1. Η διαδικασία του παρόντος εφαρμόζεται για τις θέσεις της παρ. 1 του άρθρου 3 που κενώνονται από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Κατά την πρώτη εφαρμογή και μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία του παρόντος εφαρμόζεται αναλόγως η παρ. 2 του άρθρου 10.
2. Ως προς τις θέσεις των οργάνων διοίκησης που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, των οποίων η θητεία έχει λήξει έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων που έχουν καλυφθεί μεταβατικά σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 22 του ν. 4735/2020 (Α΄197), α) ο εποπτεύων Υπουργός υποβάλλει στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), προς διατύπωση της απαιτούμενης σύμφωνης γνώμης σχέδιο πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις προς πλήρωση θέσεις των ομάδων Α και Γ εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση της πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου του άρθρου 3 και β) ο Πρόεδρος του Α.Σ.Ε.Π. σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών εκδίδουν το υπόδειγμα πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος του τρίτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 4 για τα νομικά πρόσωπα της ομάδας Β, εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος, και οι εποπτεύοντες τα νομικά πρόσωπα της ομάδας Β Υπουργοί εκδίδουν την πρόσκληση σύμφωνα με το υπόδειγμα μέχρι τις 29.2.2024.
3. Εκκρεμείς διαδικασίες επιλογής διοικήσεων κατά τη δημοσίευση του παρόντος ανεξαρτήτως της υποβολής ή μη υποψηφιοτήτων καταργούνται και οι σχετικές θέσεις επαναπροκηρύσσονται εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση της πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου του άρθρου 3 σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 4.
4. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, με την οποία καθορίζονται τα νομικά πρόσωπα που υπάγονται στις ομάδες Α, Β και Γ της παρ. 2 του άρθρου 3 εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
5. Διανυθείσα ή διανυόμενη θητεία πριν από την εφαρμογή της διαδικασίας επιλογής του παρόντος δεν συνυπολογίζεται στα όρια θητείας του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 10.
Το άρθρο 5 των μεταβατικών διατάξεων ορίζει πως «5. Διανυθείσα ή διανυόμενη θητεία πριν από την εφαρμογή της διαδικασίας επιλογής του παρόντος δεν συνυπολογίζεται στα όρια θητείας του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 10»
Δηλαδή μπορούν να ανανεωθούν οι παλιές θητείες για ακόμη 8 (4+4) χρόνια κατά παρέκκλιση του άρθρου 10 του παρόντος Ν/Σ και των παλαιότερων διατάξεων που όριζαν πως το μέγιστο των θητειών είναι 2.
Για παράδειγμα, διοίκηση διορίσθηκε το 2019, και η θητεία έληξε και ανανεώθηκε για μία ακόμη (και τελευταία) φορά πριν από την έναρξη ισχύος του Ν/Σ.
Με τη μεταβατική αυτή διάταξη, δυνητικά θα περιμένουμε να λήξει η δεύτερη και τελευταία θητεία και μετά θα μπορεί να επιλεγεί πάλι από την αρχή για άλλες δύο θητείες, για 8 (4+4) χρόνια παρόλο που θα έχει ήδη ολοκληρώσει το μέγιστο των 2 θητειών που προβλεπόταν παλαιότερα και προβλέπεται ακόμη με το άρθρο 10 του παρόντος Ν/Σ.
Προφανώς αυτή η μεταβατική διάταξη εξυπηρετεί τη συνέχεια μίας καλής διοίκησης, αλλά δεν μοιάζει να καλύπτει τη στρατηγική της εναλλαγής (rotation) και δύναται να χρησιμοποιηθεί καταχρηστικά ακόμη και για διοικήσεις που δεν είναι εξαιρετικές.
Μήπως να το ξαναβλέπατε
Από τις μεταβατικές διατάξεις καταλαβαίνει κάποιος ότι έχουμε μια κλασική περίπτωση νομοσχεδίου με το οποίο φτιαχνεις μια υποτίθεται πολύ καλή διαδικασία για επιλογή την οποία δεν εφαρμόζεις ποτέ γιατί απλά δεν θες(για να γίνει επιλογή με τέτοια διαδικασία θα περάσουν το ελάχιστο 2 χρόνια). Ταυτόχρονα όμως καταφέρνεις :
Α) Ο κάθε Υπουργός να παρατείνει τη θητεια αυτών που έχει τοποθετήσει χωρίς καμία κρίση, μέχρι υποτίθεται να γίνει η επιλογή με το νέο σύστημα.Επίσης να βάζει κάποιον νέο διοικητή κατά το δοκούν μέχρι να γίνει η επιλογή.
Β) Να διαγράφει το χρόνο θητειών των διοικητών υποδιοικητών κλπ που έχεις σήμερα (παράγραφος 5) ώστε να μπορούν να σύνεχίσουν ανενόχλητοι για μια οκταετία (4 + 4 έτη) επιπλέον.
Γ) Να σταματήσεις όλες τις διαδικασίες επιλογής που είναι σε εξέλιξη και που είχαν προκηρυχθεί υποχρεωτικά λόγω λήξης της θητείας. Ταυτόχρονα σταματάς και κάθε δικαστική προσφυγή, αφού σταματάς όλες τις διαδικασίες και μηδενίζεις όλους τους χρόνους για υποχρεωτική προκήρυξη των θέσεων.
Δ) Να καθυστερήσεις όσο μπορείς επιπλέον τις διαδικασίες προκήρυξης βάζοντας προαπαιτούμενες δύο πράξεις Υπουργικού Συμβουλίου (παράγραφοι 3 και 4), διαδικασίες εξετάσεων κλπ.
Γελάω με αυτούς που ασχολόνται με τα άρθρα του νομοσχεδίου για τη διαδικασία επιλογής, τη μοριοδότηση, τα κριτήρια, κλπ γιατί είναι άσχετοι από μηχανισμούς δημόσιας διοικησης και δεν κατανοούν το στόχο του νομοσχεδίου που σε καμία περίπτωση δεν είναι η αξιοκρατική επιλογή διοικήσεων, αλλά η μεταβατική επιλογή δικοιτών κατά το δοκούν της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας.