1. Από την 1η.1.2024, ημερομηνία έναρξης ισχύος του Μέρους Β’, καταργούνται:
α. Τα άρθρα 62 περί σύστασης και λειτουργίας της εκτελεστικής επιτροπής του δήμου, 76 περί δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης, 166 περί παραίτησης του προεδρείου του περιφερειακού συμβουλίου, 173 περί συγκρότησης της εκτελεστικής επιτροπής της περιφέρειας και 178 περί περιφερειακής επιτροπής διαβούλευσης του ν. 3852/2010 (Α’ 87),
β. η παρ. 1 του άρθρου 6 περί ορισμού μελών διοίκησης νομικών προσώπων δήμων και περιφερειών και το άρθρο 11 περί ορισμού φόρων, τελών δικαιωμάτων και εισφορών του ν. 4623/2019 (Α’ 134),
γ. Κάθε γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του Μέρους Β’.
2. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, καταργούνται:
α. Το άρθρο 6 του ν. 4674/2020 (Α’ 53) περί μητρώου δεδομένων τοπικής αυτοδιοίκησης,
β. το άρθρο 50 του ν. 5027/2023 (Α’48) περί ομοίων και ομοειδών δαπανών, και
γ. τα άρθρα 133 έως 151 του ν. 4555/2018 (Α’ 133) περί δημοτικού και περιφερειακού δημοψηφίσματος.
Με την εμπειρία μου σαν προϊσταμένη Δ/νσης Οικονομ.Υπηρεσιών επί σειρά ετών θεωρώ πολύ θετική τη κατάργηση του άρθρου 50 του Ν. 5027/2023 και την διατήρηση της δυνατότητας εγγραφής ομοίων και ομοειδών δαπανών σε ξεχωριστές Δημοτικές Ενότητες.Η διαδικασίες σύναψης των δημοσίων συμβάσεων είναι σωστό να είναι περισσότερο ευέλικτες για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολυπληθέστατων αναγκών των δήμων.Η διατήρηση αυτής της διάταξης θα σήμανε κατακόρυφη αύξηση των διαγωνιστικών διαδικασιών των ΟΤΑ σε προμήθειες και υπηρεσίες . Δηλαδή επιβάρυνση των οικονομικών υπηρεσιών που στους περισσότερους δήμους είναι υποστελεχωμένες,και οι διαγωνιστικές διαδικασίες ανατίθενται ήδη σε εξωτερικούς συνεργάτες . Επιπλέον θα επέφερε σημαντικές καθυστερήσεις στις διαδικασίες ολοκλήρωσης και πραγματοποίησης των προμηθειών και των υπηρεσιών που σε πολλές περιπτώσεις έχουν να κάνουν με θέματα δημόσιας υγείας καθαριότητας, ύδρευσης κλπ και δεν επιδέχονται καθυστερήσεις.Ένα κράτος που αποκεντρώνεται όλο και περισσότερο με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών των Δημοτών θα πρέπει να υιοθετεί και μέτρα που ενισχύουν αυτή τη πολιτική. Η κατάργηση της αναφερόμενης διάταξης ενδυναμώνει αυτή τη πολιτική. Δε θεωρώ ότι υποκρύπτει κακοδιαχείριση και εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων όπως διαβάζω σε προηγούμενα σχόλια καθώς οι διαδικασίες των απευθείας αναθέσεων διέπονται πλήρως από διαφάνεια καθώς αναρτούνται στο διαύγεια , τα επιμέρους στάδια τους και ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να έχει γνώση και να διατυπώνει τις αντιρρήσεις του .
Επιπλέον σημαίνει
Να μην καταργηθεί η διάταξη του αρ 50 του Ν 5027/23. Πρόκειται για μία διάταξη που σε ένα βαθμό βάζει φρένο στην κατασπατάληση δημοσίου χρήματος από τους αιρετούς, μέσω της κατάτμησης δαπανών. Θα επαναφέρετε τις πελατειακές σχέσεις των αιρετών με τους προμηθευτές.
Ας μας εξηγήσει ο νομοθέτης που στηρίζεται και παίρνει πίσω μια σωστή διάταξη, η οποία μάλιστα δεν πρόλαβε καν να εφαρμοστεί. Τα πισωγυρίσματα δεν εξυπηρετούν τη διαφάνεια και την δημοκρατία. Αλλά εξυπηρετούν αλλότρια συμφέροντα και πελατειακές σχέσεις.
Με την κατάργηση του άρθρου 50 του νόμου 5027/2023 οι μεταρρυθμίσεις για μια ακόμη φορά υποχωρούν μπροστά σε πιέσεις Δημάρχων, Αντιδημάρχων και άλλων πελατειακών συμφερόντων. Ενισχύεται η κακοδιαχείριση και η αδιαφάνεια! Απογοήτευση!
Δυστυχώς, μια καλή ρύθμιση, που πολύ πρόσφατα θεσμοθετήθηκε, καταργείται. Με τη δυνατότητα κάθε ενότητα να εγγράφει και να πραγματοποιεί ξεχωριστά όμοιες και ομοειδείς δαπάνες, ουσιαστικά, καταστρατηγείται το πνεύμα και ο σκοπός του Καλλικράτη και της συνένωσης των δήμων και κοινοτήτων, που ήταν, μεταξύ άλλων, η οικονομικότητα και η αποδοτικότητα. Παράλληλα, δεν εξυπηρετεί σε τίποτα. Μια χαρά μπορούν οι δήμοι να αναθέτουν συνολικά αυτές τις δαπάνες.
Το μόνο που επιτυγχάνεται είναι κατατμήσεις με τη βούλα του νόμου, με ό,τι συνέπειες αυτές έχουν.
Ποιός ο λόγος κατάργησης της δυνατότητας προκήρυξης δημοτικού ή περιφερειακού δημοψηφίσματος; Αυτό το μέτρο (ως δυνατότητα και μόνο) πάει τη Δημοκρατία μας πολύ πίσω. Σε όλες τις χώρες της ΕΕ υπάρχει ως δυνατότητα.
Έκπληξη αρνητική προκαλεί η κατάργηση του άρθρου 50 του ν. 5027/2023 (Α’48) και διατήρηση δυνατότητας εγγραφής ομοίων και ομοειδών δαπανών σε ξεχωριστές πιστώσεις ανά δημοτική ενότητα. Είναι νόμος που ψηφίστηκε από την παρούσα κυβέρνηση, πρόσφατα, και δεν θα προλάβει καν να εφαρμοστεί. Εξυπηρετείται έτσι η κακοδιαχείριση, οι πελατειακές σχέσεις, οι υπερτιμολογήσεις, λόγοι που συνετέλεσαν στην αρχική νομοθέτηση του άρθρου. Κρίμα για το πισωγύρισμα.