1.Το άρθρο 72 του ν.3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 72 Αρμοδιότητες οικονομικής επιτροπής δήμων
1. Η οικονομική επιτροπή είναι συλλογικό όργανο, αρμόδιο για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της οικονομικής λειτουργίας του δήμου. Ειδικότερα, έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:
α) συντάσσει τον προϋπολογισμό του δήμου
β) ελέγχει την πρόοδο υλοποίησης του προϋπολογισμού και υποβάλλει ανά τρίμηνο έκθεση προς το δημοτικό συμβούλιο, στην οποία παρουσιάζεται η κατάσταση των εσόδων και εξόδων του δήμου. Η έκθεση αυτή στην οποία καταχωρούνται και τυχόν παρατηρήσεις της μειοψηφίας, δημοσιεύεται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου,
γ) προελέγχει τον απολογισμό,
δ) Αποφασίζει για τη μετακίνηση του δημάρχου, των αντιδημάρχων και των δημοτικών συμβούλων, εκτός της έδρας του Δήμου για εκτέλεση υπηρεσίας. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις επιτρέπεται να μετακινηθεί εκτός έδρας ο δήμαρχος, ο αντιδήμαρχος ή μέλος του δημοτικού συμβουλίου χωρίς προηγούμενη απόφαση της οικονομικής επιτροπής. Στις περιπτώσεις αυτές, η επιτροπή αποφασίζει χωρίς καθυστέρηση, αν η μετακίνηση ήταν επιβεβλημένη ή όχι.
ε) Συντονίζει την κατάρτιση και έχει την ευθύνη της υλοποίησης του επιχειρησιακού προγράμματος του Δήμου, το οποίο και εισηγείται στο Δημοτικό συμβούλιο.
στ) Καταρτίζει και εισηγείται στο Δημοτικό συμβούλιο τα τομεακά προγράμματα δράσης και έχει την ευθύνη της υλοποίησής τους.
ζ) Συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών του Δήμου στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού, συντάσσει και εγκρίνει το σχέδιο του προϋπολογισμού.
η) Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
θ) Αποφασίζει το ετήσιο πρόγραμμα προσλήψεων προσωπικού κάθε κατηγορίας.
ι) Εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο το πολυετές σχέδιο διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του Δήμου και έχει την ευθύνη της υλοποίησής του.
ια) Αποφασίζει αιτιολογημένα τροποποίηση άπαξ έως πέντε τοις εκατό (5%) του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου, συμβάσεων ποσού έως εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Στις συμβάσεις του προηγούμενου εδαφίου εγκρίνει το πρωτόκολλο παραλαβής με αιτιολογημένη απόφασή της,
ιβ) Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, για έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες προϋπολογισμού έως εξήντα χιλιάδες ευρώ (60.000) καθώς και τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους της δήμου ή δημόσιους υπαλλήλους.
ιγ) Καταρτίζει τον κανονισμό λειτουργίας της.
ιδ) Μελετά την ανάγκη σύναψης δανείων, τον καθορισμό των όρων τους και την υποβολή της σχετικής εισήγησης στο δημοτικό συμβούλιο.
ιε) Αποφασίζει τον συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχει αντικείμενο μέχρι ποσού εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ. Όταν το αντικείμενο είναι άνω των 60.000 ευρώ τότε εισηγείται την λήψη απόφασης από το δημοτικό συμβούλιο. Δεν επιτρέπεται συμβιβασμός ή κατάργηση δίκης για απαιτήσεις μισθών, επιδομάτων, αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης, εξόδων κίνησης και γενικά μισθολογικών παροχών οποιασδήποτε μορφής, εξαιρουμένων εκείνων για τις οποίες το νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση ανωτάτου δικαστηρίου.
ιστ) Αποφασίζει για την καταβολή εξόδων κίνησης και ημερήσιας αποζημίωσης, σε ιδιώτες µέλη επιτροπών ή ομάδων εργασίας ή Ομάδων διοίκησης έργου, που συγκροτούνται από την Εκτελεστική Επιτροπή ή τον Δήμαρχο για μετακινήσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, οι οποίες γίνονται για εκτέλεση υπηρεσίας, σχετικής µε το έργο τους.
ιζ) Ασκεί καθήκοντα αναθέτουσας αρχής για τις συμβάσεις έργου, μελετών και υπηρεσιών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού πλην των περιπτώσεων που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Δημάρχου για την απευθείας ανάθεση.
ιη) εισηγείται για ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης,
ιθ) εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων του δήμου, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 73 παρ.1Bv) και παρακολουθεί την υλοποίησή τους,
κ) αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές,
κα) αποφασίζει για την άσκηση ή μη όλων των ένδικων βοηθημάτων και των ένδικων μέσων, καθώς και για την παραίτηση από αυτά,
κβ) αποφασίζει για την πρόσληψη πληρεξουσίου δικηγόρου και για την ανάκληση της πληρεξουσιότητάς του, σε όσους δήμους, είτε δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι με μηνιαία αντιμισθία, είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί δεν έχουν δικαίωμα να παρίστανται σε ανώτατα δικαστήρια και καθορίζει την αμοιβή τους. Μπορεί επίσης να αναθέτει την παροχή γνωμοδοτήσεων, μόνο εφόσον δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με μηνιαία αντιμισθία. Με απόφασή της είναι δυνατή, κατ’ εξαίρεση, η ανάθεση σε δικηγόρο, εξώδικου ή δικαστικού χειρισμού, ανά υπόθεση, ζητημάτων, τα οποία έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα συμφέροντα του δήμου και απαιτούν εξειδικευμένη γνώση ή εμπειρία. Στις περιπτώσεις αυτές, η αμοιβή του δικηγόρου ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 281 του ΚΔΚ.
κγ) αποφασίζει για :
i.τη διαγραφή χρεών και την απαλλαγή από προσαυξήσεις κατά το άρθρο 174 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
ii.τη διευκόλυνση οφειλετών για ποσά άνω των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ κατά το άρθρο 170 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
iii.την απ’ ευθείας ανάθεση σε νομικά πρόσωπα και δημοτικές επιχειρήσεις κατά το άρθρο 12 του ν. 4412/2016 (Α’ 147),
iv.τη χρηματοδότηση κοινωφελών επιχειρήσεων κατά το άρθρο 259 παρ. 1 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
v.την παραχώρηση εγκαταστάσεων, εξοπλισμού και μέσων προς τις κοινωφελείς επιχειρήσεις κατά το άρθρο 259 παρ. 4 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων,
vi.την έγκριση των προϋπολογισμών των νομικών προσώπων και επιχειρήσεων του δήμου.
2. Για τις περιπτώσεις κ’, κα’ και κβ’ της προηγούμενης παραγράφου, η απόφαση λαμβάνεται ύστερα από γνωμοδότηση δικηγόρου, η ανυπαρξία της οποίας συνεπάγεται ακυρότητα της σχετικής απόφασης. Η παρούσα ρύθμιση ισχύει και όταν αποφασίζει, σχετικά, το δημοτικό συμβούλιο, λόγω υπέρβασης του αντικειμένου των εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ της περίπτωσης κγ’ της προηγούμενης παραγράφου.
3. Η Οικονομική Επιτροπή με ειδική απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της μπορεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της αρμοδιότητας της στο δημοτικό συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, εφόσον κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σοβαρότητα του.»
2. Το άρθρο 176 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής :
«Άρθρο 176 Αρμοδιότητες οικονομικής επιτροπής περιφερειών
1. Η οικονομική επιτροπή είναι συλλογικό όργανο και όργανο για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της οικονομικής λειτουργίας της περιφέρειας. Ειδικότερα, έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:
α) συντάσσει τον προϋπολογισμό της περιφέρειας,
β) ελέγχει την πρόοδο υλοποίησης του προϋπολογισμού και υποβάλλει ανά τρίμηνο έκθεση προς το περιφερειακό συμβούλιο, στην οποία παρουσιάζεται η κατάσταση των εσόδων και εξόδων της περιφέρειας. Η έκθεση αυτή στην οποία καταχωρούνται και τυχόν παρατηρήσεις της μειοψηφίας, δημοσιεύεται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου,
γ) προελέγχει τον απολογισμό,
δ) Αποφασίζει για την έγκριση της αποζημίωσης των δαπανών μετακίνησης του περιφερειάρχη, των αντιπεριφεριαρχών και των περιφερειακών συμβούλων, εκτός της έδρας τους για εκτέλεση υπηρεσίας. Σε κατεπείγουσες περιπτώσεις επιτρέπεται να μετακινηθεί εκτός έδρας ο δήμαρχος, ο αντιδήμαρχος ή μέλος του δημοτικού συμβουλίου χωρίς προηγούμενη απόφαση της οικονομικής επιτροπής. Στις περιπτώσεις αυτές, η επιτροπή αποφασίζει χωρίς καθυστέρηση, αν η μετακίνηση ήταν επιβεβλημένη ή όχι.
ε) Συντονίζει την κατάρτιση και έχει την ευθύνη της υλοποίησης του επιχειρησιακού προγράμματος της περιφέρειας, το οποίο και εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο.
στ) Καταρτίζει και εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο τα προγράμματα δράσης και έχει την ευθύνη της υλοποίησής τους.
ζ) Συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών της περιφέρειας στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού, συντάσσει και εγκρίνει το σχέδιο του προϋπολογισμού.
η) Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
θ) Εισηγείται το ετήσιο πρόγραμμα προσλήψεων προσωπικού κάθε κατηγορίας.
ι) Εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο το πολυετές σχέδιο διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας της περιφέρειας και έχει την ευθύνη της υλοποίησής του.
ια) Αποφασίζει αιτιολογημένα τροποποίηση άπαξ έως πέντε τοις εκατό (5%) του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου, συμβάσεων ποσού έως εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Στις συμβάσεις του προηγούμενου εδαφίου εγκρίνει το πρωτόκολλο παραλαβής με αιτιολογημένη απόφασή της,
ιβ) Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, για έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες προϋπολογισμού έως εξήντα χιλιάδες ευρώ (60.000) καθώς και τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους της περιφερειας ή δημόσιους υπαλλήλους.
ιγ) Καταρτίζει τον κανονισμό λειτουργίας της.
ιδ) Μελετά την ανάγκη σύναψης δανείων, τον καθορισμό των όρων τους και την υποβολή της σχετικής εισήγησης στο περιφερειακό συμβούλιο.
ιε) Αποφασίζει τον συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχει αντικείμενο μέχρι ποσού εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ. Όταν το αντικείμενο είναι άνω των 60.000 ευρώ τότε εισηγείται την λήψη απόφασης από το περιφερειακό συμβούλιο. Δεν επιτρέπεται συμβιβασμός ή κατάργηση δίκης για απαιτήσεις μισθών, επιδομάτων, αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης, εξόδων κίνησης και γενικά μισθολογικών παροχών οποιασδήποτε μορφής, εξαιρουμένων εκείνων για τις οποίες το νομικό ζήτημα έχει επιλυθεί με απόφαση ανωτάτου δικαστηρίου.
ιστ) Αποφασίζει για την καταβολή εξόδων κίνησης και ημερήσιας αποζημίωσης, σε ιδιώτες µέλη επιτροπών ή ομάδων εργασίας ή Ομάδων διοίκησης έργου, που συγκροτούνται από την Εκτελεστική Επιτροπή ή τον περιφερειάρχη για μετακινήσεις στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, οι οποίες γίνονται για εκτέλεση υπηρεσίας, σχετικής µε το έργο τους.
ιζ) Ασκεί καθήκοντα αναθέτουσας αρχής για τις συμβάσεις έργου, μελετών και υπηρεσιών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού πλην των περιπτώσεων που υπάγονται στην αρμοδιότητα του περιφερειάρχη για την απευθείας ανάθεση.
ιη) εισηγείται για ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης,
ιθ) εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο τα σχέδια κανονιστικών αποφάσεων της περιφέρειας, και παρακολουθεί την υλοποίησή τους,
κ) αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές,
κα) αποφασίζει για την άσκηση ή μη όλων των ένδικων βοηθημάτων και των ένδικων μέσων, καθώς και για την παραίτηση από αυτά,
κβ) αποφασίζει για την πρόσληψη πληρεξουσίου δικηγόρου και για την ανάκληση της πληρεξουσιότητάς του, σε όσες περιφέρειες, είτε δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με μηνιαία αντιμισθία, είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί δεν έχουν δικαίωμα να παρίστανται σε ανώτατα δικαστήρια. Μπορεί επίσης να αναθέτει την παροχή γνωμοδοτήσεων, μόνο εφόσον δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με μηνιαία αντιμισθία. Με απόφασή της είναι δυνατή, κατ’ εξαίρεση, η ανάθεση σε δικηγόρο, εξώδικου ή δικαστικού χειρισμού, ανά υπόθεση, ζητημάτων, τα οποία έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα συμφέροντα της περιφέρειας και απαιτούν εξειδικευμένη γνώση ή εμπειρία. Στις περιπτώσεις αυτές η αμοιβή του δικηγόρου ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 281 του ΚΔΚ.
2. Για τις περιπτώσεις κ’ και κα’ της προηγούμενης παραγράφου, η απόφαση λαμβάνεται ύστερα από γνωμοδότηση δικηγόρου, η ανυπαρξία της οποίας συνεπάγεται ακυρότητα της σχετικής απόφασης. Η παρούσα ρύθμιση ισχύει και όταν αποφασίζει, σχετικά, το περιφεριακό συμβούλιο, λόγω υπέρβασης του αντικειμένου των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ της περίπτωσης κγ’ της προηγούμενης παραγράφου.
3. Η Οικονομική Επιτροπή με ειδική απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της μπορεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της αρμοδιότητας της στο περιφερειακό συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, εφόσον κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σοβαρότητα του.»
Στις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής των Περιφερειών εκ παραδρομής/αντιγραφής γίνεται αναφορά για εκτός έδρας Δημάρχων – αντιδημάρχων
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.)με το παρόν σας υποβάλλει τις προτάσεις της επί του Σχεδίου Νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Εσωτερικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τουρισμού και διατάξεις για την ψηφιακή πολιτική, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών».
αναπηρίες και τη δυνατότητα αξιοποίησης των σχετικών υπηρεσιών από αυτά»,
στ) του Πρώτου Μέρους του ν.4591/2019, με τον οποίο ενσωματώθηκε στην εθνική μας νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2016/2102 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Οκτωβρίου 2016, για την προσβασιμότητα των ιστότοπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα,
ζ) της ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989 «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης», όπου στο Παράρτημα Ι (στην ενότητα 7 «Προσβασιμότητα», ΚΥ. 49 -Βλ. επίσης ΚΠ.27) ορίζεται ότι οι δημόσιοι διαδικτυακοί τόποι πρέπει να συμμορφώνονται με το πρότυπο «Οδηγίες για την Προσβασιμότητα του Περιεχομένου του Ιστού» (WCAG) έκδοση 2.0, επίπεδο προσβασιμότητας τουλάχιστον «ΑΑ», το οποίο αποτελεί το de facto πρότυπο ηλεκτρονικής προσβασιμότητας,
η) του άρθρου 5 του ν. 4443/2016, στο οποίο αναφέρεται ότι: «Για την τήρηση της αρχής της ίσης μεταχείρισης στον τομέα της εργασίας και της απασχόλησης έναντι ατόμων με αναπηρία ή χρόνια πάθηση, ο εργοδότης υποχρεώνεται στη λήψη όλων των ενδεδειγμένων κατά περίπτωση μέτρων, προκειμένου τα άτομα αυτά να έχουν δυνατότητα πρόσβασης σε θέση εργασίας, να ασκούν αυτή και να εξελίσσονται, καθώς και δυνατότητα συμμετοχής στην επαγγελματική κατάρτιση, εφόσον τα μέτρα αυτά δεν συνεπάγονται δυσανάλογη επιβάρυνση για τον εργοδότη».
θ) του άρθρου 7 του Κανονισμού (ΕΕ) 1303/2013 (Κανονιστικό Πλαίσιο Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων για την προγραμματική περίοδο 2014 – 2020), σύμφωνα με το οποίο: «[…] Τα κράτη μέλη και η Επιτροπή λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για να αποτρέψουν κάθε διάκριση εξαιτίας του φύλου, της φυλής ή της εθνοτικής καταγωγής, της θρησκείας ή των πεποιθήσεων, αναπηρίας, της ηλικίας ή του γενετήσιου προσανατολισμού κατά την εκπόνηση και υλοποίηση των προγραμμάτων. Ειδικότερα, η προσβασιμότητα για τα άτομα με αναπηρίες λαμβάνεται υπόψη σε όλα τα στάδια της προετοιμασίας και της εφαρμογής των προγραμμάτων [..]»,
η Ε.Σ.Α.μεΑ. προτείνει ανά άρθρο τα εξής:
1. Το άρθρο 3 «Αρμοδιότητες οικονομικής επιτροπής δήμων και περιφερειών» να συμπληρωθεί ως εξής :
-«1. Το άρθρο 72 του ν.3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 72 –“Αρμοδιότητες οικονομικής επιτροπής δήμων”
1. Η οικονομική επιτροπή είναι συλλογικό όργανο, αρμόδιο για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της οικονομικής λειτουργίας του δήμου. Ειδικότερα, έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:
α) […]
κδ) συνεργάζεται με το Σημείο Αναφοράς της παρ. 3 του άρθρου 71 του ν.4488/2017, για τη συμβατότητα του επιχειρησιακού προγράμματος, των τομεακών προγραμμάτων δράσης, της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, των κανονιστικών αποφάσεων, των όρων, διακηρύξεων και των συμβάσεων έργων, μελετών και υπηρεσιών του Δήμου των παραγράφων ε, στ, ιβ, ιη, ιθ του παρόντος άρθρου με το άρθρο 63 του ν. 4488/2017 περί καθολικού σχεδιασμού διοικητικών προϊόντων, περιβαλλόντων και υπηρεσιών και μεριμνά για την αποκατάσταση της προσβασιμότητας των κτιριακών και ηλεκτρονικών υποδομών του Δήμου στα άτομα με αναπηρία σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. […]».
Αιτιολόγηση: Η προαναφερθείσα πρότασή μας βασίζεται στις απαιτήσεις των άρθρων 61,62,63 και 71 (παρ.3) του ν.4488/2017.
-«Το άρθρο 176 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής :
«Άρθρο 176 –“Αρμοδιότητες οικονομικής επιτροπής περιφερειών”
1. Η οικονομική επιτροπή είναι συλλογικό όργανο και όργανο για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της οικονομικής λειτουργίας της περιφέρειας. Ειδικότερα, έχει τις ακόλουθες αποφασιστικές, ελεγκτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:
Α) […]
κδ) έχει την ευθύνη, συνεργαζόμενη με το Σημείο Αναφοράς του άρθρου 71 του ν.4488/2017, για την συμβατότητα του επιχειρησιακού προγράμματος, των προγραμμάτων δράσης, της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, των κανονιστικών αποφάσεων, των όρων, διακηρύξεων και των συμβάσεων έργων, μελετών και υπηρεσιών της Περιφέρειας, των παραγράφων ε, στ, ιβ, ιη, ιθ του παρόντος άρθρου, με το άρθρο 63 του ν. 4488/2017 περί καθολικού σχεδιασμού διοικητικών προϊόντων, περιβαλλόντων και υπηρεσιών και μεριμνά για την αποκατάσταση της προσβασιμότητας των κτιριακών και ηλεκτρονικών υποδομών της Περιφέρειας στα άτομα με αναπηρία σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία».
Αιτιολόγηση: Η προαναφερθείσα πρότασή μας βασίζεται στις απαιτήσεις των άρθρων 61,62,63 και 71 (παρ.3) του ν.4488/2017.
Προσοχή: Δεν υπάρχει εδάφιο με αρίθμηση κγ), ενώ στην παρ. 2 περιλαμβάνεται σχετική αναφορά σε αυτό.
Άρθρο 3 §1, περ. ιβ):
Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, για έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες προϋπολογισμού έως εξήντα χιλιάδες ευρώ (60.000) καθώς και τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους της δήμου ή δημόσιους υπαλλήλους.
Πρέπει να απαλειφθεί η πρόβλεψη αυτή. Συνιστά οπισθοδρόμηση, καθώς μεταφέρει αρμοδιότητα της Ο.Ε. στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο θα πρέπει πλέον να συνεδριάζει συνέχεια για καθαρά τυπικά ζητήματα (πρόοδος διαγωνισμών-προμηθειών κ.λπ.), θα επιβαρυνθεί υπέρμετρα και την ίδια ώρα θα επιβραδυνθεί η διαδικασία των διαγωνισμών.
Με βάση το νομοσχέδιο η Ο.Ε των Περιφερειών Παρ. 2
η περίπτωση (α) είναι πλεονασμός διότι αναλύεται διεξοδικά στην περίπτωση (ζ)
Παράλληλα τα αναγραφόμενα των περιπτώσεων (ε), (στ),εν μέρει του (ζ) και (η) έρχονται σε σύγκρουση με το αρ.174 του Ν.3852/2010 όπως ισχύει για τις αρμοδιότητες της Εκτελεστικής Επιτροπής, οι οποίες δεν φαίνεται ότι καταργούνται.
Στην περίπτωση (δ) καθώς και σε πολλά άλλα σημεία του νόμου εν γένει, γίνεται αναφορά για δήμους και δημάρχους ενώ το άρθρο αναφέρεται στις Περιφερειακές αρχές.
Περίπτωση (ιβ)
Περιορίζοντας την αρμοδιότητα της οικονομική επιτροπής να αποφασίζει για διαδικασίες αναθέσεων για όλα τα στάδια μόνο μέχρι του ποσού των 60.000€ οδηγεί σε τεράστια δυσλειτουργία και καθυστερήσεις στις αναθέσεις άνω των εξήντα χιλιάδων που είναι ο κανόνας για δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι περιφέρειες και ιδίως τα έργα του ΕΣΠΑ. Αν όλες οι διαδικασίες που αφορούν αναθέσεις άνω 60.000 περιέλθουν στο Περιφερειακό συμβούλιο, δηλαδή έγκριση όρων δημοπράτησης, ορισμός επιτροπών, εγκρίσεις των ενδιάμεσων πρακτικών της επιτροπής αξιολόγησης, η εκδίκαση των ενστάσεων, κατακύρωση προσωρινού αναδόχου και ανάδειξη οριστικού αναδόχου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία του ν.4412/2016 θα εκτινάξει τον ήδη μεγάλο απαιτούμενο χρόνο των διαδικασιών ανάθεσης ενός έργου, με κίνδυνο την αδυναμία της περιφέρειας να λειτουργήσει και να εκτελέσει οποιοδήποτε έργο. Σημειωτέον με την υπάρχουσα διαδικασία κατά την οποία η οικονομική επιτροπή συνεδριάζει κάθε εβδομάδα, ο ελάχιστος απαιτούμενος χρόνος για την ανάδειξη αναδόχου ξεπερνά τους έξι μήνες, αναλογιστείτε πόσο χρόνος θα απαιτείται για την ανάδειξη αναδόχου όταν το Περιφερειακό Συμβούλιο συνεδριάζει μία φορά το μήνα.
Επίσης για την εύρυθμη λειτουργία της Περιφέρειας θα ήταν λογικό να δοθεί και πάλι η αρμοδιότητα απευθείας ανάθεσης μέχρι ενός ποσού στον Περιφερειάρχη διότι δεν είναι δυνατόν για μικροδαπάνες (πχ. ανταλλακτικά εκτυπωτών, δικαστικοί επιμελητές, μικροεπισκευες κλπ) που απαιτούν την άμεση ενέργεια και διεκπεραίωση, να απαιτείται απόφαση της Οικονομικής επιτροπής, με τόσο φόρτο εργασίες και σημαντικές αρμοδιότητες, όταν μάλιστα οι Δημάρχου και πόσο μάλλον διευθυντές του Υπόλοιπου Δημόσιου τομέα έχουν αυτή την αρμοδιότητα.
Με βάση το νομοσχέδιο η ΟΕ μεταξύ άλλων είναι αρμόδια για:
ε) Συντονίζει την κατάρτιση και έχει την ευθύνη της υλοποίησης του επιχειρησιακού προγράμματος της περιφέρειας, το οποίο και εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο.
στ) Καταρτίζει και εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο τα προγράμματα δράσης και έχει την ευθύνη της υλοποίησής τους.
ζ) Συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών της περιφέρειας στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού, συντάσσει και εγκρίνει το σχέδιο του προϋπολογισμού.
Προβληματισμοί:
– η ΟΕ είναι ένα όργανο με πολύ φόρτο εργασίας, γιατί να φορτωθεί και άλλο;
– Ο πρόεδρος της ΟΕ θα ασχοληθεί με αυτά τα αντικείμενα και με ποιά διαδικασία όταν είναι αρμοδιότητα άλλων αντιπεριφερειαρχών
– οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες είναι εκτελεστικές και πολύ σωστά τις είχε μέχρι τώρα η Εκτελεστική Επιτροπή και ο εκτελεστικός Γραμματέας. Με ποιό σκεπτικό; Είναι σύννομο;
Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, για έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες προϋπολογισμού έως εξήντα χιλιάδες ευρώ (60.000)
Το όριο των 60.000 ευρώ ουσιαστικά ανατινάζει τη λειτουργία του δήμου. Με δεδομένη την υπάρχουσα νομοθεσία τα πέντε στάδια κατά την εξέλιξη ενός διαγωνισμού (στάδια ιδιαίτερα χρονοβόρα για την υλοποίηση ενός διαγωνισμού και την ολοκλήρωσή του) με αυτό τον περιορισμό του ποσού των 60.000 ευρώ σημαίνει ότι κάθε στάδιο που μέχρι τώρα εγκρινόταν από την οικονομική επιτροπή θα πρέπει θεωρητικά να εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Με δεδομένη την πολύ τακτική συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής (μία φορά την εβδομάδα) αυτό οδηγεί σε πύκνωση των συνεδριάσεων του ΔΣ με άγνωστα αποτελέσματα στη δυνατότητα συνεδρίασης του σώματος κλπ. Με δεδομένη την παρουσία της αντιπολίτευσης στην οικονομική επιτροπή και τη δυνατότητα που της παρέχει η νομοθεσία να εισάγει θέματα προ ημερησίας στις συνεδριάσεις του ΔΣ το όριο των 60.000 ευρώ δεν έχει κανένα νόημα όσον αφορά τη νομιμότητα ή τη διαφάνεια στις αποφάσεις της οικονομικής επιτροπής.