1. Στα νησιά οι αρμοδιότητες του άρθρου 3 ασκούνται από τις υπηρεσίες των Δήμων. Οι ΦΟΔΣΑ νήσων που έχουν συσταθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της προϊσχύουσας νομοθεσίας και λειτουργούν ως τέτοιοι, κατά τη δημοσίευση του παρόντος, καταργούνται ή λύονται και τo προσωπικό μεταφέρεται αυτοδικαίως στους οικείους Δήμους, με την επιφύλαξη της παρ.3.
2. Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του άρθρου 3, οι οικείοι Δήμοι δύνανται να συνάπτουν συμβάσεις διαδημοτικής συνεργασίας του άρθρου 99 του ν.3852/2010 ή προγραμματικές συμβάσεις του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 με γειτονικούς νησιωτικούς Δήμους.
3. Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του άρθρου 3, οι ΦΟΔΣΑ που έχουν συσταθεί από περισσότερους του ενός νησιωτικούς Δήμους, δύνανται να συνεχίζουν τη λειτουργία τους ως έχει ή να καταργηθούν ή λυθούν με απόφαση του αρμοδίου οργάνου διοίκησης εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος.
4. Οι ΦΟΔΣΑ με μέλος ένα μόνον Δήμο, καταργούνται ή λύονται και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται και ασκούνται από τις υπηρεσίες του οικείου Δήμου. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του καταργούμενου ή υπό λύση νομικού προσώπου εντός ενός (1) μηνός από την δημοσίευση του παρόντος, ορίζεται ορκωτός ελεγκτής-λογιστής, ο οποίος διενεργεί την απογραφή – καταγραφή και αποτίμηση των πάσης φύσεως περιουσιακών τους στοιχείων.
Ο ορκωτός ελεγκτής-λογιστής ολοκληρώνει το έργο της απογραφής εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ημερομηνία ορισμού του.
Η έκθεση απογραφής αποστέλλεται άμεσα στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος εκδίδει αμελλητί διαπιστωτική πράξη κατάργησης ή λύσης των νομικών προσώπων και μεταβίβασης της κινητής και ακίνητης περιουσίας που περιέρχεται στον οικείο δήμο. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Από την δημοσίευση της απόφασης αυτής ο δήμος καθίσταται καθολικός διάδοχος της κινητής και ακίνητης περιουσίας του νομικού προσώπου που καταργείται ή λύεται και υπεισέρχεται σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτού, συμπεριλαμβανομένων κάθε είδους συμβάσεων.
Οι δήμοι έχουν την ευθύνη για την διαφύλαξη και την διαχείριση του τυχόν υπάρχοντος αρχείου.
Για την απόδοση των περιουσιακών στοιχείων συντάσσεται πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής.
Εκκρεμείς δίκες που υφίστανται κατά την κατάργηση ή λύση των ΦΟΔΣΑ συνεχίζονται από τον οικείο Δήμο χωρίς να επέρχεται βίαια διακοπή αυτών.
5. Στην περίπτωση της παρ.3, με την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του νομικού προσώπου περί κατάργησης ή λύσης αυτού ορίζεται ορκωτός ελεγκτής-λογιστής ο οποίος διενεργεί την απογραφή – καταγραφή και αποτίμηση των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων του νομικού προσώπου. Ο ορκωτός ελεγκτής-λογιστής ολοκληρώνει το έργο της απογραφής εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ημερομηνία ορισμού του.
Τα θέματα τα σχετικά με την κατανομή του ενεργητικού και των υποχρεώσεων καθώς και κάθε άλλη έννομη σχέση ρυθμίζονται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου διοίκησης των υπό κατάργηση ή λύση ΦΟΔΣΑ ως ακολούθως:
(α) Τα ακίνητα καθώς και κάθε εμπράγματο δικαίωμα επί των ακινήτων μεταβιβάζονται στον δήμο στα διοικητικά όρια εντός του οποίου βρίσκονται. Τυχόν διαφορές που προκύπτουν στην αξία αυτών κατά την αποτίμηση λαμβάνονται υπόψη στην κατανομή των υπολοίπων στοιχείων του ενεργητικού ή των υποχρεώσεων κατά τα οριζόμενα στην περ. β. Στην περίπτωση που τα στοιχεία αυτά δεν επαρκούν, το υπόλοιπο της διαφοράς καλύπτεται με αποδόσεις σε χρήμα από τον ωφελούμενο δήμο.
(β) Για τη μεταβίβαση των λοιπών στοιχείων του ενεργητικού, των υποχρεώσεων καθώς και κάθε άλλης έννομης σχέσης των καταργούμενων ή υπό λύση νομικών προσώπων λαμβάνονται υπόψη, για μεν τους ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν με την μορφή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου το ύψος των εισφορών των μελών τους, για δε τους ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν με την μορφή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου το ποσοστό συμμετοχής των μελών στο μετοχικό τους κεφάλαιο, καθώς και η αποτίμηση της αξίας τους, όπως αυτή προκύπτει από την σχετική έκθεση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή.
Η έκθεση απογραφής-καταγραφής και αποτίμησης και η απόφαση κατανομής των περιουσιακών στοιχείων των παρ. 4 και 5 αποστέλλονται στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος εκδίδει αμελλητί διαπιστωτική πράξη κατάργησης ή λύσης των νομικών προσώπων και μεταβίβασης της κινητής και ακίνητης περιουσίας που περιέρχεται στους οικείους Δήμους. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται στην εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Από την δημοσίευση της απόφασης αυτής οι Δήμοι καθίστανται καθολικοί διάδοχοι της κινητής και ακίνητης περιουσίας του νομικού προσώπου που καταργείται ή λύεται και υπεισέρχονται σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτού. Οι δήμοι έχουν την ευθύνη για την διαφύλαξη και την διαχείριση του τυχόν υπάρχοντος αρχείου.
Για την απόδοση των περιουσιακών στοιχείων συντάσσεται πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής.
Εκκρεμείς δίκες που υφίστανται κατά την κατάργηση των ΦΟΔΣΑ συνεχίζονται από τους οικείους Δήμους χωρίς να επέρχεται βίαια διακοπή αυτών.
6. Η απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και απόσπασμα της έκθεσης απογραφής, που περιγράφει τα ακίνητα που αποκτώνται κατά κυριότητα, καθώς και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί των ακινήτων, καταχωρίζεται ατελώς στα οικεία βιβλία του υποθηκοφυλακείου ή κτηματολογικού γραφείου.
7. Η αμοιβή του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή βαρύνει τον προϋπολογισμό των νομικών προσώπων που καταργούνται.
8. Στις περιπτώσεις λύσης νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου δεν έπεται στάδιο εκκαθάρισης.
9. Μέχρι την δημοσίευση της απόφασης του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, οι ΦΟΔΣΑ που είχαν συσταθεί είτε ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου είτε ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου συνεχίζουν να ασκούν τις αρμοδιότητες που νομίμως ασκούσαν πριν τη δημοσίευση του παρόντος.
10. Στις νησιωτικές Περιφέρειες, πλην της Περιφέρειας Κρήτης, συνιστάται ειδικός διαβαθμιδικός σύνδεσμος σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, με αρμοδιότητα τη σύνταξη-εκπόνηση ή τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ, τη συλλογή των στοιχείων που επιβάλλεται από την εφαρμογή του Κανονισμού 2150/2001 για τις στατιστικές των αποβλήτων και η αποστολή αυτών στην αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού και Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Εσωτερικών και στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος σε εφαρμογή του άρθρου 34 του ν.4042/2012.Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται ο αριθμός των μελών των διοικητικών συμβουλίων η εκπροσώπηση των οικείων ΟΤΑ, οι πόροι και οι ετήσιες εισφορές που πρέπει να καταβάλουν τα μέλη, η διαδικασία και οι κυρώσεις σε περίπτωση μη λήψης των σχετικών αποφάσεων από τα Περιφερειακά και Δημοτικά Συμβούλια.
11. Για τα νησιά που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων ηπειρωτικής Περιφέρειας, το ΠΕΣΔΑ συντάσσεται, εκπονείται και τροποποιείται από τους ΦΟΔΣΑ των οικείων Περιφερειών που έχουν την αρμοδιότητα σύνταξης, εκπόνησης και τροποποίησης, στα διοικητικά όργανα των οποίων, για τη λήψη των σχετικών αποφάσεων, συμμετέχουν σύμφωνα με τις διατάξεις του παροντος οι νησιωτικοί ΟΤΑ. Οι Δήμοι του προηγούμενου εδαφίου δύνανται να επιλέξουν την ένταξή τους στους ΦΟΔΣΑ του άρθρου 1.
ΠΑΣΕΠΠΕ
Η κατάργηση των ΦΟΔΣΑ στις νησιωτικές περιφέρειες εκτιμάται ότι θα αποτελέσει τροχοπέδη στην ήδη προβληματική ανάπτυξη κατάλληλης υποδομής έργων διαχείρισης αποβλήτων. Παράλληλα, απουσία συντονιστικού οργάνου οι μικρότεροι δήμοι θα εξαρτώνται όλο και περισσότερο από τους μεγαλύτερους με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται το έργο οργάνωσης των νήσων για την από κοινού επίλυση του θέματος διαχείρισης των αποβλήτων και την αύξηση του κόστους διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.
Στη παράγραφο 2 του άρθρου θα πρέπει να αναφέρεται ρητώς όπως στο Άρθρο 1.3.β για δήμους που ανήκουν στην ίδια περιφέρεια και όμορους αυτού δήμους.
Στη παράγραφο 4 θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι με την κατάργηση των ΦΟΔΣΑ και την ανάθεση των αρμοδιοτήτων τους στους δήμους, αν σε υφιστάμενες συμβάσεις θα πρέπει να γίνει τροποποίηση της σύμβασης ώστε να αναφέρεται η νέα αναθέτουσα αρχή.
Παράγρ. 5
Αρμόδιο όργανο για να αποφασίσει για τη λύση μιας Α.Ε. είναι η Γεν. Συνέλευση των μετόχων
Η λύση μιας Α.Ε. μετά από απόφαση Γ.Σ. των μετόχων, συντελείται μόνο με ανακοίνωση στο Γ.Ε.ΜΗ.
Σύμφωνα με το άρθρο 47α του ν.2190/20, η Α.Ε. λύεται με απόφαση της Γ.Σ. ακολουθεί εκκαθάριση άρθρο 47α παρ.3 και ορίζεται εκκαθαριστής.
Η κατάργηση των ΦΟΔΣΑ στις νησιωτικές περιφέρειες εκτιμάται ότι θα αποτελέσει τροχοπέδη στην ήδη προβληματική ανάπτυξη κατάλληλης υποδομής έργων διαχείρισης αποβλήτων. Παράλληλα, απουσία συντονιστικού οργάνου, οι μικρότεροι δήμοι θα εξαρτώνται όλο και περισσότερο από τους μεγαλύτερους με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται το έργο οργάνωσης των νήσων για την από κοινού επίλυση του θέματος διαχείρισης των αποβλήτων και την αύξηση του κόστους διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.
Επιπλέον, στην παράγραφο 2, θα πρέπει να αναφέρεται ρητώς, όπως στο Άρθρο 01, παρ. 3.β, για δήμους που ανήκουν στην ίδια περιφέρεια και όμορους αυτού δήμους.
Τέλος, στην παράγραφο 4, με την κατάργηση των ΦΟΔΣΑ και την ανάθεση των αρμοδιοτήτων τους στους δήμους, θα πρέπει να διευκρινιστεί αν σε υφιστάμενες συμβάσεις θα πρέπει να γίνει τροποποίηση ώστε να αναφέρεται η νέα αναθέτουσα αρχή.
Θα ήταν ίσως σκόπιμο αντί να καταργούνται οι ΦοΔΣΑ στα νησιά μας, με το σχέδιο νόμου να επιβάλλεται, ιδιαίτερα σε νησιά με τουριστική ανάπτυξη, η ίδρυση Δημοτικών Επιχειρήσεων ή ΝΠΔΔ με σκοπό τη πρόληψη, εναλλακτική διαχείριση, επεξεργασία και διάθεση των απορριμμάτων. Το σύνολο δηλαδή των δράσεων που αφορά τα Στερεά Απόβλητα. Τα νησιά αυτά είναι η προβολή μας έναντι εκατομμυρίων επισκεπτών κάθε χρόνο. Ποιος ο λόγος της πλήρους απαξίωσης ;
Άλλωστε σχεδόν όλα τα μεγάλα νησιά της χώρας έχουν για πάνω από είκοσι χρόνια Φορείς για τη Διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων, με μόνη ίσως εξαίρεση τη περίπτωση της Ρόδου όπου η Επιχείρηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έκλεισε πριν μερικά χρόνια.
Τα περισσότερα δε από αυτά τα νησιά είναι με ένα Δήμο, κατά συνέπεια οι ΦοΔΣΑ αυτοί λειτουργούν σήμερα, σύμφωνα με τον Κώδικα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ως Νομικά Πρόσωπα του Δήμου. Στη συνείδηση των τοπικών κοινωνιών είναι διαχρονικά οι φορείς όπου όχι μόνο έχουν την ευθύνη της επεξεργασίας και διάθεσης των απορριμμάτων αλλά στηρίζουν και προωθούν προγράμματα διαλογής στη πηγή και κυρίως δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος,
Τα νησιά αυτά έχουν την ιδιαιτερότητα διαχείρισης αποβλήτων εκατοντάδων ή και εκατομμυρίων επισκεπτών κάθε καλοκαίρι. Η ύπαρξη λοιπόν διακριτών Φορέων είτε ΝΠΔΔ είτε Δημοτικών Επιχειρήσεων έχει ιδιαίτερη σημασία για την παραγωγή αποτελεσματικού έργου. Η κατάργηση των νομικών αυτών προσώπων στην ουσία απαξιώνει τη διαχείριση των απορριμμάτων εντάσσοντας την σε ένα διαφορετικό οικονομικό και διοικητικό περιβάλλον με αβέβαιη προοπτική.
Με το παρόν εκφράζουμε τις αντιρρήσεις μας επί του σχεδίου νόμου που αφορά «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της χώρας», το οποίο και αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, και ποιο συγκεκριμένα εκφράζουμε την αντίθεσή μας επί της παραγράφου 1 και 4, του άρθρου 2 ‘Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά’ του σχεδίου, σύμφωνα με την οποία : « 1. Στα νησιά οι αρμοδιότητες του άρθρου 3 ασκούνται από τις υπηρεσίες των Δήμων. Οι ΦΟΔΣΑ νήσων που έχουν συσταθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της προϊσχύουσας νομοθεσίας και λειτουργούν ως τέτοιοι, κατά τη δημοσίευση του παρόντος, καταργούνται ή λύονται …….» και « 4. Οι ΦΟΔΣΑ με μέλος ένα μόνον Δήμο, καταργούνται ή λύονται και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται και ασκούνται από τις υπηρεσίες του οικείου Δήμου….». Για τους παρακάτω βάσιμους και αδιαμφισβήτητους λόγους:
1. Μέτοχοι του τοπικού μας Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων με την επωνυμία Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε., που συστήθηκε και λειτουργεί από το 2005, είναι πέρα από το Δήμο Λέσβο και η ΠΕΔ Βορείου Αιγαίου. Έτσι όπως έχει συνταχθεί η παράγραφος 4 του σχεδίου νόμου, για την κατάργηση ή όχι ενός Φορέα λαμβάνεται υπόψη μονάχα το γεγονός εάν εξυπηρετεί έναν δήμο και όχι εάν είναι και άλλοι μέτοχοι στο Φορέα.
2. Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο με το οποίο να μπορεί να περάσει η περιουσία, κλπ του Φορέα στον Οικείο Δήμο και πολύ περισσότερο όταν σε αυτή μέτοχος είναι και η ΠΕΔ Βορείου Αιγαίου. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η διαδικασία αυτή θα γίνει χωρίς εκκαθάριση ενώ παράλληλα δεν ορίζεται ποια διαδικασία θα πρέπει να ακολουθηθεί για την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων της Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε. και να μπορέσουν να μεταβιβαστούν στους μετόχους της.
3. Η Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε., αποτελεί ένα επιτυχημένο Φορέα, που από το 2009 λειτουργεί έναν ΧΥΤΑ που εξυπηρετεί όλο το νησί, και έκτοτε υλοποίησε και λειτουργεί και τα έργα υποδομών πέντε (5) Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, οδηγώντας έτσι στο κλείσιμο και αποκατάσταση 59 ανεξέλεγκτων χωματερών (ΧΑΔΑ) που λειτουργούσαν στο νησί.
4. Επιπροσθέτως, ως πρωτοπόρος Φορέας που αφουγκράζεται τις εθνικές και ευρωπαϊκές οδηγίες, καθώς και το σχεδιασμό του ΠΕΣΔΑ Βορ. Αιγαίου, για τη διαλογή στην πηγή και την εκπλήρωση των στόχων για ανακύκλωση, έχει σε εξέλιξη:
Μελέτες ωρίμανσης υποδομών οι οποίες προβλέπονται από τον ΠΕΣΔΑ (πχ Μονάδα Επεξεργασίας Προδιαλεγμένων Οργανικών Λέσβου, Πράσινα Σημεία, κλπ).
Είναι κύριος του έργου σε πράξη ένταξης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη για την εκπόνηση Μελέτης Μονάδας Επεξεργασίας Συμμείκτων Αποβλήτων που πρόκειται να κατασκευαστεί στα όρια του ελεύθερου οικοπέδου του ΧΥΤΑ.
Τέλος προχωράει τις διαδικασίες προκειμένου να ωριμάσει έργα για την επέκταση του κυττάρου και την αναβάθμιση του ΧΥΤΑ σε ΧΥΤΥ.
Με την κατάργησή του επιτυχημένου Φορέα της Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε., όλες οι παραπάνω μελέτες θα σταματήσουν άμεσα, με αποτέλεσμα :
να μην υλοποιηθούν τα έργα ΠΕΣΔΑ Βορείου Αιγαίου που αφορούν τη Λέσβο,
να μην επιτευχθούν οι στόχοι του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων και
να μην αξιοποιηθούν πολύτιμες χρηματοδοτήσεις που αφορούν έργα Διαχείρισης Απορριμμάτων.
5. Η Λέσβος αποτελεί το μεγαλύτερο νησιωτικό Δήμο της χώρας, μετά τη συνένωση των δεκατριών πρώην Καποδιστριακών Δήμων, ‘κουβαλώντας’ παράλληλα και το χαρακτήρα του ακριτικού νησιού, της Χώρας αλλά και της Ευρώπης, διαδραματίζοντας έτσι σημαντικότατο ρόλο στις διασυνοριακές σχέσεις. Εξυπηρετεί 86.436 μόνιμους κατοίκους χωρίς να συνυπολογίσουμε την αύξηση που έχουμε κατά την τουριστική περίοδο, όπως επίσης χωρίς να συμπεριλάβουμε τους πρόσφυγες/μετανάστες, που πέρασαν αλλά και διαμένουν στο νησί.
6. Ο Δήμος Λέσβου, χωρίς τη βοήθεια του φορέα, δεν θα είχε καταφέρει να διαχειριστεί τα απόβλητα που προέρχονται από τους πρόσφυγες, τα αστικά τους, αλλά και τα ‘ειδικά’ τους απόβλητα, όπως τα εκατοντάδες χιλιάδες σωσίβια και βάρκες που θάβονταν στις ακτές μας, καταστρέφοντάς τες και υποβαθμίζοντας το περιβάλλον και το τουριστικό μας προϊόν.
7. Ο Δήμος Λέσβου δεν θα μπορέσει, να ανταπεξέλθει στις αρμοδιότητες του φορέα, αφού δεν έχει το απαιτούμενο προσωπικό και δεν υπάρχει καθόλου τακτικό προσωπικό στο φορέα για να περάσει στο Δήμο και να καλύψει αυτές τις ανάγκες.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, δεν είναι δυνατό να καταργηθεί ένας τέτοιος φορέας, διότι μονάχα ανυπέρβλητα και πολυσύνθετα προβλήτα θα δημιουργήσει, χωρίς να δώσει λύση σε κανένα.
Επίσης το νομοσχέδιο, λανθασμένα κατά τη γνώμη μας, εξισώνει όλα τα νησιά που λειτουργούν ΦOΔΣΑ με τη συμμετοχή ενός μόνο Δήμου, χωρίς να λαμβάνει υπόψη πληθυσμιακά στοιχεία, στοιχεία ποσοτήτων απορριμμάτων και εγκαταστάσεων που λειτουργούν, ενώ ταυτόχρονα δίνει την δυνατότητα στην ηπειρωτική χώρα να δημιουργηθούν νέοι ΦΟΔΣΑ με Δήμους που έχουν πληθυσμό και ποσότητες απορριμμάτων λιγότερες από αυτά που έχει η Λέσβος. Επίσης στην Ηπειρωτική χώρα δεν ορίζεται ρητά, όπως στην νησιωτική χώρα, η κατάργηση των ΦOΔΣΑ που ανήκουν σε ένα μόνο Δήμο. Σε κάθε περίπτωση στους ΦOΔΣΑ που λειτουργούν στην νησιωτική χώρα με μέλος ένα μόνον Δήμο πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να συνεχίσουν την λειτουργία τους, εφόσον είναι αποτελεσματικοί.
Κατόπιν αυτών προτείνουμε όπως τροποποιηθεί η παράγραφος 4, του άρθρου 2 ‘Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά’ του σχεδίου νόμου ως κάτωθι:
«4. Οι ΦΟΔΣΑ με μέλος ένα μόνον Δήμο, καταργούνται ή λύονται και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται και ασκούνται από τις υπηρεσίες του οικείου Δήμου με εξαίρεση τους Δήμους οι οποίοι έχουν προέλθει μετά τη συνένωση δέκα ή περισσοτέρων Καποδιστριακών Δήμων, με το Νόμο 3852/2010».
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε. Ο Δήμαρχος Λέσβου
Στέφανος Αποστόλου Σπυρίδων Γαληνός
Προσθήκη στο άρθρο 2, παρ. 3:
Οι ΦΟΔΣΑ στους οποίους συμμετέχουν περισσότεροι του ενός νησιωτικοί Δήμοι και αποφασίζουν τη συνέχιση της λειτουργίας τους μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 με γειτονικούς νησιωτικούς ΦΟΔΣΑ ή γειτονικούς ΦΟΔΣΑ της ηπειρωτικής χώρας.
Αιτιολόγηση :
Η τροποποίηση αυτή έχει στόχο τη δυνατότητα αμοιβαίας εξυπηρέτησης γειτονικών ΦΟΔΣΑ (νησιωτικού ΦΟΔΣΑ με ΦΟΔΣΑ της ηπειρωτικής χώρας) σε περίπτωση που διαθέτουν συμπληρωματικές υποδομές, (π.χ. ο ένας να διαθέτει εγκατάσταση διαχείρισης αστικών αποβλήτων και ο άλλος να διαθέτει ΧΥΤ σε περιοχή πλησίον του νησιωτικού Δήμου), οι οποίοι συνδέονται οδικώς (όπως στην περίπτωση της Λευκάδας) προς εφαρμογή της αρχής της εγγύτητας για τις μεταφορές αποβλήτων (Κανονισμός ΕΚ 1013/2006, άρθρο 16 του Ν.4042/2012 και άρθρο 16 της Οδηγίας 2008/98), σύμφωνα με την οποία, το δίκτυο διαχείρισης και διάθεσης αποβλήτων πρέπει να επιτρέπει τη διάθεση των αποβλήτων ή την ανάκτηση των αποβλήτων σε μία από τις πλησιέστερες κατάλληλες εγκαταστάσεις, με τη χρησιμοποίηση των καταλληλότερων μεθόδων και τεχνολογιών, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται υψηλό επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας.
– Γιατί πρέπει σε μεγάλα νησιά με αυξημένες ποσότητες απορριμμάτων (ιδιαίτερα λόγω τουρισμού ή μεταναστευτικού) να λυθούν τα νομικά πρόσωπα των Δήμων για την διαχείριση των αποβλήτων όταν αυτά επιτελούν έργο και να αναλάβουν τις αρμοδιότητές τους οι Δήμοι? Αυτό σίγουρα θα υποβαθμίσει την διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά αφού οι Δήμοι μεταξύ όλων των υπολοίπων αρμοδιοτήτων τους θα έχουν επιπλέον και την υπηρεσία της διαχείρισης των αποβλήτων.
– Στους ΦοΔΣΑ που συμμετέχουν περισσότεροι από ένας νησιωτικός Δήμος οι μεγάλοι Δήμοι έχουν την πλειοψηφία της διοίκησής του. Αν επιλέξει λοιπόν ο μεγάλος Δήμος σύμφωνα με το νομοσχέδιο να λυθεί ο ΦοΔΣΑ, θα πάρει τις εγκαταστάσεις-έργα διαχείρισης απορριμμάτων στην κυριότητά του ενώ ο μικρός Δήμος θα είναι στην καλύτερη περίπτωση πελάτης ή στην χειρότερη μπορεί να μην του δέχεται καν τα απορρίμματά του. Άδικο γιατί η χρηματοδότηση των έργων διαχείρισης απορριμμάτων είχε γίνει εξαρχής και για τους δύο Δήμους προκειμένου να διαχειρίζονται υποχρεωτικά από κοινού τα απορρίμματα τους.
– Πώς θα γίνει η συγχώνευση των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου χωρίς τη διαδικασία της εκκαθάρισης?
– Γιατί να καταργηθούν οι Περιφερειακοί ΦοΔΣΑ των νήσων που ήδη έχουν την αρμοδιότητα αυτή και στους οποίους συμμετέχουν όλοι οι Δήμοι της Περιφέρειας και να δημιουργηθούν οι Διαβαθμιδικοί Περιφερειακοί Σύνδεσμοι Νήσων? Γιατί πρέπει η αιρετή Περιφέρεια που δεν έχει την αρμοδιότητα και ευθύνη της διαχείρισης των απορριμμάτων να έχει κεντρικό ρόλο στη λειτουργία των ΦοΔΣΑ? Η εμπειρία δείχνει πως οι Διαβαθμιδικοί δεν έχουν λύσει μέχρι τώρα περισσότερα προβλήματα από ότι οι υπόλοιποι ΦοΔΣΑ. Επίσης στις αρμοδιότητες των υφιστάμενων Περιφερειακών ΦοΔΣΑ των νήσων είναι και άλλες αρμοδιότητες (πχ διανησιωτική πολιτική διαχείρισης, θαλάσσια μεταφορά) οι οποίες δεν είναι στις αρμοδιότητες του Διαβαθμιδικού που προτείνει και άρα δεν θα μπορούν να εκτελούνται.
http://exotaxyta.blogspot.co.uk/
Η μεγαλύτερη κατάρα στην Αττική, και όχι μόνο ήταν η σύσταση του σημερινού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου. Αναφερόμαστε για τη σύμπραξη 66 Δήμων μαζί στην Αττική και τη σύσταση του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου.
Κάθε χρόνο τα έσοδα αυτού κυμαίνονται περί τα 85.000.000 ευρώ με 90.000.000 ευρώ.
Τα 45.000.000 ευρώ περίπου πηγαίνουν ως αντισταθμιστικά στο ΔΗΜΟ ΦΥΛΗΣ όπου φιλοξενεί το μεγαλύτερο ΧΥΤΑ της Ευρώπης. Για να κλίνουν τα στόματα των κατοίκων και να τους ποτίζουν Καρκίνο και άλλες αρρώστιες. Ο ΔΗΜΟΣ ΦΥΛΗΣ έχει περί τους 1200 υπαλλήλους υπό την προστασία τους. Ικανούς να έχουν το πρώτο ρόλο για την ανάδειξη της εκάστοτε ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ.
Τα υπόλοιπα ετήσια έσοδα του ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ «μοιράζονται» «ΔΕΞΙΑ» και «ΑΡΙΣΤΕΡΑ» και «ΚΕΝΤΡΩΑ» για τα όποια ετήσια «ΕΞΟΔΑ»……..!!!!!!!!!!!!
Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ Διαβαθμιδικού Συνδέσμου, και η ΟΝΟΜΑΣΙΑ του σε ΕΘΝΙΚΗ Ακαδημία ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ.
Κάθε ΔΗΜΟΣ οφείλει τα ζυγίζει τα απορρίμματα του. Θα πληρώνει ΜΟΝΟ ότι παράγει και θα έχει και πρόστιμο σε για αυτά που παράγει.
Θα ΠΡΕΠΕΙ επίσης να καταργηθεί η Ε.Ε.Α.Α. Τα χρήματα αυτής θα πρέπει να πηγαίνουν στο ΔΗΜΟ και κατ’ επέκταση στους ΔΗΜΟΤΕΣ.
Θα πρέπει να δοθεί κίνητρο στους ΔΗΜΟΤΕΣ να ανακυκλώνουν σωστά σε πολλά ρεύματα.
Θα πρέπει να γίνεται επαλήθευση μέσω των πληροφοριακών συστημάτων των κάθε ΔΗΜΩΝ με τον τελικό αποδέχτη – ΧΥΤΑ. Ως προς τα ζυγισμένα απορρίμματα. Να μην γίνεται υπερχρέωση ανά κάτοικο – Να μην έρχονται από άλλους ΔΗΜΟΥΣ !!
Κάθε ΔΗΜΟΣ οφείλει να έχει στο διαδίκτυο τα μηνιαία – ετήσια παραγόμενα ΑΣΑ… Με το ίδιο τρόπο ο ΧΥΤΑ ή χώρος που θα τα φιλοξενεί να αναγράφει τι ΔΕΧΕΤΑΙ καθημερινά – μηνιαία – ετήσια.
Δυνατότητα εξαγωγής παραγόμενων ΑΣΑ σε Χώρες που παράγουν ενέργεια μέσο Καύσης.
Χώρες που τα χρειάζονται !!
Η κατάργηση του Ενιαίου Διαβαθμιδικού Συνδέσμου και η δημιουργία Ακαδημίας Ανακύκλωσης, όπως και η κατάργηση της Ε.Ε.Α.Α θα μας δείξουν το δρόμο με γνώμονα το συμφέρον του Πολίτη και του Περιβάλλοντος.
Κυριάκος Α. ΓΚΙΚΑΣ
Σχόλια επι του άρθρου 2 παρ.3.
Οι ΦΟΔΣΑ της παρ. 3 (ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ) οι οποίοι θα δύναται να παραμείνουν ως ΝΠΔΔ σε νησιωτικούς Δήμους ,θα πρέπει να έχουν Κανονισμό λειτουργίας ,Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας και τακτικούς υπαλλήλους ώστε να λειτουργούν αυτόνομα .
Στην περίπτωση που δεν έχουν κατ ελάχιστο τα παραπάνω αλλά εξυπηρετούνται από Δημοτικούς υπαλλήλους και υπηρεσίες των Δήμων που συμμετέχουν θα πρέπει και αυτοί οι ΦΟΔΣΑ να καταργούνται ή να λύονται σύμφωνα με την παρ.2 του ίδιου άρθρου.
Επί της ουσίας όπου υπάρχουν νησιωτικοί Σύνδεσμοι Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΝΠΔΔ) που δεν έχουν κανέναν υπάλληλο και ολη η λειτουργία τους στηρίζεται αποκλειστικά στίς Υπηρεσίες των Δήμων ή μονάχα του ενός από τους Δήμους του Συνδέσμου,θεωρώ ότι δεν υπάρχει λόγος υπαρξης τους σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα του υπό διαμόρφωση νομοσχεδίου και της αιτιολογικής έκθεσης .
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡ.3.
«3. Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του άρθρου 3, οι ΦΟΔΣΑ που έχουν συσταθεί από περισσότερους του ενός νησιωτικούς Δήμους, δύνανται να συνεχίζουν τη λειτουργία τους ως έχει ή να καταργηθούν ή λυθούν με απόφαση του αρμοδίου οργάνου διοίκησης εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος (εφόσον διαθέτουν Κανονισμό λειτουργίας , ΟΕΥ,τακτικούς υπαλλήλους και πλήρη διοικητική αυτοτέλεια. Σε άλλη περίπτωση ισχύει η παρ.1 και 2 του άρθρου 2.)»
Η ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΤΗ ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΙ ΦΟΔΣΑ -ΝΠΔΔ ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ.