1. Απαγορεύεται ο γλωσσικός σεξισμός στα διοικητικά έγγραφα. Οι διοικητικές υπηρεσίες μεριμνούν για την εφαρμογή της ρύθμισης του προηγουμένου εδαφίου με την έκδοση των διοικητικών εγγράφων σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οδηγό της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων, όπως αυτός γνωστοποιήθηκε με την με ΑΔΑ:ΩΣΞΧ465ΦΘΕ-ΧΦ9 εγκύκλιο του αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και της Γενικής Γραμματέας Ισότητας των Φύλων με θέμα «Υπέρβαση του γλωσσικού σεξισμού και ένταξη της διάστασης του Φύλου στα διοικητικά έγγραφα».
2. Η ταυτοποίηση προσώπων σε δημόσια έγγραφα γίνεται με την αναγραφή του ονόματος της/του μίας/ενός, μόνον, γονέα, χωρίς αναφορά στο φύλο του. Εντός έξι μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος, οι αρμόδιες υπηρεσίες επαναδιατυπώνουν όλα τα σχετικά έγγραφά τους.
Αρχική Προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων και την καταπολέμηση της έμφυλης βίαςΆρθρο 07 – Ένταξη της διάστασης του φύλου στη σύνταξη των δημοσίων εγγράφων
Άρθρο 07 – Ένταξη της διάστασης του φύλου στη σύνταξη των δημοσίων εγγράφων
- 17 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Σκοπός
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Πεδίο Εφαρμογής
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Ορισμοί
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 04 – Μηχανισμοί και φορείς για την πραγμάτωση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 05 – Δράσεις της κεντρικής διοίκησης γα την ενσωμάτωση της αρχής της ισότητας των φύλων και της διάστασης του φύλου στις δημόσιες πολιτικές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 06 – Η ένταξη της διάστασης του φύλου στους δημόσιους προϋπολογισμούςΆρθρο 06 – Η ένταξη της διάστασης του φύλου στους δημόσιους προϋπολογισμούς
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 07 – Ένταξη της διάστασης του φύλου στη σύνταξη των δημοσίων εγγράφων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 08 – Τήρηση στατιστικών στοιχείων και ενίσχυση του έργου του Παρατηρητηρίου για την Ισότητα των Φύλων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 09 – Πειθαρχικό Δίκαιο
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 10 – Ποσοστό υποψηφίων κατά φύλο στις βουλευτικές εκλογές
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Ποσοστό υποψηφίων κατά φύλο στις εκλογές των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Ποσοστό υποψηφίων κατά φύλο στη συγκρότηση των συλλογικών οργάνων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Προώθηση της ισότητας των φύλων μέσα από την εκπαίδευση και την εκπαιδευτική διαδικασία
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 14 – Ένταξη της διάστασης του φύλου στη δημόσια υγεία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 15 – Φύλο και Κοινωνική Αλληλεγγύη
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 16 – Πρόνοια της/του εργοδότριας/τη για την ουσιαστική των φύλων στην εργασία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 17 – Κοινωνικός Διάλογος
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 18 – Επιβράβευση των εμπορικών επιχειρήσεων για την ανάπτυξη δράσεων προώθησης της ουσιαστικής ισότητας των φύλων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19 – Έλεγχος εφαρμογήςΆρθρο 19 – Έλεγχος εφαρμογής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 20 – Έννομη ΠροστασίαΆρθρο 20 – Έννομη Προστασία
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 21 – Μέτρα για την προώθηση της ισότητα των φύλων στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στη διαφήμιση και στις αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 22 – Λειτουργία Συμβουλευτικών Κέντρων Γυναικών
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 23 – Λειτουργία Ξενώνων φιλοξενίας γυναικών – θυμάτων έμφυλης βίας
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 24 – Λειτουργία της 24άωρης πανελλαδικής τηλεφωνικής γραμμής SOS 15900
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 25 – Βάση δεδομένων του Δικτύου δομών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 26 – Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Δικτύου Δομών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 27 – Προσωπικό δικτύου Δομών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 28 – Διαδικασία ελέγχου
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 29 – Χρηματοδότηση των δομών του δικτύου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 30 – Ειδικότερα θέματα λειτουργίας των δομών του Δικτύου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 31 – Έναρξη ισχύοςΆρθρο 31 – Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
6 Μαρτίου 2018, 12:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
20 Μαρτίου 2018, 15:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
10 Σχόλια 145 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 69271 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης
- Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού...
- Σύστημα Καινοτομίας στον δημόσιο τομέα-Ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα–Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Ο.Τ.Α.
- Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα
- Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών
- Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/788 και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1799
- Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών
- Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις
- «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών»
- Σχέδιο νόμου "Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του δημοσίου τομέα, ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους και λοιπές διατάξεις"
- Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών "ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ"
- Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού...
- Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης
- Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών, εθελοντική απασχόληση και λοιπές διατάξεις
- Ενίσχυση διαφάνειας και λογοδοσίας σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας, αποκατάσταση ακεραιότητας Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών
- Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας στον δημόσιο τομέα
- Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα ‘‘ΆΡΓΟΣ’’
- Σχέδιο νόμου "ΕΚΛΟΓΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΡΧΩΝ"
- Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων Γενικής Κυβέρνησης
- Εκσυγχρονισμός του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.)–Αξιοκρατία στον δημόσιο τομέα
- Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής στελεχών στον δημόσιο τομέα, οργανωτικές διατάξεις Υπουργείου Εσωτερικών και διατάξεις για την αναπτυξιακή προοπτική των ΟΤΑ
- Σχέδιο Νόμου "Ρύθμιση Θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών"
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΕΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ"
- ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Εσωτερικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τουρισμού
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια Οχημάτων Ειδικής Χρήσης & Γερανοφόρων Οχημάτων Ελληνικής Αστυνομίας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια συστήματος τυποποιημένου εξοπλισμού για τον έλεγχο ταχογράφων οχημάτων και συσκευών ανίχνευσης αλκοόλης
- Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»
- Ονομαστικά αρχεία επιβατών, ίδρυση και λειτουργία Μονάδας Στοιχείων Επιβατών - Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (EE) 2016/681 (EE L 119 της 4/5/2016 σ.132-149
- Προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για Προμήθειες της Ελληνικής Αστυνομίας
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της χώρας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια συσσωρευτών αυτοκινήτων, λεωφορείων, φορτηγών και δίκυκλων μοτοσικλετών οχημάτων Ελληνικής Αστυνομίας
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ (Advanced Passenger Information System- API)
- Ενσωμάτωση νέων δυνατοτήτων στην εφαρμογή Γενικές Αναζητήσεις SCHENGEN 2ης γενιάς (Πληροφοριακό Σύστημα Schengen II-SISII)
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ (Advanced Passenger Information System- API)
- Λήψη των απαραίτητων μέτρων συμμόρφωσης προς τις διατάξεις του Κεφαλαίου 6 της Απόφασης 2008/615/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 23ης Ιουνίου 2008 σχετικά με την προστασία δεδομένων
- Σύστημα Συλλογής, Ανάλυσης και Διαχείρισης Πληροφοριών Οικονομικού Εγκλήματος
- Bελτίωση οχήματος με κατάλληλο εξοπλισμό για χειρισμό υποθέσεων οικονομικού εγκλήματος
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την Προμήθεια απαραίτητου εξοπλισμού πληροφορικής και οικονομικής προσέγγισης κόστους προμήθειας για την μετεγκατάσταση του (Ε.Σ.Κ.Ε.Σ.Μ.Α.)
- Εκλογή Βουλευτών
Υπερβολική διάταξη που θα οδηγήσει σε αδικίες και εσφαλμένη σύνταξη εγγράφων. Προτείνω να μην εφαρμοστεί ως έχει.
Το ίδιο ποσοστό 50% να αποτολμηθεί και στο άρθρα 11 και 12.
Στο άρθρο 10 το ποσοστό από κάθε φύλο πρέπει να αποτολμήσετε να ανέλθει στο 50% για να επιτευχθεί εν τοις πράγμασι η απόλυτη ισότητα των φύλων.
Πολύ θετικό το άρθρο γιατί επιχειρεί να καταστήσει ορατό στα δημόσια έγγραφα και κατά συνέπεια στο δημόσιο λόγο το γυναικείο φύλο, εξαφανισμένο μέχρι σήμερα.
Άρθρο 7 (ένταξη της διάστασης του φύλου στη σύνταξη των δημόσιων εγγράφων).
Η παράγραφος 2, για τους λόγους που εξηγήθηκαν στην παρ. 10 του Άρθρου 3, θεωρούμε ότι πρέπει να αναδιατυπωθεί ώστε να αποφεύγεται ο γλωσσικός σεξισμός κατά των μη-δυαδικών προσώπων. Η μη αναφορά του φύλου σαφέστατα βοηθά αυτήν την κατεύθυνση, ωστόσο είτε θα πρέπει να χρησιμοποιείται το ουδέτερο γένος για όλα τα πρόσωπα, είτε εάν χρησιμοποιούνται άρθρα που δηλώνουν γένος θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται και άρθρο / προσδιορισμός ουδέτερος. Μία από τις αναδιατυπώσεις που θα μπορούσαν να προταθούν είναι:
«2. Η ταυτοποίηση προσώπων σε δημόσια έγγραφα γίνεται με την αναγραφή του ονόματος των γονέων χωρίς αναφορά στο φύλο τους. »
Οι πλήρεις προτάσεις-παρατηρήσεις του ΣΥΔ για το ΣχΝ εδώ: https://transgendersupportassociation.wordpress.com/2018/03/19/%ce%b4%ce%b5%ce%bb%cf%84%ce%b9%ce%bf-%cf%84%cf%85%cf%80%ce%bf%cf%85-%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%b1%cf%84%ce%b7%cf%81%ce%ae%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%85%ce%b4-%ce%b5%cf%80%ce%af/
Για το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών,
Μαρίνα Γαλανού.
1. Στο βωμό της μη «σεξιστικής γλώσσας» στα δημόσια έγγραφα, δεν πρέπει οι συντάκτες/ συντάκτριες να γίνουν λεξιπλάστες και να αναλίσκονται στην εύρεση κάθε είδους ευφάνταστων λέξεων. Η σύνταξη των δημοσίων εγγράφων πρέπει να γίνεται με σεβασμό προς την επίσημη γραμματική της ελληνικής γλώσσας, η οποία είναι συντηρητική και ακολουθεί ακόμα την ιστορική ορθογραφία και καταλήξεις. Έτσι, αρσενικό και θηλυκό μπορεί να ταυτίζονται στον πληθυντικό. Δεν πρέπει να συγχέονται τα μορφήματα των λέξεων με τη σεξιστική γλώσσα. Αν για παράδειγμα «η γιατρός» είναι σεξιστική διατύπωση της γυναίκας που ασκεί το επάγγελμα της ιατρικής επιστήμης, πώς πρέπει να γραφτεί: γιατρέσσα, γιατρίνα; … Θα δημιουργηθούν ευτράπελα και σύγχυση στην προσπάθεια των δημοσίων υπαλλήλων να αποφύγουν τη σεξιστική γλώσσα, όταν σε διάφορα έγγραφα ο ένας θα γράφει «γιατρέσσα» και ο άλλος «γιατρίνα».
2. Επίσης, ένα άλλο ζήτημα είναι η σειρά παράθεσης των γενών: πρώτα τα αρσενικά και ύστερα τα θηλυκά; Τότε γιατί στις προσφωνήσεις χρησιμοποιούμε «Κυρίες και κύριοι» (courtesy) και στην υπεύθυνη δήλωση αναφράφεται «ο/η δηλ…». Θεωρώ ότι αυτά τα διλήμματα και άλλα πολλά θα ταλανίσουν τους/τις υπαλλήλους, αν δεν δοθούν σαφείς οδηγίες.
3. Με τον προφορικό λόγο ποιος κανόνας θα ακολουθείται; Όταν θα δίδονται π.χ. οδηγίες από έναν/ μία δημόσιο υπάλληλο σε ένα ευρύ κοινό θα χρησιμοποιούνται και τα δύο γένη;
4. Κάθε φορά που έρχεται ένας/ μία πολίτης να υποβάλει ένα αίτημα, θα του/της ζητείται να δηλώνει και το φύλο του, ή θα συντάσσουμε το έγγραφο και με τα δύο φύλα; Τί γίνεται με αυτούς που δηλώνουν άφυλοι;
Συμπερασματικά, οι συντάκτες/ συντάκτριες των δημοσίων εγγράφων, όταν απευθύνονται και στα δύο φύλα, οφείλουν να χρησιμοποιούν και τα δύο γένη, εφόσον υπάρχουν (π.χ. δάσκαλος, δασκάλα), αλλά αν ταυτίζεται το θηλυκο με το αρσενικό γένος(π.χ. ο/η δημοσιογράφος), σεβόμενοι/ σεβόμενες την επίσημη ελληνική γλώσσα να χρησιμοποιούν μονο τα δύο άρθρα χωρίς τη δημιουργία νέων λέξεων θηλυκού γένους.
«Σεξιστική είναι η έκφραση και τα στερεότυπα και όχι η μορφή των λέξεων».
Ο αναφερομενος Οδηγός της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων με ειχε βρει πολυ συμφωνο οταν ειχε δημοσιοποιηθει, και τον εχω συμβουλευτει για να βελτιωσω και δικα μου κειμενα. Παρ’ ολα αυτα, η υποχρεωτικοτητα εφαρμογης του δια νομου θεωρω πως ειναι υπερβολικη, μη αναλογικη, και θα οδηγησει ουσιαστικα σε μια σωρεια κατα λαθος «παρανομιων» απο συντακτες διοικητικων εγγραφων.
Το παραδοξο ειναι οτι ακόμα και σε αυτο το αρθρο, στην δευτερη παραγραφο, γινεται ηδη μια παραβαση του Οδηγού. Θα επρεπε να είναι «χωρίς αναφορά στο φύλο της/του». Αυτο υποδεικνυει το πως πολυ ευκολα, ακουσια, γινονται σφαλματα στην εφαρμογη της Οδηγιας.
Επισης, θα πρεπει να διευκρινιστει αν στα «δημοσια εγγραφα» της παραγραφου 2 περιλαμβανονται τα τα εγγραφα ταυτοποιησης (αστυνομικη ταυτότητα, διαβατήριο, κλπ), στα οποια θα πρεπει να αλλαξει το πεδιο Ονομα Πατρός. Αυτο θα εχει ως αποτελεσμα το να πρεπει να αλλαξουν οι πολιτες τις ταυτοτητες τους;
Τι είδους άρθρα θα χρησιμοποιούνται για να δηλώνονται τα ονόματα των ατόμων που αναφέρονται σε διοικητικά έγγραφα; θα καταργηθούν τα άρθρα;
Θεωρείται γλωσσικός σεξισμός η χρήση άρθρων θηλυκού ή αρσενικού γένους (ο, η); Αν ναι, πώς θα επιτευχθεί η κατάργησή του; Τι ισχύει για τα άτομα που δεν ταυτίζονται με ένα από τα δύο άρθρα; Η υπόθεση του φύλου κάποιου αποκλειστικά και μόνο από το ονοματεπώνυμό του, δεν συνιστά γλωσσικό σεξισμό δεδομένου ότι απαιτείται από αυτό το άτομο να συμπεριφερθεί αναλόγως, πχ. ως άντρας ή γυναίκα;
Υπερβολική διάταξη που θα οδηγήσει σε αδικίες και εσφαλμένη σύνταξη εγγράφων. Θα οδηγήσει σε περιορισμό της ελευθερίας της έκφρασης, που προσταεύτεται από το Σύνταγμα.