1. Η υπηρεσία του φορέα που είναι αρμόδια για την παροχή εξοπλισμού και την πληροφορική υποστήριξη, προμηθεύει τον υπάλληλο με τον απαραίτητο και κατάλληλο για την αποτελεσματική εκτέλεση των καθηκόντων του μέσω τηλεργασίας, τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και τεχνολογική συσκευή (εφεξής «Σταθμός Τηλεργασίας») και συνδράμει στην εγκατάστασή του, εφόσον τούτο είναι επιθυμητό από τον υπάλληλο. Εφόσον ο φορέας δεν έχει τη δυνατότητα να παράσχει Σταθμό Τηλεργασίας, ο υπάλληλος δύναται εφόσον το επιθυμεί, να κάνει χρήση του προσωπικού του τεχνολογικού εξοπλισμού.
2. Ο φορέας επιβαρύνεται με το κόστος συντήρησης και τυχόν αναβάθμισης του Σταθμού Τηλεργασίας και ευθύνεται για την αντικατάστασή του σε περίπτωση βλάβης ή καταστροφής του, εφόσον διαπιστωθεί ότι η βλάβη ή καταστροφή δεν οφείλεται σε δόλο ή βαριά αμέλεια του τηλεργαζόμενου.
3. Ο Σταθμός Τηλεργασίας που παρέχει ο φορέας χρησιμοποιείται από τον υπάλληλο αποκλειστικά και μόνο στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του.
4. O φορέας παρέχει στον τηλεργαζόμενο οδηγίες για τη χωροθέτηση και κατάλληλη διαμόρφωση του Σταθμού Τηλεργασίας, ώστε να ικανοποιούνται σε κάθε περίπτωση οι ελάχιστες απαιτήσεις εργονομίας και ασφάλειας.
Εφόσον ο φορέας δεν έχει τη δυνατότητα να παράσχει Σταθμό Τηλεργασίας, ο υπάλληλος δύναται εφόσον το επιθυμεί, να κάνει χρήση του προσωπικού του τεχνολογικού εξοπλισμού. Βέβαια, αλλά ας δοθεί και στον υπάλληλο το αντίστοιχο voucher-αγοράς, για την προμήθεια του προσωπικού του τεχνολογικού εξοπλισμού, που θα καλύπτει την έλλειψη του φορέα να παράσχει Σταθμό Τηλεργασίας.
Ο σταθμος εργασιας του υπαλληλου χωροταξικα και υλικοτεχνικα θα βρισκεται σε αναμονη στο χωρο του γραφειου για τις ημερες που υπαλληλος θα εργαζεται δια ζωσης; Θα πρεπει να διευκρινιστει αυτη η συνθηκη.
Η μηνιαία αποζημίωση θα πρέπει να αναπροσαρμόζεται μια φορά ετησίως με βάση κάποιον τιμάριθμο καθώς υπάρχει διαφοροποίηση κόστους που συνήθως είναι αυξημένος κάθε χρόνο.
Αποζημίωση σχετικά με χρήση σταθμού εργασίας, λογαριασμών ρεύματος, τηλεφώνου,ύδρευσης και αποχέτευσης καθώς και ένα ελάχιστο κόστος που ο εργαζόμενος θα κατανάλωνε στο γραφείο για αγορά καφέ και ενός γεύματος.
1. Εκείνο που μπορεί να προβλεφθεί ως bonus είναι η κάλυψη κόστους ευρυζωνικής σύνδεσης στην μόνιμη κατοικία του υπαλλήλου.
2. Η εξειδίκευση τεχνικών προδιαγραφών εξοπλισμού σε νομικό κείμενο είναι παρακινδυνευμένη καθώς, λόγω τεχνολογικής προόδου, τα τεχνικά μέσα αλλάζουν με διαστημικές ταχύτητες, ενώ οι νόμοι με ταχύτητες «αραμπά».
Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων ο τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός επιβαρύνει τον εργαζόμενο, δεδομένου ότι χρησιμοποιεί ήδη στην οικία του υπηρεσίες διαδικτύου. Χρειάζεται να καθοριστεί ένα ύψος αποζημίωσης ώς ποσοστιαία κάλυψη του τηλεπικοινωνιακού κόστους που αντιστοιχεί στη χρήση του οικιακού δικτύου του εργαζομένου που γίνεται προς όφελος του εργοδότη.
Τα έξοδα που τυχόν προκύπτουν από την τηλεργασία όπως το κόστος τηλεφωνικών και διαδικτυακών υπηρεσιών θα βαρύνει τον τηλεργαζόμενο; θα πρέπει να προβλεφθεί ότι μέρος των εξόδων θα μπορούν καλύπτονται από το φορέα ή να δίνεται κάτι αντισταθμιστικά στον υπάλληλο (πχ υπερωρία). Ιδανικά θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να γίνεται χρήση των τηλεφωνικών υπηρεσιών του φορέα απομακρυσμένα (όπως πχ εκτροπής κλήσεων αλλά και δυνατότητα χρέωσης του φορέα για τις κλήσεις που κάνει ο τηλεργαζόμενος από το προσωπικό του τηλέφωνο).
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ 1 ΟΤΙ Ο ΦΟΡΕΑΣ ΥΠΟΧΡΕΟΥΤΑΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΝΕΑΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΓΙΩΝ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΓΙΑ ΤΙΣ ΗΜΕΡΕΣ ΠΟΥ Ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ
ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΟΤΙ Ο ΦΟΡΕΑΣ ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΦΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΔΙΝΕΤΑΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΦΟΡΕΑ ΝΑ ΙΣΧΥΡΙΣΤΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΤΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΜΜΕΣΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΕΙ ΤΗΝ ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ
Στα έξοδα που θα πρέπει η Υπηρεσία να συνεισφέρει είναι και η πληρωμή των λογαριασμών τηλεφωνίας και σύνδεσης στο διαδίκτυο αλλά και τα έξοδα γραφειακής ύλης που είναι αναγκαία για την τηλεργασία. Για όλα τα έξοδα τηλεργασίας θα πρέπει να διεκπεραιώνεται η προμήθεια και η εκταμίευσή τους το ταχύτερον δυνατόν και κατά προτεραιότητα, προσθέτοντας ανάλογη διάταξη στο προτεινόμενο Νομοσχέδιο.
Εξαιρετικές οι διατάξεις συμφωνώ απόλυτα. Θα πρέπει όμως να προβλέπεται και τι θα γίνει με τα λειτουργικά έξοδα του σταθμού εργασίας.
ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ
Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410
e-mail: emdydas@tee.gr URL: http://www.emdydas.gr Αθήνα, 10-5-2021
Αρ. Πρωτ. : 8480
Προς : 1. Υπουργό Εσωτερικών κ. Βορίδη
2. Γεν. Γραμματέα Ανθρώπινου Δυναμικού κα Χαραλαμπογιάννη
Κοιν.: 1. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ
2. ΑΔΕΔΥ
3. Α΄ βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ
Θέμα: Παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου “Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας στο Δημόσιο Τομέα “
Ο θεσμός της τηλεργασίας προωθείται από την ΕΕ από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90 (Λευκή Βίβλος, Πράσινη Βίβλος, Συνθήκη της Λισαβόνας). Οι διατομεακές (διακλαδικές) οργανώσεις των κοινωνικών εταίρων υπέγραψαν και τη «Συμφωνία Πλαίσιο για την Τηλεργασία» στις 16/7/2002. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εναπόθεσε στη διαδικασία της προσέγγισης των κοινωνικών εταίρων τη ρύθμιση των συνεπειών που προκύπτουν από την εφαρμογή της τηλεργασίας και τον προσανατολισμό των επιλογών που απαιτούνται για την αντιμετώπισή τους . Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα ειδικές νομοθετικές προβλέψεις για την τηλεργασία, εκτός από την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής «Συμφωνίας – Πλαίσιο για την Τηλεργασία» του 2002 από την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας 2006- 2007, ρύθμιση που όμως δεν παρουσιάζει επάρκεια ως προς την προστασία των εργαζόμενων. Η ενσωμάτωση της Συμφωνίας περιλαμβάνει μια αυτούσια μεταφορά του κειμένου και όχι την ειδικότερη ρύθμιση λεπτομερειών της τηλεργασίας όπως έγινε σε άλλες χώρες.
Ο κλάδος των Διπλωματούχων Μηχανικών, λόγω αντικειμενικής φύσης της εργασίας μας μόνο εν μέρει μπορεί να ενταχθεί σε διαδικασίες τηλεργασίας. Κι αυτό γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις απαιτείται η επί τόπου παρουσία του Μηχανικού στην αυτοψία, στο 2 έργο, στη μελέτη, στην επιθεώρηση, στον έλεγχο του έργου του και η επί τόπου συνεργασία με τους κάθε φορά εμπλεκόμενους συνεργάτες. Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως στην Πληροφορική θα μπορούσε να ενταχθεί αρμονικότερα. Αντίστοιχα θέματα υπάρχουν και με άλλους κλάδους οπότε η διασαφήνιση ανά Οργανική Μονάδα των θέσεων εργασίας που δύναται να εργαστούν με τηλεργασία είναι απαραίτητη. Η γενική αναφορά του ν/σ “εφόσον η φύση των καθηκόντων τους καθιστά εφικτή την εκτέλεσή τους μέσω τηλεργασίας“ είναι ανεπαρκέστατη και θα οδηγήσει σε διακριτές ανά Υπηρεσία τακτικές αντιμετώπισης. Η εκχώρηση με το άρθρο 13 της δυνατότητας επιλογής ετησίως των “θέσεων εργασίας που είναι επιλέξιμες για τηλεργασία “ αποκλειστικά στους Προϊσταμένους Διευθύνσεων και Τμημάτων έχει το ίδιο ακριβώς πρόβλημα.
Στο Αρ.8 η παρ.2 είναι ασαφής, ως προς το ποιο τελικά είναι το διαθέσιμο διάστημα τηλεργασίας, 40 ημέρες το τρίμηνο (δηλαδή έως 160 το έτος) ή 40 ημέρες το έτος (εντός ενός τριμήνου); Το μεν πρώτο είναι υπερβολικό, το δε δεύτερο πολύ περιοριστικό.
Ο οικειοθελής χαρακτήρας της επιλογής της τηλεργασίας είναι αδιαπραγμάτευτος και δε μπορεί να αποτελεί διευθυντικό δικαίωμα. Η τηλεργασία δεν μπορεί να μετατραπεί σε μόνιμη συνθήκη για κανέναν εργαζόμενο και εργαζόμενη μετά το πέρας της πανδημίας, αλλάζοντας μονομερώς το εργασιακό καθεστώς του. Η απομόνωση από το εργασιακό περιβάλλον για μακρά χρονικά διαστήματα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογία και στην προσωπική – οικογενειακή ζωή των εργαζομένων, όπως δείχνουν και πολλές διεθνείς μελέτες. Η απομόνωση από τους υπόλοιπους εργαζόμενους του Φορέα και η διάχυση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής μακροπρόθεσμα είναι σε βάρος και των δύο.
Ο εργοδότης οφείλει να είναι υπεύθυνος γα την παροχή, εγκατάσταση και συντήρηση όλου του αναγκαίου εξοπλισμού για την εξ αποστάσεως εργασίας (Υπολογιστές, Smart Phone, Τηλεπικοινωνίες, Εκτυπωτές, Αναλώσιμα γραφείου, Λογισμικό, Συντήρηση, Τεχνική Υποστήριξη), να καλύπτει το κόστος που συνδέεται με αυτήν, το κόστος των επικοινωνιών και ότι άλλο απαιτείται κατά περίπτωση. Αυτή τη στιγμή – εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων- οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν τον προσωπικό τους εξοπλισμό τον οποίο έχουν προμηθευτεί με δικά τους έξοδα. Ειδικά το Τεχνικό Λογισμικό το οποίο χρησιμοποιούν οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί (Υπολογιστικά και Σχεδιαστικά Προγράμματα) προστατεύεται από πατέντες και είναι εξαιρετικά ακριβό. Οι αναφορές του άρθρου 12 για το “Σταθμό τηλεργασίας” είναι ανεπαρκέστατες και προβληματικές, ειδικά η αναφορά ότι “Εφόσον ο φορέας δεν έχει τη δυνατότητα να παράσχει Σταθμό Τηλεργασίας, ο υπάλληλος δύναται εφόσον το επιθυμεί, να κάνει χρήση του προσωπικού του τεχνολογικού εξοπλισμού.” με την οποία οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να επιβαρύνονται με όλα τα απαιτούμενα, όπως ήδη συνέβη όλο τον τελευταίο χρόνο της πανδημίας (αναβαθμίσεις και αγορές εξοπλισμού, αναλώσιμα, συντηρήσεις, αυξημένο κόστος Υποδομών).
Απαιτείται η θεσμοθέτηση Επιδότησης – Αποζημίωσης για όσο διαρκεί η περίοδος τηλεργασίας των εργαζομένων για το τμήμα των Υποδομών της κατοικίας τους που χρησιμοποιούν ως γραφείο απαλλάσσοντας την Υπηρεσία από τα αντίστοιχα έξοδα (Πάγιος Εξοπλισμός Γραφείου, Χώρος Γραφείου – Ενοίκιο, Έξοδα Οργανισμών Ηλεκτρικής Ενέργειας και Τηλεπικοινωνιών, Έξοδα Καθαριότητας και Υγιεινής, Θέρμανση κλπ), επαυξημένος εφόσον ο εργαζόμενος χρησιμοποιεί το δικό του εξοπλισμό. Ακολουθεί μια ενδεικτική καταγραφή κόστους που επωμίζεται ο εργαζόμενος και πρέπει να καλυφθεί:
Α – αποζημίωση για το χώρο στο σπίτι που διατίθεται για την 8ωρη τηλεργασία
Β – αποζημίωση για τον Πάγιο Εξοπλισμό Γραφείου και τα απαιτούμενα αναλώσιμα
Γ – αποζημίωση για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας ή και Πετρελαίου – Φυσικού Αερίου για τη θέρμανση-κλιματισμό του χώρου για το 8ωρο
Δ – αποζημίωση για τη χρήση δικτύου / τηλεφώνου για το 8ωρο
Ε – αποζημίωση για τη χρήση υπολογιστών, σε περίπτωση που δεν έχουν διατεθεί υπολογιστές από την υπηρεσία
Η αποζημίωση θα υπολογίζεται ως: Αποζημίωση = αριθμός ημερών τηλεργασίας * (Α+Β+Γ+Δ+Ε) Εκτίμηση των 4 παραμέτρων:
Α: Για το χώρο εργασίας το αντίστοιχο για το ενοίκιο για περίπου 8 έως 10 τμ που χρειάζονται κατ ελάχιστο για χώρο εργασίας Π.χ. για ένα μέσο ενοίκιο 7,5€/τμ/μήνα=0,25€/τμ/ημέρα, δηλ Α=0,25€/τμ/ημέρα*10,00τμ=2,50 €/ημέρα
Β: Για τον Πάγιο Εξοπλισμό Γραφείου Για Γραφείο, καρέκλα και αναλώσιμα 0,50 €/ημέρα
Γ: Για την ενέργεια: θεωρώντας την ισχύ του Η/Υ και εκτυπωτή στα 200W, για 8 ώρες, έχουμε 1,6kWh/ημέρα και 0,11936€/kWh, τότε Β=1,6kWh/ημέρα*0,11936€/kWh=0,19€/ημέρα. Αντίστοιχα το κόστος θέρμανσης – κλιματισμού για ένα χώρο 10 τμ είναι ενδεικτικά 8 ώρες Χ 0,5ΚW = 4 kWh/ημέρα*0,11936€/kWh=0,48€/ημέρα.
Δ: χρήση δικτύου/τηλεφώνου: 60€/μήνα [***] αντιστοιχεί σε 0,08€/ώρα, δηλαδή 0,64€/8ωρο (εργάσιμη ημέρα).
E: θεωρώντας ένα μέσο κόστος ενός μέτριου λάπτοπ 800€ + 200€ λοιπός εξοπλισμός (εξωτερικοί δίσκοι, ακουστικά, εκτυπωτής), δηλ. 1,37€/ημέρα για διάρκεια ζωής 2 ετών του υπολογιστή. 4
Άρα, αν η Υπηρεσία έχει διαθέσει Σταθμό Εργασίας και Λογισμικό στο συνάδελφο, η αποζημίωση ενδεικτικά υπολογίζεται: Α+Β+Γ+Δ=(2,50+0,50+0,19+0,48+0,64)€/ημέρα=4,31€/ημέρα
Ενώ, αν δεν έχει διαθέσει Σταθμό Εργασίας και Λογισμικό, η αποζημίωση είναι: Α+Β+Γ+Δ+Ε=(2,50+0,50+0,19+0,48+0,64+1,37)€/ημέρα=5,68€/ημέρα
Τέλος οφείλει να προκύπτει πλήρης σεβασμός του ωραρίου των εργαζομένων και των σχέσεων εργασίας καθώς και των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, και να διασφαλίζεται πλήρως η δυνατότητα αποσύνδεσης με τη λήξη του συμβατικού ωραρίου εργασίας καθώς και η τυχόν υπερωριακή αποζημίωση εφόσον αυτή προκύπτει. Σεβασμός του ωραρίου, της τυχόν Υπερωριακής Απασχόλησης, των αδειών, των αναγκαίων διαλειμμάτων, της δυνατότητας ελέγχου από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας. Απόλυτη Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων του εργαζόμενου χωρίς να επιτραπούν Συστήματα επιτήρησης και ελέγχου εντός της κατοικίας του εργαζομένου (κάμερες, λογισμικά παρακολούθησης υπολογιστή κλπ). Οφείλει επίσης να παρέχεται κατάλληλη επιμόρφωση επικεντρωμένη στον τεχνολογικό εξοπλισμό που τίθεται στην διάθεση του εργαζόμενου αλλά και στα χαρακτηριστικά αυτής της μορφής οργάνωσης της εργασίας. Κατάρτιση επίσης θα χρειαστεί και ο προϊστάμενος του εργαζόμενου και πιθανώς όσοι υπάλληλοι έχουν άμεση σχέση με αυτόν.
Εκτιμούμε ότι η συζήτηση σε βάθος πριν τη Νομοθέτηση και η ενσωμάτωση ανάμεσα σε άλλα και των παραπάνω ελάχιστων μέτρων προστασίας των εργαζομένων οφείλει να είναι η κοινή στόχευση εργαζομένων και Πολιτείας.
Να επαναδιατυπωθεί η πρόβλεψη για αποκλειστική χρήση του τερματικού εξοπλισμού. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν η υπηρεσία παρέχει τον εξοπλισμό αυτό. Σε διαφορετική περίπτωση ο χρήστης μπορεί παράλληλα με την τηλεργασία να χρησιμοποιεί τον δικό του εξοπλισμό και για την δική του προσωπική χρήση γιατί διαφορετικά κανείς δεν θα διαθέτει τον προσωπικό του εξοπλισμό. Άλλωστε η οικονομική στενότητα του δημοσίου κάνει δυσχερής την προμήθεια εξοπλισμού στους εργαζόμενους με τηλεργασία.
Η παροχή εξοπλισμού είναι άμεση μόνοι στον ιδιωτικό τομέα. Όσοι δουλεύουν σε δημόσιο γνωρίζουν πολλοί καλά ότι μια απ’ ευθείας ανάθεση με τον 4412/2016 χρειάζεται με «γρήγορες διαδικασίες» τουλχιστον 4 μήνες. Και για μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας πόσες δημόσιες υπηρεσίες έχουν αυτη την ευχέρεια;; Επίσης πιστεύετε ότι οι δημόσιες υπηρεσίες θα συντηρήσουν τυχόν βλάβη του υπολογιστή του υπαλλήλου;;;; Πως θα το αποδείξεις;;;;; Αυτά είναι αστειότητητες και πρέπει να αφαιρεθούν. Επίσης μιλάμε για τηλεεργασία τη στιγμή που στο σπίτι υπάρχουν και παιδιά. Θα δουλεύουμε ή τα παιδιά θα είναι στο online μάθημα;;;; Όλα αυτά έχουν ληφθεί υπόψη;;;; Αν ναι ναι ουδείς εργαζόμενος μπορεί να έχει σπίτι του δύο ή τρία laptop ή PC.
Σταθμός τηλεργασίας και περιφερειακά όπου απαιτούνται θα πρέπει να αναφέρει.
Μπορεί να παραχωρεί η υπηρεσία εκτυπωτή και μελάνια ή έναν scanner. Οπότε πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη. Επίσης να καλύπτεται μέρος του κόστους της διαδικτυακής σύνδεσης που χρησιμοποιεί ο υπάλληλος.
Θα πρέπει να πληρώνονται:
1. Το ρεύμα και το νερό (ύδρευση/αποχέτευση) που χρησιμοποιεί ο εργαζόμενος κατά τη διάρκεια του ωραρίου τηλεργασίας
2. Η θέρμανση/ψύξη του χώρου για το ωράριο που τηλεργάζεται
3. Τα αναλώσιμα (χαρτί, μελάνια, γραφική ύλη)
και γενικά να ληφθεί υπόψη ότι ο χώρος που διατίθεται είναι δικός του και ως εκ τούτου οι ανάγκες αυξάνονται ενώ αντίστοιχα μειώνονται οι ανάγκες για τον χώρο όπου παρήσχε την εργασία με τον παραδοσιακό τρόπο.
Όλα αυτά μπορούν να πληρώνονται είτε με ποσό κατ’ αποκοπή, είτε ως ποσοστό επί των λογαριασμων ΔΕΚΟ, είτε από αποδείξεις που θα προσκομίζει ο τηλεργαζόμενος.
καλημέρα σας,
Πέρα από την παροχή του «Σταθμού Τηλεργασίας» και την κάλυψη του κόστους συντήρησης και περιοδικής αναβάθμισης θα πρέπει να προϋπολογιστεί και κόστος συντήρησης. Επίσης ο φορέα θα πρέπει να παρέχει τα δικαιώματα πρόσβασης στο λογισμικό που πιθανόν χρησιμοποιεί.
Ένα σημαντικό κόστος για τον τηλεργαζόμενο είναι τα μελάνια εκτύπωσης. Καλό είναι να προσδιοριστεί ένα επίδομα για τα έξοδα του υπαλλήλου λόγω τηλεργασίας.
Στην οικειοθελή εφαρμογή της τηλεεργασίας, θα πρέπει για λόγους ασφάλειας, κόστους, φθοράς κτλ να αποκλείεται πλήρως η χρήση προσωπικού εξοπλισμού και να παρέχεται το σύνολο του εξοπλισμού από τον Φορέα. Αν δεν υπάρχει εξοπλισμός, δεν πρέπει να εφαρμόζεται τηλεργασία. Θα πρέπει επίσης να καλύπτεται το πρόσθετο κόστος του εργαζομένου (π.χ ρεύμα, τηλ.σύνδεση κ.α) με την θέσπιση ενός μικρού επιδόματος.
Τέλος, θα πρέπει να προβλεφθεί η χορήγηση καρτών sim σε όσους τηλεργάζονται, ώστε να είναι δυνατή η εκτροπή των υπηρεσιακών τηλεφώνων τους.
Ο Φορέας πρέπει να παρέχει:
α) τον τεχνολογικό εξοπλισμό του Σταθμού Εργασίας, να επιβαρύνεται με το κόστος συντήρησης, επισκευής και αντικατάστασης αυτού και
β) να αναλαμβάνει το κόστος λειτουργίας του Σταθμού Εργασίας (έξοδα τηλεφωνίας και internet).
Σε περίπτωση χρήσης, από τον εργαζόμενο του προσωπικού εξοπλισμού του να υπάρχει πρόβλεψη συντήρησης, επισκευής και αντικατάστασης αυτού,με δαπάνες του Φορέα, καθώς και κάλυψης του κόστους λειτουργίας, μέσω ενός καθορισμένου μεσου ποσού επιδόματος, το οποίο θα χορηγείται για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα παροχής τηλεργασίας.
Διαφωνώ με το σχόλιο του Ιωάννη στο http://www.opengov.gr/ypes/?c=34435 και συγκεκριμένα όσον αφορά το εδάφιο «Ο φορέας επιβαρύνεται με το κόστος συντήρησης και τυχόν αναβάθμισης του Σταθμού Τηλεργασίας και του προσωπικού τεχνολογικού εξοπλισμού του υπαλλήλου εφόσον κάνει χρήση για τηλεργασία και ευθύνεται για την αντικατάστασή του σε περίπτωση βλάβης ή καταστροφής του, εφόσον διαπιστωθεί ότι η βλάβη ή καταστροφή δεν οφείλεται σε δόλο ή βαριά αμέλεια του τηλεργαζόμενου.»
Από την εμπειρία μου σε Τμήμα Πληροφορικής, υπάρχουν βλάβες και προβλήματα που ανήκουν στα πλαίσια της φυσιολογικής φθοράς (λ.χ. τροφοδοτικό που καίγεται, σκληρός δίσκος που χαλάει). Για αυτά ο υπάλληλος φυσικά δεν έχει καμία ευθύνη.
Όσον αφορά όμως τη κακή και/ή εκτός προδιαγραφών χρήση (οτιδήποτε πρακτικά θα αναιρούσε και την όποια εγγύηση της κατασκευάστριας εταιρίας του συστήματος) την ευθύνη πρέπει να τη φέρει ο υπάλληλος: σπασμένη οθόνη, ξηλωμένα πλήκτρα από το πληκτρολόγιο, σπασμένες θύρες USB κτλ.
Μπορεί να μην υπάρχει δόλος ή βαριά αμέλεια του υπαλλήλου, από την άλλη όμως ο πολίτης *δεν* θα πρέπει να επιβαρύνεται επ’ουδενί το κόστος επιδιόρθωσης και/ή αντικατάστασης προβλημάτων που έχουν προκληθεί από τον ίδιο τον υπάλληλο.
Απαιτούνται προσθήκες στο άρθρο.
Ο σταθμός τηλεργασίας είναι το βασικό εργαλείο.
Να προβλεφθεί και κάλυψη άλλων λειτουργικών δαπανών, τις οποίες επωμίζεται ο εργαζόμενος και δεν έχει πλέον ο εργοδότης φορέας.
Π.χ. κόστος τηλεπικοινωνιών και κόστος γραφικής ύλης
Να προστεθεί μηνιαίο επίδομα κάλυψης λειτουργικών δαπανών (είτε με ποσό, είτε βάσει συμφωνίας εργοδότη εργαζόμενου). Ένα καλό ποσό θα ήταν 50-100 €.
Η εμπειρία εν μέσω πανδημίας έδειξε ότι ένα σημαντικό πρόσθετο κόστος ήταν το τηλέφωνο. Κάτι πρέπει να προβλεφθεί γι αυτό. Αναγκαστικά έγινε χρήση των προσωπικών μας κινητών και το κόστος ήταν μεγάλο.
Επιπλέον θα μπορούσαν να παρέχονται και μια φορά ορισμένα άλλα μέσα όπως usb και λογισμικό προστασίας ή επίδομα για αγορά καρέκλας γραφείου ή τσάντας μεταφοράς Η/Υ.
Στην παράγραφο 2 να προστεθεί η πρόταση: 2. Ο φορέας επιβαρύνεται με το κόστος συντήρησης και τυχόν αναβάθμισης του Σταθμού Τηλεργασίας και του προσωπικού τεχνολογικού εξοπλισμού του υπαλλήλου εφόσον κάνει χρήση για τηλεργασία και ευθύνεται για την αντικατάστασή του σε περίπτωση βλάβης ή καταστροφής του, εφόσον διαπιστωθεί ότι η βλάβη ή καταστροφή δεν οφείλεται σε δόλο ή βαριά αμέλεια του τηλεργαζόμενου. Ο φορέας καταβάλλει μηνιαίο επίδομα που καλύπτει το λειτουργικό κόστος της τηλεργασίας και το οποίο θα καθοριστεί με ΚΥΑ των Υπουργών Εργασίας και Οικονομικών εντός 3 μηνών από την δημοσίευση του παρόντος.
Εκτός από το σταθμό τηλεργασιας θα πρέπει να εξεταστεί το θέμα του χώρου και της θέσης τηλεργασίας (δεν μπορεί η τηλεργασια να γίνεται στον καναπέ με τα όσα μυοσκελετικά προβλήματα συνεπάγεται). Επίσης αν γίνεται με εξοπλισμό του εργαζόμενου θα πρέπει να εξασφαλίζεται η προστασία από κακόβουλα λογισμικά αλλά και τα πνευματικά δικαιώματα του λογισμικού που θα χρησιμοποιείται. Σε περίπτωση που αυτά γίνονται με μέριμνα του εργαζόμενου θα πρέπει να προβλεφθεί σχετική αποζημίωση.
Στο άρθρο 12, θα πρέπει να προληφθεί μέριμνα για το πρόσθετο κόστος που δημιουργείται από άλλες πάγιες ανάγκες για την εκτέλεση της τηλε-εργασίας (ρεύμα,νερό, τηλέφωνο/internet) και να παρέχεται ένα συμβολικό επίδομα τηλε-εργασίας που θα κυμαίνεται από 75 ώς 100 ευρώ.
Γιατί διαφορετικά, αυξάνεται το μη μισθολογικό κόστος από την πλευρά του εργαζομένου και έμμεσα μειώνεται το διαθέσιμο εισόδημά του.
«Εφόσον ο φορέας δεν έχει τη δυνατότητα να παράσχει Σταθμό Τηλεργασίας, ο υπάλληλος δύναται εφόσον το επιθυμεί, να κάνει χρήση του προσωπικού του τεχνολογικού εξοπλισμού».
Συμπλήρωση: Μέχρι ο φορέας να προμηθεύσει τον υπάλληλο Σταθμό Τηλεργασίας
Στην έννοια του «τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού και τεχνολογικής συσκευής» εντάσσεται και η συσκευή τηλεφώνου;
Στη περίπτωση που ο τηλεργαζόμενος κάνει χρήση του προσωπικού του τεχνολογικού εξοπλισμού, ο φορέας του θα επιβαρύνεται με το κόστος συντήρησης και τυχόν αναβάθμισης του Σταθμού Τηλεργασίας και θα ευθύνεται για την αντικατάστασή του σε περίπτωση βλάβης ή καταστροφής του;
Με ποιο τρόπο θα διαπιστώνεται ότι η βλάβη ή καταστροφή δεν οφείλεται σε δόλο ή βαριά αμέλεια του τηλεργαζόμενου;
Ποιος αναλαμβάνει το κόστος για την πρόσβαση του τηλεργαζόμενου σε internet υψηλής ταχύτητας προκειμένου να ασκήσει τα καθήκοντά του;
Να είναι πιο σαφές τι περιλαμβάνει ο σταθμός εργασίας. Πρέπει να διερευνηθεί τεχνικά η δυνατότητα στον εξοπλισμό να περιλαμβάνεται σύνδεση Internet πχ με USB και δυνατότητα τηλεφωνικής επικοινωνίας. Επίσης, τηλεργασία χωρίς ψηφιακή υπογραφή, τις περισσότερες φορές, δημιουργεί πρακτικά ζητήματα. Τέλος, σκόπιμο είναι να συνταχθούν τεχνικές προδιαγραφές σταθμού εργασίας.
Στην παράγραφο 1 δίνεται η δυνατότητα από το χρήστη να συνδέεται με τον προσωπικό του υπολογιστή. Λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση που μπορεί να έχει ο υπολογιστής από πλευράς ασφαλείας, θα πρέπει με κάποιο τρόπο να διασφαλιστεί κάποιο ελάχιστο επίπεδο: ύπαρξη αντι-ιικού, ενημερωμένο λειτουργικό σύστημα.
Μεγάλο ερώτημα είναι πως εξασφαλίζει κανείς τα παραπάνω, πως δεσμεύει το χρήστη κατά την παροχή της όποιας δικτυακής σύνδεσης προς το δίκτυο του φορέα, και πως εξασφαλίζει το ότι το σύστημα σε βάθος χρόνου θα παραμείνει άνευ μολύνσεων/προσβολών.
3. Ο Σταθμός Τηλεργασίας που παρέχει ο φορέας χρησιμοποιείται από τον υπάλληλο αποκλειστικά και μόνο στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του.
εδω χρειαζεται διευκρίνηση!Δλδ αν ο σταθμος ειναι του εργαζομενου λογικο ειναι να τον χρησιμοποιει και εκτος καθηκοντων του