Το άρθρο 58 του π.δ. 26/2012 αντικαθίσταται ως εξής:
«
Άρθρο 58
Διορισµός εφορευτικών επιτροπών
1. Ψηφοφορία γίνεται ενώπιον εφορευτικών επιτροπών.
2. Σε κάθε εκλογικό τµήµα ορίζεται εφορευτική επιτροπή που αποτελείται από τον αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής ως πρόεδρο και τέσσερα µέλη που αναπληρώνονται από ισάριθµα αναπληρωµατικά.
3. Τα µέλη των εφορευτικών επιτροπών και οι αναπληρωτές τους κληρώνονται, µέσα σε δεκαπέντε (15) ηµέρες από την κατά το άρθρο 31 παράγραφος 4 έναρξη της προεκλογικής περιόδου, από το οικείο Πρωτοδικείο. Στην κλήρωση, κατά την οποία µπορούν να παρίστανται οι υποψήφιοι, οι αντιπρόσωποι και πληρεξούσιοι των κοµµάτων, περιλαµβάνονται οι εγγεγραµµένοι στους εκλογικούς καταλόγους του οικείου εκλογικού διαµερίσµατος που φέρονται στους καταλόγους αυτούς ως κάτοικοι της περιοχής. Για τη διασταύρωση της διεύθυνση κατοικίας των εκλογέων που κληρώθηκαν ως μέλη της εφορευτικής επιτροπής μπορεί να χρησιμοποιούνται στοιχεία που τηρούνται σε δημόσιες υπηρεσίες.
4. Μέσα στην προθεσμία της προηγούμενης παραγράφου το αρμόδιο δικαστήριο, μπορεί, κατά την κρίση του, να διορίζει, με απόφασή του που λαμβάνει σε συμβούλιο, τα μέλη των εφορευτικών επιτροπών από τους καταλόγους της προηγούμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή μέλη εφορευτικών επιτροπών ορίζονται αυτοί που κατά την κρίση του συμβουλίου πρωτοδικών παρέχουν στοιχεία επάρκειας γι’ αυτά τα καθήκοντα. Οι οριζόμενοι πρέπει να έχουν τουλάχιστον απολυτήριο δημοτικού σχολείου, να μην έχουν υπερβεί το εξηκοστό έβδομο έτος της ηλικίας τους και να έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας τους.
5. Αρµόδιο πρωτοδικείο είναι αυτό που στην περιφέρειά του υπάγεται ο δήµος όπου εδρεύει το εκλογικό τµήµα.
6. Όσοι σύµφωνα µε τα παραπάνω ορίστηκαν µέλη των εφορευτικών επιτροπών, ειδοποιούνται µε απόδειξη για το διορισµό τους πέντε (5) τουλάχιστον ηµέρες πριν από την ψηφοφορία µε φροντίδα του Εισαγγελέα Πρωτοδικών, στον οποίο διαβιβάζεται από τον Πρόεδρο Πρωτοδικών αντίγραφο της πράξης του πρωτοδικείου για το διορισµό τους. Ο Εισαγγελέας Πρωτοδικών διαβιβάζει αμελλητί στους οικείους δήμους τον κατάλογο των μελών εφορευτικών επιτροπών.
7. Τα µέλη των εφορευτικών επιτροπών είναι υποχρεωµένα να εκτελούν τα καθήκοντά τους ανεξαρτήτως αν ειδοποιήθηκαν εγκαίρως.
8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών, μπορεί να καθορίζεται ημερήσια αποζημίωση στα μέλη των εφορευτικών επιτροπών.
Η αποζημίωση του παρόντος άρθρου είναι ακατάσχετη, δεν υπόκειται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συμψηφίζεται με οφειλές των δικαιούχων προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία από οποιαδήποτε αιτία.»
Εξαιρετικη αποφαση να αμοιβονται και τα μελη τακτικα ή αναπληρωματικα της εφορευτικης επιτροπης ειναι ενα κινητρο για την συμμετοχη τους δεδομενου οτι υπαρχει μεγαλη αποχη στην εκλογικη διαδικασια,
ειναι σημαντικο η εγκυρη ειδοποιηση των μελων που θα σχηματισουν την επιτροπη και με αλλους τροπους πχ μεσω τηλεφωνου ή email ή μεσω ενος μηνυματος στο κινητο ισως με καποιο μελλοντικο αριθμο του υπουργειου εσωτερικων οπως θα γινεται με τον αριθμο 112 για εκτακτη αναγκη
1- Πρέπει να προβλεφθεί ότι οι δήμοι έχουν υποχρέωση να προβλέψουν και να επιμεληθούν για σίτιση των μελών της εφορευτικής επιτροπής, του γραμματέα της εφορευτικής επιτροπής και του δικαστικού αντιπροσώπου. Πολλοί δήμοι (στα μικρά χωριά το θέμα αντιμετωπίζεται λόγω φιλοξενίας και φιλότιμου των τοπικών παραγόντων) εθιμικά προβλέπουν σχετικό κονδύλι και επιμελούνται αυτού του θέματος, όμως άλλοι δήμοι δεν προβλέπουν κάτι σχετικό. Υφίσταται δε η άποψη ότι το σχετικό κονδύλι για τέτοιες δαπάνες πάσχει όσον αφορά την νομιμότητα. Πρέπει όμως να υπάρξει πρόβλεψη επί του θέματος αυτού.
2- Η ψηφοφορία θα πρέπει να διακόπτεται για μία ή δύο ώρες το μεσημέρι για μεσημεριανό φαγητό με απόφαση του αντιπροσώπου δικαστικής αρχής. Είναι κάτι που γίνεται εθιμικά, αλλά πρέπει να κατοχυρωθεί και νομικά.
3- Για να αποφεύγονται περιττές δαπάνες ή μεγάλες δαπάνες και προβλήματα, είναι δυνατό :
α) να υπάρξει μνημόνιο μεταξύ κράτους και φορέων επιχειρήσεων σίτισης και διαμονής προκειμένου να υπάρχει ειδικό τιμολόγιο για τους δικαστικούς αντιπροσώπους και
β) παγία πρόβλεψη για τους δικαστικούς αντιπροσώπους για ατέλεια των ΙΧ για διέλευση στα διόδια αυτοκινητοδρόμων-γεφυρών για τις μέρες απασχόλησης τους, ήτοι από Πέμπτη προ εκλογών έως και Τρίτη μετά τις εκλογές.
Η προτεινόμενη αποζημίωση για μέλη εφορευτικής επιτροπής είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Πρέπει όμως να προβλεφθεί και κάτι ακόμα (βάσει εμπειρίας μου ως δικαστικού αντιπροσώπου σε εκλογικές διαδικασίες από το 1990 συνεχώς) :
Να προβλέπεται για τους μισθωτούς-εργαζόμενους που θα απασχοληθούν ως μέλη εφορευτικής επιτροπής ως ειδική άδεια από την εργασία τους η επόμενη ημέρα (Δευτέρα) των εκλογών.
Συνέβη να έχω μέλη εφορευτικής επιτροπής, που πρόθυμα άσκησαν τα καθήκοντά τους, και τα οποία ήταν εργάτες μεγάλων βιομηχανιών και ενώ η καταμέτρηση (επρόκειτο για Α’ και Β’ Αθηνών) τέλειωσε περίπου 4-5 π.μ. της Δευτέρας, έπρεπε αμέσως μετά να μεταβούν για εργασία σε βιομηχανία που εργάζονταν (π.χ. από Παγκράτι όπου το ε.τ. στο Θριάσιο πεδίο όπου η εργασία τους). Όσο κι αν αναζητήθηκε κάποια φόρμουλα για λήψη ειδικής άδειας γι’ αυτούς, δεν προβλέπεται κάτι από τη νομοθεσία. Μόνη δυνατότητα ήταν η βεβαίωση που τους δόθηκε και η επικοινωνία του εφόρου δικαστικών αντιπροσώπων προς την εργοδοσία τους να δεχθεί ολιγόωρη καθυστέρηση για να μεταβούν στον τόπο της εργασίας τους.