Στο άρθρο 33 του ν. 5056/2023 (Α’163) περί του Κόμβου Παρακολούθησης Επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
α) στην παρ. 2, αα) οι λέξεις «που υποβάλλονται στον ανωτέρω Κόμβο», αντικαθίστανται από τις λέξεις «των δήμων και των περιφερειών» και αβ) προστίθενται οι λέξεις «ή υποβάλλονται στον ανωτέρω Κόμβο με ευθύνη των προσώπων της παρ. 3»,
β) στην παρ. 4 προστίθενται οι λέξεις «, καθώς και για την αντίστοιχη ενημέρωση των βάσεων δεδομένων της παρ. 5 για τις οποίες υφίσταται υποχρέωση υποβολής στοιχείων από τους φορείς ευθύνης τους»,
γ) στην παρ. 5 προστίθενται οι λέξεις «ή δημοτικής κοινότητας», και το άρθρο 33 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 33
Κόμβος Παρακολούθησης Επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης
- Για τη χάραξη αποτελεσματικών και στοχευμένων πολιτικών για την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και για την παρακολούθηση των επιδόσεων των Ο.Τ.Α. και των νομικών προσώπων τους, δημιουργείται στο Υπουργείο Εσωτερικών διαδικτυακός κόμβος παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο deiktesOTA.gov.gr, στον οποίο:
α) Συλλέγονται στοιχεία που αφορούν στην οικονομική και διοικητική λειτουργία και δραστηριότητά τους, σύμφωνα με το άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων [ν. 3463/2006 (Α` 114)] περί άσκησης αρμοδιοτήτων δήμων και το άρθρο 10 του ν. 4830/2021 (Α` 169) περί αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων δήμων για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, όσον αφορά στους Ο.Τ.Α. α` βαθμού, και σύμφωνα με το άρθρο 186 του ν. 3852/2010 (Α` 87) περί αρμοδιοτήτων Περιφερειών, όσον αφορά στους Ο.Τ.Α. β` βαθμού και
β) δημοσιεύονται, κατόπιν επεξεργασίας, δείκτες μέτρησης και αξιολόγησης των επιδόσεών τους.
- Τα στοιχεία των δήμων και των περιφερειών εξάγονται απευθείας από τα πληροφοριακά συστήματα των δήμων και των περιφερειών ή υποβάλλονται στον ανωτέρω Κόμβο με ευθύνη των προσώπων της παρ. 3 και είναι διαθέσιμα ως ανοικτά δεδομένα που δημοσιοποιούνται στο data.gov.gr με βάση τις απαιτήσεις του άρθρου 63 του ν. 4727/2020 (Α’ 184).
- Ο οικείος Ο.Τ.Α. είναι αρμόδιος για τη συγκέντρωση και αποστολή στοιχείων και για νομικά πρόσωπα στα οποία συμμετέχει. Με ευθύνη του Γενικού Γραμματέα του δήμου ή του Εκτελεστικού Γραμματέα της περιφέρειας και, σε περίπτωση έλλειψης αυτών, με ευθύνη του Προϊστάμενου Οικονομικής Υπηρεσίας ή του ασκούντος χρέη Προϊσταμένου Οικονομικής Υπηρεσίας συλλέγονται και αποστέλλονται τα απαραίτητα προς δημοσιοποίηση στοιχεία. Για τους συνδέσμους Ο.Τ.Α. και τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.), αρμόδιος για την αποστολή των στοιχείων είναι ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, ο οποίος μπορεί να εξουσιοδοτήσει αρμόδιο προϊστάμενο οργανικής μονάδας για την ευθύνη αποστολής των στοιχείων.
- Τα πρόσωπα της παρ. 3 φέρουν την ευθύνη για την ακρίβεια, την εγκυρότητα και την έγκαιρη αποστολή αυτών των στοιχείων, καθώς και για την αντίστοιχη ενημέρωση των βάσεων δεδομένων της παρ. 5 για τις οποίες υφίσταται υποχρέωση υποβολής στοιχείων από τους φορείς ευθύνης τους.
- Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών ή των Προέδρων και Διοικητών Ανεξάρτητων Αρχών, δύνανται να συμπεριλαμβάνονται στα δεδομένα του παρόντος και δεδομένα από βάσεις δεδομένων του ελληνικού Δημοσίου, εφόσον έχουν γεωγραφική αναφορά σε επίπεδο δήμου, περιφέρειας, ή δημοτικής κοινότητας.
- Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, μπορούν να θεσπίζονται ετήσια βραβεία για τους Ο.Τ.Α. α` και β` βαθμού, οι οποίοι έχουν επιδείξει βελτίωση των δεικτών επιδόσεων σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα βραβεία δύνανται να συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο, το συνολικό ύψος των οποίων μπορεί να φτάσει έως ποσοστό μηδέν κόμμα δύο τοις χιλίοις (0,2‰) επί του συνολικού ετήσιου ύψους των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των δήμων και των περιφερειών αντίστοιχα.
- Για την υλοποίηση της προετοιμασίας άντλησης των δεδομένων των δήμων και των περιφερειών που υποβάλλονται στον κόμβο της παρ. 1 του παρόντος, οι Ο.Τ.Α. α` και β` βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα δύνανται να χρηματοδοτούνται από τα ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα των άρθρων 69 έως και 71 του ν. 4509/2017 (Α` 201), καθώς και από οποιουσδήποτε άλλους πόρους των Ο.Τ.Α..».
Πραγματικα ειναι πολυ σημαντικο να υπαρχει διαφανεια και να υπαρχουν δεικτες παρακολουθησης επιδοσεων , ομως μην ξεχνατε οτι δεν εχουν γινει κρισεις στους ΟΤΑ πανω απο δεκα χρονια. Αυτο και μονο λοιπον δεν συναδει με την εννοια της διαφανειας. Γιατι δεν υπαρχει στο νομοσχεδιο, μια διαταξη που να εξασφαλιζει οτι καθε 5 ετη θα γινονται κρισεις για τις θεσεις ευθυνης. Οσοι συμμετεχουν στην αξιολογηση θα παιρνουν κ μερος στην διαδικασια των κρισεων. Σημερα στις θεσεις ευθυνης των ΟΤΑ βρισκονται ατομα που κριθηκαν πριν 12 ετη. Η πλειοψηφια εχει βγει στη συνταξη και εχουμε αναπληρωτες με αποφαση Δημαρχου. Ειναι αυτο διαφανεια και αξιοκρατεια? Γιατι οι κρισεις στους Διευθυντες των σχολειων γινονται κανονικα? Γιατι η Τ.Α. δεν εχει θεσμοθετημενη διαδικασια κρισεων , σταθερη και διαφανη. Σημερα κρισεις γινονται μονο αν δοθει το ΟΚ απο το Υπουργειο Εσωτερικων και ολες οι θεσεις στους ΟΤΑ καλυπτονται με αποφαση Δημαρχου. Ειναι δυνατον καποιος που κριθηκε πριν 12 χρονια να συνεχιζει ετσι χωρις καμια ενδιαμεση διαδικασια να ειναι προισταμενος? Αυτα τα θεματα δεν απασχολουν το Υπουργειο?
Μπράβο