Στο άρθρο 7 του ν. 4940/2022 (Α’ 112), περί διαδικασίας αξιολόγησης προϊσταμένων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 3 προστίθενται οι λέξεις «ή ο Γραμματέας», β) οι παρ. 8 και 9 αντικαθίστανται, γ) προστίθεται παρ. 10 και το άρθρο 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 7
Αξιολογητές
- Ως Αξιολογητής των υπαλλήλων και των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων, ορίζεται ο άμεσα ιεραρχικά προϊστάμενός τους. Στην περίπτωση των προϊσταμένων οργανικών μονάδων επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, ως Αξιολογητής ορίζεται ο αρμόδιος Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας ή ο Υπηρεσιακός Γραμματέας του Υπουργείου ή το ανώτερο μονοπρόσωπο διοικητικό όργανο της Υπηρεσίας.
- Ως προϊστάμενοι, κατά την έννοια της παρ. 1, νοούνται οι πολιτικοί υπάλληλοι με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή αξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, που κατέχουν θέση, η οποία αποτελεί την κορυφή της οικείας οργανικής μονάδας, καθώς και οι μετακλητοί ή με θητεία υπάλληλοι, οι οποίοι κατέχουν τέτοια θέση σύμφωνα με ειδικές διατάξεις, συμπεριλαμβανομένων και των νόμιμων αναπληρωτών τους, ανεξαρτήτως αν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 5.
- Για αυτοτελείς υπηρεσιακές μονάδες αποκεντρωμένων ή αυτοτελών δημόσιων υπηρεσιών ή Ν.Π.Δ.Δ., ο Υπηρεσιακός Γραμματέας του Υπουργείου ή ο οικείος Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας ή ο Γραμματέας ή ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή το μονομελές όργανο διοίκησης ή, αν δεν υπάρχει, ο πρόεδρος του συλλογικού οργάνου διοίκησης ορίζονται ως Αξιολογητές για τους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων, που υπάγονται απευθείας σε αυτούς, καθώς και για τους υπαλλήλους, που υπηρετούν στο γραφείο τους ή υπάγονται σε αυτούς.
- Ως Αξιολογητής των υπαλλήλων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος και υπηρετούν σε γραφείο μέλους της Κυβέρνησης, Υφυπουργού, Γενικού ή Ειδικού Γραμματέα ορίζεται ο Διευθυντής του οικείου Γραφείου. Εάν δεν υπάρχει Διευθυντής, ορίζεται το μέλος της Κυβέρνησης, ο Υφυπουργός, ο Γενικός ή ο Ειδικός Γραμματέας, αντιστοίχως. Ως Αξιολογητής του Διευθυντή του Γραφείου του μέλους της Κυβέρνησης ή του Υφυπουργού ή του Γενικού Γραμματέα ορίζεται το οικείο μέλος της Κυβέρνησης, ο Υφυπουργός ή ο Γενικός Γραμματέας, αντιστοίχως.
- Ως Αξιολογητής των προϊσταμένων των αυτοτελών οργανικών μονάδων επιπέδου Διεύθυνσης ή Τμήματος, οι οποίες υπάγονται απευθείας σε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργό, ορίζεται αντιστοίχως το οικείο μέλος της Κυβέρνησης ή ο Υφυπουργός.
- Ως Αξιολογητής των προϊσταμένων των διευθύνσεων, των αυτοτελών τμημάτων ή των αυτοτελών γραφείων, καθώς και των υπαλλήλων των υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. α` και β` βαθμού, των νομικών προσώπων αυτών, ορίζεται ο οικείος Δήμαρχος ή Περιφερειάρχης ή ο Πρόεδρος του νομικού προσώπου, αντιστοίχως, εφόσον οι ανωτέρω υπάλληλοι υπάγονται απευθείας σε αυτόν.
- Για την περίπτωση αποσπασμένου υπαλλήλου, ως Αξιολογητής ορίζεται ο προϊστάμενος της υπηρεσίας, στην οποία είναι αποσπασμένος ο υπάλληλος, εφόσον υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος. Οι αποσπασμένοι προϊστάμενοι ή υπάλληλοι σε υπηρεσίες στις οποίες εφαρμόζεται ειδικό σύστημα αξιολόγησης, αξιολογούνται με βάση το σύστημα αυτό, για τον χρόνο της απόσπασής τους. Ως προς τους αποσπασμένους υπαλλήλους σε γραφεία βουλευτών ή Ελλήνων βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ως Αξιολογητής ορίζεται ο οικείος βουλευτής ή ευρωβουλευτής.
- Αν η υπαλληλική σχέση του προϊσταμένου που ενεργεί ως Αξιολογητής έχει λυθεί, λόγω παραίτησης ή αυτοδίκαιης απόλυσής του από την υπηρεσία, πριν από τη διενέργεια κάποιου από τα στάδια της αξιολόγησης των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον προϊστάμενο που ασκεί τα καθήκοντα της θέσης κατά την έναρξη του σταδίου της αξιολόγησης. Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και όταν η υπαλληλική σχέση λυθεί πριν από την ολοκλήρωση των ενεργειών κάθε επιμέρους σταδίου της αξιολόγησης, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον άμεσο προϊστάμενο του Αξιολογητή, του οποίου λύθηκε η υπαλληλική σχέση. Κατ` εξαίρεση, όταν αξιολογητές είναι το μέλος της Κυβέρνησης, ο Υφυπουργός, ο Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας, το μονομελές όργανο διοίκησης ή ο πρόεδρος συλλογικού οργάνου διοίκησης ή ο Διευθυντής του Γραφείου του μέλους της Κυβέρνησης, Υφυπουργού ή Γενικού Γραμματέα, συντάσσεται και υποβάλλεται έκθεση αξιολόγησης μέχρι και εξήντα (60) ημέρες μετά την αποχώρησή τους.
- Σε περίπτωση πραγματικής αδυναμίας του προϊσταμένου που ενεργεί ως Αξιολογητής να διενεργήσει κάποιο από τα στάδια της αξιολόγησης των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον προϊστάμενο που ασκεί τα καθήκοντα της θέσης κατά την έναρξη του σταδίου της αξιολόγησης. Σε αντίθετη περίπτωση, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον άμεσο προϊστάμενο του Αξιολογητή.
- Σε περίπτωση μετακίνησης ή μετάθεσης ή απόσπασης ή μετάταξης του προϊσταμένου που ενεργεί ως αξιολογητής, πριν από τη διενέργεια κάποιου από τα στάδια της αξιολόγησης των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον προϊστάμενο που ασκεί τα καθήκοντα της θέσης κατά την έναρξη του σταδίου της αξιολόγησης. Σε αντίθετη περίπτωση, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον άμεσο προϊστάμενο του αξιολογητή, ο οποίος αποχώρησε.».
Κανένας ανώτερος δεν βάζει πάνω από 89 στα πεδία που χρήζουν γραπτή αιτιολόγηση, γιατί βαριέται. Και σου το λέει κιόλας ώστε να ξέρεις ότι αναγνωρίζει την προσφορά σου, απλά δεν θέλει να κάθεται να γράφει.
Για να γίνει σωστά η αξιολόγηση, θα πρέπει οι αξιολογητές να είναι εξωτερικοί συνεργάτες, χωρίς συμπάθειες και αντιπάθειες. Αλλιώς θα έχουμε βαθμολογίες 80-90 που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Σε νοσοκομείο που δούλευα πριν χρόνια, στην αξιολόγηση, δεν είχε κανένας υπάλληλος »άριστα» διότι έπρεπε να αιτιολογηθεί γραπτώς από τους προϊσταμένους και κανένας τους δεν ήθελε να μπει σε αυτή τη διαδικασία.
Προκειμένου να έχουν εφαρμογή οι καινοτόμες ιδέες που πρόκειται να εφαρμοστούν στο δημόσιο τομέα, οι ίδιοι οι αξιολογητές θα πρέπει να προέρχονται από διαδικασίες αξιολόγησης, δηλαδή να γίνουν οι κρίσεις προϊσταμένων-αξιολογητών. Οι περισσότεροι από τους οποίους προέρχονται από απλές αναπληρώσεις και συνήθως είναι σε διαδικασία συνταξιοδότησης, χωρίς διάθεση για αλλαγές και διαδικασίες μάθησης.
Αναφορικά με τους αξιολογητές/προϊσταμένους παρατηρείται εδώ και χρόνια το φαινόμενο της αποχής-απεργίας τους από τις διαδικασίες της αξιολόγησης, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των υπαλλήλων που επιθυμούν να συμμετέχουν στην αξιολόγηση. Θα πρέπει να υπάρξει άμεσα ρύθμιση ώστε σε περίπτωση που απέχει ο προϊστάμενος και ο Διευθυντής (σε πάρα πολλές υπηρεσίες της περιφέρειας τα πρόσωπα αυτά ταυτίζονται, δηλαδή ένας προϊστάμενος είναι και Διευθυντής), η αξιολόγηση να διεξάγεται από τον αμέσως επόμενο σε ιεραρχία, π.χ. Γενικό Διευθυντή/Δήμαρχο/Περιφερειάρχη.
Πρέπει να βρεθεί άμεση λύση στο πρόβλημα αυτό καθώς θα αποκλείονται άδικα από τα προνόμια και τις ανταμοιβές υπάλληλοι αποδοτικοί και αποτελεσματικοί, που όμως θα χάσουν το κίνητρο της παραγωγικότητας όταν δεν θα μπορούν να συμμετέχουν καθόλου στις διαδικασίες.
Σ.Σ. Κατέχω την Ειδικότητα του Συμβούλου Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού.