Το άρθρο 74 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 74
Συγκρότηση και Εκλογή Δημοτικής Επιτροπής
1. Η δημοτική επιτροπή αποτελείται από τον δήμαρχο ή τον οριζόμενο από αυτόν αντιδήμαρχο ως πρόεδρο και από τέσσερα (4) μέλη, αν το συμβούλιο έχει έως και δεκαεννέα (19) μέλη, από έξι (6) μέλη αν το συμβούλιο έχει έως είκοσι εννέα (29) μέλη ή από οκτώ (8) μέλη, αν το συμβούλιο έχει πάνω από είκοσι εννέα (29) μέλη. Ένα (1) μέλος στις πενταμελείς, δύο (2) μέλη στις επταμελείς και τρία (3) μέλη στις εννεαμελείς δημοτικές επιτροπές εκλέγονται από τις δημοτικές παρατάξεις της μειοψηφίας. Η δημοτική επιτροπή εκλέγεται για θητεία τριάντα (30) μηνών.
2. Το δημοτικό συμβούλιο, μετά την εκλογή του προεδρείου κατά τις ημερομηνίες που ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 64 και κατά τη διάρκεια της ίδιας συνεδρίασης, εκλέγει μεταξύ των μελών του με μυστική ψηφοφορία τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη της δημοτικής επιτροπής. Τα μέλη της πλειοψηφίας και της μειοψηφίας εκλέγονται ξεχωριστά από τα αντίστοιχα μέλη του δημοτικού συμβουλίου. Δεν επιτρέπεται να εκλεγεί μέλος της δημοτικής επιτροπής ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου.
3. Κάθε σύμβουλος της πλειοψηφίας ή της μειοψηφίας ψηφίζει υποψήφιους ισάριθμους με τον αντίστοιχο αριθμό μελών που εκλέγονται από την πλειοψηφία ή τη μειοψηφία. Ειδικότερα, οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας ψηφίζουν μόνο τους υποψήφιους της πλειοψηφίας και αντίστοιχα οι υποψήφιοι της μειοψηφίας ψηφίζουν μόνο τους υποψηφίους των παρατάξεων της μειοψηφίας σε ξεχωριστό ψηφοδέλτιο, ανά κατηγορία (πλειοψηφίας και μειοψηφίας). Ως τακτικά μέλη εκλέγονται από την πλειοψηφία και τη μειοψηφία, αντίστοιχα, οι πρώτοι σε αριθμό σταυρών προτίμησης ανά κατηγορία. Αν σε οποιαδήποτε ψηφοφορία υπάρχει ισοψηφία, ο πρόεδρος του συμβουλίου ενεργεί κλήρωση στην ίδια συνεδρίαση. Εάν η μειοψηφία δεν υποδείξει υποψήφιο, τότε στη θέση του εκλέγεται σύμβουλος της παράταξης της πλειοψηφίας. Οι υποψήφιοι που δεν εκλέχθηκαν θεωρούνται αναπληρωματικά μέλη κατά τη σειρά κατάταξής τους στην ψηφοφορία.
4. Αν δεν επιτευχθεί εκλογή για οποιονδήποτε λόγο ή η συνεδρίαση ματαιωθεί επειδή δεν σχηματίστηκε απαρτία, η συνεδρίαση επαναλαμβάνεται εντός τριών (3) ημερών και εφαρμόζονται αναλόγως οι παρ. 2 και 3. Αν και στη δεύτερη συνεδρίαση δεν επιτευχθεί εκλογή ή η συνεδρίαση ματαιωθεί, επειδή δεν σχηματίστηκε απαρτία, θεωρείται ότι εκλέγονται, για τις θέσεις της πλειοψηφίας, οι σύμβουλοι που έλαβαν κατά σειρά τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης στη δημοτική παράταξη της πλειοψηφίας, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση που τους ανακήρυξε και για τις θέσεις της μειοψηφίας οι σύμβουλοι που έλαβαν τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης, σύμφωνα με την ίδια δικαστική απόφαση, στην παράταξη της μειοψηφίας που συγκέντρωσε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης.
5. Τα πρακτικά της εκλογής διαβιβάζονται μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών στον Επόπτη Ο.Τ.Α., ο οποίος αποφαίνεται, μέσα σε πέντε (5) ημέρες το αργότερο από την περιέλευση σε αυτόν των πρακτικών, για τη νομιμότητα της εκλογής.
6. Η επιτροπή στην πρώτη συνεδρίαση μετά την εκλογή της εκλέγει μεταξύ των μελών της, με φανερή ψηφοφορία, τον αντιπρόεδρο, ο οποίος προέρχεται από τη μειοψηφία. Δικαίωμα ψήφου στην περίπτωση αυτή έχει και ο πρόεδρος της επιτροπής.
7. Τα αναπληρωματικά μέλη της δημοτικής επιτροπής ανά κατηγορία (πλειοψηφίας και μειοψηφίας) αναπληρώνουν, κατά σειρά κατάταξής τους, τα τακτικά στις συνεδριάσεις της, εφόσον αυτά δεν συμμετέχουν για οποιαδήποτε λόγο.
8. Τα αναπληρωματικά μέλη ανά κατηγορία, με τη σειρά της κατάταξής τους, καταλαμβάνουν τις θέσεις των τακτικών μελών που μένουν κενές κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Σε περίπτωση που έχει εξαντληθεί ο αριθμός των αναπληρωματικών μελών, διενεργείται νέα εκλογή για την κάλυψη των κενών εδρών της επιτροπής, με τη διαδικασία της παρ. 3. Ειδικά στην περίπτωση κένωσης θέσης λόγω παραίτησης μέλους της μειοψηφίας, εφόσον δεν υπάρχει αναπληρωματικό μέλος, τη θέση του καταλαμβάνει μέλος της πλειοψηφίας.
9. Όταν τα μέλη της δημοτικής επιτροπής παύουν για οποιονδήποτε λόγο να είναι μέλη των αντίστοιχων δημοτικών παρατάξεων, εκπίπτουν αυτοδικαίως από τη δημοτική επιτροπή και αντικαθίστανται, σύμφωνα με τη διαδικασία του παρόντος.
10. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου δύναται να ορίζεται έως ένας (1) σύμβουλος από κάθε παράταξη που δεν εκπροσωπείται στη δημοτική επιτροπή, ο οποίος μπορεί να συμμετέχει στις συνεδριάσεις της δημοτικής επιτροπής, χωρίς δικαίωμα ψήφου.».
Να παραμείνουν οι δύο Επιτροπές με την μειωμένη σύνθεση σε Δήμους άνω των 5.000. Οι μικροί Δήμοι ας έχουν μία Επιτροπή. Από μόνο της το αντικείμενο της Οικονομικής Επιτροπής είναι ευρύ, καλό είναι να υπάρχει η Επιτροπή ποιότητας για τα υπόλοιπα θέματα.
Η Σύνθεση θα πρέπει να είναι 3-2 (όταν ο Δήμαρχος έχει το 60% των συμβούλων- 4-1 αν έχει ευρύτερη πλειοψηφία) στις 5μελής για πληθυσμό ως 10.000, 5-3 (όταν ο Δήμαρχος έχει το 60% των συμβούλων- 6-2 αν έχει ευρύτερη πλειοψηφία) σε 8μελής για πληθυσμό ως 30.000, 6-4 (όταν ο Δήμαρχος έχει το 60% των συμβούλων- 7-3 αν έχει ευρύτερη πλειοψηφία) σε πληθυσμό άνω των 30.001 κατοίκων.
ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ Η ΕΚΛΟΓΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΜΥΣΤΙΚΗ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΠΡΟΕΔΡΕΙΟΥ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΠΛΕΟΝ ΜΥΣΤΙΚΗ?
ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΧΟΛΙΟΥ 17.9.2023, 20:38
Σε συνέχεια του πρώτου μου σχολίου (14.9.2023, 18:34) θα ήθελα να προσθέσω τα εξής:
Προφανώς δεν ισχύουν τα όσα ανέφερα σχετικά με τις αρμοδιότητες της νέας επιτροπής (Δημοτική Επιτροπή), καθώς δεν είχα λάβει υπόψη το άρθρο 23 του παρόντος σχεδίου νόμου, το οποίο απαντά στα ζητήματα τα αυτά.
Ωστόσο, δραττόμενος από την εύστοχη παρατήρηση του σχολιαστή gthomakos (14.9.2023, 21:36), θα ήθελα να σημειώσω τα εξής ως προς τον αριθμό των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής ενόψει της σκοπούμενης συγχώνευσής τους:
Στην αρχική του μορφή το αρ. 74 του Ν. 3852/2010 προέβλεπε:
– 7 μέλη (2 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με έως και 27 μέλη
– 9 μέλη (3 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με έως και 45 μέλη
– 11 μέλη (4 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με πάνω από 45 μέλη
Όπως τροποποιήθηκε με το αρ. 76 του Ν. 4555/2018:
– 9 μέλη, για δημοτικά συμβούλια με έως και 27 μέλη
– 11 μέλη, για δημοτικά συμβούλια με έως και 45 μέλη
– 13 μέλη, για δημοτικά συμβούλια με πάνω από 45 μέλη
Όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του αρ. 2 του Ν. 4623/2019:
– 7 μέλη (τουλάχιστον 4 μέλη της πλειοψηφίας), για δημοτικά συμβούλια με έως και 27 μέλη
– 9 μέλη (τουλάχιστον 5 μέλη της πλειοψηφίας), για δημοτικά συμβούλια με έως και 45 μέλη
– 11 μέλη (τουλάχιστον 6 μέλη της πλειοψηφίας), για δημοτικά συμβούλια με πάνω από 45 μέλη
Σύμφωνα με τη προτεινόμενη τροποποίηση με το αρ. 8 του παρόντος σχεδίου νόμου:
– 5 μέλη (1 από τη μειοψηφία), για δημοτικό συμβούλια με έως και 19 μέλη
– 7 μέλη (2 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με έως και 29 μέλη
– 9 μέλη (3 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με παραπάνω από 29 μέλη
Κατ’ αρχάς, με δεδομένο ότι η δημαρχιακή παράταξη θα έχει πλειοψηφία 3/5 στο δημοτικό συμβούλιο, το δίκαιο και το λογικό θα ήταν η αναλογία αυτή να ισχύει και στην Δημοτική Επιτροπή, κάτι που δεν συμβαίνει.
Επίσης, όπως ήδη έχω αναφέρει στο πρώτο μου σχόλιο, θα ήταν εύλογο, λόγω της συγχώνευσης των δυο (2) επιτροπών σε μια (1), ο αριθμός των μελών της νέας επιτροπής να είναι προσαυξημένος σε σχέση με αυτόν των υπό συγχώνευση επιτροπών. Αντίθετα, με αφορμή τη μείωση του αριθμού των μελών των δημοτικών συμβουλίων των δήμων ο αριθμός των μελών της Δημοτικής Επιτροπής θα είναι μειωμένος συγκριτικά με τον αριθμό των μελών των επιτροπών από τις οποίες θα προκύψει.
Περαιτέρω, όπως επίσης έχω αναφέρει στο πρώτο μου σχόλιο, εύλογα αναρωτιέται κανείς ποια θα είναι η ποιότητα λήψης των αποφάσεων αυτού του οργάνου, ειδικά όταν σε μεγάλους δήμους οι ημερήσιες διατάξεις θα αριθμούν περί τα 100 θέματα. Άραγε πότε θα προλάβουν οι δημοτικοί σύμβουλοι – μέλη της επιτροπής να διαβάσουν τα εισηγητικά των θεμάτων και τα υπομνήματα που θα κατατεθούν στην δημόσια διαβούλευση για να ψηφίσουν;
Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα πρακτικά θέματα που θα προκύψουν από τη σκοπούμενη συγχώνευση θα είναι πολλά, με κοινό παρονομαστή την υποβάθμιση της δημοκρατικής διαδικασίας.
Ακόμα, με ποιο σκεπτικό τα μέλη της επιτροπής θα έχουν θητεία τριάντα (30) μηνών και όχι ετήσια όταν οι Αντιδήμαρχοι έχουν ελάχιστη θητεία ενός (1) έτους; Αν η επιτροπή είχε μεγαλύτερη σύνθεση αυτό θα είχε μια λογική, αλλά με τον προτεινόμενο μικρό αριθμό μελών η ανανέωση είναι επιβεβλημένη.
Κατόπιν αυτών, σας καλώ και πάλι να αποσύρετε αυτή την αντιδημοκρατική και λίαν προβληματική διάταξη και να διατηρήσετε την Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, στις οποίες η δημαρχιακή παράταξη δεν θα πρέπει να έχει πλειοψηφία μεγαλύτερη των 3/5 και ο αριθμός των μελών τους θα πρέπει να είναι τουλάχιστον:
– 7 μέλη (3 από την μειοψηφία), για δημοτικό συμβούλια με έως και 19 μέλη
– 9 μέλη (4 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με έως και 29 μέλη
– 11 μέλη (5 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με παραπάνω από 29 μέλη
Η εκλογή των μελών των δημοτικών παρατάξεων στις εν λόγω επιτροπές, πλειοψηφίας και μειοψηφίας, θα πρέπει να γίνεται ανά παράταξη, βάσει της αναλογίας των μελών τους στο δημοτικό συμβούλιο και η θητεία τους να είναι ετήσια. Για τις παρατάξεις της μειοψηφίας που δεν θα εκλέξουν μέλος στις επιτροπές να εφαρμόζεται η παρ. 10 του παρόντος άρθρου.
Σε συνέχεια του πρώτου μου σχολίου (#72385) θα ήθελα να προσθέσω τα εξής:
Προφανώς δεν ισχύουν τα όσα ανέφερα σχετικά με τις αρμοδιότητες της νέας επιτροπής (Δημοτική Επιτροπή), καθώς δεν είχα λάβει υπόψη το άρθρο 23 του παρόντος σχεδίου νόμου, το οποίο απαντά στα ζητήματα τα αυτά.
Ωστόσο, δραττόμενος από την εύστοχη παρατήρηση του σχολιαστή gthomakos (σχόλιο #72394), θα ήθελα να σημειώσω τα εξής ως προς τον αριθμό των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής ενόψει της σκοπούμενης συγχώνευσής τους:
Στην αρχική του μορφή το αρ. 74 του Ν. 3852/2010 προέβλεπε:
– 7 μέλη (2 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με έως και 27 μέλη
– 9 μέλη (3 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με έως και 45 μέλη
– 11 μέλη (4 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με πάνω από 45 μέλη
Όπως τροποποιήθηκε με το αρ. 76 του Ν. 4555/2018:
– 9 μέλη, για δημοτικά συμβούλια με έως και 27 μέλη
– 11 μέλη, για δημοτικά συμβούλια με έως και 45 μέλη
– 13 μέλη, για δημοτικά συμβούλια με πάνω από 45 μέλη
Όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του αρ. 2 του Ν. 4623/2019:
– 7 μέλη (τουλάχιστον 4 μέλη της πλειοψηφίας), για δημοτικά συμβούλια με έως και 27 μέλη
– 9 μέλη (τουλάχιστον 5 μέλη της πλειοψηφίας), για δημοτικά συμβούλια με έως και 45 μέλη
– 11 μέλη (τουλάχιστον 6 μέλη της πλειοψηφίας), για δημοτικά συμβούλια με πάνω από 45 μέλη
Σύμφωνα με τη προτεινόμενη τροποποίηση με το αρ. 8 του παρόντος σχεδίου νόμου:
– 5 μέλη (1 από τη μειοψηφία), για δημοτικό συμβούλια με έως και 19 μέλη
– 7 μέλη (2 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με έως και 29 μέλη
– 9 μέλη (3 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με παραπάνω από 29 μέλη
Κατ’ αρχάς, με δεδομένο ότι η δημαρχιακή παράταξη θα έχει πλειοψηφία 3/5 στο δημοτικό συμβούλιο, το δίκαιο και το λογικό θα ήταν η αναλογία αυτή να ισχύει και στην Δημοτική Επιτροπή, κάτι που δεν συμβαίνει.
Επίσης, όπως ήδη έχω αναφέρει στο πρώτο μου σχόλιο, θα ήταν εύλογο, λόγω της συγχώνευσης των δυο (2) επιτροπών σε μια (1), ο αριθμός των μελών της νέας επιτροπής να είναι προσαυξημένος σε σχέση με αυτόν των υπό συγχώνευση επιτροπών. Αντίθετα, με αφορμή τη μείωση του αριθμού των μελών των δημοτικών συμβουλίων των δήμων ο αριθμός των μελών της Δημοτικής Επιτροπής θα είναι μειωμένος συγκριτικά με τον αριθμό των μελών των επιτροπών από τις οποίες θα προκύψει.
Περαιτέρω, όπως επίσης έχω αναφέρει στο πρώτο μου σχόλιο, εύλογα αναρωτιέται κανείς ποια θα είναι η ποιότητα λήψης των αποφάσεων αυτού του οργάνου, ειδικά όταν σε μεγάλους δήμους οι ημερήσιες διατάξεις θα αριθμούν περί τα 100 θέματα. Άραγε πότε θα προλάβουν οι δημοτικοί σύμβουλοι – μέλη της επιτροπής να διαβάσουν τα εισηγητικά των θεμάτων και τα υπομνήματα που θα κατατεθούν στην δημόσια διαβούλευση για να ψηφίσουν;
Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα πρακτικά θέματα που θα προκύψουν από τη σκοπούμενη συγχώνευση θα είναι πολλά, με κοινό παρονομαστή την υποβάθμιση της δημοκρατικής διαδικασίας.
Ακόμα, με ποιο σκεπτικό τα μέλη της επιτροπής θα έχουν θητεία τριάντα (30) μηνών και όχι ετήσια όταν οι Αντιδήμαρχοι έχουν ελάχιστη θητεία ενός (1) έτους; Αν η επιτροπή είχε μεγαλύτερη σύνθεση αυτό θα είχε μια λογική, αλλά με τον προτεινόμενο μικρό αριθμό μελών η ανανέωση είναι επιβεβλημένη.
Κατόπιν αυτών, σας καλώ και πάλι να αποσύρετε αυτή την αντιδημοκρατική και λίαν προβληματική διάταξη και να διατηρήσετε την Οικονομική Επιτροπή και την Οικονομική Ποιότητας Ζωής, στις οποίες η δημαρχιακή παράταξη δεν θα πρέπει να έχει πλειοψηφία μεγαλύτερη των 3/5 και ο αριθμός των μελών τους θα πρέπει να είναι τουλάχιστον:
– 7 μέλη (3 από την μειοψηφία), για δημοτικό συμβούλια με έως και 19 μέλη
– 9 μέλη (4 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με έως και 29 μέλη
– 11 μέλη (5 από τη μειοψηφία), για δημοτικά συμβούλια με παραπάνω από 29 μέλη
Η εκλογή των μελών των δημοτικών παρατάξεων στην Δημοτική Επιτροπή, πλειοψηφίας και μειοψηφίας, θα πρέπει να γίνεται ανά παράταξη, βάσει της αναλογίας των μελών τους στο δημοτικό συμβούλιο και η θητεία τους ετήσια. Για τις παρατάξεις της μειοψηφίας που δεν θα εκλέξουν μέλος στις επιτροπές να εφαρμόζεται η παρ. 10 του παρόντος άρθρου.
Προτείνω, η εκλογή των μελών της Δημοτικής Επιτροπής να γίνεται, όπως και στο Δημοτικό Συμβούλιο, με φανερή ψηφοφορία.
Επίσης, πουθενά δεν αναγράφονται οι αρμοδιότητες της Δημοτικής Επιτροπής.
Οι διατάξεις αυτές αυξάνουν τον συγκεντρωτισμό της εξουσίας κάτι που προφανώς αποτελεί κεντρική πολιτική σας επιλογή, αλλά είναι ξεκάθαρα αντιδημοκρατικό.
Η συγχώνευση αρμοδιοτήτων σε λιγότερα προσωπα είναι διοικητικά καταστροφική καθώς αφενός προκρίνει το μοντέλο του δημοτικού συμβουλου – υπερανθρώπου, αφετέρου ποντάρει στο γενικευμένο ήθος της ατιμωρησίας -μη λογοδοσίας απο το οποίο νοσεί η πολιτεία μας.
Ο συγκεντρωτισμός επιτείνεται και με τη ρύθμιση για τις πλειοψηφίες στη δημοτική επιτροπή, αφού με τις υπο ψήφιση διατάξεις γερνουν προκλητικά υπέρ της παράταξης του Δημάρχου(π.χ απο 4-3 ή 5-4 πριν, τώρα γίνονται 4-1 και 5-2 αντίστοιχα).
Εφαρμόζετε πολιτικές συγκεντρωτισμού στην εξ ορισμού αποκεντρωτική φιλοσοφία της τοπικής αυτοδιοίκησης!
Ο «Ηρακλής» Αναπληρωτής Υπουργός και η αντιστροφή του άθλου της «Λερναίας Ύδρας»
Ειλικρινά δυσκολεύομαι να καταλάβω το σκεπτικό πίσω από την προτεινόμενη ρύθμιση, η οποία αντίκειται στην κοινή λογική και την εμπειρία όσων έχουν διατελέσει δημοτικοί σύμβουλοι. Και μπορεί να μην έχω υπάρξει τέτοιος, αλλά ως ενεργός πολίτης που ασχολείται ενεργά με τις δημοτικές υποθέσεις θεωρώ ότι έχω γνώση επί του θέματος.
Μάλιστα, το γεγονός ότι σύμφωνα με το βιογραφικό του ο νυν Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχει χρηματίσει Γενικός Γραμματέας του Δήμου Αθηναίων και ειδικός σύμβουλος στο Υπουργείο Εσωτερικών που «εργάστηκε στη σύνταξη και την προετοιμασία για την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση (πρόγραμμα «Καλλικράτης»)» καθιστά την εν λόγω ρύθμιση ακόμα πιο ακατανόητη.
Άραγε πως η συγχώνευση δυο τόσο κρίσιμων επιτροπών για τη λειτουργία των δήμων και με τόσο διαφορετικές αρμοδιότητες, της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, σε μια υπερ-επιτροπή υπό τον τίτλο «Δημοτική Επιτροπή» θα συμβάλλει στην «βελτίωση της υλοποίησης του δημοτικού έργου», σύμφωνα πάντα με το σχετικό δελτίου τύπου, όταν αυτές ήδη λειτουργούν αποτελεσματικά; Ποιο ακριβώς είναι το υπαρκτό πρόβλημα που επιδιώκει να λύσει αυτή η ρύθμιση; Ποια θα είναι η ποιότητα λήψης των αποφάσεων αυτού του μίνι-δημοτικού συμβουλίου με ημερήσιες διατάξεις που στους μεγάλους δήμους θα αριθμούν 100 θέματα ανά συνεδρίαση;
Και τέλος πάντων, αν είναι τόσο αποτελεσματικό το ως άνω προτεινόμενο σύστημα διακυβέρνησης, γιατί δεν δίνει πρώτα η Βουλή το καλό παράδειγμα συγχωνεύοντας τις διαρκείς επιτροπές της σε μια μοναδική επιτροπή ώστε να βελτιωθεί η υλοποίηση του νομοθετικού έργου;
Πάντως, από την αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου δεν δίνεται απάντηση στα παραπάνω εύλογα ερωτήματα και πιο συγκεκριμένα δεν προσδιορίζεται ανάγκη που οδήγησε σε αυτήν την απόφαση.
Περαιτέρω, το γεγονός ότι (α) σύμφωνα με την παρ. 1 τα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής θα έχουν τον ίδιο αριθμό μελών με τις συγχωνευόμενες επιτροπές αντί του διπλάσιου ή έστω μεγαλύτερου όπως θα ήταν το αναμενόμενο και (β) ότι σύμφωνα με την παρ. 3 η εκλογή των μελών της μειοψηφίας δεν θα γίνεται παραταξιακά όπως τώρα ισχύει, αλλά επί του συνόλου των υποψηφίων που θα προέρχονται από την μειοψηφία, υποδηλώνει ότι η Δημοτική Επιτροπή θα λειτουργεί με όρους δημαρχιακού κονκλάβιου με τους μειοψηφούντες ως κομπάρσους. Μάλιστα, ο εν λόγω τρόπος εκλογής εγκυμονεί κίνδυνο αλλοίωσης των εκλογικών συσχετισμών αφού είναι πιθανό παρατάξεις με μεγαλύτερο εκλογικό ποσοστό να βρεθούν χωρίς εκπροσώπηση στην Δημοτική Επιτροπή ή στην καλύτερη περίπτωση να συμμετέχουν σε αυτήν χωρίς δικαίωμα ψήφου σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 10, όπως έχει ήδη προβλέψει ο συντάκτης της διάταξης.
Επίσης, τυπικά ουδείς γνωρίζει τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Επιτροπής ούτε και τον τρόπο λειτουργία της, αφού δεν γίνεται καμία αναφορά επ’ αυτού στις διατάξεις του άρθρου 8 ή άλλου άρθρου του σχεδίου νόμου, ενώ σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 1 του αρ. 44 του σχεδίου νόμου καταργείται «κάθε γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του Μέρους Β’», άρα εξ ορισμού και τα αρ. 72, 73 και 75 του Ν. 3852/2010 όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν.
Αρκετά λοιπόν με τους άνωθεν επιβαλλόμενους πειραματισμούς με τη λειτουργία των Δήμων, με πλέον χαρακτηριστικές και αλησμόνητες περιπτώσεις την απόπειρα κατάργησης των Δημοτικών Κοινοτήτων επί υπουργίας Βορίδη και τις αντισυνταγματικές διατάξεις (π.χ. σύνθεση Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής) του νόμου Θεοδωρικάκου όπως έκρινε το ΣτΕ.
Συμπερασματικά, η προτεινόμενη ρύθμιση είναι αντιδημοκρατική γιατί αποσκοπεί στην συγχώνευση των συλλογικών οργάνων διαβούλευσης των δήμων σε ένα μίνι-δημοτικό συμβούλιο που θα βρίσκεται υπό τον πλήρη έλεγχο της δημαρχιακής παράταξης. Η Οικονομική Επιτροπή και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, έχοντας αποδείξει την λειτουργικότητα τους στον χρόνο, θα πρέπει να παραμείνουν άθικτες και η προτεινόμενη ρύθμιση θα πρέπει να αποσυρθεί στο σύνολό της. Το μόνο στο οποίο συμφωνώ είναι η παρ. 10, η οποία θα πρέπει να ενσωματωθεί στις ισχύουσες διατάξεις.
Τέλος, αν το σχέδιο νόμου ψηφιστεί και δημοσιευτεί στο ΦΕΚ μετά την διεξαγωγή των Αυτοδιοικητικών εκλογών της 8ης.10.2023 ανοίγει μια νέα βεντάλια προβλημάτων, κάτι που αφορά το ψηφισθέν νομοσχέδιο στο σύνολό του.