38. Το Περιφερειακό Συμβούλιο είναι το βασικό όργανο με το τεκμήριο αρμοδιότητας εντός της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, με σημαντικό επιτελικό και ελεγκτικό ρόλο, ενώ αναβαθμίζεται η θέση της αντιπολίτευσης.
39. Ενόψει των νέων μεγεθών, ενισχύονται αποφασιστικά οι Επιτροπές του Περιφερειακού Συμβουλίου, οι οποίες έχουν ανάλογη προς το Περιφερειακό Συμβούλιο σύνθεση και έχουν, με βάση τον σχετικό κανονισμό ή/και σχετική ειδική απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, και αποφασιστικές αρμοδιότητες.
Το Σχέδιο «Καλλικράτης» προτείνει την κατάργηση του Αιρετού Νομάρχη και την αντικατάστα¬ση του από τον διορισμένο Αντιπεριφερειάρχη.
Η κατάργηση του Αιρετού Νομάρχη ( αν τελικά πραγματοποιηθεί) δεν θα είναι μόνο ένα μεγάλο βήμα οπισθοδρόμησης αλλά αποτελεί ουσιαστική κατάργηση των Νομών της Χώρας μας, γιατί δεν νοείται Νομός χωρίς Νομάρχη.
Ο Νομός είναι συνδεδεμένος με την ύπαρξη και την ιστορική πορεία του Νεοελληνικού Κράτους. Λόγοι λοιπόν ιστορικοί, αναπτυξιακοί, οικονομικοί, γεωγραφικοί, κοινωνικοί και πολιτισμικοί επιβάλλουν όχι μόνο τη διατήρηση αλλά και την περαιτέρω ενίσχυση των Νομών ,γιατί αυτοί συγκροτούν την ραχοκοκκαλιά της Πατρίδας μας.
Ο θεσμός της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης αποτελεί ασφαλώς μια μεγάλη τομή στο διοικητικό – αυτοδιοικητικό σύστημα της Ελλάδας.
Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής :
Είναι συνταγματικά επιτρεπτή και λειτουργικά εφικτή η ύπαρξη και λειτουργία του Αιρετού Νομάρχη και του Αιρετού Νομαρχιακού Συμβουλίου στα πλαίσια Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης;;;;
Η απάντηση στο ερώτημα είναι απολύτως θετική:
Είναι δυνατή (και συνταγματικά και λειτουργικά) η συνύπαρξη του Αιρετού Περιφερειάρχη και του Περιφ. Συμβουλίου με τον Αιρετό Νομάρχη και το Νομαρχ. Συμβουλίου, καθόσον οι
αρμοδιότητες τους δεν αλληλοσυγκρούονται και δεν αλληλοαναιρούνται, δεδομένου ότι ο μεν Περιφερειάρχης και το Περιφ. Συμβούλιο θα έχουν ως κύρια αρμοδιότητα και αποστολή την περιφερειακή ανάπτυξη και σαφώς καθορισμένες αρμοδιότητες περιφερειακού επιπέδου, ο δε Νομάρχης και το Νομαρχ. Συμβούλιο θα έχουν αρμοδιότητες καθαρά νομαρχιακού επιπέδου.
ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΩ ΤΕΛΙΚΑ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΠΟΥ ΤΟ 1994 ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΠΑΝΤΡΕΟΥ ΕΔΙΩΞΕ ΤΟΝ ΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟ ΚΑΙ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΟ ΝΟΜΑΡΧΗ ΝΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΕΙ ΠΑΡΟΜΟΙΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΠΟΥ ΜΟΝΟ ΣΕ ΚΟΜΜΑ ΤΙΣ ΠΑΛΙΑΣ ΔΕΞΙΑΣ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ. Ο ΝΟΜΑΡΧΗΣ Η ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΙΑΡΧΗΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΣΕ ΨΗΦΟΥΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΑ ΔΙΟΡΙΖΕΤΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΛΕΜΠΟΓΙΑΝΝΗΣ
ΜΕΛΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΠΑΣΟΚ ΙΤΕΑΣ
@ Σαυρος – — 14 Ιανουαρίου 2010 @ 09:28
————-
«Λαθος να καταργηθουν οι ΝΟΜΑΡΧΙΕΣ υπαρχουν πετυχημενες οπως των ΑΘΗΝΩΝ και δεν πρεπει παντα να ξεχναμε την κακοδιαχειρηση των δημων πως ενας ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ με μηδεν μορφωση να εξουσιαζει καταστασεις χρηματα και πρωσωπικο κατα το δοκουν…»
————-
Η Νομαρχία Αθηνών είναι μακράν η μεγαλύτερη σε πληθυσμό Νομαρχία της χώρας. Είναι δηλ. μια Νομαρχία «Περιφερειακού» πληθυσμιακού μεγέθους. Άρα, αν όντως είναι επιτυχημένη, αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει επιχείρημα ότι Περιφέρειες πληθυσμιακού μεγέθους συγκρίσιμου με εκείνο της Νομαρχίας Αθηνών θα μπορούσαν να αποδειχθούν πιο πετυχημένες από τις μικρές Νομαρχίες. Ότι δηλ. μια π.χ. Περιφέρεια Ηπείρου θα είναι πιο πετυχημένη από την Νομαρχία Άρτης ή ότι μια περιφέρεια Θεσσαλίας θα είναι πιο πετυχημένη από την Νομαρχία Καρδίτσας.
Όσον αφορά δε το μορφωτικό επίπεδο των αντιδημάρχων, είναι προφανές ότι σε μια ευρύτερη διοικητική μονάδα, όπως οι διευρυμένοι, θα υπάρχει μεγαλύτερη «δεξαμενή» καταρτισμένοι σε διάφορους τομείς πολιτών για να αναλάβουν συγκεκριμένες θέσεις. Ένας δήμος των 1000 κατοίκων αν και μπορεί να έχει π.χ. έναν διαπρεπή οικονομολόγο είναι σχετικά αδύνατο να περιλαμβάνει εύρος, αλλά και βάθος διακεκριμένων επιστημόνων και επαγγελματιών σε όλους τους τομείς (νομικούς, πληροφορικούς, οικονομολόγους, μηχανικούς, κ.λπ.). Αντιθέτως ένας δήμος των π.χ. 15000 αφεύκτως θα έχει μεγαλύτερη «δεξαμενή» απ΄ όπου να αναδειχθούν αντιδήμαρχοι με δεξιότητες και γνώσεις. Είναι ο ίδιος λόγος που η Αναγέννηση Καρδίτσας παίζει στη Β’ Εθνική, αλλά π.χ. το Μουζάκι στο Περιφερειακό Πρωτάθλημα…
Πλέον είναι επιτακτική η ανάγκη για την θεσμοθέτηση ποσόστωσης και στους νέους εκτός από τις γυναίκες, για να μπορέσουν και άτομα από 25 έως 35 να συμμετέχουν στα κοινά χωρίς να δεσμεύονται από την στήριξη κάποιου συγγενή ή συμφέροντος.
Επίσης θα πρέπει να θεσμοθετηθεί και ο θεσμός της μέγιστης θητείας, (8 χρονιά) για να αποφευχθούν φαινόμενα πολυετών δημαρχών χωρίς έργο αλλά εκλογής τους λόγω συμφερόντων ( υπάρχουν αρκετά παραδείγματα στον νομό Ρεθυμνού).
Θέλω να σας παρακαλέσω να προσέξετε ιδιαίτερα το πρώτο σχόλιο όπως ακριβώς διατυπώνεται από τον κ. Θ. Βασιλάκη,. Έχει μεγάλη αξία, να αναλαμβάνεις να διοικήσεις μιά περιφέρεια ,ξέροντας καλά το αντικείμενό σου.
Μακάρι να επιμορφώνονταν όλοι , άρχοντες και σύμβουλοι , επάνω στο αντικείμενο που τους εμπιστευτηκε ο ΛΑΟΣ.
Θέλω να προσεχτεί ιδιαίτερα στο νόμο η λέξη ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ.
Δεν είναι και δεν πρέπει να της δώσουμε και μέσα από το Νόμο, το ρόλο της αντιπολιτευσης, να λέει δηλαδή, πάντα και μόνιμα όχι σε όλα.
Να έχει, όπως είχε πάντα, το ρόλο και τη θέση της Μ Ε Ι Ο Ψ Η Φ Ί Α Σ.
Άλλο ρόλο παίζει ο μειοψηφών και άλλο ο αντιπολιτευόμενος.
Σκευτήτε το, δεν είναι πρόοδος, να ανατρέπεις τα παλιά, τα καλώς κείμενα.
Στο σύστημα διακυβέρνησης της Αυτοδιοίκησης θα πρέπει να ενσωματωθεί η υποχρεωτική επιμόρφωση των αιρετών οργάνων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού. Θα πρέπει οι εκλεγμένοι Περιφερειάρχες, Αντι-περιφερειάρχες, Δήμαρχοι και Αντιδήμαρχοι να επιμορφώνονται υποχρεωτικά από την ημέρα της εκλογής τους μέχρι 31 Δεκεμβρίου (μία ημέρα δηλαδή πριν αναλάβουν τα νέα τους καθήκοντα). Το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης με το κολοσσιαίο έργο των 12 Περιφερειακών Ινστιτούτων Επιμόρφωσης θα μπορούσε να ανταποκριθεί σήμερα σε αυτήν την πρόκληση. Το συγκεκριμένο έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ οπότε δεν θα προκαλέσει μεγάλη δαπάνη. Ο προβληματισμός μας όμως είναι εάν τα αιρετά μας όργανα της αυτοδιοίκησης θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στην υποχρεωτική επιμόρφωση ή θα υπάρξουν αρκετοί που θα εξακολουθούν να πιστεύουν ότι είναι παντογνώστες και τα ξέρουν όλα ??? Οι περιφερειάρχες και οι δήμαρχοι πρέπει να επιμορφωθούν υποχρεωτικά σε σύγχρονα θέματα μάνατζμεντ όπως «Διοίκηση μέσω στόχων και μέτρηση αποδοτικότητας» ή αντίστοιχα θέματα από το Συνήγορο του πολίτη, ενώ οι Αντι – περιφερειάρχες και οι Αντιδήμαρχοι μπορούν να επιμορφωθούν υποχρεωτικά σε περισσότερο εξειδικευμένα θέματα της αρμοδιότητας τους π.χ. από καταξιωμένους εκπαιδευτές του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. ή από τους βοηθούς του συνηγόρου του πολίτη. Τέλος θα πρέπει να εξεταστεί η υποχρεωτική ή προαιρετική επιμόρφωση μελών του περιφερειακού και δημοτικού συμβουλίου τα Σαββατοκύριακα πριν αναλάβουν πριν ορκιστούν και αναλάβουν τα νέα τους καθήκοντα.
Ελπίζω ο προβληματισμός μου να μελετηθεί περεταίρω από αξιόλογη ομάδα συναδέλφων – επιστημόνων δημοσίων υπαλλήλων.
Με εκτίμηση,
Θανάσης Βασιλάκης, ΤΕ Εφοριακών, Εκπαιδευτής του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.
Λαθος να καταργηθουν οι ΝΟΜΑΡΧΙΕΣ υπαρχουν πετυχημενες οπως των ΑΘΗΝΩΝ και δεν πρεπει παντα να ξεχναμε την κακοδιαχειρηση των δημων πως ενας ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ με μηδεν μορφωση να εξουσιαζει καταστασεις χρηματα και πρωσωπικο κατα το δοκουν… η παρεμβαση των αιρετων θα πρεπει να ελεγχετε να υπαρχουν διευθυντες με αποψη και να μπορουν νομικα να ξεπερνουν της πιεσης των αιρετων που λυτουργουν παρανομα σηνηθος η κοματικα η ρουσφετολογικα και πως θα δοθουν τοσες αρμοδιοτητες ετσι απλα για να διαλυσουμε τις ΝΟΜΑΡΧΙΕΣ .
η ενασχοληση με τα κοινα στην αρχαια αθηνα ηταν τιτλος τιμης και μαλιστα για να εχουν την τιμη της διοικησης πληρωναν.
η ενασχοληση με τα κοινα ειναι υποχρεωση οσων εχουν την δυνατοτα να προσφερουν,και τετοιοι εινα οσοι εχουν λυσει τα δικα τους προβληματα,
η υποχρεωση αυτη ειναι η μεγιστη προσφορα που ενας πολιτης δινει στηνπολιτεια και αυτη αντανακλαται στους πολιτες.
με λιγα λογια για να ασχληθει καποιος μα τα κοινα πρεπει να εχει λυσει τα δικα του προβληματα και οχι να λυσει τα προβληματα του μεσω της ενασχολησης του με τα κοινα.
γι’άυτο και δεν μπορει κανενας να προσφερει σ’ολη του τη ζωη οπως ισχυριζονται οι τωρινοι αρχοντες καθε βαθμιδας,
δεν ειναι τιμιο εμεις οι πολιτες να εκμεταλευομαστε μια ζωη τους αρχοντες μας.
αισθανομαι ενοχος απο την τοση προσφορα τους δεν ξερω πως να τους το ξεπληρωσω.
γιάυτο για να μην με κανουν να αισθανομαι ενοχος προτεινω να ασχολουνται προσφεροντας μονον μια τετραετια,και μετα να μας απαλαξουν απο την παρουσια τους ,φθανει η τοση προσφορατους.
Οι αιρετοί να έχουν δικαίωμα μόνο για δύο(2) θητείες και να το κατοχυρώσετε με δημοψήφισμα για να μη συμβεί ότι και με τους αιρετούς νομάρχες.
Οι αμοιβές να μην είναι κίνητρο για να ασχοληθεί κάποιος-α με τα κοινά.
προχωρατε.
οι επιτροποι – συμβουλοι κ.λ.π. να συμετεχουνε μονον σε 1 η 2 συμβουλεια.Κ να εκλεγονται μονον 2 φορες στην ιδια θεση.
αν θελει ενας να συμετεχει σε παραπανο συμβουλεια να μην αμοιβεται .
προσοχη μην κανεται τα παλαια λαθη , μην δημειουργειται μονημους σημβουλους κ.λ.π. ειναι οτι χειροτερο μπορειται να κανετε.
επειγον.
1. Να υπάρχουν Κοινότητα ή Δήμος ( δημοτικό διαμέρισμα), Επαρχία (ή Δήμος), Νομός, Περιφέρεια.
Οι υπάρχοντες Καποδιστριακοί Δήμοι δηλαδή να διαλυθούν στις Κοινότητες και τους Δήμους από τους οποίους συνετέθησαν,. Στα όρια των Δήμων που προτείνονται σήμερα να έρθει μια καινούργια αιρετή Δομή που θα μπορούσε να ονομαστεί Έπαρχία (ή να λέγεται ακι Δήμος, οι λέξεις δεν έχουν σημασία αλλά τα πράγματα), οι περισσότερες Νομαρχίες να διατηρηθούν (ενδεχομένως θα μπορούσαν να συνενωθούν 2-3 πολύ μικρές). Και ως επιστέγασμα να έρθει η αιρετή περιφεριακή αυτοδιοίκηση.
2. Να προκύπτουν όλα τα επίπεδα αυτοδιοίκησης από τις ίδιες εκλογές, αλλά με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο για κάθε επίπεδο.
Θα μπορούσαν ενδεχομένως να είναι και στο ίδιο ψηφοδέλτιο οι υποψήφιοι για τις περιφερειακές και νομαρχιακές εκλογές, αλλά να είναι ξεχωριστές οντότητες τα Περιφερειακά και Νομαρχιακά Συμβούλια (όπως γίνεται σήμερα με τους «Καποδιστριακούς» λεγόμενους Δήμους και τα Δημοτικά Διαμερίσματα. Ωστόσο όμως ο Πρόεδρος του Νομαρχιακού Συμβουλίου με τα καθηκόντα του σημερινού Νομάρχη να εκλέγεται από το Νομαρχιακό Συμβούλιο (μπορεί να είναι μικρότερο από το σημερινό: 5-7 μέλη) και να συμμετέχει ο Πρόεδρος του Νομαρχιακού Συμβ. ως εξ οφίτσιο Μέλος στο Περιφερειακό Συμβουλίο.
Γενικότερα Προτείνω ένα σύστημα με τρεις κάλπες σε Δημοτικές, Νομαρχιακές και Περιφερειακές εκλογές. Με εξασφαλισμένη την αυτοτέλεια των εκλογών στο χαμηλότερο επίπεδο (Κοινότητα/Δήμος, ή Δημοτικό Διαμερίσμα, ανάλογα την ορολογία). Σήμερα έχουμε δύο κάλπες.
3. Η απλή αναλογική θα μπορούσε με την ευκαιρία, να εφαρμοστεί πιλοτικά στην αυτοδιοίκηση και τα μονοπρόσωπα εκτελεστικά όργανα (π.χ. Περιφερειάρχης) να εκλέγονται από τα Συμβούλια τους για μισή θητεία (2χρόνια) με δυνατότητα ανανέωσης, όπως γίνεται με τους αντιδήμαρχους σήμερα και όχι να ορίζονται πριν τις εκλογές.
Γενικότερα, ακόμα και η απλή αναλογική να μην υιοθετηθεί, καλό είναι τα μονοπρόσωπα όργανα να εκλέγονται από τα Συμβούλια.