1. Στους φορείς του άρθρου 2, ανάλογα με την οργανωτική δομή και το μέγεθός τους, συστήνεται Επιτροπή Ελέγχου που εγγυάται την ανεξαρτησία της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, παρακολουθεί τις εργασίες της, διασφαλίζει την ποιότητα του έργου της και ότι οι συστάσεις της λαμβάνονται δεόντως υπόψη από τον επικεφαλής του φορέα.
2. Η Επιτροπή Ελέγχου, ως ανεξάρτητο σώμα, δεν έχει αρμοδιότητες διαχείρισης.
3. Η Επιτροπή Ελέγχου απαρτίζεται από τρία (3) ή πέντε (5) μέλη, η πλειοψηφία των οποίων δεν έχει σχέση εξαρτημένης εργασίας με τον φορέα και διαθέτει ελεγκτική εμπειρία και γνώση της δραστηριότητας αυτού.
4. Η θητεία των μελών της Επιτροπής Ελέγχου είναι τριετής. Τα μέλη που έχουν σχέση εξαρτημένης εργασίας με τον φορέα, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους δεν επιτρέπεται να ασκούν διοικητικές και διαχειριστικές αρμοδιότητες σε αυτόν.
5. Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων της, η Επιτροπή Ελέγχου λαμβάνει υπόψη της τα Διεθνή Πρότυπα Εσωτερικού Ελέγχου και τις βέλτιστες πρακτικές, που διαμορφώνονται από φορείς όπως η Επιτροπή Υποστήριξης Οργανισμών της Επιτροπής Treadway (C.O.S.O.) και το Ινστιτούτο Εσωτερικών Ελεγκτών (I.I.A.).
Άρθρο 8 Επιτροπή Ελέγχου
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 1 Σκοπός
- 5 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ– ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 2 Πεδίο εφαρμογής
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 3 Ορισμοί
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 4 Έννοια
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 5 Δομικά στοιχεία του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 6 Διάρθρωση Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου (αρμοδιότητες και ρόλοι)
- 18 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 7 Ανεξαρτησία της λειτουργίας του εσωτερικού ελέγχου
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 8 Επιτροπή Ελέγχου
- 44 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΜΟΝΑΔΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 9 Σύσταση, οργάνωση και στελέχωση της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 10 Στόχοι και αρμοδιότητες Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 11 Κανονισμός Λειτουργίας Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 Κώδικας Δεοντολογίας Εσωτερικών Ελεγκτών
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 13 Ετήσια Έκθεση με Γνώμη του Προϊσταμένου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
- 11 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΕΡΓΟΥ ΜΟΝΑΔΑΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 14 Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 15 Στάδια έργων
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 16 Παρακολούθηση της υλοποίησης των συστάσεων του Εσωτερικού Ελέγχου
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 17 Πρόγραμμα Αξιολόγησης και Βελτίωσης Ποιότητας
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 18 Πρόσβαση εσωτερικών ελεγκτών
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 19 Ορισμός εμπειρογνωμόνων
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 20 Εσωτερικοί ελεγκτές και απάτη
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 21 Χρήση προτύπων και βέλτιστων πρακτικών εσωτερικού ελέγχου
- 7 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ, ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 22 Αρμόδιοι φορείς για τον συντονισμό, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση της λειτουργίας των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ Άρθρο 23 Οργανόγραμμα Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4440/2016
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 24 Ρυθμίσεις Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙ.Σ.Ε.Π.) – Τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 86 του ν. 3528/2007
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 25 Θέματα υπηρεσιακής κατάστασης Υπηρεσιακών Γραμματέων – Τροποποίηση της περ. στ’ της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3213/2003
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 26 Ρυθμίσεις για τη μοριοδότηση της εμπειρίας και της άσκησης καθηκόντων ευθύνης –Τροποποίηση της υποπερ. ββ της περ. β της παρ. 3 του άρθρου 85 ν. 3528/2007
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 27 Ρυθμίσεις για τη νομική υποστήριξη υπαλλήλων του δημοσίου τομέα και αιρετών τοπικής αυτοδιοίκησης – Τροποποίηση της παρ. 3 του άρθρου 52 ν. 4674/2020
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 28 Ρυθμίσεις για τη διενέργεια αξιολόγησης – Τροποποίηση της παρ. 7 του άρθρου 15 και της παρ. 1 του άρθρου 19 του ν. 4369/2016
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 29 Αιρετοί υπηρετούντες σε παραμεθόριες περιοχές – Τροποποίηση της παρ. 7 του άρθρου 93 του ν. 3852/2010
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 30 Αρμοδιότητες Οικονομικής Επιτροπής Δήμου και Περιφέρειας – Τροποποίηση της περ. δ’ της παρ. 1 των άρθρων 72 και 176 του ν. 3852/2010
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Η’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 31 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 32 Μεταβατικές διατάξεις
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 33 Καταργούμενες διατάξεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 34 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
22 Φεβρουαρίου 2021, 22:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
8 Μαρτίου 2021, 22:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
14 Σχόλια 242 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 69271 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης
- Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού...
- Σύστημα Καινοτομίας στον δημόσιο τομέα-Ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα–Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Ο.Τ.Α.
- Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα
- Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών
- Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/788 και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1799
- Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών
- Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις
- «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών»
- Σχέδιο νόμου "Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του δημοσίου τομέα, ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους και λοιπές διατάξεις"
- Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών "ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ"
- Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού...
- Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης
- Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών, εθελοντική απασχόληση και λοιπές διατάξεις
- Ενίσχυση διαφάνειας και λογοδοσίας σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας, αποκατάσταση ακεραιότητας Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών
- Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας στον δημόσιο τομέα
- Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα ‘‘ΆΡΓΟΣ’’
- Σχέδιο νόμου "ΕΚΛΟΓΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΡΧΩΝ"
- Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων Γενικής Κυβέρνησης
- Εκσυγχρονισμός του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.)–Αξιοκρατία στον δημόσιο τομέα
- Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής στελεχών στον δημόσιο τομέα, οργανωτικές διατάξεις Υπουργείου Εσωτερικών και διατάξεις για την αναπτυξιακή προοπτική των ΟΤΑ
- Σχέδιο Νόμου "Ρύθμιση Θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών"
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΕΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ"
- ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Εσωτερικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τουρισμού
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια Οχημάτων Ειδικής Χρήσης & Γερανοφόρων Οχημάτων Ελληνικής Αστυνομίας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια συστήματος τυποποιημένου εξοπλισμού για τον έλεγχο ταχογράφων οχημάτων και συσκευών ανίχνευσης αλκοόλης
- Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»
- Ονομαστικά αρχεία επιβατών, ίδρυση και λειτουργία Μονάδας Στοιχείων Επιβατών - Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (EE) 2016/681 (EE L 119 της 4/5/2016 σ.132-149
- Προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για Προμήθειες της Ελληνικής Αστυνομίας
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της χώρας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια συσσωρευτών αυτοκινήτων, λεωφορείων, φορτηγών και δίκυκλων μοτοσικλετών οχημάτων Ελληνικής Αστυνομίας
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ (Advanced Passenger Information System- API)
- Ενσωμάτωση νέων δυνατοτήτων στην εφαρμογή Γενικές Αναζητήσεις SCHENGEN 2ης γενιάς (Πληροφοριακό Σύστημα Schengen II-SISII)
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ (Advanced Passenger Information System- API)
- Λήψη των απαραίτητων μέτρων συμμόρφωσης προς τις διατάξεις του Κεφαλαίου 6 της Απόφασης 2008/615/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 23ης Ιουνίου 2008 σχετικά με την προστασία δεδομένων
- Σύστημα Συλλογής, Ανάλυσης και Διαχείρισης Πληροφοριών Οικονομικού Εγκλήματος
- Bελτίωση οχήματος με κατάλληλο εξοπλισμό για χειρισμό υποθέσεων οικονομικού εγκλήματος
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την Προμήθεια απαραίτητου εξοπλισμού πληροφορικής και οικονομικής προσέγγισης κόστους προμήθειας για την μετεγκατάσταση του (Ε.Σ.Κ.Ε.Σ.Μ.Α.)
- Εκλογή Βουλευτών
ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ
ΠΑΡ.1. εγγυάται κατά το δυνατόν, διασφαλίζει κατά το δυνατόν, λαμβάνονται δεόντως κατά το δυνατόν..
ΠΑΡ.2. Οι αρμοδιότητές της και η λειτουργία της καταγράφονται σε κείμενο Κανονισμού Λειτουργίας Επιτροπής Ελέγχου (ΚΛΕΕ), το οποίο εκδίδεται από το Εποπτεύον Όργανο. Κάθε προσαρμογή του ΚΛΕΕ πρέπει να έχει και τη σύμφωνη γνώμη του Εποπτεύοντος Οργάνου.
ΠΑΡ.5. και λοιποί ελληνικοί ή διεθνείς επιστημονικοί ή επαγγελματικοί φορείς.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
ΠΑΡ.3. Για τα μη έχοντα σχέση εξαρτημένης εργασίας μέλη της Επιτροπής ποιος είναι ο αναμενόμενος χρόνος ενασχόλησης; (πχ μπορεί να αρκούν 1-2 ημέρες μηνιαίως)
ΠΑΡ.4. Με τι ασχολούνται στο σύνολο του εργασιακού χρόνου τους? Μπορούν ταυτόχρονα να συμμετέχουν και σε άλλη Επιτροπή Ελέγχου, σε άλλο φορέα;
Η Επιτροπή Ελέγχου είναι η εγγύηση της ανεξαρτησίας του εσωτερικού ελεγκτή. Τα μέλη της Επιτροπής Ελέγχου θα πρέπει να είναι στην πλειοψηφία τους ανεξάρτητα μη εκτελεστικά. Δεν διευκρινίζεται πως ορίζεται η ανεξαρτησία των μελών της Επιτροπής, καθώς τα Διοικητικά Συμβούλια φορέων του Δημοσίου δεν απαρτίζονται συνήθως από μη εκτελεστικά μέλη.
Στην Επιτροπή Εσωτερικού Ελέγχου προτείνουμε να συμμετέχουν μέλη του Ν.Σ.Κ., του Ελεγκτικού Συνεδρίου κ.λ.π., αποκλειομένων των ιδιωτών, τουλάχιστον στο στενό δημόσιο τομέα, προκειμένου να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία, η αντικειμενικότητα και ο δημόσιος χαρακτήρας της Επιτροπής.
Το άρθρο αυτό όσον αφορά στην αξιολόγηση των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου από τη Επιτροπή Ελέγχου, (όπως εξειδικεύεται στην Αιτιολογική Έκθεση) έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με την παράγραφο 3 του άρθρου 22 η οποία αναφέρει ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των ΜΕΕ. Το Ε.Σ. είναι ο εξωτερικός αξιολογητής για τις Μ.Ε.Ε. σύμφωνα με το νόμο 4129/2013 περί Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ως εκ τούτου παρέλκει η σχετική αρμοδιότητα της Επιτροπής και πρέπει να απαλειφθεί από την Αιτιολογική Έκθεση.
3. «η γνώση της δραστηριότητας αυτού», δεν αποτελεί κατά τη γνώμη μας απαραίτητη προϋπόθεση. Εξάλλου κάτι τέτοιο θα δημιουργήσει πρακτική δυσκολία στην εξεύρεση ατόμων.
Δεν αναφέρονται
• οι αρμοδιότητες της Επιτροπής Ελέγχου σε ότι αφορά τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου και το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου.
• Η σχέση της με τη λειτουργία της διαχείρισης κινδύνων, τον Επικεφαλής φορέα και τον εξωτερικό έλεγχο.
4. Δεν είναι κατανοητό. «Αν έχουν σχέση εξαρτημένης εργασίας δεν επιτρέπεται…»
Πρόταση: όλα τα μέλη της ΕΕ πρέπει να είναι εκτός του Φορέα. Να δημιουργηθεί ένα μητρώο υποψήφιων μελών ΕΕ στο Δημόσιο Τομέα.
Θα πρέπει να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία του εσωτερικού ελεγκτή. Θα πρέπει να αναφέρεται στην επιτροπή ελέγχου άμεσα η οποία θα είναι υπεύθυνη για τον προϋπολογισμό και το πλάνο του εσωτερικού ελέγχου, αυτό να γίνεται στον επικεφαλή του φορέα ώστε να υπάρχει αντικειμενικότητα.
Προτείνεται να περιληφθεί ότι:
Η Επιτροπή Ελέγχου είναι υπεύθυνη για τον διορισμό και την απομάκρυνση του επικεφαλής της ΜΕΕ, την έγκριση του προϋπολογισμού και του πλάνου ελέγχων της ΜΕΕ.
Η σύσταση Μητρώου που θα αξιολογήσει η Εθνική Αρχή Διαφάνειας αντίστοιχου με αυτό που λειτουργεί στο Υπουργείο Οικονομικών θα ήταν μία καλή ιδέα καθώς θα βοηθήσει πολύ και τους Επικεφαλείς να επιλέγουν άτομα με προσόντα αποδεδειγμένα αλλά και θα καλύπτουν βασικά τουλάχιστον εχέγγυα καταλληλότητας και ανεξαρτησίας
Ως προς τα πρότυπα που «η Επιτροπή Ελέγχου λαμβάνει υπόψη», η διατύπωση αυτή είναι δυνητική ενώ θα έπρεπε να είναι συγκεκριμένη του τύπου «η Επιτροπή Ελέγχου λειτουργεί σύμφωνα με τον ειδικό Κανονισμό Λειτουργίας της που εγκρίνεται με απόφαση ….».
Σε καμία αναπτυγμένη χώρα και σε καμία κατηγορία φορέων η νομοθεσία δεν περιορίζει τη δυνατότητα επιλογής εμπειρογνωμόνων Εσωτερικών Ελεγκτών για την κάλυψη των απαραίτητων δεξιοτήτων που απαιτούνται από το φορέα είτε αυτοί προέρχονται από το εσωτερικό του φορέα, είτε μέσω εξωτερικών λύσεων (Φυσικά Πρόσωπα ή Εταιρείες δεν έχει ιδιαίτερη σημασία αρκεί να καλύπτονται οι δεξιότητες που μπορεί να λείπουν). Το εν λόγω σχέδιο νόμου περιορίζει την ευελιξία των φορέων και λαμβάνοντας υπόψιν ότι οποιαδήποτε προγενέστερη προσπάθεια (με ελάχιστες εξαιρέσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού) έχει αποτύχει, το προτεινόμενο μοντέλο κατέχει μηδαμινά ποσοστά εφαρμογής και επιτυχίας αναφορικά με την παραγωγή ουσιαστικής ελεγκτικής εργασίας. Και εδώ αναρωτιόμαστε εάν το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου θα είναι μία από τα ίδια με τους Νόμους του 2006, 2010 και 2014 οι οποίοι δεν εφαρμόστηκαν στην ουσία τους ποτέ.
Nα απαλειφθεί η φράση «δεν έχει αρμοδιότητες διαχείρισης» από την παρ. 2, διότι αναφέρεται σαφώς στην παρ. 4
Να απαλειφθεί ολόκληρη η παρ. 3 και η φράση «η πλειοψηφία των οποίων δεν έχει σχέση εξαρτημένης εργασίας με τον φορέα» από την παρ. 4 και να αντικατασταθεί με τη ακόλουθη πρόβλεψη «Ο επικεφαλής του φορέα δύναται να διορίζει έναν τοποθετημένο σύμβουλο του γραφείου του σαν μέλος. Σε αυτή την περίπτωση ο συγκεκριμένος σύμβουλος δεν δύναται να προεδρεύει της Επιτροπής Ελέγχου. Τα υπόλοιπα μέλη διορίζονται με βάση την εμπειρογνωμοσύνη τους και δεν έχουν κάποιο από τα ακόλουθα κωλύματα διορισμού:»
• Εδώ θα πρέπει να διατυπωθούν συγκεκριμένα κωλύματα, δηλ. οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία των μελών της Επιτροπής Ελέγχου, βάσει των προβλεπόμενων 4 σημείων του κώδικα δεοντολογίας – ΙΙΑ code of ethics integrity, objectivity, confidentiality, competency (π.χ. εργασιακή σχέση με τον φορέα, αν κατείχε πολιτική θέση, πρώην δήμαρχος/περιφερειάρχης ή δημοτικός σύμβουλος, πρώην υποψήφιοι στην κεντρική πολίτική ή στην τοπική αυτοδιοίκηση)
Να καθοριστεί αν ο ορισμός της Επιτροπής Ελέγχου στους ΟΤΑ θα περνάει από το Δημοτικό/Περιφερειακό Συμβούλιο και αν θα χρειαστεί πλειοψηφία ανάλογη με εκείνη που προβλέπεται για τον Συμπαραστάτη.
Να υπάρξει πρόβλεψη σχετικά με το αν ένα μέλος της Επιτροπής Ελέγχου μπορεί να συμμετέχει σε Επιτροπή Ελέγχου άλλου φορέα του αρ. 2.
Σε σχέση με την παράγραφο 3 σχετικά με την εμπειρογνωμοσύνη προτείνεται να ακολουθηθεί η πρόταση του COSO ERM:
a) Να υπάρχει ένας Financial Expert
b) Να υπάρχει ένας Risk Management Expert (αφού στους φορείς δεν προβλέπεται η λειτουργία Risk Committee)
Το α) και β) σε συνέργια με το ρόλο του συμβούλου ακεραιότητας (Code of Ethics Expert) – που θα προβλεφθεί σε άλλο νομοσχέδιο – θα αποτελέσουν ένα σοβαρό βήμα προς την αποτελεσματική εφαρμογή GRC λειτουργίας (Governance- Risk- Compliance) στη Δημόσια Διοίκηση
Επίσης να τεθούν ελάχιστα τυπικά προσόντα για την απόδειξη της εμπειρογνωμοσύνης.
Για την Aξιολόγηση του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου στο Δημόσιο ορίζεται ως υπεύθυνη, σχετική ‘ανεξάρτητη’ υπηρεσία μέσα στην ίδια την οντότητα χωρίς να προβλέπεται η συνδρομή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων με μόνη δυνατότητα την επικοινωνία με σχετική Επιτροπή Ελέγχου (που όμως κινείται σε θολά νερά η στελέχωση της άρα και η αποτελεσματικότητας της). Θυμίζουμε την αποτυχία αποτελεσματικής λειτουργίας των Επιτροπών Ελέγχων των Εισηγμένων επί σειρά ετών καθώς τηρούνταν κυρίως για τον τύπο και όχι την ουσία. Όταν δεν στελεχώνονται επαρκώς και κατάλληλα οι Επιτροπές Ελέγχου των Εισηγμένων αντιλαμβανόμαστε τι θα γίνει στο Δημόσιο όπου η στελέχωση θα βασίζεται σε επιλογές των επικεφαλής των φορέων (οι οποίοι ταυτόχρονα θα είναι και ελεγχόμενοι των επιλογών τους).
Ίσως το πιο σημαντικό άρθρο. Το Α και το Ω για την αποτελεσματικότητα της μονάδας εσωτερικού ελέγχου είναι η επιτροπή ελέγχου. Σε περίπτωση που η επιτροπή δεν είναι πραγματικά ανεξάρτητη και competent να εκτελέσει το έργο της τότε όλο το νομοσχέδιο δεν έχει κανένα νοήμα. Η επιτροπή ελέγχου θα πρέπει να έχει την ικανότητα να κάνει challenge την εκάστοτε διοίκηση, να κρατάει τη διοίκηση accountable για την υλοποίηση των management actions και να παρέχει μια ομπρέλα προστασίας στους εσωτερικούς ελεγκτές του οργανισμού, ωστέ να εκτελούν το έργο τους χωρίς φόβο μήπως χάσουν τη δουλειά τους.
Θα πρέπει να καθοριστούν ελάχιστα κριτήρια γνώσεων και δεξιοτήτων τα οποία θα απαιτούνται για την στελέχωση των Επιτροπών Ελέγχου. Εξυπακούεται ότι για να μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά ΔΕΝ θα πρέπει να στελεχώνεται από αιρετούς.
«….δεν έχει αρμοδιότητες διαχείρισης» και εκτελεστικές (διοικησης)
Θεωρώ επίσης ότι στην Επιτροπή Ελέγχου θα πρέπει πρόεδρος και μέλη να είναι πλήρως ανεξάρτητα και όχι απλά μη εκτελεστικά. Σιγουρα δεν πρέπει να είναι αιρετοί εάν είναι τριμελής.
Τέλος όσον αφορά τις επιτροπές εσωτερικού ελέγχου θα πρέπει να καταρτιστεί ένα αντίστοιχο μητρώο επιστημόνων απ τους οποίους θα στελεχωθούν οι ελεγκτικές επιτροπές. Το μητρώο αυτό θα πρέπει να έχει ως αυστηρότατες προϋποθέσεις
Α. την ύπαρξη Μεταπτυχιακού τίτλου σε Ελεγκτική/ Εσωτερικό Έλεγχο είτε άλλης ειδικότητας η οποία όμως θα πρέπει να έχει συγκεκριμένη στόχευση. ΠΧ Μεταπτυχιακος τίτλος στο management με πρώτο πτυχιο πχ μαθηματικός.
Β. το μέλος του συγκεκριμένου (δηλ το υποψήφιο της επιτροπής ελέγχου) θα πρέπει να έχει αποδεδειγμένη προϋπηρεσία τουλάχιστον 20 έτη στον εσωτερικό έλεγχο
Γ. Το μέλος του μητρώου Θα πρέπει να έχει λευκό ποινικό μητρώο και να μην έχει εκπέσει- δημόσιας σύμβασης υπαιτιότητας τους.
επίσης ομοίως όπως το άρθρο 4
«αλλά και κάθε καλή πρακτική η οποία δημοσιεύεται από επιστημονικούς φορείς και το αρμόδιο Ευρωπαικό Όργανο». Και αυτό γιατί τόσο το ΙΙΑ όσο και το πρότυπο COSO αλλά και το αναεωμένο πρότυπο COSO έχουν- ας το πούμε με περιφραστικό τρόπο- μερική εξάρτηση από τα US GAAP. Αντιστοίχως η αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαικής Ένωσης ECIIA https://www.eciia.eu/ προσανατολίζεται στο να εκδίδει και εκείνη τα δικά της επαγγελματικά πρότυπα