Στην παρ. 12 του άρθρου 96 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133) περί του προσωπικού της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας προστίθεται πέμπτο εδάφιο και η παρ. 12 διαμορφώνεται ως εξής:
«12. Για την κάλυψη των θέσεων της προηγούμενης παραγράφου εκδίδεται με απόφαση του Διοικητή σχετική προκήρυξη με την οποία εξειδικεύονται τα καθήκοντα της θέσης, τα απαιτούμενα προσόντα και η διαδικασία επιλογής. Υποψήφιοι δύνανται να είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι ή λειτουργοί ή υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετούν στο δημόσιο τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στο άρθρο 51 του ν. 1892/1990, όπως εκάστοτε ισχύει. Οι υποψήφιοι πρέπει κατ` ελάχιστον να κατέχουν πτυχίο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, τουλάχιστον δέκα (10) χρόνια εμπειρίας στις σχετικές με τις θέσεις της προηγούμενης υποπαραγράφου αρμοδιότητες, εκτός από τις θέσεις του Διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συμπεριφορικών Αναλύσεων και του Διευθυντή Δράσεων Ευαισθητοποίησης και Εκπαιδευτικών Πολιτικών για τις οποίες απαιτούνται τουλάχιστον πέντε (5) χρόνια σχετικής εμπειρίας, καθώς και άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας. Οι ανωτέρω επιλέγονται από τριμελή Επιτροπή Επιλογής που συγκροτείται με απόφαση του Διοικητή της Αρχής από: α) ένα μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης με τον αναπληρωτή του, που υποδεικνύονται από το Συμβούλιο Διοίκησης και ασκεί καθήκοντα Προέδρου της Επιτροπής, β) ένα μέλος του ΑΣΕΠ με τον αναπληρωτή του, που υποδεικνύονται από τον Πρόεδρο του, και γ) τον Διοικητή της Αρχής με τον νόμιμο αναπληρωτή του. Σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας του Συμβουλίου Διοίκησης, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 88, ή αναπλήρωσης του Διοικητή της Αρχής, σύμφωνα με την παρ. 14 του άρθρου 90, η θητεία των στελεχών της παρ. 11 παρατείνεται αυτοδίκαια από τη λήξη της έως και τρεις (3) μήνες μετά από τον διορισμό νέου Συμβουλίου Διοίκησης ή τον διορισμό του νέου Διοικητή της Αρχής αντίστοιχα, και το αργότερο για διάστημα έξι (6) μηνών από τη λήξη της.
Αδυνατώ να καταλάβω τον λόγο για τον οποίο οι θέσεις Προϊσταμένων στην ΕΑΔ δεν έχουν προκηρυχθεί εδώ και 5 χρόνια, ενώ κρίνεται και μη ρεαλιστική η προθεσμία των έξι μηνών που τάσσει το σχέδιο νόμου. Γενικά, για τους γνωρίζοντες η ΕΑΔ δίνει την εντύπωση ότι έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της, μιας και η θέση του Διοικητή δεν έχει πληρωθεί εδώ και 2+ χρόνια ενώ και οι επικεφαλής των οργανικών μονάδων εξαντλούν την κατά τα άλλα «μεταβατική» θητεία των 5 χρόνων που τάσσει ο νόμος 4622/2019.
Τέλος, θα ήθελα να σημειώσω πως η σύνθεση της επιτροπής επιλογής ευνοεί ξεκάθαρα τα ήδη υπηρετούντα άτομα σε θέσεις ευθύνης στελέχη της ΕΑΔ, μιας και δύο από τα τρία μέλη προέρχονται από το εσωτερικό της περιβάλλον. Δεν είμαι προφήτης αλλά θεωρώ 99% σίγουρο ότι οι ήδη μεταβατικά υπηρετούντες θα επιλεγούν και στην «αξιοκρατική» διαδικασία.
Η άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας οφείλει να αποτελεί προαπαιτούμενο για όλες τις θέσεις ευθύνης της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Δεν νοείται προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης της ΕΑΔ να μην διαθέτει άριστη γνώση αγγλικών. Λαμβάνοντας υπόψη ότι εκπροσωπεί την οργανισμό σε διεθνείς οργανισμούς και φόρα, είναι εκ των ων ουκ άνευ για την αποτελεσματική άσκηση των καθηκόντων του. Τα κριτήρια θα πρέπει να είναι ίδια για όλους προκειμένου να διασφαλίζονται οι αρχές της διαφάνειας, της ισότητας και της αξιοκρατίας που ο ίδιος ο οργανισμός εκπροσωπεί.