Άρθρο 17 – Αντισταθμιστικό όφελος

1. Οι ΦΟΔΣΑ καταβάλλουν στους δήμους που φιλοξενούν, ή επιβαρύνονται από τη λειτουργία εγκαταστάσεων μηχανικής – βιολογικής επεξεργασίας αποβλήτων και χώρων υγειονομικής ταφής, κατηγορίας Α1 και Α2, σύμφωνα με την 1958/2012 ΥΑ, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, «αντισταθμιστικό όφελος» ύψους ένα τοις εκατό (1%) επί των εσόδων του ετήσιου προϋπολογισμού τους. Το ετήσιο αντισταθμιστικό όφελος επιμερίζεται ανά εγκατάσταση διαχείρισης κατ’ αναλογία με τις εισερχόμενες ποσότητες στερεών αποβλήτων ή κλασμάτων τους ανά εγκατάσταση διαχείρισης κάθε είδους. Το αντισταθμισιτκό όφελος καταβάλλεται, εντός δύο μηνών από τη λήξη του οικονομικού έτους.
2. Τα ποσά του «αντισταθμιστικού οφέλους» διατίθενται από τους δήμους αποκλειστικά για περιβαλλοντικά έργα και δράσεις κατά 60% εντός της κοινότητας όπου κείται η εγκατάσταση και κατά 40% εντός των όμορων με αυτή κοινοτήτων. Εάν η όμορη κοινότητα ανήκει σε άλλο Δήμο, το αντισταθμιστικό όφελος καταβάλλεται στον αρμόδιο Δήμο.
3. Το αντισταθμιστικό όφελος αυτό δαπανάται για τις δράσεις της παρ.2 του παρόντος εντός πέντε (5) ετών από την καταβολή του στον οικείο Δήμο και υποβάλλεται ετησίως έκθεση στο ΥΠΕΝ και στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού και Διαχείρισης Αποβλήτων.
4. Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να ρυθμίζονται λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος άρθρου.

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 13:11 | ΠΑΣΕΠΠΕ

    ΠΑΣΕΠΠΕ

    Το όριο στο «αντισταθμιστικό όφελος» ύψους ένα τοις εκατό (1%) επί των εσόδων του ετήσιου προϋπολογισμού τους που καταβάλουν οι ΦΟΔΣΑ στους δήμους είναι περιοριστικό, τόσο ως προς το απόλυτο ποσοστό όσο και ως προς τον τρόπο καταβολής του – επιμερίζεται ανά εγκατάσταση διαχείρισης κατ’ αναλογία με τις εισερχόμενες ποσότητες στερεών αποβλήτων ή κλασμάτων τους ανά εγκατάσταση διαχείρισης κάθε είδους-, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη ιδιαιτερότητες και απαιτήσεις σε χρηματοδότηση που μπορεί να έχουν οι δήμοι ή συγκεκριμένες εγκαταστάσεις ως προς το απαιτούμενο κεφάλαιο για τον εκσυγχρονισμό τους.

    Το ποσοστό των εσόδων θα πρέπει να μπορεί να μεταβάλλεται στο βαθμό που δεν θίγεται ο προϋπολογισμός των ΦΟΔΣΑ, η δε κατανομή του αντισταθμιστικού οφέλους θα πρέπει να ρυθμίζεται μετά από μελέτη αρμοδίων. Με αυτό τον τρόπο τα χρήματα θα οδηγούνται σε σύγχρονες δράσεις όπου υπάρχουν ανάγκες και όχι «ισόποσα και αναλογικά» σε δραστηριότητες και εγκαταστάσεις που φθίνουν ή είναι ξεπερασμένες από τη σκοπιά της διαχείρισης αποβλήτων.

    Επίσης η αναλογικότητα στην κατανομή των αντισταθμιστικών θα πρέπει εκτός από τις ποσότητες των αποβλήτων που χρίζουν διαχείρισης να λαμβάνει υπόψη την εργασία διαχείρισης (R ή D) και την όχληση που αυτή δημιουργεί στις τοπικές κοινότητες και στις όμορες αυτής.

    Τα αντισταθμιστικά θα μπορούσαν επίσης να μην οδηγούνται αποκλειστικά για περιβαλλοντικά έργα, αλλά και σε δράσεις εξυγίανσης και αναβάθμισης των περιοχών όπου δραστηριοποιούνται μονάδες διαχείρισης αποβλήτων.

  • 8 Φεβρουαρίου 2018, 11:30 | ΤΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

    Το όριο στο «αντισταθμιστικό όφελος» ύψους ένα τοις εκατό (1%) επί των εσόδων του ετήσιου προϋπολογισμού τους που καταβάλουν οι ΦΟΔΣΑ στους δήμους είναι περιοριστικό, τόσο ως προς το απόλυτο ποσοστό όσο και ως προς τον τρόπο καταβολής του – επιμερίζεται ανά εγκατάσταση διαχείρισης κατ’ αναλογία με τις εισερχόμενες ποσότητες στερεών αποβλήτων ή κλασμάτων τους ανά εγκατάσταση διαχείρισης κάθε είδους-, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη ιδιαιτερότητες και απαιτήσεις σε χρηματοδότηση που μπορεί να έχουν οι δήμοι ή συγκεκριμένες εγκαταστάσεις ως προς το απαιτούμενο κεφάλαιο για τον εκσυγχρονισμό τους.
    Το ποσοστό των εσόδων θα πρέπει να μπορεί να μεταβάλλεται στο βαθμό που δεν θίγεται ο προϋπολογισμός των ΦΟΔΣΑ, η δε κατανομή του αντισταθμιστικού οφέλους θα πρέπει να ρυθμίζεται μετά από μελέτη που θα συντάσσουν στελέχη των δήμων σε συνεργασία με τους ΦΟΔΣΑ και ενδεχομένως κάποιο τρίτο φορέα με τεχνοκρατικά κριτήρια εμπειρία στο θεσμό της κυκλικής οικονομίας και γνώση τόσο της ελληνικής όσο και της ευρωπαϊκής αγοράς. Με αυτό τον τρόπο τα χρήματα θα οδηγούνται σε σύγχρονες δράσεις όπου υπάρχουν ανάγκες και όχι «ισόποσα και αναλογικά» σε δραστηριότητες και εγκαταστάσεις που φθίνουν ή είναι ξεπερασμένες από τη σκοπιά της διαχείρισης αποβλήτων.
    Επίσης η αναλογικότητα στην κατανομή των αντισταθμιστικών θα πρέπει εκτός από τις ποσότητες των αποβλήτων που χρίζουν διαχείρισης να λαμβάνει υπόψη την εργασία διαχείρισης (R ή D) και την όχληση που αυτή δημιουργεί στις τοπικές κοινότητες και στις όμορες αυτής.
    Τέλος, τα αντισταθμιστικά θα μπορούσαν να μην οδηγούνται αποκλειστικά για περιβαλλοντικά έργα, αλλά και σε δράσεις εξυγίανσης και αναβάθμισης των περιοχών όπου δραστηριοποιούνται μονάδες διαχείρισης αποβλήτων.

  • Παράγρ. 1.
    Θα πρέπει να απαλειφθεί ο όρος « ..ή επιβαρύνονται..», καθόσον ποιος θα αποφασίζει και ποιοι επιβαρύνονται; Ο κάθε όμορος Δήμος της εγκατάστασης ή ακόμη και οι Δήμοι από τους οποίους διέρχονται τα οχήματα, θα διεκδικεί αντισταθμιστικά, με την αιτιολογία ότι επι-βαρύνονται .

    Να είναι ποσοστό επί των πραγματικών εσόδων της εγκατάστασης που φιλοξενείται και όχι επί όλων των εσόδων τους ΦοΔΣΑ.
    Το ποσοστό 1% να είναι κατ΄ ελάχιστο και όχι αυστηρά καθορισμένο στο 1%. (ήδη υπάρχουν καταστατικές δεσμεύσεις ΦοΔΣΑ που αναφέρουν άλλο μεγαλύτερο ποσοστό. Φαντάζεται κάποιος τι θα γίνει εάν μειωθούν τα χρήματα που καταβάλλει ο ΦοΔΣΑ στο Δήμο;).

  • 5 Φεβρουαρίου 2018, 08:38 | ΠΕΤΡΟΣ

    Γιατί το αντισταθμιστικό όφελος υπέρ των Δήμων που έχουν στην περιοχή ευθύνης τους εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων θα πρέπει να το καθορίζει ο νόμος ως ποσοστό 1% επί των εσόδων του ΦΟΔΣΑ και όχι να το καθορίζουν οι Διοικήσεις των ΦοΔΣΑ όπως γινόταν με την προηγούμενη διάταξη νόμου την οποία καταργεί (άρ. 17 του ν.4164/2013). Σε πολλές Περιφέρειες που λειτουργούν ή χωροθετούνται υπό κατασκευή έργα έχουν δημιουργηθεί οι ισορροπίες μεταξύ Δήμων και ΦΟΔΣΑ και έχει γίνει η συμφωνία για τα αντισταθμιστικά οφέλη από τις Διοικήσεις των ΦοΔΣΑ. Το αντισταθμιστικό όφελος των Δήμων είναι σε κάποιες περιπτώσεις μεγαλύτερο από το 1% και μια τέτοια διάταξη θα δημιουργήσει προβλήματα τα οποία είχαν λυθεί σε μεγάλο βαθμό από την προηγούμενη διάταξη νόμου που καταργείται.

  • 5 Φεβρουαρίου 2018, 03:01 | Kyriakos Gkikas

    http://exotaxyta.blogspot.co.uk/

    Η μεγαλύτερη κατάρα στην Αττική, και όχι μόνο ήταν η σύσταση του σημερινού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου. Αναφερόμαστε για τη σύμπραξη 66 Δήμων μαζί στην Αττική και τη σύσταση του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου.
    Κάθε χρόνο τα έσοδα αυτού κυμαίνονται περί τα 85.000.000 ευρώ με 90.000.000 ευρώ.
    Τα 45.000.000 ευρώ περίπου πηγαίνουν ως αντισταθμιστικά στο ΔΗΜΟ ΦΥΛΗΣ όπου φιλοξενεί το μεγαλύτερο ΧΥΤΑ της Ευρώπης. Για να κλίνουν τα στόματα των κατοίκων και να τους ποτίζουν Καρκίνο και άλλες αρρώστιες. Ο ΔΗΜΟΣ ΦΥΛΗΣ έχει περί τους 1200 υπαλλήλους υπό την προστασία τους. Ικανούς να έχουν το πρώτο ρόλο για την ανάδειξη της εκάστοτε ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ.

    Τα υπόλοιπα ετήσια έσοδα του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ «μοιράζονται» «ΔΕΞΙΑ» και «ΑΡΙΣΤΕΡΑ» και «ΚΕΝΤΡΩΑ» για τα όποια ετήσια «ΕΞΟΔΑ»……..!!!!!!!!!!!!

    Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ Διαβαθμιδικού Συνδέσμου, και η ΟΝΟΜΑΣΙΑ του σε ΕΘΝΙΚΗ Ακαδημία ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ.

    Κάθε ΔΗΜΟΣ οφείλει τα ζυγίζει τα απορρίμματα του. Θα πληρώνει ΜΟΝΟ ότι παράγει και θα έχει και πρόστιμο σε για αυτά που παράγει.

    Θα ΠΡΕΠΕΙ επίσης να καταργηθεί η Ε.Ε.Α.Α. Τα χρήματα αυτής θα πρέπει να πηγαίνουν στο ΔΗΜΟ και κατ’ επέκταση στους ΔΗΜΟΤΕΣ.

    Θα πρέπει να δοθεί κίνητρο στους ΔΗΜΟΤΕΣ να ανακυκλώνουν σωστά σε πολλά ρεύματα.

    Θα πρέπει να γίνεται επαλήθευση μέσω των πληροφοριακών συστημάτων των κάθε ΔΗΜΩΝ με τον τελικό αποδέχτη – ΧΥΤΑ. Ως προς τα ζυγισμένα απορρίμματα. Να μην γίνεται υπερχρέωση ανά κάτοικο – Να μην έρχονται από άλλους ΔΗΜΟΥΣ !!

    Κάθε ΔΗΜΟΣ οφείλει να έχει στο διαδίκτυο τα μηνιαία – ετήσια παραγόμενα ΑΣΑ… Με το ίδιο τρόπο ο ΧΥΤΑ ή χώρος που θα τα φιλοξενεί να αναγράφει τι ΔΕΧΕΤΑΙ καθημερινά – μηνιαία – ετήσια.

    Δυνατότητα εξαγωγής παραγόμενων ΑΣΑ σε Χώρες που παράγουν ενέργεια μέσο Καύσης.
    Χώρες που τα χρειάζονται !!

    Η κατάργηση του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου και η δημιουργία Ακαδημίας Ανακύκλωσης, όπως και η κατάργηση της Ε.Ε.Α.Α θα μας δείξουν το δρόμο με γνώμονα το συμφέρον του Πολίτη και του Περιβάλλοντος.

    Κυριάκος Α. ΓΚΙΚΑΣ

  • 30 Ιανουαρίου 2018, 09:53 | Νίκος Συνοδινός

    Με βάση τον ισχύοντα ΠΕΣΔΑ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου προβλέπονται μεταξύ άλλων ΜΕΑ σε κεντρικά νησιά που θα μπορούν να εξυπηρετούν και άλλα γειτονικά. Στο παρόν άρθρο δεν υπάρχει ρητή αντίστοιχη πρόβλεψη για αντισταθμιστικό όφελος στο νησί – Δήμο που θα λειτουργεί μονάδα διαχείρισης ΑΣΑ.