Άρθρο 4 Πρόταση υποψηφίων – Κατάρτιση και ανακήρυξη συνδυασμών – Αντικατάσταση άρθρου 3 ν. 4255/2014

Το άρθρο 3 του ν. 4255/2014 (Α’ 11) αντικαθίσταται ως εξής:

 

«Άρθρο 3

Πρόταση υποψηφίων – Κατάρτιση και ανακήρυξη συνδυασμών

  1. Δικαίωμα υποβολής πρότασης υποψηφίων έχουν μόνο τα κόμματα ή οι συνασπισμοί συνεργαζόμενων κομμάτων. Στους συνασπισμούς συνεργαζόμενων κομμάτων μπορούν να συμμετέχουν και πολιτικές κινήσεις που δεν αποτελούν πολιτικό κόμμα.

Οι παρ. 1, 2, 3, 5 και 6 του άρθρου 37 και το άρθρο 38 του π.δ. 26/2012 (Α΄ 57) περί του ονόματος και εμβλήματος των κομμάτων και περί της διαφωνίας για τη χρήση ονόματος ή εμβλήματος αυτών, εφαρμόζονται αναλόγως. Για την εφαρμογή του παρόντος η προθεσμία των παρ. 1 και 2 του άρθρου 37 του π.δ. 26/2012 ορίζεται σε εξήντα (60) ημέρες πριν από τη διενέργεια εκλογών.

Οι κατά τις ανωτέρω διατάξεις δηλώσεις των κομμάτων ή των συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων υποβάλλονται αποκλειστικά στην ηλεκτρονική πύλη υποψηφιοτήτων του άρθρου 33 του π.δ. 26/2012, περί εκλογής βουλευτών, με αναλογική εφαρμογή των άρθρων 32 έως 34 αυτού και είναι δεσμευτικές για όλες τις νόμιμες συνέπειες.

  1. Οι υποψήφιοι συμμετέχουν στην εκλογή σε συνδυασμό, ο οποίος καταρτίζεται από το κόμμα ή τον συνασπισμό συνεργαζόμενων κομμάτων που τους προτείνει, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3. Κανένας υποψήφιος δεν μπορεί να μετέχει σε περισσότερους από έναν συνδυασμούς.
  2. Η πρόταση κάθε κόμματος ή συνασπισμού συνεργαζόμενων κομμάτων, που αποτελεί τον συνδυασμό του κόμματος ή του συνασπισμού συνεργαζόμενων κομμάτων περιλαμβάνει υποψηφίους, των οποίων ο αριθμός είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των συνολικά εκλεγομένων, κάθε φορά, κατά την παρ. 1 του άρθρου 1, μελών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και δεν μπορεί να υπερβαίνει τον διπλάσιο του αριθμού αυτού.

Για την ανακήρυξη των εκλογικών συνδυασμών κομμάτων ή συνασπισμού συνεργαζόμενων κομμάτων, ο αριθμός των υποψηφίων από κάθε φύλο πρέπει να ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον ίσο με το σαράντα τοις εκατό (40%) του συνολικού αριθμού των υποψηφίων τους, αντιστοίχως. Τυχόν δεκαδικός αριθμός στρογγυλοποιείται στην επόμενη ακέραιη μονάδα, εφόσον το κλάσμα είναι ίσο με μισό της μονάδας και άνω.

Οι προϋποθέσεις του πρώτου και του δεύτερου εδαφίου πρέπει να πληρούνται κατά την καταληκτική ημέρα της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης κατάρτισης συνδυασμού, επί ποινή μη ανακήρυξης του συνδυασμού του κόμματος ή του συνασπισμού των κομμάτων. Αν το Α1 τμήμα του Αρείου Πάγου για οποιονδήποτε λόγο δεν ανακηρύξει υποψήφιο ή υποψήφιους ενός συνδυασμού, τότε ο συνδυασμός ανακηρύσσεται με τους υποψηφίους που πληρούν τις προϋποθέσεις ανακήρυξης, μόνο αν η δήλωση συνδυασμού κατά την υποβολή του, συμπεριλαμβανομένων των υποψηφίων που δεν ανακηρύχθηκαν, πληρούσε τις ανωτέρω προϋποθέσεις για τον συνολικό αριθμό των υποψηφίων και τον αριθμό υποψηφίων από κάθε φύλο.

Στην πύλη υποψηφιοτήτων οι συνδυασμοί υποβάλλουν και το έμβλημά τους, το οποίο πρέπει να εμφανίζεται κατάλληλα σε παραλληλόγραμμο διαστάσεων 2,3 εκατοστών πλάτους και 1,2 εκατοστού ύψους.

  1. Κάθε υποψήφιος – επί ποινή μη ανακήρυξης – επικυρώνει την αίτηση-δήλωση υποψηφιότητάς του, έως τη λήξη της προθεσμίας της παρ. 8 με τη διαδικασία της παρ. 5 του άρθρου 34 του π.δ. 26/2012, περί εκλογής βουλευτών, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης για κάθε έννομη συνέπεια, με την οποία δηλώνει ότι:

α) δεν αποδέχθηκε τη συμμετοχή του ως υποψηφίου σε συνδυασμό – πρόταση άλλου κόμματος ή συνασπισμού συνεργαζόμενων κομμάτων,

β) δεν έχει στερηθεί το δικαίωμα του εκλέγειν,

γ) δεν συντρέχουν στο πρόσωπό του τα κωλύματα εκλογιμότητας του άρθρου 2 και

δ) δεν έχει ανειλημμένη υποχρέωση παραμονής στην υπηρεσία για ορισμένο χρόνο, προκειμένου περί πολιτικών υπαλλήλων και στρατιωτικών εν γένει, κατά την ισχύουσα νομοθεσία.

Όποιος υποβάλλει ψευδή δήλωση υπόκειται στις ποινές της παρ. 3 του άρθρου 117 του π.δ. 26/2012.

  1. Δεν είναι επιτρεπτή η παραίτηση υποψηφίου μετά από την οριστική υποβολή της δήλωσης του συνδυασμού. Ο συνδυασμός δύναται να συμπληρωθεί ή να τροποποιηθεί έως την καταληκτική ημερομηνία της παρ. 8.
  2. Οι υποψήφιοι αναγράφονται στο ψηφοδέλτιο του κόμματος ή του συνασπισμού συνεργαζόμενων κομμάτων κατά την αλφαβητική σειρά του επωνύμου τους.
  3. Στην πρόταση κάθε συνδυασμού επισυνάπτεται ηλεκτρονικό παράβολο ποσού είκοσι χιλιάδων (20.000,00) ευρώ, η έλλειψη του οποίου καθιστά την πρόταση απαράδεκτη. Το ποσό αυτό επιστρέφεται στα κόμματα ή τους συνασπισμούς συνεργαζόμενων κομμάτων, των οποίων οι συνδυασμοί έλαβαν ποσοστό ένα κόμμα πέντε τοις εκατό (1,5%) τουλάχιστον του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων σε ολόκληρη την Επικράτεια.
  4. Οι δηλώσεις υποβάλλονται έως πενήντα (50) ημέρες πριν από την ημερομηνία διενέργειας των εκλογών. Αν η ημερομηνία αυτή είναι μεταξύ της Μεγάλης Πέμπτης και της Δευτέρας του Πάσχα, τότε η προθεσμία παρατείνεται έως και την Τετάρτη μετά το Πάσχα. Πέντε (5) μέρες μετά από την ημερομηνία του πρώτου εδαφίου, το Α1΄ Τμήμα του Αρείου Πάγου ανακηρύσσει σε δημόσια συνεδρίαση τους υποψηφίους που προτάθηκαν νόμιμα κατά συνδυασμούς, όπως αυτοί δηλώθηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Ομοίως, αν η καταληκτική ημερομηνία ανακήρυξης είναι μεταξύ της Μεγάλης Πέμπτης και της Δευτέρας του Πάσχα, η καταληκτική ημερομηνία ανακήρυξης παρατείνεται έως και την Τετάρτη μετά το Πάσχα. Οι συνδυασμοί ανακηρύσσονται κατά σειρά με την εξής σειρά:

α) Προηγούνται κατά σειρά εκλογικής δύναμης τα κόμματα ή οι συνασπισμοί κομμάτων που συμμετείχαν στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές.

β) Ακολουθούν κατά σειρά εκλογικής δύναμης τα κόμματα ή οι συνασπισμοί κομμάτων που συμμετείχαν στις τελευταίες εκλογές για την ανάδειξη εκπροσώπων στο ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

γ) Τέλος, ανακηρύσσονται τα λοιπά κόμματα ή οι συνασπισμοί κομμάτων κατά σειρά υποβολής της δήλωσης συνδυασμού.

Εφόσον κόμμα ή κόμματα των περ. α’ και β’ μετέχει σε συνασπισμό κομμάτων, θεωρείται ότι ο συνασπισμός κομμάτων έχει λάβει την εκλογική δύναμη του κόμματος ή του μεγαλύτερου σε εκλογική δύναμη των κομμάτων που τον απαρτίζουν.

Η παρ. 1 του άρθρου 32 του π.δ. 26/2012 περί συνδρομής των προϋποθέσεων κατάρτισης συνδυασμών εφαρμόζεται και για τα κόμματα και τους συνασπισμούς συνεργαζόμενων κομμάτων που συμμετέχουν στις εκλογές για την ανάδειξη εκπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή υπομνημάτων είναι η επόμενη της ημερομηνίας του πρώτου εδαφίου της παρούσας.

  1. Οι συνδυασμοί και υποψήφιοι που ανακηρύσσονται ανακοινώνονται αμέσως στο Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, προβαίνει αμελλητί στην έκδοση προκήρυξης, στην οποία περιλαμβάνονται τα στοιχεία της απόφασης ανακήρυξης. Η προκήρυξη κοινοποιείται αμέσως στους Αντιπεριφερειάρχες, οι οποίοι τη γνωστοποιούν κατ’ αναλογική εφαρμογή του άρθρου 39 του π.δ. 26/2012 περί κοινοποίησης ονομάτων ανακηρυχθέντων υποψηφίων.
  2. Για την υποβοήθηση του έργου του Αρείου Πάγου, όσον αφορά την ανακήρυξη των συνδυασμών και των υποψηφίων βουλευτών, καθώς και για τη διαδικασία του άρθρου 103 του π.δ. 26/2012 περί ανακήρυξης βουλευτών δύναται να διατίθεται προσωπικό της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών, κατόπιν αιτήματος του Αρείου Πάγου.».
  • 9 Ιανουαρίου 2024, 23:06 | Δημήτρης

    Το παράβολο των 20000 € ΔΕΝ καλύπτει την εκτύπωση ψηφοδελτίων, τα οποία τα επιβαρύνεται αποκλειστικά ο συνδυασμός, και φυσικά καμία αναφορά δεν γίνεται για τον λόγο που επιβάλλεται.
    Το ίδιο και πριν που ήτανε 3000€.

    Εάν η επιβολή του είναι για να αποτραπεί η συμμετοχή μικρών ή νέων συνδυασμών τότε προφανώς και έχουμε επιλεκτική και καταχρηστική συμπεριφορά.

    Η συμμετοχή δεν επιβαρύνει το κόστος των εκλογών αλλά ανυψώνει την μεγαλύτερη διαδικασία στο Δημοκρατικό πολίτευμα, τις Εκλογές.

    Ειδικά αυτή η διάταξη δείχνει την ανησυχία της κυβέρνησης για το μεγάλο ποσοστό ψήφου διαμαρτυρίας στις Ευρωεκλογές.
    Αυτό φάνηκε στις Περιφερειακές εκλογές και απέτρεψε την κατάτμηση της Επικράτειας σε περιφέρειες, που ήταν το αρχικό σχέδιο νόμου.

  • 9 Ιανουαρίου 2024, 16:36 | Αλεκος

    Πολύ καλή η διάταξη περί παράβολου 20.000€, ώστε να αποτραπεί το φαιδρο φαινόμενο να συμμετέχουν 40 και άνω κόμματα στις εκλογές, με αποτέλεσμα την τεράστια σπατάλη χαρτιού χωρίς κανέναν απολύτως λόγο, αλλά και την διευκόλυνση εφορευτικών επιτροπών και εκλογέων κατά την διάρκεια της ψηφοφορίας, εφόσον δεν θα έχουν να διαχειριστούν τον τεράστιο όγκο των ψηφοδελτίων.

  • 9 Ιανουαρίου 2024, 08:38 | Πέτρος

    Η νομοθέτηση ενός παραβόλου ύψους είκοσι χιλιάδων ευρώ (20.000€), στρεβλώνει την έννοια του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος του εκλέγεσθαι.
    Αντί αυτού, δεδομένης της εξαιρετικά υψηλής τιμής του χαρτιού των εκτυπώσεων στην τρέχουσα περίοδο, προτείνεται το εύλογο χρηματικό ποσό των χιλίων ευρώ (1.000€)

  • Το ποσό του παραβόλου των 20.000 € για κάθε συνδυασμό είναι υπερβολικό. Για να είναι δίκαιο πρέπει να είναι ανάλογο του αριθμού των υποψηφίων. Για 21 υποψηφίους να κοστίζει 10.000 €, για 42 υποψηφίους 20.000 €, στο ενδιάμεσο αναλογικά. Ως προς την επιστροφή του, εκτιμούμε ότι πρέπει να επιστραφεί το ½ του ποσού σε όλους τους συνδυασμούς, ανεξαρτήτως του ποσοστού επί των εγκύρων ψηφοδελτίων που θα λάβουν.

    ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ- ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΕΜΦΙΕΤΖΟΓΛΟΥ
    Πρόδρομος Σ. Εμφιετζόγλου
    Πρόεδρος

    Σταύρος Φαρμάκης
    Ηλίας Αναγνωστόπουλος
    Σωτήρης Λάσσης
    Μέλη

  • 30 Δεκεμβρίου 2023, 18:10 | Georgios

    Θεωρώ λάθος να επιβάλλεται το όριο του 40% σε εκπροσώπηση και των 2 φύλων. Προάγεται έτσι η επιλογή υποψηφίων με βάση το φύλο, σε αντίθεση με την αρχή της παντελούς ουδετερότητας.

  • 28 Δεκεμβρίου 2023, 23:52 | Δημήτρης

    Για το παράβολο των 20000 € δεν υπάρχει καμία αιτιολογία. Η σημείωση ως «ενιαίο» είναι πολύ μακριά από την ισχύουσα διάταξη, δηλαδή τις 3000 € για τον συνδυασμό συν τα παράβολα του κάθε υποψηφίου που ανέρχονται σε 4000 € περίπου.
    Επίσης, εάν το ποσό είναι για την μερική κάλυψη του κόστους των εκλογών δεν θα πρέπει να επιστραφεί σε κανένα κόμμα, ανεξάρτητα από την εκλογική κατάταξη.

  • 28 Δεκεμβρίου 2023, 20:20 | Basiliyy

    Bravooooo