωής τους επιτυχημένοι οι περισσότεροι θα επιστρέψουν. Ή δεν είναι ευθύνη και της χώρας μας ο εκδημοκρατισμός των χωρών τους, μέσα από την παιδεία που θα τους εμποτίσουμε; Ενήλικους ή και ανήλικους μαθητές των σχολείων, εάν θα μείνουν 1-2 χρόνια που η Ευρώπη θα επενδύσει στα εδώ Ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, ως προϋπόθεση για να τους κάνουν δεκτούς οπουδήποτε τους ενδιαφέρει;

    Ουτοπικό; Να θυμίσω ότι απλώς μία σκέψη έκανα, όμως η πρόταση είναι να υπάρξει ο φορέας που θα έχει την ευθύνη και να είναι διυπουργικός. Εάν υπάρξει, τότε οτιδήποτε θα αναλάβει θα έχει ένα βαθμό επιτυχίας, διότι θα έχει την ευθύνη του. Εάν δεν υπάρξει, ότι και να γίνει θα γίνει από τύχη, όπου κι αν θα υπάρξουν ενδιαφερόμενοι, κάτι που έτσι κι αλλιώς γίνεται.
    Εάν το θεωρείτε ουτοπικό αυτό που προτείνω, τότε αφήστε το ως έχει μία απλή κι ίσως σαπουνόφουσκα ημέρας Ελληνοφωνίας χωρίς φορέα και στρατηγική.

    Χρειάζεται λοιπόν θεωρώ σχέδιο και ένας φορέας αποκλειστικής ευθύνης, να προβλεφθεί και να το υλοποιήσει, κι ας είναι αυτός που θα φέρει τα επόμενα μέτρα, αναλόγως της μελέτης του θέματος.

    Με τιμή

    Ιωάννης Μανομενίδης
    Σμήναρχος ε.α., Διακλαδικός Επιτελής ΑΔΙΣΠΟ
    Νομικός ΑΠΘ, Οικονομολογος ΑΠΘ-Μεταπτ.ΠαΜακ, MScLog, Εφοδιαστής Σχ.Ικάρων

    (1) Ιωάννη Μανομενιδη, Η Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας, Επικαιρότητα Κόντρα στο Ρεύμα, 7 Μάη 1992 http://imanomen.blogspot.gr/1992/05/diadosnEllnviknsGlwssas.html
    (2) Ιωάννη Μανομενίδη, Προσέγγιση Νομοθεσίας Βαλκανικών Χωρών, Επικαιρότητα Κόντρα στο Ρεύμα, 21 Αυγ.94 http://imanomen.blogspot.gr/1994/08/ProseggisnNomo8esiasBalkavikwvXwpwv.html

  • 29 Απριλίου 2016, 15:14 | Έρση Φιλιπποπούλου

    Η πρόθεση καθιέρωσης με ελληνικό νόμο «Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνοφωνίας και Ελληνικού Πολιτισμού» αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα του εσωστρεφούς τρόπου που βλέπουμε τη θέση μας στον κόσμο. Επίσημες Παγκόσμιες Ημέρες Γλωσσών υπάρχουν αρκετές: της Γαλλικής (20 Μαρτίου), της Αγγλικής (23 Απριλίου), της Ρωσικής (6 Ιουνίου), της Ισπανικής (12 Οκτωβρίου), της Αραβικής (18 Δεκεμβρίου) και -για όλες τις γλώσσες του κόσμου- της Μητρικής Γλώσσας (21 Φεβρουαρίου). Όλες ανεξαιρέτως, όμως, οι Παγκόσμιες αυτές Ημέρες δεν καθιερώθηκαν με την εσωτερική διαδικασία νομοθέτησης μιας χώρας, αλλά με απόφαση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ή της UNESCO. H ελληνική γλώσσα, «μητέρα» πολλών επιστημονικών όρων στις κυριότερες γλώσσες του πλανήτη και όχημα της οικουμενικότητας του (αρχαίου) ελληνικού πολιτισμού, αξίζει αυτήν την διεθνή αναγνώριση. Όχι όμως με εγχώριο νόμο, αλλά με την απόφαση ενός διεθνούς οργανισμού με κύρος, που επιτυγχάνεται μετά από κοπιώδεις εξωστρεφείς διπλωματικές προσπάθειες. Τί είδους «Παγκόσμια» Ημέρα θα είναι αυτή, όταν ο εορτασμός της θα γίνεται με εγκυκλίους των Περιφερειαρχών και μερικούς πανηγυρικούς γεμάτους κλισέ στα σχολεία; Ας μην ευτελίζουμε την ιστορική μας γλώσσα, χρησιμοποιώντας την ως ένα ακόμη εργαλείο εθνικιστικής ρητορείας…
    «Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,/. τούτο προσπάθησε τουλάχιστον /όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις /μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,/ μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες». (Κ. Π. Καβάφης)
    Αν δεν έχουμε τη δυνατότητα να επιτύχουμε τη διεθνή αναγνώρισή της και στόχος είναι απλώς να στρέψουμε την προσοχή των Ελλήνων σ’ αυτήν, υπάρχει τεράστιο πεδίο βελτίωσης των γνώσεών μας μέσω της παιδείας, όπως μας υπενθυμίζουν συνεχώς τα «μαργαριτάρια» που ακούμε και διαβάζουμε στον δημόσιο λόγο.

  • 27 Απριλίου 2016, 22:26 | Νίκος Σαραντάκος

    Μια εκτίμηση για την αιτιολογική έκθεση και για το νομοσχέδιο, εδώ:
    https://sarantakos.wordpress.com/2016/04/27/hellenophonie/