Υφιστάμενη κατάσταση
• Στην Ελλάδα δεν υφίσταται ένα ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο που να ρυθμίζει τα θέματα της Ανοικτής και συμμετοχικής διακυβέρνησης, με αποτέλεσμα παρά τις διάφορες ενέργειες που έχουν γίνει κατά το παρελθόν να απουσιάζει μια συνολική στρατηγική και η υλοποίηση αυτής.
• Τα βήματα της Διαύγειας και της Ανοικτής Διαβούλευσης και η συμμετοχή στην Διεθνή Πρωτοβουλία Συνεργασίας για την Ανοικτή Διακυβέρνηση, έχουν ήδη ενισχύσει σημαντικά τις λειτουργίες ανοικτότητας στο κράτος, όμως το συνολικό θεσμικό πλαίσιο παράμενει αδύναμο χωρίς ολοκληρωμένες και ουσιαστικές ρυθμίσεις με δεσμευτικό χαρακτήρα.
• Για αυτό καθίσταται αναγκαία η κάλυψη αυτών των αδυναμιών με τη θέσπιση ενός νόμου-πλαίσιο για την ρύθμιση και την προώθηση πολιτικών για την Ανοικτή Διακυβέρνησης
Περιγραφή Δέσμευσης
• Σύνταξη και εισαγωγή προς ψήφιση στη Βουλή νομοσχεδίου για την Ανοικτή και Συμμετοχική Διακυβέρνηση για την ολοκληρωμένη ρύθμιση των θεμάτων και την προώθηση των αντίστοιχων πολιτικών. Συνοπτικά αναφέρονται οι παρακάτω ρυθμίσεις.
• Δημοσιότητα των Συνεδριάσεων των Δημοτικών & Περιφερειακών Συμβουλίων και των Επιτροπών αυτών, όλες οι συνεδριάσεις θα πρέπει να βιντεοσκοπούνται και να αναρτώνται στους διαδικτυακούς τόπους κάθε Δήμου και Περιφέρειας.
• Ομάδες Έργου Υπουργείων με συμμετοχή εκπροσώπων συλλογικών φορέων, της κοινωνίας των πολιτών και άμεσα ενδιαφερόμενων, που καθιστά πληρέστερη τη λειτουργία κάθε Ομάδας Έργου αφού μπορεί να λαμβάνει γνώση επί της άμεσης και πραγματικής επίδρασης των προτάσεών της, από τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους.
• Πληροφόρηση των πολιτών μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, με τον τρόπο αυτό παρέχεται ολοκληρωμένη και ουσιαστική πληροφόρηση για όλα τα θέματα που αφορούν συναλλαγές με τις Δημόσιες Υπηρεσίες, καθώς και για τις εκάστοτε δυνατότητες και εξελίξεις για οικονομικά και κοινωνικά θέματα που αφορούν άμεσα τους πολίτες, όπως θέματα φορολογίας, κοινωνικών παροχών, ασφάλισης, πρόνοιας και αλληλεγγύης
• Συνεργασία του Δημοσίου με την Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας για την επικοινωνιακή προώθηση των δυνατοτήτων και των υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης, παρουσίαση μέσω γραφικών, κειμένων και βίντεο των δραστηριοτήτων του κάθε Υπουργείου για λογοδοσία και οικοδόμηση εμπιστοσύνης των πολιτών για την χρήση των φόρων που πληρώνουν για τη λειτουργία του κράτους
• Διυπουργική Επιτροπή-Ομάδα για την Ανοικτή Διακυβέρνηση, η θέσπιση και λειτουργία της, καθίσταται απαραίτητη για τη διασφάλιση της θεσμικής και ουσιαστικής ενασχόλησης του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης και του Δημοσίου συνολικά με το θέμα της Ανοικτής Διακυβέρνησης και της πληρέστερης συμμετοχής της Ελλάδας στον Διεθνή Οργανισμό Open Government Partnership
• Ανοικτότητα στις εσωτερικές διαδικασίες του Δημοσίου, πχ Κινητικότητα Προσωπικού, Ηλεκτρονική Διαδικασία έκδοσης πράξεων και εγγράφων, με δομές και εργαλεία οπτικοποιημένες απόδοσης θα παρέχεται η δυνατότητα άμεσης γνώσης και λογοδοσίας για τα εσωτερικά θέματα του Δημοσίου. Οι πολίτες θα γνωρίζουν τις αλλαγές που συντελούνται στο προσωπικό των υπηρεσιών, ενώ θα παρακολουθούν την απόδοση κάθε υπηρεσίας κατά την παραγωγή διοικητικών πράξεων.
Αρχές OGP
Πρόσβαση στη δημόσια πληροφορία, Λογοδοσία, Συμμετοχικότητα, Τεχνολογία και καινοτομία για Διαφάνεια
Φορείς υλοποίησης,
Υλοποίηση: Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης – τομέας Διοικητικής Ανασυγκρότησης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης,
Αν. Υπουργός για θέματα Μεταρρυθμίσεων, Αν. Γενικός Γραμματέας
Εμπλεκόμενοι:
• όλα τα Υπουργεία και οι φορείς του Δημοσίου
• Φορείς και Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, ιδιωτικός τομέας
Στόχος
Ο στόχος του νόμου είναι να ρυθμίσει συνολικά και με ολοκληρωμένο τρόπο την θέσπιση και λειτουργία των πολιτικών για την Ανοικτή και συμμετοχική Διακυβέρνηση στο ελληνικό κράτος. Με αυτό τον τρόπο θα αλληλοσυνδεθούν υφιστάμενα εργαλεία και δυνατότητες με νέα που θα δημιουργηθούν ώστε να ενισχυθούν οι δημοκρατικοί θεσμοί, η λογοδοσία του κράτους, και η συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και εφαρμογής αυτών.
Μέσα για την υλοποίηση της δέσμευσης
Νομοθετική ρύθμιση για την εισαγωγή και ψήφιση από τη Βουλή, υπουργικές αποφάσεις εξειδίκευσης των διατάξεων – θεσμικό, κανονιστικό μέρος.
Θέσπιση και δημιουργία εργαλείων εφαρμογής των διατάξεων με την αξιοποίηση των υφιστάμενων – τεχνικό, επιχειρησιακό μέρος.
Βασικά ορόσημα – Χρονοδιάγραμμα
Συγκρότηση Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής ( Ιούλιος 2016)
Ολοκλήρωση του έργου της (Οκτώβριος 2016)
Ψήφιση του νομοσχεδίου από τη Βουλή (Δεκέμβριος 2016)
Έναρξη λειτουργίας των διαδικασιών που θεσπίζονται από το νόμο (Μάρτιος 2017)
Συνολική λειτουργία (Δεκέμβριος 2017)
Ένα ζήτημα διαφάνειας που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη Δημόσια Διοίκηση προκύπτει από βιαστικές και πρόχειρες αποφάσεις και πράξεις της Διοίκησης που αδικούν τους πολίτες με αποτέλεσμα στη συνέχεια η κατάσταση συχνά να επιδεινώνεται με υποθέσεις να εκκρεμούν στα Διοικητικά δικαστήρια και να επικρατεί χάος. Πρόσφατο παράδειγμα η διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων εκπαιδευτικών από Β῎θμια σε Α´θμια που ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί μετά από 4 χρόνια. Οι νομικές γνωμοδοτήσεις θα πρέπει να αποτελούν πραγματική προϋπόθεση των αποφάσεων και πράξεων της Δημόσιας Διοίκησης και φυσικά να υπάρχει σε όλα διαφάνεια (και στις νομικές γνωμοδοτήσεις) ώστε να μη δημιουργούνται εμπόδια γραφειοκρατίας ή άλλοι περιορισμοί (π.χ. καθυστέρηση ανάρτησης).
Θα ήθελα να επιβραβεύσω όσα αναφέρονται στις παραγράφους της περιγραφής δέσμευσης 16, και να σημειώσω ότι ο Νόμος αυτός θα πρέπει να είναι κατά το δυνατόν απλοποιημένος, σαφής και σύντομος, ώστε να καλύπτει το γνωστικό επίπεδο κάθε πολίτη που επιθυμεί να προσθέσει μια άποψη.