Άρθρο 38 | Σκοπός | |
Άρθρο 39 | Αντικείμενο | |
Άρθρο 40 | Σύσταση φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών | |
Άρθρο 41 | Διοίκηση Φορέων Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης | |
Άρθρο 42 | Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου | |
Άρθρο 43 | Καθήκοντα προέδρου Διοικητικού Συμβουλίου | |
Άρθρο 44 | Αρμοδιότητες της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας | |
Άρθρο 45 | Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας | |
Άρθρο 46 | Θέματα προσωπικού φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών | |
Άρθρο 47 | Δικαιώματα και υποχρεώσεις των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών | |
Άρθρο 48 | Πόροι των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών | |
Άρθρο 49 | Μεταβατικές διατάξεις |
ΜΕΡΟΣ Β’
Σύσταση Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης
Άρθρο 38
Σκοπός
Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι ο εκσυγχρονισμός και η εύρυθμη λειτουργία των λαϊκών αγορών της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης μέσω της δημιουργίας ευέλικτων δομών οργάνωσης και διοίκησης που επιτρέπουν τη στοχευμένη και αποτελεσματικότερη διαχείριση των ζητημάτων και την ταχύτερη λήψη των αποφάσεων, αναφορικά με τη λειτουργία των λαϊκών αγορών, ώστε να διασφαλιστεί η βέλτιστη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Άρθρο 39
Αντικείμενο
Αντικείμενο του παρόντος Μέρους αποτελεί η σύσταση των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, καθώς και η ρύθμιση των θεμάτων διοίκησης, προσωπικού, αρμοδιοτήτων, οικονομικής διαχείρισης και εποπτείας αυτών.
Άρθρο 40
Σύσταση φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών
- Συστήνονται φορείς λειτουργίας λαϊκών αγορών, με τη μορφή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), ως ακολούθως:
α) ν.π.δ.δ. της Περιφέρειας Αττικής, με την επωνυμία «Φορέας Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής» για τη λειτουργία των λαϊκών αγορών που βρίσκονται εντός των γεωγραφικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και β) ν.π.δ.δ. της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με την επωνυμία «Φορέας Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης» για τις λαϊκές αγορές που βρίσκονται εντός των γεωγραφικών ορίων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
- Ο Φορέας Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής έχει έδρα τον Δήμο Αθηναίων και ο Φορέας Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης έχει έδρα τον Δήμο Θεσσαλονίκης.
- Οι φορείς λειτουργίας λαϊκών αγορών της παρ. 1 λειτουργούν βάσει του παρόντος και του ν. 3852/2010 (Α’ 87).
- Για την οργάνωση των ως άνω φορέων και την οργάνωση και λειτουργία των λαϊκών αγορών εκδίδονται, αντίστοιχα, Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας και Κανονισμός Λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών.
Άρθρο 41
Διοίκηση Φορέων Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης
- Κάθε φορέας λειτουργίας λαϊκών αγορών διοικείται από δεκαπενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.), τα μέλη του οποίου, με τους αναπληρωτές τους, ορίζονται με απόφαση του οικείου περιφερειάρχη, με τριετή θητεία. Το Δ.Σ. αποτελείται από:
α) έναν (1) απόφοιτο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πανεπιστημιακής κατεύθυνσης ως πρόεδρο με πενταετή τουλάχιστον διοικητική εμπειρία σε ιδιωτικούς ή δημόσιους φορείς,
β) πέντε (5) περιφερειακούς συμβούλους ως εκπροσώπους της Περιφέρειας Αττικής για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και έξι (6) περιφερειακούς συμβούλους ως εκπροσώπους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης,
γ) έναν (1) εκπρόσωπο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και έναν (1) εκπρόσωπο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Θεσσαλονίκης για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης,
δ) δύο (2) εκπροσώπους της Παναττικής Ομοσπονδίας Σωματείων Πωλητών Λαϊκών Αγορών, δύο (2) εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών και Παραγωγών Πωλητών Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και δύο (2) εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Παραγωγών Πωλητών Λαϊκών Αγορών για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και δύο (2) εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Συλλόγων Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας-Θεσσαλίας-Θράκης, δύο (2) εκπροσώπους της Ομοσπονδίας Σωματείων Επαγγελματιών Παραγωγών και Επαγγελματιών Πωλητών Λαϊκών Αγορών Μακεδονίας-Θεσσαλίας-Θράκης και έναν (1) εκπρόσωπο του Σωματείου Παραγωγών και Επαγγελματιών Πωλητών Λαϊκών Αγορών δραστηριοποιούμενων εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκη για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης,
ε) έναν (1) εκπρόσωπο του Υπουργείου Εσωτερικών,
στ) έναν (1) εκπρόσωπο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Με την απόφαση του πρώτου εδαφίου ορίζεται ως αντιπρόεδρος ένας εκ των περιφερειακών συμβούλων της περ. β).
- Τα μέλη του Δ.Σ. των περ. β) έως στ) της παρ.1 προτείνονται αντιστοίχως, από τον φορέα ή την υπηρεσία από την οποία προέρχονται.
- Στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. δύναται να μετέχει ως εισηγητής, χωρίς δικαίωμα ψήφου, ανάλογα με το θέμα που συζητείται, ο προϊστάμενος της καθ’ ύλην αρμόδιας διεύθυνσης του φορέα λειτουργίας λαϊκών αγορών. Χρέη γραμματέα του Δ.Σ. εκτελεί υπάλληλος του φορέα λειτουργίας λαϊκών αγορών, κατηγορίας ΠΕ ή ΔΕ, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του από τον πρόεδρο του Δ.Σ.
- Το Δ.Σ. συνέρχεται στην έδρα του οικείου φορέα λειτουργίας λαϊκών αγορών, τακτικά, σε ημέρα και ώρα που ορίζεται από τον πρόεδρο, κατόπιν πρόσκλησης που αποστέλλεται στα μέλη του με κάθε πρόσφορο τρόπο, ιδίως μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Το Δ.Σ. συνέρχεται έκτακτα όταν ο πρόεδρος κρίνει σκόπιμη ή αναγκαία τη σύγκλησή του ή όποτε το ζητήσουν εγγράφως τουλάχιστον έξι (6) από τα μέλη του. Οι συνεδριάσεις του Δ.Σ. δύνανται να λαμβάνουν χώρα και μέσω τηλεδιάσκεψης.
- Το Δ.Σ. βρίσκεται σε απαρτία όταν οι παρόντες αποτελούν την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών του και λαμβάνει έγκυρα τις αποφάσεις του με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του προέδρου του Δ.Σ. Σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος του προέδρου, αυτός αναπληρώνεται από τον Αντιπρόεδρο. Στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. τηρούνται πρακτικά, τα οποία υπογράφονται από το σύνολο των παρόντων μελών με φυσική ή ψηφιακή υπογραφή.
- Για θέματα λειτουργίας του Δ.Σ. των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών του παρόντος εφαρμόζονται συμπληρωματικά οι διατάξεις περί συλλογικών οργάνων του Δεύτερου Κεφαλαίου του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄45).
- Με απόφαση του οικείου περιφερειάρχη, η οποία εκδίδεται εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος, ορίζονται τα μέλη του Δ.Σ. των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών της παρ. 1.
Άρθρο 42
Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Δ.Σ. του φορέα λειτουργίας λαϊκών αγορών έχει τις εξής αρμοδιότητες:
α) Αποφασίζει την έκδοση της προκήρυξης για τη χορήγηση αδειών και θέσεων στις λαϊκές αγορές,
β) αποφασίζει, κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας οργανικής μονάδας, την έκδοση, τη χορήγηση και την ανανέωση αδειών παραγωγού και επαγγελματία πωλητή σε λαϊκή αγορά και την παραχώρηση των νέων θέσεων δραστηριοποίησης σε κάθε λαϊκή αγορά, σύμφωνα με τα άρθρα 14 έως 17 του ν. 4849/2021 (Α΄207) και ενημερώνει σχετικά την οικεία περιφέρεια,
γ) αποφασίζει, κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας οργανικής μονάδας, τη μεταβίβαση της άδειας και των θέσεων δραστηριοποίησης πωλητή, για το σύνολο των λαϊκών αγορών στις οποίες δραστηριοποιείται, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4849/2021 και ενημερώνει σχετικά την οικεία περιφέρεια,
δ) διαπιστώνει, κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας οργανικής μονάδας, την αυτοδίκαιη απώλεια της θέσης πωλητή σε λαϊκή αγορά, σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4849/2021,
ε) αποφασίζει την αμοιβαία ανταλλαγή και αλλαγή θέσης δραστηριοποίησης στην ίδια λαϊκή αγορά, σύμφωνα με το άρθρο 20 του ν. 4849/2021,
στ) εισηγείται το σχέδιο του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής και στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αντίστοιχα,
ζ) εισηγείται στην οικεία περιφέρεια τον Κανονισμό Λειτουργίας Λαϊκής Αγοράς,
η) επιβάλλει κυρώσεις και πρόστιμα στους πωλητές λαϊκών αγορών, σε περιπτώσεις παραβάσεων, σύμφωνα με τα άρθρα 58 έως 65 του ν. 4849/2021,
θ) αποφασίζει την ανάθεση υπηρεσιών ελέγχου της καθαριότητας και υγιεινής, της φύλαξης, της διαγράμμισης και άλλων αντίστοιχων υπηρεσιών, σύμφωνα με τον ν. 4412/2016 (Α΄147),
ι) ασκεί την εποπτεία της διαδικασίας αναπλήρωσης υποβοήθησης πωλητή και πρόσληψης υπαλλήλου, για το σύνολο των λαϊκών αγορών, στις οποίες δραστηριοποιείται ο πωλητής, σύμφωνα με το άρθρο 22 του ν. 4849/2021,
ια) ψηφίζει τον ετήσιο προϋπολογισμό και τον οικονομικό απολογισμό,
ιβ) αποφασίζει για θέματα εύρυθμης λειτουργίας και ελέγχου των λαϊκών αγορών, σύμφωνα με τον ν. 4849/2021,
ιγ) δίνει τις γενικές κατευθύνσεις και ασκεί έλεγχο επί των εργασιών του φορέα λειτουργίας,
ιδ) εγκρίνει τα επιχειρησιακά σχέδια δράσης του φορέα λειτουργίας,
ιε) αποφασίζει την πραγματοποίηση ερευνών, την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων για την ασφάλεια και υγιεινή των προϊόντων, τον τρόπο προώθησής τους, διαφημιστικές ενέργειες και ενέργειες επικοινωνίας και γενικά προβαίνει σε κάθε δραστηριότητα για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των λαϊκών αγορών.
Άρθρο 43
Καθήκοντα προέδρου Διοικητικού Συμβουλίου
- Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του φορέα λειτουργίας λαϊκών αγορών ασκεί ιδίως τα ακόλουθα καθήκοντα:
α) Μεριμνά για την εκτέλεση των εργασιών του φορέα λειτουργίας και των πάσης φύσεως έργων και ενεργειών προς υλοποίηση του σκοπού του,
β) συγκαλεί σε συνεδρίαση το Δ.Σ. και εισηγείται τα θέματα της συζήτησης,
γ) παρακολουθεί και κατευθύνει τη λειτουργία του φορέα λειτουργίας, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Δ.Σ.,
δ) εκδίδει τις διοικητικές πράξεις που αφορούν στο προσωπικό του φορέα,
ε) αποφασίζει για την έγκριση των δαπανών και τη διάθεση όλων των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό πιστώσεων, με την έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης,
στ) εκπροσωπεί τον φορέα σε κάθε δημόσια αρχή και στα δικαστήρια και
ζ) είναι το αποφαινόμενο όργανο για τις συμβάσεις που συνάπτει ο φορέας.
Άρθρο 44
Αρμοδιότητες της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
- Η Περιφέρεια Αττικής και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουν τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) Εγκρίνουν τον Κανονισμό Λειτουργίας Λαϊκής Αγοράς, κατόπιν εισήγησης του Δ.Σ. του οικείου φορέα, με τον οποίο ρυθμίζεται κάθε ζήτημα που σχετίζεται με τη λειτουργία της λαϊκής αγοράς που δεν ορίζεται στον ν. 4849/2021 (Α΄207), και ιδίως το ύψος του ημερήσιου ανταποδοτικού τέλους και ο τρόπος καταβολής του,
β) αποφασίζουν για την ίδρυση, την κατάργηση, τη μετακίνηση, την επέκταση και τη χωροθέτηση των λαϊκών αγορών, σύμφωνα με το άρθρο 27 του ν. 4849/2021,
γ) ορίζει το Δ.Σ., και
δ) μεριμνά για την καταχώριση στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Αγροτικής Ανάπτυξης (Ο.Π.Σ.Α.Α.), για κάθε λαϊκή αγορά, των ακόλουθων στοιχείων:
δα) της απόφασης ίδρυσης, μετακίνησης ή επέκτασης της λαϊκής αγοράς,
δβ) του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας και του Κανονισμού Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών, και
δγ) του τοπογραφικού διαγράμματος της λαϊκής αγοράς, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 25 του ν. 4849/2021.
Άρθρο 45
Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας
- Με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας καθορίζονται ιδίως η εσωτερική διάρθρωση των υπηρεσιών, οι αρμοδιότητες κάθε οργανικής μονάδας, οι θέσεις κατά κατηγορίες, κλάδους και ειδικότητες προσωπικού, καθώς και οι κατηγορίες και οι κλάδοι των οποίων οι υπάλληλοι κρίνονται για την κάλυψη θέσεων προϊσταμένων, ανάλογα με την ειδικότητα του κλάδου και το αντικείμενο των συγκεκριμένων οργανικών μονάδων.
- Ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας ψηφίζεται από το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και από τη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τον Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Η σχετική απόφαση εγκρίνεται με πράξη του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
- Για την τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 2.
- Δεν επιτρέπεται τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας κατά το τελευταίο εξάμηνο της θητείας των αιρετών οργάνων της οικείας Περιφέρειας.
Άρθρο 46
Θέματα προσωπικού φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών
Η πλήρωση των θέσεων προσωπικού των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών γίνεται ως εξής:
α) Με πρόσληψη προσωπικού, σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 (Α΄6), εφόσον οι εν λόγω προσλήψεις έχουν ενταχθεί στον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων, σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α΄133) και το άρθρο 25 του ν. 4829/2021 (Α΄166).
β) Με απόσπαση ή μετάταξη προσωπικού, σύμφωνα με τον ν. 4440/2016 (Α΄224).
γ) Για την υλοποίηση έργων που χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά ή διεθνή προγράμματα ο φορέας λαϊκών αγορών δύναται να απασχολεί προσωπικό με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου για όσο χρονικό διάστημα διαρκούν τα ανωτέρω έργα, συμπεριλαμβανομένων και τυχόν παρατάσεών τους, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 87 του ν. 4605/2019 (Α΄52).
Άρθρο 47
Δικαιώματα και υποχρεώσεις των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών
- Με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 48, οι Φορείς Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης καθίστανται καθολικοί διάδοχοι της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης ως προς το σύνολο των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, απαιτήσεων, καθώς και των πάσης φύσεως εννόμων σχέσεων που απορρέουν από τις αρμοδιότητες που ασκούν οι ως άνω φορείς.
- Τα ταμειακά διαθέσιμα που προέρχονται από την είσπραξη του ημερήσιου ανταποδοτικού τέλους που έχει καταβληθεί από τους επαγγελματίες πωλητές και παραγωγούς των λαϊκών αγορών μέχρι την ανάρτηση της απόφασης του οικείου περιφερειάρχη περί συγκρότησης του Δ.Σ. των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών μεταβιβάζονται αυτοδικαίως και συνιστούν περιουσιακό στοιχείο των ως άνω φορέων.
- Με απόφαση του οικείου περιφερειάρχη συστήνεται τριμελής επιτροπή με αρμοδιότητα τη σύνταξη έκθεσης καταγραφής και προσδιορισμού της κινητής και ακίνητης περιουσίας που περιέρχεται στην κυριότητα των ανωτέρω φορέων. Η ως άνω έκθεση εγκρίνεται με απόφαση των οικείων οικονομικών επιτροπών.
- Η κινητή και ακίνητη περιουσία, με την επιφύλαξη της παρ. 2, μεταβιβάζεται στη συνέχεια χωρίς την τήρηση οποιουδήποτε τύπου ή πράξης και χωρίς αντάλλαγμα, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί δωρεών, κληρονομιών και κληροδοσιών, των διατυπώσεων που απαιτούνται από τις σχετικές διατάξεις για τους εμπράγματους δικαιούχους κτηματολογικών εγγραφών και των διατυπώσεων που απαιτούνται από τις σχετικές διατάξεις για τους δικαιούχους τραπεζικών λογαριασμών. Στην περίπτωση μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας δεν οφείλεται φόρος, εισφορά ή τέλος υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου. Η αποκλειστική χρήση, αξιοποίηση, εκμετάλλευση και διαχείρισή τους και όλες εν γένει οι εξουσίες των εν λόγω δικαιωμάτων ανήκουν αντίστοιχα στον Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και στον Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, που έχουν στο εξής και την ευθύνη για τη διαφύλαξη και τη διαχείριση του υπάρχοντος αρχείου σχετικά με τα εν λόγω δικαιώματα. Η ανωτέρω απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας για τον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης αποτελεί τίτλο μεταγραφής και εγγράφεται στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο.
Άρθρο 48
Πόροι των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών
- Οι πόροι του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης προέρχονται από:
α) το ημερήσιο ανταποδοτικό τέλος που καταβάλλουν οι επαγγελματίες και παραγωγοί πωλητές που προσέρχονται στις λαϊκές αγορές της αρμοδιότητάς τους,
β) πρόστιμα που επιβάλλονται με αποφάσεις του Δ.Σ. του,
γ) δωρεές, κληρονομιές, κληροδοσίες, χρηματοδοτήσεις, επιδοτήσεις, ενισχύσεις, χορηγίες ή επιχορηγήσεις και κάθε είδους εισφορές από φυσικά ή νομικά πρόσωπα του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, της ημεδαπής ή αλλοδαπής, περιλαμβανομένων των οργάνων και οργανισμών του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλων ευρωπαϊκών ή διεθνών οργανισμών, ιδίως για τα έργα που αναλαμβάνει να υλοποιήσει,
δ) έσοδα από την αξιοποίηση στοιχείων της κινητής ή ακίνητης περιουσίας του και από δάνεια κάθε μορφής, και
ε) έσοδα από κάθε άλλη νόμιμη πηγή.
- Ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) του ημερήσιου ανταποδοτικού τέλους που καταβάλλουν οι επαγγελματίες και παραγωγοί πωλητές που προσέρχονται στις λαϊκές αγορές της αρμοδιότητάς τους, αποδίδεται στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού στα γεωγραφικά όρια των οποίων λειτουργούν οι λαϊκές αγορές και ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) αποδίδεται στον οικείο φορέα λειτουργίας λαϊκών αγορών με την επιφύλαξη του άρθρου 23 του ν. 4849/2021 (Α’ 207). Από το τέλος που εισπράττει ο φορέας λειτουργίας λαϊκών αγορών, ποσοστό ένα τοις εκατό (1%) εμφανίζεται στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού σε διακριτό αναλυτικό λογαριασμό εσόδου (Α.Λ.Ε.) λόγω της υποστήριξης της λειτουργίας και της συντήρησης του Ο.Π.Σ.Α.Α. από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 23 του ν. 4849/2021.
- α) Οι αναγκαίες πιστώσεις για τη λειτουργία του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης εγγράφονται στον ετήσιο προϋπολογισμό τους.
β) Οι Φορείς Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης τηρούν όλα τα απαραίτητα παραστατικά και δικαιολογητικά, τα οποία θέτουν στη διάθεση των αρμόδιων οργάνων, όποτε ζητηθούν. Οι επαληθεύσεις, επιθεωρήσεις και οι έλεγχοι των προγραμμάτων και των έργων που έχουν χρηματοδοτηθεί διενεργούνται για την παρακολούθηση των πραγματοποιούμενων δράσεων και τη διασφάλιση ότι τα ποσά που διατίθενται από τον Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και τον Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης επενδύονται, σύμφωνα με τους στόχους και τα προβλεπόμενα στο παρόν και τις αποφάσεις των οργάνων τους.
γ) Μέχρι το τέλος Μαρτίου κάθε έτους ο Φορέας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και ο Φορέας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης συντάσσουν ετήσια έκθεση, που περιλαμβάνει τον οικονομικό απολογισμό και τον απολογισμό πεπραγμένων του φορέα και δημοσιεύεται στον διαδικτυακό τόπο του φορέα. Ο οικονομικός απολογισμός περιλαμβάνει ισολογισμό, κατάσταση αποτελεσμάτων χρήσης και τις χρηματοροές του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Μέχρι το τέλος Απριλίου κάθε έτους υποβάλλεται στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας, αντίστοιχα, η ετήσια έκθεση που αφορά στο προηγούμενο έτος.
δ) Ο τακτικός έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης των πόρων του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και ο έλεγχος των ετήσιων οικονομικών καταστάσεών τους γίνονται από δύο (2) ορκωτούς ελεγκτές – λογιστές που ορίζονται με απόφαση του ΔΣ του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και ενεργείται με τη διαδικασία που ορίζεται από τις κείμενες διατάξεις περί Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών. Οι δαπάνες του ελέγχου βαρύνουν τον Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και τον Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Οι ορκωτοί ελεγκτές – λογιστές που ασκούν τον τακτικό διαχειριστικό έλεγχο υποβάλλουν μέχρι την 30ή Ιουνίου κάθε έτους στα Δ.Σ. του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης έκθεση για τη διαχείριση και τον απολογισμό του διαχειριστικού έτους που έληξε. Οι εκθέσεις γνωστοποιούνται από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας, αντίστοιχα. Με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής και του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας μπορεί να διατάσσεται οποτεδήποτε έκτακτος έλεγχος του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα.
ε) Το διαχειριστικό έτος του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης συμπίπτει με το ημερολογιακό έτος.
Άρθρο 49
Μεταβατικές διατάξεις
- Το προσωπικό που υπηρετεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος στη Διεύθυνση Λαϊκών Αγορών της Περιφέρειας Αττικής και στη Διεύθυνση Λαϊκών Αγορών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αποσπάται αυτοδικαίως, για χρονικό διάστημα μέχρι δύο (2) έτη με δυνατότητα ισόχρονης παράτασης, αντίστοιχα, στον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και στον Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Οι αποδοχές των αποσπασμένων υπαλλήλων για τα δύο (2) πρώτα έτη καταβάλλονται από τον φορέα προέλευσης. Η απόσπαση διενεργείται με απόφαση του οικείου περιφερειάρχη, κατά παρέκκλιση του ν. 4440/2016 (Α΄224), η οποία εκδίδεται εντός ενός (1) μηνός από τη συγκρότηση του οικείου Δ.Σ. σε σώμα. Το προσωπικό αποσπάται με την ίδια σχέση εργασίας και διέπεται από το υπηρεσιακό, μισθολογικό, ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς, στο οποίο υπαγόταν πριν την απόσπασή του. Ο χρόνος της απόσπασης λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για όλες τις συνέπειες ως προς το υπηρεσιακό, μισθολογικό, ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς του υπαλλήλου.
- Το προσωπικό της παρ. 1, μετά την ολοκλήρωση του ως άνω χρονικού διαστήματος απόσπασης, δύναται να υποβάλει αίτηση μετάταξης στον οικείο φορέα λειτουργίας λαϊκών αγορών, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων περί κινητικότητας του ν. 4440/2016. Η μετάταξη διενεργείται με κοινή απόφαση του οικείου περιφερειάρχη και του αρμοδίου για τον διορισμού οργάνου του φορέα υποδοχής, περίληψη της οποίας δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
- Μέχρι την ολοκλήρωση των αποσπάσεων του προσωπικού της παρ. 1 το σύνολο των αρμοδιοτήτων των Φορέων Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης εξακολουθεί να ασκείται αντιστοίχως από τη Διεύθυνση Λαϊκών Αγορών της Περιφέρειας Αττικής και τη Διεύθυνση Λαϊκών Αγορών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
- Εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δίκες της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, αναφορικά με τις αρμοδιότητες των φορέων λειτουργίας λαϊκών αγορών συνεχίζονται από τους εν λόγω φορείς.
- Έργα, δράσεις και προγράμματα, συγχρηματοδοτούμενα ή χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους διεθνείς οργανισμούς ή εθνικούς πόρους, τα οποία έχουν αναληφθεί και υλοποιούνται από τη Διεύθυνση Λαϊκών Αγορών της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αντίστοιχα, καθώς και εκκρεμείς διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων έργων, προμηθειών και παροχής υπηρεσιών που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες της λειτουργίας των λαϊκών αγορών συνεχίζονται και ολοκληρώνονται από τους φορείς λειτουργίας λαϊκών αγορών.
- Το πρώτο διαχειριστικό έτος του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής και του Φορέα Λαϊκών Αγορών Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης αρχίζει από την έναρξη ισχύος του παρόντος και λήγει την 31η Δεκεμβρίου του εν λόγω έτους.