Υφιστάμενη κατάσταση
Με τις διατάξεις του ν. 4369/2016 εισάγεται νέο σύστημα αξιολόγησης. Το προϊσχύον σύστημα αξιολόγησης (Π.Δ. 318/1992, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 4250/2014), εφαρμόστηκε μέχρι και το έτος 2013, κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4281/2014. Από το 2014 και μετά δεν υφίσταται σύστημα αξιολόγησης για του δημοσίους υπαλλήλους, δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο αξιολόγησης που εισήχθη το 2013, με τροποποίηση των διατάξεων του Π.Δ. 318/1992, ήταν μεταβατικού χαρακτήρα και ίσχυσε αποκλειστικά για το έτος αξιολόγησης 2013. Η έλλειψη συστήματος αξιολόγησης τα έτη που ακολούθησαν, δημιούργησε δυσχέρειες όσον αφορά τις μεταβολές στην υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων και την εν γένει λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης.
Περιγραφή Δέσμευσης
• Εφαρμογή ενός αντικειμενικού και αξιοκρατικού συστήματος αξιολόγησης, που δίνει έμφαση στην συμμετοχικότητα, τη λογοδοσία και τον κοινωνικό διάλογο και έχει ως στόχο να συνδέσει την αξιολόγηση των υπαλλήλων, την αξιολόγηση της λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών και την επίτευξη της στοχοθεσίας τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε υπηρεσιακό επίπεδο.
• Με τις διατάξεις της παρ. 15 του άρθρου 16 του ν. 4369/2016 συνιστάται Διεύθυνση Παρακολούθησης και Στατιστικής Ανάλυσης των Βαθμολογιών Αξιολόγησης, με αποστολή την παρακολούθηση και διαχείριση στατιστικών δεδομένων για την αξιολόγηση, την παρατήρηση συστηματικής εμφάνισης ακραίων τιμών στα αποτελέσματα της αξιολόγησης και τη σύνταξη σχετικών εκθέσεων.
• Με τις διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 4369/2016 εισάγονται οι «Ολομέλειες Διεύθυνσης και Τμήματος», συμβουλευτικά όργανα της Διοίκησης, στα οποία μετέχουν όλοι οι υπάλληλοι της αντίστοιχης οργανικής μονάδας, με σκοπό την αξιολόγηση της πορείας υλοποίησης των στόχων εκάστου. Οι Ολομέλειες συνεδριάζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα και υποχρεωτικά σε περίπτωση που υπάρχουν παρατηρήσεις Ανεξάρτητων Αρχών ή Ελεγκτικών Μηχανισμών ή αναφορές με παράπονα πολιτών. Τέλος, εγκρίνουν εκθέσεις Αξιολόγησης του έργου που παρήγαγαν σε ετήσια βάση.
Με τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 4369/2016 εισάγεται :
• Διαδικασία Ακρόασης Κοινωνικών Φορέων και Πολιτών με σκοπό την βελτίωση της λειτουργίας και της ποιότητας των Υπηρεσιών και δημιουργία Επιτροπής Ακρόασης σε κάθε Υπουργείο
• Κοινωνικός έλεγχος μέσω ερευνών (ηλεκτρονικών και μη) με τις οποίες οι πολίτες αξιολογούν τις δημόσιες υπηρεσίες που χρησιμοποίησαν
• Παρατηρητήριο Δημόσιας Διοίκησης που έχει ως αποστολή την επιστημονική παρακολούθηση της διοικητικής λειτουργίας και τον συντονισμό της αξιολόγησης και του κοινωνικού ελέγχου της δημόσιας διοίκησης
• Ομάδες έργου σε κεντρικό επίπεδο που συντάσσουν εκθέσεις αξιολόγησης που βασίζονται στο σύστημα διερεύνησης ικανοποίησης των πολιτών και υποβάλλονται υποχρεωτικά στον αρμόδιο υπουργό και στο Παρατηρητήριο της Δημόσιας Διοίκησης
Αρχές OGP
Λογοδοσία, Συμμετοχικότητα, Πρόσβαση στην πληροφορία, Τεχνολογία και Καινοτομία για την ανοιχτότητα και την λογοδοσία
Φορείς υλοποίησης
• Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης
• Υπουργεία και λοιποί φορείς της Δημόσιας Διοίκησης
• Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Εμπλεκόμενοι:
• Δημόσια Διοίκηση
• Πολίτες
• Κοινωνικοί Φορείς
• Ομάδες εργασίας
Στόχος
Η εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης υπαλλήλων και υπηρεσιών, που περιλαμβάνει διαδικασίες ελέγχου αλλά και συμμετοχικότητας του προσωπικού της Δημόσιας Διοίκησης, των κοινωνικών φορέων και των πολιτών, με σκοπό την διαφάνεια, την αξιοκρατία και τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας της Δημόσιας Διοίκησης.
Μέσα για την υλοποίηση της δέσμευσης
• Έκδοση των προβλεπομένων στο ν. 4369/2016 Υπουργικών Αποφάσεων με θέμα:
o έντυπα αξιολόγησης,
o καθορισμός λεπτομερειών για την οργάνωση και λειτουργία της Διεύθυνσης
Παρακολούθησης και Στατιστικής Ανάλυσης των Βαθμολογιών Αξιολόγησης.
• Εγκύκλιες Οδηγίες για ορθή και ενιαία εφαρμογή των σχετικών διατάξεων για την αξιολόγηση
Ημερίδες για ενημέρωση των δημοσίων υπηρεσιών
Συγκρότηση Ομάδων εργασίας
Σύσταση και Λειτουργία του Παρατηρητηρίου Δημόσιας Διοίκησης (έλεγχος-παρακολούθηση)
Διεξαγωγή Ηλεκτρονικών και μη ερευνών ικανοποίησης πολιτών
Βασικά ορόσημα – Χρονοδιάγραμμα
• Δ΄ τρίμηνο 2016:
o Έκδοση Υπουργικής Απόφασης: α) για τον καθορισμό των απαραίτητων λεπτομερειών για τη λειτουργία της Διεύθυνσης Παρακολούθησης και Στατιστικής Ανάλυσης των Βαθμολογιών Αξιολόγησης, β) για τον καθορισμό των εντύπων αξιολόγησης
o Καθορισμός και γνωστοποίηση της στοχοθεσίας για το επόμενο έτος αξιολόγησης.
o Σύσταση Επιτροπής Ακρόασης σε κάθε Υπουργείο
• Α’ τρίμηνο 2017: Ολοκλήρωση της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων
• Β’ τρίμηνο 2017:
o Σύσταση του Παρατηρητηρίου Δημόσιας Διοίκησης στο Ε.Κ.Δ.Δ.Α.
o έναρξη της διενέργειας ερευνών (ηλεκτρονικών ή μη) για την αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες.
Κατά την διαδικασία αξιολόγησης των υπαλλήλων πρέπει να έχουν λόγο μόνο τα υπηρεσιακά συμβούλια και σε καμία περίπτωση αιρετά όργανα και υπάλληλοι του φορέα, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα «ύποπτων» υψηλών αξιολογήσεων σε υπαλλήλους που δεν είναι ικανοί ούτε φωτοτυπίες να βγάζουν και δυστυχώς υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω περίπτωση προϊσταμένου δ/νσης ΟΤΑ, ο οποίος πήρε πτυχία ΑΕΙ το έτος 2011 σε χώρα του εξωτερικού, πήρε μεταπτυχιακό τίτλο το 2013 σε άλλη χώρα του εξωτερικού, δεν γνωρίζει ξένες γλώσσες (άραγε τα πτυχία πως τα πήρε?)και δεν μπορεί ούτε καν να θέσει σε λειτουργία Η/Υ. Και περιμένουμε τώρα να αποδίδει το δημόσιο. έχω την εντύπωση ότι πρέπει να ελεγχθεί η νομιμότητα ΌΛΩΝ των υπαλλήλων ΠΕ και ΤΕ άμεσα.άμεσα επίσης πρέπει να γίνει καταγραφή όλων των θέσεων εργασίας από επιτροπές που οριστούν από το Υπουργείο Εσωτερικών και όχι από τους φορείς, και να μπουν στόχοι απόδοσης, κοινοί για όλες τις ομοειδείς υπηρεσίες