Σκοπός του παρόντος είναι η ανασυγκρότηση και ανάπτυξη των περιοχών των Νομών Ηλείας, Μεσσηνίας, Λακωνίας, Αρκαδίας, Κορινθίας, Ευβοίας, Αττικής, Αιτωλοακαρνανίας, Μαγνησίας, Αχαΐας, Αργολίδας, Λάρισας, Άρτας, Θεσπρωτίας, Ζακύνθου, Φθιώτιδας Κεφαλληνίας και Βοιωτίας που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του έτους 2007 και κηρύχθηκαν πυρόπληκτες, όπως αυτές οριοθετήθηκαν με τις υπ.’αρ. οικ/5285/Α32/31.08.07, οικ/5645/Α32/12.9.07 Κοινές Αποφάσεις του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και του Υφυπουργού Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης και την οικ/6374/Α32/10.10.2007 Κοινή Απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και του Υφυπουργού Εσωτερικών (εφεξής οι “Πυρόπληκτες Περιοχές”) με ειδική μέριμνα για τις περισσότερο πληγείσες περιοχές των νομών Αχαΐας και Ηλείας και οποιασδήποτε άλλης περιοχής κηρυχθεί στο μέλλον πυρόπληκτη καθώς και η θεσμοθέτηση σύγχρονων και ευέλικτων δομών, οργάνων και διαδικασιών που θα διασφαλίζουν τη συγκράτηση των πληθυσμών στις εστίες τους, την οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή, την περιβαλλοντική προστασία και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Άρθρο 1 – Σκοπός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 1 – Σκοπός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 2 – Διυπουργική Επιτροπή Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης των Πυρόπληκτων Περιοχών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 3 – Ειδικό Επιχειρησιακό Σχέδιο- Συνολική Επιχορήγηση- Καθορισμός ΕνεργειώνΆρθρο 3 – Ειδικό Επιχειρησιακό Σχέδιο- Συνολική Επιχορήγηση- Καθορισμός Ενεργειών
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 4 – Ανασυγκρότηση της αγροτικής οικονομίας
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 5 – Οικιστική ανασυγκρότηση
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 6 – Παραγωγική ανασυγκρότηση και απασχόληση
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 7 – Χωροταξική και περιβαλλοντική ανασυγκρότηση- Πολιτιστική κληρονομιά
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 8 – Εθελοντισμός και κοινωνία πολιτών
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 9 – Αποκατάσταση υποδομών Υγείας και Πρόνοιας και Εκπαίδευσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 – Πηγές χρηματοδότησης
- 0 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Μεταβατική διάταξη
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
6 Σεπτεμβρίου 2010, 23:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
20 Σεπτεμβρίου 2010, 23:59
Σχετικό Υλικό
Σχέδιο ΝόμουΕργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
1 Σχόλιο επι του Άρθρου 4 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 69271 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης
- Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού...
- Σύστημα Καινοτομίας στον δημόσιο τομέα-Ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα–Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Ο.Τ.Α.
- Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα
- Δημοτική Αστυνομία, Φορείς Λαϊκών Αγορών, Απλούστευση διαδικασιών μεταξύ Ο.Τ.Α. και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών
- Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/788 και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1799
- Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών
- Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις
- «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών»
- Σχέδιο νόμου "Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του δημοσίου τομέα, ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους και λοιπές διατάξεις"
- Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών "ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΥΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ"
- Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού...
- Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης
- Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών, εθελοντική απασχόληση και λοιπές διατάξεις
- Ενίσχυση διαφάνειας και λογοδοσίας σε θεσμικούς φορείς της Πολιτείας, αποκατάσταση ακεραιότητας Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών
- Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας στον δημόσιο τομέα
- Νέο πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Πρόγραμμα ‘‘ΆΡΓΟΣ’’
- Σχέδιο νόμου "ΕΚΛΟΓΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΡΧΩΝ"
- Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου των φορέων Γενικής Κυβέρνησης
- Εκσυγχρονισμός του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.)–Αξιοκρατία στον δημόσιο τομέα
- Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής στελεχών στον δημόσιο τομέα, οργανωτικές διατάξεις Υπουργείου Εσωτερικών και διατάξεις για την αναπτυξιακή προοπτική των ΟΤΑ
- Σχέδιο Νόμου "Ρύθμιση Θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών"
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΑΣΚΗΣΗΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΕΚΛΟΓΕΩΝ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΕΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ"
- ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Εσωτερικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τουρισμού
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια Οχημάτων Ειδικής Χρήσης & Γερανοφόρων Οχημάτων Ελληνικής Αστυνομίας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια συστήματος τυποποιημένου εξοπλισμού για τον έλεγχο ταχογράφων οχημάτων και συσκευών ανίχνευσης αλκοόλης
- Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»
- Ονομαστικά αρχεία επιβατών, ίδρυση και λειτουργία Μονάδας Στοιχείων Επιβατών - Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (EE) 2016/681 (EE L 119 της 4/5/2016 σ.132-149
- Προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για Προμήθειες της Ελληνικής Αστυνομίας
- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της χώρας
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την προμήθεια συσσωρευτών αυτοκινήτων, λεωφορείων, φορτηγών και δίκυκλων μοτοσικλετών οχημάτων Ελληνικής Αστυνομίας
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ (Advanced Passenger Information System- API)
- Ενσωμάτωση νέων δυνατοτήτων στην εφαρμογή Γενικές Αναζητήσεις SCHENGEN 2ης γενιάς (Πληροφοριακό Σύστημα Schengen II-SISII)
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ (Advanced Passenger Information System- API)
- Λήψη των απαραίτητων μέτρων συμμόρφωσης προς τις διατάξεις του Κεφαλαίου 6 της Απόφασης 2008/615/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 23ης Ιουνίου 2008 σχετικά με την προστασία δεδομένων
- Σύστημα Συλλογής, Ανάλυσης και Διαχείρισης Πληροφοριών Οικονομικού Εγκλήματος
- Bελτίωση οχήματος με κατάλληλο εξοπλισμό για χειρισμό υποθέσεων οικονομικού εγκλήματος
- Τεχνικές Προδιαγραφές για την Προμήθεια απαραίτητου εξοπλισμού πληροφορικής και οικονομικής προσέγγισης κόστους προμήθειας για την μετεγκατάσταση του (Ε.Σ.Κ.Ε.Σ.Μ.Α.)
- Εκλογή Βουλευτών
Το παρόν νομοσχέδιο σε πρώτη ανάγνωση φαίνεται σαν μία σημαντική και απαραίτητη πρωτοβουλία για τις περιοχές που αντιμετώπισαν μεγάλες καταστροφές από τις πυρκαγιές. Και ενώ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αρκετές από τις προβλεπόμενες δράσεις θα ανακουφίσουν εκείνους που επλήγησαν, θα ήθελα σαν ερευνητής εξειδικευμένος σε θέματα δασικών πυρκαγιών, να εκθέσω κάποιους προβληματισμούς που οι νομοθέτες οφείλουν να έχουν υπόψη τους:
Η πρόβλεψη για την ανασυγκρότηση «οποιασδήποτε άλλης περιοχής κηρυχθεί στο μέλλον πυρόπληκτη» μπορεί εύκολα να εξελιχθεί σε κίνητρο για μαζικούς εμπρησμούς, ιδιαίτερα σε περιοχές που είναι σε οικονομική υποανάπτυξη. Η καταστροφή μπορεί να αποτελέσει τρόπο εξασφάλισης εισροών από το κράτος στην πληγείσα περιοχή. Ας μην ξεχνάμε ότι εκτός από αυτούς που θα καταστραφούν (π.χ. αγρότες) μπορεί να ωφεληθούν κάποιοι (π.χ. εργολάβοι) που ως κάτοικοι πόλεων δεν θα έχουν πληγεί άμεσα. Αυτοί θα είχαν κίνητρο να δουν τον νομό να κηρύσσεται ως πυρόπληκτος. Το φαινόμενο όπου οι οικονομικές εισροές λόγω πυρκαγιών (π.χ. εποχική εργασία στη δασοπυρόσβεση, εργολαβίες αναδασώσεων και έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, συγκομιδή και πώληση ξυλείας) οδηγούν στον εμπρησμό των δασών έχει τεκμηριωθεί σε πολλές περιπτώσεις παγκοσμίως.
Επίσης, εάν δημιουργηθούν παραδείγματα πλούσιας και άνευ όρων αποκατάστασης – ανασυγκρότησης είναι σχεδόν σίγουρο ότι σε όλες τις περιπτώσεις σημαντικών πυρκαγιών θα υπάρχουν έντονες πιέσεις για την κήρυξη της περιοχής ως πυρόπληκτης. Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς ακόμη και την εμφάνιση απάθειας ως προς την καταστολή (μη συμβολή πολιτών και τοπικής αυτοδιοίκησης) ως μέσο πίεσης για να γίνει η κήρυξη.
Η δυνατότητα χρηματοδότησης δράσεων αποκατάστασης έχει οδηγήσει στο παρελθόν σε μη απαραίτητες έως και αρνητικές επεμβάσεις (κορμοδέματα, φράγματα, αναδασώσεις) που εφαρμόστηκαν χωρίς επιστημονικά κριτήρια υπό την πίεση της κοινής γνώμης και άλλων ενδιαφερομένων (εργολάβοι, στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης). Το πρόβλημα αποτυπώθηκε έντονα σε Πανελλήνιο Συνέδριο για την «Αποκατάσταση Καμένων Εκτάσεων» που οργανώθηκε τον Δεκέμβριο του 2001, για να συζητηθούν τα προβλήματα αυτού του τύπου που προέκυψαν μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2000. Τα πρακτικά του συνεδρίου είναι διαθέσιμα σε μορφή PDF στον δικτυακό τόπου του Ινστιτούτου Μεσογειακών Δασικών Οικοσυστημάτων και Τεχνολογίας Δασικών Προϊόντων του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Έρευνας στη διεύθυνση http://www.fria.gr. Δυστυχώς, η αρχή μεγάλων έργων αποκατάστασης που έγινε τότε επεκτάθηκε ανεξέλεγκτα κατά τα επόμενα έτη, αυξάνοντας κατακόρυφα τα έξοδα αποκατάστασης και δημιουργώντας σε πολλούς ερωτηματικά για το αν τα κονδύλια που δίνονται αποτελούν ταυτόχρονα και κίνητρο εμπρησμών.
Οι δύο σημαντικότεροι λόγοι της έξαρσης των πυρκαγιών κατά τα τελευταία έτη είναι η συσσώρευση δασικής βιομάζας στην Ελληνική ύπαιθρο και η δημιουργία περιοχών μίξης δασών-οικισμών. Η συσσώρευση της δασικής βιομάζας προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από την εγκατάλειψη της υπαίθρου στις ορεινές και ημιορεινές περιοχές και στον σχεδόν μηδενισμό της διαχείρισης των δασών σαν αποτέλεσμα της ουσιαστικής διάλυσης της Δασικής Υπηρεσίας από την πολιτική που ακολουθήθηκε κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Η πρόβλεψη στον υπό διαβούλευση νόμο μέτρων ανασυγκρότησης της αγροτικής οικονομίας και της παραγωγικής ανασυγκρότησης μετά από την καταστροφή, θα έπρεπε κατ’ ελάχιστον να συνοδεύεται από μέτρα διορθωτικά των ανωτέρω αδυναμιών (αναδιοργάνωση και ενίσχυση της Δασικής Υπηρεσίας και ουσιαστική διαχείριση των δασών, προσφέροντας εργασία και κίνητρο προστασίας του δάσους στους ορεινούς πληθυσμούς) στα πλαίσια της αρχής «κάλλιον το προλαμβάνειν παρά το θεραπεύειν». Ακόμη, στα πλαίσια της οικιστικής ανασυγκρότησης πρέπει να υπάρχει η πρόβλεψη παρεμβάσεων (πολεοδόμησης, ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας) στις ζώνες μίξης δασών-οικισμών αλλά και στους οικισμούς που περιτριγυρίζονται από πλούσια γεωργική βλάστηση (π.χ. ελαιώνες) ώστε να βελτιωθεί η ασφάλειά τους για το ενδεχόμενο νέας πυρκαγιάς.
Τα μεσογειακά δασικά οικοσυστήματα είναι προσαρμοσμένα στην πυρκαγιά και όταν η συχνότητα με την οποία καίγονται δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη μπορούν κατά κανόνα να αναγεννηθούν μόνα τους χωρίς την παρέμβαση του ανθρώπου. Κατά κανόνα προϋπόθεση αποτελεί η προστασία τους κατά τα πρώτα μετά την πυρκαγιά έτη από τη βόσκηση, ιδίως δε την υπερβόσκηση. Δυστυχώς, η ανεπάρκεια των κρατικών μηχανισμών δεν εξασφαλίζει πάντοτε την προστασία των καμένων περιοχών με αποτέλεσμα να γίνεται συχνά μεγάλη καταστροφή της φυσικά αναγεννώμενης βλάστησης (με αποτέλεσμα υποβάθμισή της ή ανάγκη πανάκριβης τεχνητής αναδάσωσης) προς όφελος μερικών βοσκών. Ειδικότερα σε περιπτώσεις εκτεταμένων πυρκαγιών όπως στην Ηλεία, οι βοσκοί δεν έχουν επιλογές ως προς το που θα βοσκήσουν τα κοπάδια τους. Ο εγκλεισμός των ζώων τους σε στάνη αλλάζει τελείως το μοντέλο διαχείρισης σε ένα νέο με το οποίο δεν είναι εξοικειωμένοι. Η πρόβλεψη λοιπόν στον νόμο για την» αποκατάσταση των υποδομών γεωργικής και κτηνοτροφικής παραγωγής» πρέπει να αναγνωρίζει αυτό το πρόβλημα και να εξασφαλίζει την απαραίτητη υποστήριξη (π.χ. επιστημονική υποστήριξη, ζωοτροφές) στους πληττόμενους κτηνοτρόφους όχι όμως σε βάρος του δάσους. Ταυτόχρονα πρέπει να διασφαλίζεται και ο αποτελεσματικός έλεγχος της εφαρμογής της απαγόρευσης της βοσκής στις καμένες περιοχές από τη Δασική Υπηρεσία.
Στα πλαίσια του νόμου πρέπει να προβλέπεται η παρακολούθηση της εμφάνισης παράνομων δραστηριοτήτων στις καμένες περιοχές (παράνομη δόμηση, αλλαγές χρήσης γης, κλπ.) με τη βοήθεια δορυφορικών εικόνων, όπως προβλέφθηκε από το ΥΠΕΚΑ για την Ανατολική Αττική.
Δρ. Γαβριήλ Ξανθόπουλος
Δασολόγος – Ειδικός στις Δασικές Πυρκαγιές
Ερευνητής στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Δασικών Οικοσυστημάτων και Τεχνολογίας Δασικών Προϊόντων του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Έρευνας