Για την εφαρμογή του παρόντος ισχύουν οι κάτωθι ορισμοί:
α) Κίνητρο: οτιδήποτε είναι δυνατό να κινητοποιήσει έναν υπάλληλο προκειμένου να συνδράμει στην επίτευξη συγκεκριμένων στόχων που έχουν τεθεί για την αποτελεσματική λειτουργία της μονάδας στην οποία υπηρετεί.
β) Ανταμοιβή: η πρόσθετη του βασικού μισθού και των επιδομάτων οικονομική παροχή που λαμβάνει ο υπάλληλος για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων.
γ) Στόχοι: οι στόχοι που συνδέονται με έργα α) των Σχεδίων Δράσης των Υπουργείων, όπως αυτά διαμορφώνονται σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 52 του ν. 4622/2019 (Α` 133), καθώς και β) των υπηρεσιών της Προεδρίας της Κυβέρνησης για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη βελτίωση του κυβερνητικού έργου, τα οποία περιλαμβάνονται σε ειδικό Παράρτημα του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής του άρθρου 49 του ν. 4622/2019, οι στόχοι που δύναται να καθορίζονται με απόφαση του καθ` ύλην αρμόδιου Υπουργού ή του οργάνου διοίκησης του φορέα σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 9 του ν. 4940/2022 (Α΄ 112) αντίστοιχα, καθώς και οι οριζόντιοι στόχοι του δευτέρου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 34 του παρόντος.
δ) Επιλέξιμοι προς ανταμοιβή στόχοι: τα προς επιλογή έργα και στόχοι, που ορίζονται στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 34.
ε) Επιλεγέντες προς ανταμοιβή στόχοι: τα έργα και οι στόχοι που ορίζονται με την πράξη της παρ. 5 του άρθρου 34.
στ) Βαθμός επίτευξης στόχου: ο βαθμός υλοποίησης εκάστου στόχου, όπως προσδιορίζεται από τον αντίστοιχο δείκτη μέτρησης.
στ) Δείκτης μέτρησης στόχου (ΚPI-Key Performance Indicator): η αριθμητική τιμή που αποτυπώνει τον βαθμό υλοποίησης εκάστου στόχου.
ζ) Πλήρης επίτευξη στόχου: ο βαθμός επίτευξης στόχου που είναι ίσος ή μεγαλύτερος του εκατό τοις εκατό (100%).
η) Έτος αναφοράς: το έτος καθορισμού και υλοποίησης των στόχων.
Ενα τέτοιο σύστημα, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, προκειμένου να παίξει τον κινητροδοτικό-ενισχυτικό-θετικό ρόλο του και να μη δημιουργήσει πρόσθετες αντιπαλότητες και προβλήματα, απαιτείται αυστηρά να βασίζεται σε όσο το δυνατόν αντικειμενικότερα δεδομένα και η υποκειμενική παρέμβαση να περιορίζεται στο ελάχιστο. Αντιθέτως, με τις συγκεκριμένες διατάξεις καλλιεργείται εμφανώς το υποκειμενικό στοιχείο, ενώ το υπόβαθρο εντός των οποίων πρόκειται να εφαρμοστούν κάθε άλλο παρά παρέχει εχέγγυα αντικειμενικότητας. Στις πιο κρίσιμες παραμέτρους, α) στη Διοίκησή μας, τα οργανωτικά σχήματα δεν έχουν φτάσει ακόμα σε επίπεδο ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΘΕΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ («job evaluation»), με συνέπεια να απουσιάζει το πιο κρίσιμο αντικειμενικό δεδομένο. β) Αφού δεν μπορεί να εκτιμηθεί με σοβαρό τρόπο η συμβολή ενός υπαλλήλου στο παραγόμενο έργο, η εκτίμηση παραπέμπεται στους προϊσταμένους, καταρχήν γενικούς διευθυντές και δευτερευόντως διευθυντές. Ποιούς όμως προϊσταμένους; Αυτούς που κατά 80-90% είναι τοποθετημένοι με ανάθεση και ΟΧΙ ΜΕ ΚΡΙΣΗ κατά σαφή παραβίαση της ισχύουσας νομοθεσίας (ΥΚ 84-86), με συνέπεια να είναι υπό αίρεση η νομιμοποίησή τους και υπό αμφισβήτηση η αξιοπιστία τους. γ) Το ετήσιο Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης που (θα) ορίζει τους επιθυμητούς στόχους, πέραν του ότι δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι στιγμής επί 5ετία (2019-2024), είναι αμφίβολο εάν θα κατορθωθεί να εγκριθεί φέτος (για το 2025) και εάν θα είναι τέτοιας ποιότητας που θα επιτρέπει τη συναγωγή στόχων, πρόσφορων για εξέταση και εκτίμηση.
Προτείνεται η επέκταση του όρου "Στόχος" του Άρθρο 31 του εν λόγω Σχεδίου Νόμου πέραν των στόχων που συνδέονται με έργα α) των Σχεδίων Δράσης των
Υπουργείων και β) των υπηρεσιών της Προεδρίας της Κυβέρνησης, και σε
εξατομικευμένους, με δυνατότητα μέτρησης, στόχους των δημοσίων υπαλλήλων
και των υπαλλήλων ΟΤΑ, προκειμένου να τεκμηριωθεί ανταμοιβή.
Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
Χαριλάου Τρικούπη 7α, 104 34 ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: http://www.emdydas.gr
Αθήνα, 16/9/2024
Αρ. Πρωτ. : 9442
Προς: Υπουργείο Εσωτερικών
Κοιν.: 1. Πρόεδρος και ΔΕ ΤΕΕ
2. Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ
Θέμα: Παρέμβαση της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στη Δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης»
Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ ως Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών του Δημοσίου, φοβόμαστε βάσιμα ότι και το παρών ν/σ (http://www.opengov.gr/minenv/?p=13404) είναι ένα ακόμα λιθαράκι στη διαδικασία απαξίωσης και διάλυσης των Υπηρεσιών Δόμησης που εκκίνησε με τη μεταφορά τους στους Δήμους με τον Καλλικράτη και επιδεινώνεται με κάθε Νομοσχέδιο.
Για μια ακόμη φορά απουσιάζει η αποτίμηση των προηγούμενων σχετικών Νομοθετικών ρυθμίσεων, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται μια πρακτική αποσπασματικής και κακής νομοθέτησης που δεν απολογίζει τις επιπτώσεις της υφιστάμενης Νομοθεσίας, ώστε να διορθώσει αστοχίες, αλλά συνεχίζει με «μπαλώματα» την υφιστάμενη κατεύθυνση υποτίμησης του Δημοσίου Ελέγχου και υποκατάστασης του από διάφορα ιδιωτικά συμφέροντα. Η Ομοσπονδία μας αναλυτικά έχει με παρεμβάσεις της έχει αναδείξει ότι:
• Οι νέοι συνάδελφοι μας παραιτούνται (35% παραιτήσεις) και δεν αποδέχονται τους διορισμούς τους (μόλις 900 στους 1200 διοριστέοι στο γραπτό διαγωνισμό) σε όλους τους πρόσφατους Διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ (13Κ, 3ΒΓ) λόγω των εξευτελιστικών αποδοχών των 850-900 € το μήνα και των τρομακτικών ευθυνών που έχουν οι Μηχανικοί στην άσκηση των καθηκόντων τους. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη απαξία για την οργανωμένη Πολιτεία από το γεγονός ότι δε μπορεί πια να προσελκύσει νέους επιστήμονες με διάθεση προσφοράς να υπηρετήσουν στις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες
• Στην κινητικότητα αποτυπώνονται τόσο οι μεγάλες ανάγκες των Υπηρεσιών σε Μηχανικούς (1293 ζητούμενες θέσεις), όσο και η παταγώδης αποτυχία της κινητικότητας λόγω των υφιστάμενων περιορισμών (μόλις 19 στις 1293 θέσεις ΠΕ Μηχανικών καλύφθηκαν)
• Οι αποδοχές των ΔΥ Μηχανικών είναι πολύ μικρότερες από τις αντίστοιχες στον ιδιωτικό τομέα και στο 30% των αποδοχών των Μηχανικών στις χώρες της Δυτ. Ευρώπης και κάτω ακόμα και από την Ανατ. Ευρώπη
• Το συνεχώς διευρυνόμενο κύμα ακρίβειας και πληθωρισμού εξανεμίζει το εισόδημα μας και ειδικά το κόστος της στέγασης καθιστά αδύνατο το διορισμό νέων συναδέλφων μας στις περισσότερες περιοχές της χώρας.
• Τα αναγκαία έργα που πρέπει να τρέξουν, η συντήρηση και λειτουργία των υφιστάμενων Υποδομών, ο προσεισμικός έλεγχος, ο χωροταξικός σχεδιασμός, η διαχείριση και αντιμετώπιση των Φυσικών καταστροφών, η προστασία του Περιβάλλοντος, οι ελεγκτικές και αδειοδοτικές διαδικασίες, τα έργα στο χώρο του Πολιτισμού και Άμυνας απαιτούν τις γνώσεις και τη συμμετοχή Διπλωματούχων Μηχανικών. Υπό τις παραπάνω συνθήκες κανένας Μηχανικός δε θα παραμείνει στις Υπηρεσίες και τα αποτελέσματα των ελλείψεων αυτών είναι ήδη ορατά στην κοινωνία.
Το παρόν Νομοσχέδιο αντί να αντιμετωπίσει τα παραπάνω, ειδικά όσον αφορά τις αποδοχές, αλλά και τα κίνητρα προσέλκυσης επιστημόνων σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές, εισάγει τιμωρητικές διατάξεις που κανένα αποτέλεσμα δε θα έχουν.
Ενδεικτικά στο αρθ. 4 είναι υπερβολική η μοριοδότηση της εντοπιότητας. Είμαστε θετικοί στην μοριοδότηση για μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς Δήμους ,αλλά εδώ πλέον δεν μιλάμε για προβάδισμα λόγω εντοπιότητας αλλά στη ουσία για πλήρη αποκλεισμό όσων δεν έχουν εντοπιότητα. Τα 40 μόρια της εντοπιότητας για όλα τα νησιά συμπεριλαμβανομένης την Ρόδου, Κέρκυρας είναι ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ εάν σκεφτεί κανείς ότι το διδακτορικό δίνει 5 μόρια, το μεταπτυχιακό 2 μόρια και η πενταετής εμπειρία 5 μόρια. Επίσης η μοριοδότηση εντοπιότητας μεσαίων δήμων με 20 μόρια και αυτή είναι υπερβολική (π.χ. στην Περιφέρεια Θεσσαλίας από τους 25 Δήμους , οι 20 έχουν πληθυσμό κάτω των 25.000 κατοίκων). Στην ουσία για να διοριστεί κάποιος πλέον θα πρέπει να έχει εντοπιότητα. Η μοριοδότηση της εντοπιότητας είναι υπερβολική στα πλαίσια της αντισυνταγματικότητας, οδηγεί σε πλήρη κατάργηση της ισότητας μεταξύ των πολιτών. Είμαστε θετικοί στην μοριοδότηση για μικρούς νησιωτικούς και ορεινούς Δήμους αλλά σε λογικά πλαίσια και εντός των ορίων του συντάγματος. Επίσης η τιμωριτική διάταξη για 3ετή αποκλεισμό από τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ εάν δεν αποδεχθεί κάποιος τον διορισμό του είναι απαράδεκτη.
Στο αρθ. 7. Είναι απαράδεκτη η αλλαγή της διάταξης που επέτρεπε στους μονίμους δημοσίους υπαλλήλους να διεκδικήσουν την συμμετοχής τους σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ μετά από 5ετία από τον διορισμό τους και η μετατροπή της σε 10ετία. Στην ουσία αυτό πλέον εμποδίζει τους δημοσίους υπαλλήλους από την διεκδίκηση κάποιας άλλης θέσης στο δημόσιο (δεδομένου ότι και η κινητικότητα δε λειτουργεί) και καταργεί την ισότητα μεταξύ τον πολιτών κρίνοντας την εν λόγω διάταξη ενδεχομένως αντισυνταγματική.
Τα παραπάνω αδυνατούν να προσελκύσουν νέους επιστήμονες με διάθεση προσφοράς στο Δημόσιο και θα συνεχίσουν την πορεία απαξίωσης και εγκατάλειψης ειδικά στις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες.
Αντί να προχωρήσει σε ουσιαστικές αυξήσεις αποδοχών, σύμφωνα με τις διεκδικήσεις μας, επαναφέρει την αποτυχημένη και προβληματική διαδικασία των Bonus.
Έτσι με τη μορφή bonus, είτε μέσω της Στοχοθεσίας, είτε μέσω του συστήματος κινήτρων του Ν. 4940/2022 μοιράζει χρήματα σε επιλεγμένες Δ/νσεις και επιλεγμένους υπαλλήλους Υπουργείων κάνοντας πράξη τη μακιαβελική ρήση «διαίρει και βασίλευε» με διακριτή αντιμετώπιση των υπηρεσιών και δημιουργώντας έριδες και αντιπαλότητες μέσα στις υπηρεσιακές δομές. Επιπρόσθετα επιχειρεί με τον τρόπο αυτό, να νομιμοποιήσουν τις έωλες και απορριπτέες διαδικασίες της “αξιολόγησης” και “στοχοθεσίας” που ενώ έχουν αποτύχει οικτρά, προσπαθούν να επιβληθούν δια της “επιβράβευσης” όσων πιάσουν τους άπιαστους στόχους ή απλά προσαρμόζονται και δε φέρνουν υπηρεσιακές αντιρρήσεις. Δυστυχώς όμως ο τρόπος αυτός διοίκησης ένα αποτέλεσμα θα έχει: την ολοκληρωτική διάλυση οποιασδήποτε Συλλογικής Οργανωτικής Δομής γιατί προφανώς το όποιο έργο κάνει μια Δ/νση ενός Υπουργείου ή ενός Φορέα, δεν είναι αυτόνομο ή αυτοτελές αλλά υποστηρίζεται, εμπλουτίζεται και εφαρμόζεται από τις υπόλοιπες Δ/νσεις. Και αυτός είναι ο λόγος που το επιχείρημα της αποσπασματικής επίτευξης των στόχων καταρρέει. Τι νόημα έχει για παράδειγμα αν μία Διεύθυνση δημοπρατήσει 50 έργα, όταν οι υποστηρικτικές εργασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί και λόγω ελλείψεων το έργο παρουσιάζει καθυστερήσεις στην κατασκευή; Και όπως πολλές φορές έχουμε επισημάνει το Τεχνικό Έργο (Μελέτες, Επιβλέψεις, Αδειοδοτήσεις, Έλεγχοι) είναι αδύνατο να ποσοτικοποιηθεί, γιατί εξαρτάται από πλήθος παραγόντων, όπως ο χαρακτήρας του, η πρωτοτυπία του, τα εμπλεκόμενα μέρη, οι αδειοδοτήσεις και α- 2 παντήσεις πλήθους Υπηρεσιών κλπ. Για το λόγο αυτό και είναι αδύνατο να τεθούν στόχοι ανά Τεχνικό Υπάλληλο, Τμήμα και Διεύθυνση, όπως γίνεται σήμερα.
Στην πραγματικότητα η διαδικασία αυτή ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου στη Δημόσια Διοίκηση. Θα γενικεύσει τον ατομισμό, τις συγκρούσεις μεταξύ Υπαλλήλων και Υπηρεσιών, το κύμα φυγής από την πλειοψηφία των Υπηρεσιών προς τις καλοπληρωμένες Υπηρεσίες που ήδη βλέπουμε παντού. Μαθηματικά οδηγεί σε συνολική μείωση αποδοχών, αφού αυξάνοντας σημειακά σε κάποιους εκλεκτούς τις αποδοχές, εξασφαλίζεις μέσω προσδοκίας τη σιωπή και υποταγή των υπολοίπων. Και όλοι θυμόμαστε πάρα πολύ καλά από το 2011-2013, ότι τα επιδόματα, κίνητρα απόδοσης κλπ είναι τα πρώτα τα οποία περικόπτονται στην πρώτη κρίση. Η πολιτική μάλιστα αυτή πριμοδοτόντας προνομιακά οικονομικές και «Επιτελικές» Υπηρεσίες υποβαθμίζει συνολικά τον κλάδο μας των Διπλωματούχων Μηχανικών τη στιγμή που:
• Είμαστε Υποχρεωτικά εγγεγραμμένοι σε Επιμελητήριο και διαθέτουμε την Επαγγελματική μας Υπογραφή αποκλειστικά στην Υπηρεσία μας
• Έχουμε – από την άσκηση των καθηκόντων τους – αυξημένη ποινική αλλά και αστική ευθύνη, μεγαλύτερη από κάθε άλλο Υπάλληλο
• Είμαστε απόφοιτοι Πενταετών Σπουδών, το οποίο αναγνωριζόταν μισθολογικά μέχρι το 2011
• Κατέχουμε Integrated Master, λόγω των σπουδών αυτών
• Η παραγωγικότητα της εργασίας μας είναι αυξημένη για το λόγο αυτό προτιμούμαστε σε πλήθος θέσεων και πέρα από το αντικείμενο μας
• Η συνεισφορά μας μέσω του Συστήματος Παραγωγής Δημοσίων Έργων, αλλά και των Ελεγκτικών Μηχανισμών, είναι πολλαπλασιαστική για το Κοινωνικό Σύνολο, το Δημόσιο Συμφέρον και το Περιβάλλον.
Καταγγέλλουμε αποφασιστικά αυτή την πολιτική μισθολογικών διακρίσεων και διαιρέσεων και παλεύουμε να αποσυρθεί, διεκδικώντας όσα αποφασίσαμε στο Συνέδριο μας και στις κινητοποιήσεις μας. Δηλώνουμε ότι θα αγωνιστούμε για την αποτροπή των παραπάνω δυσμενών εξελίξεων και θα υπερασπιστούμε το αντικείμενο της εργασίας μας, τα επαγγελματικά μας δικαιώματα και τη λειτουργία των Υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών και του Περιβάλλοντος όπως το Σύνταγμα και το Δημόσιο συμφέρον επιτάσσει.
Επικίνδυνο μέτρο που θα δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στις σχέσεις μεταξύ των εργαζομένων. Εκτός από bonus και οικονομικά κίνητρα, θα έπρεπε να υπάρχει και κάποιο είδος »ποινής» στους κατέχοντες θέσεις ευθύνης για μεροληψία, κατάχρηση εξουσίας καθώς και πρόκληση ζημίας (οικονομικής και υλικής) στον φορέα που υπηρετεί. Έχουν υπάρξει περιπτώσεις ατόμων που τέθηκαν σε αργία για ζημία μόνο για 6 μήνες και μετά επέστρεψαν.
Οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων είναι σχεδόν εξευτελιστικοι, ειδικά των πτυχιούχων.
Η προϋπηρεσία εκτός δημοσίου τομέα θεωρείται από τον Ασεπ προσόν, μοριοδοτειται, αλλά μετά μισθολογικά δεν αναγνωρίζεται. Ένας νέος λοιπόν υπάλληλος ξεκινά με πολύ χαμηλό μισθό, έχοντας χάσει την προϋπηρεσία του από προηγούμενες δουλειές.
Σε αυτό το ήδη άδικο καθεστώς, θα έρθει να προστεθεί και η άδικη κατανομή του bonus από τον προϊστάμενο, αφού θα διαλέγει πού θα δώσει την μερίδα του λέοντος, φυσικά με όχι αξιοκρατικά κριτήρια, αλλά γνωριμίες, συμπάθειες κτλ (στις οποίες ο νέος θα φτάνει τελευταίος και καταιδρωμενος).Και τελικά το κίνητρο θα εξελιχθεί σε αντικίνητρο, γιατί θα νιώθεις ότι σε εμπαιζει το σύστημα από παντού. Και το χειρότερο, θα δημιουργήσει αντιπαλότητες και πικριες μεταξύ των εργαζομένων… Δεν υπάρχει πιο αντιπαραγωγικος υπάλληλος από αυτόν που νιώθει ότι αδικείται και δεν αναγνωρίζεται η αξία του…
Αναφορικά με το Σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής, η ΜΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ της προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα για μισθολογικά κλιμάκια ενός δημοσίου υπαλλήλου (που είχε κάποια χρόνια προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα, η οποία ΠΡΟΣΜΕΤΡΗΘΗΚΕ από τον ΑΣΕΠ για την εισαγωγή του), αποτελεί από μόνη της ΑΝΤΙΚΙΝΗΤΡΟ. Οπωσδήποτε εντείνει τις ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ, ενδεχομένως θα δημιουργήσει στρεβλώσεις στην λειτουργία του ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗΣ και αναπόφευκτα συνεπάγεται τη μη αποδοχή θέσεων, ή και παραιτήσεις, σε μεγάλη μερίδα ατόμων, γεγονός που ήδη παρατηρείται στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ και οδήγησε σε αυτήν εδώ τη Διαβούλευση.