- Στην παρ. 2 του άρθρου 71 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26), περί μετάταξης σε άλλη υπηρεσία, προστίθενται νέα εδάφια, τρίτο και τέταρτο, και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Ο υπάλληλος μετατάσσεται με τον βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχει, εφόσον στην υπηρεσία υποδοχής εφαρμόζεται το ίδιο βαθμολογικό και μισθολογικό καθεστώς με την υπηρεσία προέλευσης, άλλως κατατάσσεται βάσει των διατάξεων που διέπουν τη βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη των υπαλλήλων του φορέα υποδοχής. Σε ό,τι αφορά στην μισθολογική προώθηση του υπαλλήλου λόγω κτήσης μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, αυτοί λαμβάνονται υπόψη για τη μισθολογική κατάταξη του υπαλλήλου, κατόπιν αναγνώρισης της συνάφειας αυτών βάσει των ισχυουσών μισθολογικών διατάξεων. Τα αποτελέσματα κρίσης περί της συνάφειας ανατρέχουν στην ημερομηνία ολοκλήρωσης της μετάταξης του υπαλλήλου, ανεξαρτήτως της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης αναγνώρισης της συνάφειας. Η αίτηση αναγνώρισης της συνάφειας υποβάλλεται στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο του φορέα υποδοχής από τον ενδιαφερόμενο μετά από σχετική ενημέρωσή του από την αρμόδια Διεύθυνση Διοικητικού ή Προσωπικού. Σε περίπτωση μετάταξης σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας, ο χρόνος υπηρεσίας που έχει διανυθεί στον βαθμό με τον οποίο μετατάσσεται ο υπάλληλος, θεωρείται ότι έχει διανυθεί στον βαθμό της θέσης, στην οποία μετατάσσεται, εφόσον έχει διανυθεί με τον τίτλο σπουδών που απαιτείται για τον κλάδο αυτόν.».
- Η παρ. 2 του άρθρου 71 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ., όπως τροποποιείται με την παρ. 1 του παρόντος, εφαρμόζεται και στις περιπτώσεις υπαλλήλων που μετατάχθηκαν στο πλαίσιο των κύκλων κινητικότητας του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας μέχρι και τη δημοσίευση του παρόντος και δεν υπέβαλαν, ταυτόχρονα με την ανάληψη υπηρεσίας κατόπιν μετάταξης στον φορέα υποδοχής, αίτηση αναγνώρισης συνάφειας των μεταπτυχιακών τίτλων που ήδη κατείχαν. Ειδικά για τις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου, σε περίπτωση μη διαπίστωσης συνάφειας, τα αποτελέσματα της κρίσης επέρχονται από την ημερομηνία αυτής και όχι από την ημερομηνία της μετάταξης ή της υποβολής της αίτησης του ενδιαφερομένου.
Η νομοθεσία αναγνωρίζει σε κάθε περίπτωση ως μεταπτυχιακό τίτλο αυτόν που έχει αποκτηθεί μετά τη λήψη του βασικού τίτλου σπουδών εφόσον κριθεί συναφής.
Η απαίτηση απόκτησης του μεταπτυχιακού τίτλου μετά τον βασικό τίτλο σπουδών, ειδικά στην περίπτωση κατοχής περισσοτέρων πτυχίων, εφόσον έχει κρίνεται ως συναφής με την εργασία του υπαλλήλου, δεν εξυπηρετεί τον σκοπό του νόμου που είναι η προσέλκυση ικανών δημοσίων υπαλλήλων ή η παροχή κινήτρων για τη συνεχή τους εξέλιξης μέσω της δια βίου μάθησης.
Κρίσιμο το εδάφιο 2 της παρ.2 καθώς η αξιολόγηση της συνάφειας του μεταπτυχιακού τίτλου από τη νέα υπηρεσία προτείνεται να έχει αναδρομική ισχύ. Κατ’ αρχάς, στην περίπτωση της κινητικότητας, η συνάφεια του μεταπτυχιακού έχει ήδη κριθεί από την προηγούμενη υπηρεσία και πουθενά στο θεσμικό πλαίσιο δεν αναφερόταν ότι οι μεταπτυχιακοί τίτλοι θα επανακρίνονταν – ούτε στον ειδικό νόμο της κινητικότητας (ν. 4440/2016 για την Κινητικότητα των υπαλλήλων, άρθρο 13, παρ.2), ούτε στις αποφάσεις μετάταξης, αλλά ούτε και στο άρθρο 71 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Υπαλλήλων που τροποποιείται με το παρόν σχέδιο. Υπενθυμίζεται ότι τόσο στις αποφάσεις κινητικότητας, όσο και στα ΦΕΚ των μετατάξεων και στις διατάξεις του παραπάνω νόμου αναφερόταν ρητά ότι «Η μετάταξη των υπαλλήλων ολοκληρώνεται με τον βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχουν οι υπάλληλοι», χωρίς να υπάρχει καμία μνεία για επαναξιολόγηση του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, ο οποίος έχει ήδη κριθεί από τον φορέα προέλευσης. Εξάλλου, ποιος υπάλληλος θα προχωρούσε σε αίτηση κινητικότητας διακινδυνεύοντας να μειωθεί η κατάταξη του κατά 2 κλιμάκια, σε περίπτωση που το μεταπτυχιακό του θεωρείτο ως μη συναφές από τη νέα υπηρεσία;
Για αυτούς τους λόγους, προτείνεται η απαλοιφή της παραπάνω διάταξης και, τουλάχιστον, όσοι υπάλληλοι έχουν ήδη μεταταχθεί μέσω προηγούμενων κύκλων κινητικότητας να εξαιρεθούν από την επαναξιολόγηση των μεταπτυχιακών τους τίτλων, καθώς αυτό όχι μόνο δεν προβλεπόταν από το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο αλλά υπήρχε και η προαναφερθείσα διατύπωση ότι η μετάταξη πραγματοποιείται με το ίδιο κλιμάκιο που ήδη κατέχουν οι υπάλληλοι (συμπεριλαμβανομένου, δηλαδή, και του μεταπτυχιακού τίτλου).
Πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι διαδικασία αναγνώρισης συνάφειας μεταπτυχιακού για την μισθολογική προώθηση στην υπηρεσία υποδοχής, απαιτείται μόνο όταν αυτή δεν έχει πραγματοποιηθεί στην υπηρεσία προέλευσης. Και αυτό γιατί αν έχει ολοκληρωθεί και ο υπάλληλος στην υπηρεσία προέλευσης ήδη έχει προωθηθεί κατά τα προβλεπόμενα κλιμάκια, βάσει της ρητής πρόβλεψης ότι μετατάσσεται «με τον βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχει», στην υπηρεσία υποδοχής το μισθολογικό του κλιμάκιο έχει ενσωματώσει την προώθηση. Αντίθετη ερμηνεία (ότι επανακρίνεται η συνάφεια σε κάθε περίπτωση), προσκρούει στην έλλειψη νομοθετικής πρόβλεψης περί μισθολογικής υποβάθμισης δηλ. αδυναμίας της απώλειας των επιπλέον μισθολογικών κλιμακίων, στην (σπάνια αλλά υπαρκτή) περίπτωση που το ΥΣ της υπηρεσίας υποδοχής δεν συναινέσει στην αναγνώριση της συνάφειας.
1) Θα πρέπει να διορθώσετε και την αδικία κατά την μετάταξη σε άλλη ειδικότητα στον ίδιο κλάδο και ίδια κατηγορία πχ. αρχιτέκτονας μηχανικός, βαθμού Α’, με μεταπτυχιακό στα δημόσια έργα σε δ/νση τεχνικών έργων μετατάσσεται στην ειδικότητα πολιτικού μηχανικού καλύπτοντας πολύ μεγαλύτερο εύρος επιβλέψεων έργων. Σύμφωνα με το αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.42/6293/8117/27-6-2023 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών με θέμα: «Αλλαγή ειδικότητας εντός του ιδίου κλάδου», ο βαθμός Α’ διατηρείται αλλά μηδενίζονται τα χρόνια υπηρέτησης σε αυτόν και δεν λαμβάνεται υπόψη το μεταπτυχιακό ως προσόν στη νέα ειδικότητα (δίνοντας 2 χρόνια στο βαθμό) διότι ο χρόνος κτήσης του ήταν πριν τη λήψη της νέας ειδικότητας. Ωστόσο αν ο υπάλληλος παρουσίαζε το ίδιο μεταπτυχιακό με ημερομηνία κτήσης μετά τη λήψη της νέας ειδικότητας τότε θα προσμετρούσε στη νέα ειδικότητα!!! Οπότε ενώ συνεχίζει να δουλεύει στην ίδια υπηρεσία με διευρυμένο αντικείμενο υποβιβάζεται βαθμολογικά!!
2) Επιπλέον, σε μια εποχή λειψανδρίας να υπολογιστεί ότι μηχανικός με 2 ειδικότητες σε τεχνική υπηρεσία να μπορεί να υπογράφει και με τις δύο ειδικότητες! Δηλ. όταν προβλέπονται και οι 2 ειδικότητες στο οργανόγραμμα της υπηρεσίας να αξιοποιούνται και οι 2 και να έχει προβάδισμα έναντι άλλων διότι ως δημόσιος υπάλληλος καταθέτει επαγγελματικά δικαιώματα 2 ειδικοτήτων. Να ληφθεί δηλ. υπόψη ότι είναι διαφορετική η μετάταξη ΠΕ σε ΠΕ από νηπιαγωγός σε μηχανικός!! Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να δίνεται άδεια για εργασία στον ιδιωτικό τομέα για την 2η ειδικότητα!!
Επειδή ο Ν.4440/2016 (νόμος κινητικότητας) προβλέπει και άλλου είδους μετατάξεις, εκτός αυτών μέσω των κύκλων του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας [π.χ. μετατάξεις για σοβαρούς λόγους υγείας (άρθρο 7 παρ.5), μετατάξεις σε παραμεθόριες περιοχές (άρθρο 8), αμοιβαία μετάταξη (άρθρο 10), μετάταξη λόγω συνυπηρέτησης (άρθρο 11Α), μετατάξεις των άρθρων 18 και 19 Ν.4440/2016, κτλ], προτείνεται η παρ.2 του άρθρου 53 να συμπεριλάβει και αυτές τις μετατάξεις ως προς τις επιπτώσεις αναγνώρισης ή μη συνάφειας, καθώς πολλοί δεν είχαν ενημερωθεί έγκαιρα από τις υπηρεσίες υποδοχής για την υποβολή αιτήματος, κάτι το οποίο προβλέπεται στην παρ.1 του άρθρου 53. Έτσι η προτεινόμενη διατύπωση να γίνει ως εξής:
«Η παρ. 2 του άρθρου 71 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ., όπως τροποποιείται με την παρ. 1 του παρόντος, εφαρμόζεται και στις περιπτώσεις υπαλλήλων που μετατάχθηκαν στο πλαίσιο του Ν.4440/2016 (σ.σ. εναλλακτικά ας αναφέρονται τα ανωτέρω άρθρα των μετατάξεων) μέχρι και τη δημοσίευση του παρόντος και δεν υπέβαλαν, ταυτόχρονα με την ανάληψη υπηρεσίας κατόπιν μετάταξης στον φορέα υποδοχής, αίτηση αναγνώρισης συνάφειας των μεταπτυχιακών τίτλων που ήδη κατείχαν.»
Έτσι ο νομοθέτης θα καλύψει συνολικά τις μετατάξεις του 4440/2016 για τυχόν ζητήματα αναγνώρισης ή μη συνάφειας και όχι επιλεκτικά σε όσες έγιναν ΜΟΝΟ μέσω των κύκλων ΕΣΚ μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος, ώστε να είναι ισότιμη η αντιμετώπιση των ενδιαφερόμενων.