1. Από την 1η.1.2024, η ευθύνη καθαριότητας του οδικού δικτύου αρμοδιότητας Περιφερειών και των παράπλευρων δρόμων αυτών, των νησίδων τους, καθώς και των πρανών αυτών ασκείται από τους δήμους, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους. Εφόσον νησίδα του οδικού δικτύου αποτελεί όριο όμορων δήμων, η αρμοδιότητα για τον καθορισμό της νησίδας ασκείται από τον μεγαλύτερα πληθυσμιακά δήμο.
2. Με απόφαση του οικείου Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης μεταβιβάζονται στους δήμους από την 1η.1.2024 τα οχήματα των περιφερειών, τα οποία χρησιμοποιούνται για την καθαριότητα του οδικού δικτύου. Για την κατανομή από τον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης λαμβάνεται υπόψη το μήκος του οδικού δικτύου της παρ. 1 και ιδίως η ύπαρξη ικανού αριθμού οχημάτων από τους δήμους.
3. Συμβάσεις που έχουν συναφθεί για την καθαριότητα του οδικού δικτύου από τις Περιφέρειες εκτελούνται από την ίδια αναθέτουσα αρχή έως τη λήξη τους. Η Περιφέρεια ενημερώνει έως την 31η.12.2023 τους οικείους δήμους για την ύπαρξη συμβάσεων, τους αναδόχους αυτών και την ημερομηνία ολοκλήρωσής τους.
4. Στο παρόν υπάγεται και το οδικό δίκτυο του άρθρου 41.
Πέρα του ότι μια μεταφορά αρμοδιοτήτων δεν είναι απλό ζήτημα και απαιτεί προσωπικό πόρους και αποσαφήνιση του αντικειμένου , οι Δήμοι θα επωμισθούν και την συντήρηση κάποιων παλιών οι παροπλισμένων Μηχανημάτων από τις Π.Ε.
Αυτό εκτός από ένα σωρό γραφειοκρατικές κλπ διαδικασίες απαιτεί αυξημένες πιστώσεις για το σκοπό αυτό .
Θα απαιτηθεί ένα μεγάλο μεταβατικό διάστημα για να γίνουν όλα αυτά και να υπάρξει ένα αποτέλεσμα καλύτερο από αυτό που παρουσίαζαν οι Π.Ε
Για να μεταφερθούν ήδη θεσμοθετιμένες αρμοδιότητες , πρέπει να υπάρχει τεκμηριωμένη αιτιολόγηση (που δεν προκύπτει απο το σχέδιο νόμου και τις αναρτημένες εκθέσεις που τον συνοδεύουν) ,
πρέπει να είναι ξεκάθαρο το αντικείμενο που μεταφέρεται , πρέπει να υπάρχει και μεταφορά αντίστοιχου προσωπικού στους Δήμους εκτός από μόνο κάποια μηχανήματα (χωρίς χειριστές;) και οπωσδήποτε οι αντίστοιχοι πόροι .
Στην παρούσα φάση αυτό δεν είναι εφικτό να γίνει αν δεν υπάρχει τουλάχιστον ένα επαρκές μεταβατικό διάστημα .
Είναι δυνατόν οι μικροί και κυρίως οι νησιωτικοί δήμοι που δεν μπορούν ήδη να ανταποκριθούν στα καθήκοντα τους , ιδιαίτερα την τουριστική περίοδο να επιφορτιστούν με το επιπλέον αντικείμενο της καθαριότητας και του Επαρχιακού οδικού δικτύου και μάλιστα με το ίδιο προσωπικό ;;;
ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΦΙΚΤΟ
Δεν είναι τεκμηριωμένο και αιτιολογημένο το παρόν άρθρο 35.
Δεν αποδυκνείεται στην αιτιολογική έκθεση του υπο διαβούλευση νόμου , η αδυναμία των Περιφερειακών Ενοτήτων έναντι των Δήμων , για την καθαριότητα (γενικό) του οδικού Επαρχιακού δικτύου αρμοδιότητας συντήρησης των Περιφερειακών Ενοτήτων .
Οι πίνακες της ανάλυσης συνεπειών ρύθμισης είναι κενοί !!!
ΣΤο Επαρχιακό οδικό δίκτυο την όλη μέριμνα και ευθύνη την έχουν οι Περιφερειακές Ενότητες . Έχουν και την Συντήρηση.
Στην Συντήρηση ανήκει και η καθαριότητα.
Είναι πολύ πιο λειτουργικό η Υπηρεσία που κάνει τις ενέργειες και τις μελέτες για την συντήρηση , να συμπεριλάβει και την καθαριότητα.
(Που μέχρι τώρα κατά το πλείστον δεν το προέβλεπαν).
Θα είναι πολύ πιο δύσκολο στο τμήμα αυτό της καθαριότητας να παρεμβαίνουν οι Δήμοι , που είναι επιφορτισμένοι με το δικό τους αντικείμενο και με τόσα άλλα και το χειρότερο να συγχέονται πλέον οι αρμοδιότητες .
Οπωσδήποτε πρέπει να ξεκαθαρίσει τι θα περιλαμβάνει η καθαριότητα
και τι η συντήρηση του Επαρχιακού οδικού δικτύου που την έχει η Π.Ε
Με το υποστελεχωμένο προσωπικό που διαθέτουν οι Δήμοι δεν είναι δυνατόν να ανταπεξέλθουν σε ένα ακόμη επιπλέον και μεγάλο αντικείμενο , μόνο και μόνο με την αιτιολόγηση ότι θα πάρουν κάποια μηχανήματα (καθαριότητας) από τις Περιφερειακές Ενότητες .
Οι Δήμαρχοι δεν βλέπω να αντιδρούν . Ίσως να νομίζουν ότι θα χρηματοδοτηθούν οι Δήμοι για το επιπλέον αυτό αντικείμενο και θα κάνουν αναθέσεις ;
Μα αυτό κάνουν και οι Π.Ε και κρίθηκαν ότι δεν τα καταφέρνουν !!!
Την μέριμνα , τις μελέτες , τις διαδικασίες και την ευθύνη όλου αυτού του νέου αντικειμένου (που δεν είναι και ξεκάθαρο ) , ποιες Υπηρεσίες θα τις έχουν ;;
Οι ήδη επιφορτισμένες και υποστελεχωμένες των Δήμων ;;
Θα μεταφερθεί και το αντίστοιχο προσωπικό στους Δήμους ;;;
Θα υπάρξει μεταβατικό στάδιο ;;
Με την έννοια ¨καθαριότητα» τι θα περιλαμβάνονται ;; Μόνο τα απορρίμματα ;;
Ή Θα περιλαμβάνονται & θαμνοκοπές , κλαδέματα δένδρων , καθαρισμός τάφρων ομβρίων … ;;;
Είναι δυνατόν να προστεθεί όλο αυτό το αντικείμενο (;) , ιδιαίτερα στους μικρούς Δήμους ή & στους νησιωτικούς που την τουριστική ιδίως περίοδο είναι ήδη στα όρια τους ;;;
Τι θα περιλαμβάνει η Καθαριότητα ;;;
Στην Καθαριότητα θα περιλαμβάνονται εκτός από τα απορρίμματα , το κλάδεμα και η κοπή δένδρων (παραπλεύρως του Επαρχιακού οδικού δικτύου ) ;;
η θαμνοκοπή ;;
ο καθαρισμός των αυλάκων απορροής ομβρίων ;;
Ποια Υπηρεσία θα μεριμνά για όλα αυτά και κυρίως ποια θα έχει την ευθύνη ;;
Με κάποια μηχανήματα (αν υπάρχουν και αυτά και χωρίς αντίστοιχη μεταφορά προσωπικού και πόρων που θα παραχωρηθούν στους Δήμους, θα μεταφέρεις μια τέτοια αρμοδιότητα με ένα πολύ μεγάλο αντικείμενο ;;
Εδώ οι Δήμοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα του οίκου τους και θα μπορέσουν να κάνουν και την καθαριότητα σε όλο το Επαρχιακό οδικό δίκτυο ;;
Οπωσδήποτε δύο με τρία μεταβατικά έτη για να γίνει ομαλά και όπως πρέπει η μεταφορά αρμοδιοτήτων.
Χωρίς αιτιολογική έκθεση τεκμηρίωσης δεν μπορεί να γίνει αυτό.
Εξετάστηκε ποιο Δήμοι έχουν το απαιτούμενο προσωπικό ώστε να βγάλουν σε πέρας και αυτό το αντικείμενο ;; Εξετάστηκε τι εξοπλισμούς κλπ διαθέτουν οι Δήμοι και τι οι Π.Ε ;;
Οι περισσότεροι κυρίως μικροί Δήμοι δεν διαθέτουν και είναι ήδη επιφορτισμένοι.
Πρέπει να υπάρχει ένα μεγάλο μεταβατικό στάδιο (2-3 έτη) . Πρέπει να εξαιρεθούν οι μικροί Δήμοι. Πρέπει εκτός από τυχόν μηχανήματα , να τους διατεθεί και το απαραίτητο προσωπικό (και εργατοτεχνικό και τεχνικό) .
Δεν αρκούν μόνο κάποια λίγα μηχανήματα έργου που μπορεί να έχουν οι Περιφέρειες.
Επίσης πρέπει να ξεκαθαρισθεί τι θα περιλαμβάνει η καθαριότητα. Θα περιλαμβάνει και το πράσινο που είναι ένα ξεχωριστό μεγάλο και διαφορετικό κεφάλαιο ;;
Ποια η Υπηρεσία θα έχει την ευθύνη για την κοπή -κλάδεμα επικίνδυνων δένδρων ;;
Ποια Υπηρεσία θα έχει την ευθύνη για ένα δένδρο που θα θεωρηθεί σταθερό εμπόδιο και δεν θα τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας από το οδόστρωμα ;;
Θα συγχέονται τα θέματα οδικής ασφάλειας , συντήρησης του οδικού δικτύου με τα θέματα καθαριότητας.
Ποια Υπηρεσία θα ελέγχει την επικινδυνότητα των ψηλών δένδρων παραπλεύρως του οδικού δικτύου ; ποια θα έχει την ευθύνη σε περίπτωση συμβάντος ;;
Ποια Υπηρεσία θα κάνει τις μελέτες και την αδειοδότηση για την κοπή τους
με αναθέσεις ή δημοπρασία αναλόγως ;;
Οι ήδη επιφορτισμένες Υπηρεσίες των Δήμων και χωρίς επιπλέον προσωπικό και πόρους;;
Δεν μπορεί να είναι οι Δήμοι ο μεγάλος συλλέκτης αρμοδιοτήτων σε κάθε πρόβλημα άλλων φορέων.
Στην ευθύνη καθαριότητας του οδικού δικτύου αρμοδιότητας Περιφερειών, που μεταβιβάζεται στους Δήμους, θα πρέπει να γίνει σαφής αναφορά εάν συμπεριλαμβάνει και τον καθαρισμό πρασίνου ( κοπή δέντρων , καθαρισμός χόρτων κλπ). Αρμοδιότητα που κανονικά θα πρέπει και αυτή να μεταφερθεί μαζί με τον καθαρισμό.
Εκτός από τα οχήματα πρέπει να περιληφθούν και τα μηχανήματα έργου χρησιμοποιούνται στον καθαρισμό του οδικού δικτύου.
Βέβαια όλο αυτό είναι ανώφελο εάν δεν προβλεφθεί και σχετική μεταφορά του σχετικού προσωπικού (οδηγοί & χειριστές) που έχουν οι Περιφέρειες καθώς και όλων των σχετικών πιστώσεων. Οι Δήμοι στην πλειοψηφία τους ούτε προσωπικό έχουν ούτε οικονομική δυνατότητα να αναλάβουν και αυτό τον τομέα.
Το άξιον απορίας είναι πώς θα αντεπεξέλθουν οι πιο μικροί Δήμοι που δεν διαθέτουν αφενός το απαιτούμενο προσωπικό και αφετέρου τα κατάλληλα μηχανήματα ;
Ορθά δίδεται στους Δήμους που κατέχουν μακροχρόνια τεχνογνωσία και ίδια μέσα.
Το τελευταίο πρέπει να τονισθεί στην διάταξη για να μην έχουμε το φαινόμενο να συνεχιστούν οι συμβάσεις ιδιωτικών εταιρειών καθαριότητας από τους Δήμους τώρα.
Bravo και γρηγορα