Στο π.δ. 99/2017 (Α΄ 141), περί καθορισμού προϋποθέσεων αδειοδότησης και λειτουργίας των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών που λειτουργούν εντός νομικών προσώπων των δήμων ή υπηρεσίας των δήμων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
α) Στην παρ. 1 του άρθρου 2, περί της λειτουργίας των σταθμών, αα) στο τέταρτο εδάφιο προστίθενται οι λέξεις «, με εξαίρεση υφιστάμενους κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος παιδικούς, βρεφικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς», αβ) προστίθεται νέο, πέμπτο, εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Για τη λειτουργία κάθε σταθμού είναι απαραίτητη η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. Για τη λειτουργία παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών είναι αναγκαία η ύπαρξη καταλλήλου οικοπέδου ή κτιρίου με την ανάλογη έκταση οικοπέδου. Οι σταθμοί ιδρύονται μέσα σε αστικές – ημιαστικές – αγροτικές περιοχές. Απαγορεύεται η εγκατάσταση αυτών σε οικοδομές, όταν τμήματα των οικοδομών αυτών χρησιμοποιούνται για άλλο σκοπό, έχοντας κοινή με το σταθμό είσοδο ή έξοδο, με εξαίρεση υφιστάμενους κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος παιδικούς, βρεφικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς. Οι υφιστάμενοι κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος παιδικοί, βρεφικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, στους οποίους έχει δοθεί έγκριση εργασιών επεκτάσεων, εμπίπτουν στην απαγόρευση του προηγουμένου εδαφίου και οφείλουν να συμμορφωθούν με τη σχετική πρόβλεψη για λειτουργία χωριστής εισόδου ή εξόδου, εντός του χρόνου ισχύος της σχετικής οικοδομικής άδειας ή εντός του χρόνου κατασκευής της επέκτασης. Το οικόπεδο θα πρέπει να είναι ομαλό με μικρές κλίσεις, να εκπληρώνει τους όρους χρήσης γης της ισχύουσας πολεοδομικής νομοθεσίας, να απέχει 300 τουλάχιστον μέτρα από την περίμετρο εγκεκριμένης βιομηχανικής ζώνης, θορυβώδη εργαστήρια και εν γένει ανθυγιεινές και οχληρές εγκαταστάσεις, όπως αυτές χαρακτηρίζονται από την κατά νόμο αρμόδια Επιτροπή Εκτίμησης Ακινήτων του άρθρου 7 του π.δ. 270/1981, σύμφωνα με τις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις και να εξυπηρετείται από τα δίκτυα παροχής πόσιμου νερού, ηλεκτρικού ρεύματος και τηλεφώνου καθώς και από οδικό δίκτυο.».
β) Στην περ. α της παρ. 4 του άρθρου 2, περί αναθεώρησης της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας, διαγράφεται η λέξη «διαρρυθμίσεις,» και η παρ. 4 του άρθρου 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«4. Αναθεώρηση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας είναι απαραίτητη, όταν μεταβάλλεται ένα από τα παρακάτω στοιχεία:
α. Η κτιριακή υποδομή του σταθμού (προσθήκες τμημάτων κλπ).
β. Το νομικό καθεστώς του σταθμού.
γ. Ο αριθμός των βρεφών-νηπίων που μπορεί ο σταθμός να φιλοξενήσει.
Στην περίπτωση μεταβολής του στοιχείου α΄ ή γ΄ είναι απαραίτητη η εκ των προτέρων αυτοψία των χώρων από την Τεχνική Υπηρεσία του οικείου δήμου, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν οι τροποποιήσεις είναι σύμφωνες με τις ισχύουσες διατάξεις, που διέπουν τη λειτουργία του σταθμού.
Σε περίπτωση μεταβολής του στοιχείου β΄, η αναθεώρηση της άδειας γίνεται κατόπιν έγγραφης ενημέρωσης από τον σταθμό ως προς τα τροποποιούμενα στοιχεία.
Σε κάθε άλλη περίπτωση μεταβολής, πέραν των προβλεπομένων στην παράγραφο αυτή, απαιτείται η έκδοση νέας άδειας».
γ) Η παρ. Α του άρθρου 3, περί τεχνικών προδιαγραφών, αντικαθίσταται ως εξής:
«Α. Οι παιδικοί, βρεφικοί και βρεφονηπιακοί Σταθμοί των δήμων και των νομικών τους προσώπων υπάγονται στις διατάξεις:
α) Του Κτιριοδομικού Κανονισμού στην κατηγορία χρήσης «Υγεία και Κοινωνική Πρόνοια» και β) των Κανονισμών Πυροπροστασίας Κτιρίων και των πυροσβεστικών διατάξεων (Πυροσβεστική Διάταξη υπ’ αρ. 18/2019 ή Έκθεση Επιθεώρησης), σύμφωνα με τις διατάξεις που αφορούν την κατηγορία χρήσης κτιρίων «Υγεία και Κοινωνική Πρόνοια», όπως ίσχυαν κατά τον χρόνο ανέγερσης ή χορήγησης της αρχικής άδειας ή πρώτης λειτουργίας τους.
Oι παιδικοί, βρεφικοί και βρεφονηπιακοί Σταθμοί των δήμων και των νομικών τους προσώπων, εφόσον επιθυμούν, μπορούν να εφαρμόσουν προαιρετικά τον ισχύοντα Κανονισμό Πυροπροστασίας Κτιρίων (π.δ. 41/2018, Α’ 80), αντί αυτού που ίσχυε κατά το χρονικό σημείο του προηγούμενου εδαφίου.
Σε περίπτωση εκτέλεσης εργασιών, για τις οποίες δεν απαιτείται έκδοση οικοδομικής άδειας εφαρμόζονται οι κατά περίπτωση διατάξεις πυροπροστασίας του χρόνου ανέγερσης ή χορήγησης της αρχικής άδειας ή πρώτης λειτουργίας τους. Σε αντίθετη περίπτωση, ήτοι εκτέλεση εργασιών, για τις οποίες απαιτείται η έκδοση οικοδομικής άδειας, εφαρμόζονται οι διατάξεις πυροπροστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 2 του π.δ. 41/2018.».
δ) Στην παρ. Η του άρθρου 4, περί κατασκευαστικών διατάξεων ως προς τους υπαίθριους και ημιυπαίθριους περιβάλλοντες χώρους, προστίθενται νέα εδάφια τέταρτο και πέμπτο, και η παρ. Η διαμορφώνεται ως εξής:
«Η. Περιβάλλων χώρος – υπαίθριοι και ημιυπαίθριοι χώροι
Κάθε σταθμός πρέπει να διαθέτει διαμορφωμένο υπαίθριο χώρο ανάλογα με το είδος και το μέγεθός του.
- Οι Βρεφικοί Σταθμοί: 3,50 τ.μ./βρέφος.
- Οι Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί: 4,50 τ.μ./ παιδί.
Κατ΄ εξαίρεση, αποκλειστικά για τους δήμους μητροπολιτικών κέντρων της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 2Α του ν. 3852/2010 (Α’ 87), ο υπαίθριος χώρος των υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δημοτικών παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών ορίζεται σε τουλάχιστον 3 τ.μ. ανά παιδί (βρέφος ή νήπιο).
Ο υπαίθριος χώρος των υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος βρεφονηπιακών σταθμών δύναται να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής για τα βρέφη και τα νήπια, εφόσον ξεπερνά τα 3 τ.μ. ανά παιδί.
Τμήμα του υπαίθριου χώρου θα πρέπει να σκιάζεται τους ζεστούς μήνες. Μπορεί να είναι και ημιυπαίθριο. Ο υπαίθριος ή ημιυπαίθριος χώρος πρέπει να προστατεύεται από δυνατούς ανέμους ή δημιουργία ρευμάτων αέρα (π.χ. σε πυλωτή).
Ο υπαίθριος ή ημιυπαίθριος χώρος θα μπορούσε να είναι διαμορφωμένος με γωνιά παιδικής χαράς και πράσινο. Η χρήση της παιδικής χαράς πρέπει να γίνεται με την επίβλεψη του προσωπικού.
Ο εξοπλισμός της πρέπει να είναι ειδικά σχεδιασμένος για ατομικό ή ομαδικό παιχνίδι.
Τα υλικά του εξοπλισμού πρέπει να έχουν ελεγχθεί, ώστε να ικανοποιούν τις απαιτήσεις της σειράς προτύπων ΕΛΟΤ ΕΝ 71.
Τα όργανα και οι κατασκευές καθώς και οι επιφάνειες πτώσης θα πρέπει να πληρούν τις αντίστοιχες προδιαγραφές που προβλέπονται στη σειρά προτύπων ΕΛΟΤ.
Η τήρηση των απαιτήσεων των προαναφερομένων προτύπων ή προδιαγραφών ασφαλείας πιστοποιείται από τους αναγνωρισμένους φορείς του άρθρου 11 της υπ` αριθμ. 28492/2009 (Φ.Ε.Κ.931/τ.Β`/2009) υπουργικής απόφασης.
Στη διαμόρφωση του υπαίθριου/ημιυπαίθριου χώρου θα πρέπει να αποφεύγονται τα σκαλιά και να χρησιμοποιούνται κατά το δυνατόν ράμπες. Αν υπάρχουν σκαλιά ή μεγάλες ανισοσταθμίες θα πρέπει να λαμβάνονται τα κατάλληλα προστατευτικά μέτρα (παρ. Β του παρόντος).
Ο εξοπλισμός του υπαίθριου χώρου θα πρέπει να είναι ασφαλής και κατάλληλος για την ηλικία των παιδιών.
Ο διαχωρισμός των μικρών από τα μεγάλα παιδιά είναι απαραίτητος, αν ο σταθμός είναι Βρεφονηπιακός Σταθμός.».
ε) Στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 6, περί μεταβατικών διατάξεων, σε σχέση με το πιστοποιητικό πυρασφάλειας, προστίθενται οι λέξεις «σύμφωνα με τα οριζόμενα στο τρίτο, τέταρτο, πέμπτο και έκτο εδάφιο της παρ. Α του άρθρου 3» και η παρ. 1 του άρθρου 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Στους ήδη λειτουργούντες Παιδικούς, Βρεφικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς των δήμων και των νομικών προσώπων αυτών, για τους οποίους θέση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας επείχε η συστατική πράξη του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή ο οργανισμός εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου, χορηγείται άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, μετά από διενέργεια αυτοψίας και σύνταξη τεχνικής έκθεσης από διπλωματούχο Πολιτικό Μηχανικό ως προς την επικινδυνότητα του κτιρίου και την καταλληλότητα της χρήσης, και εφόσον, έως την 31-7-2018:
α. διαθέτουν πιστοποιητικό πυρασφάλειας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο τρίτο, τέταρτο, πέμπτο και έκτο εδάφιο της παρ. Α του άρθρου 3.
β. διαθέτουν οικοδομική άδεια ή άλλο πιστοποιητικό ή βεβαίωση νομιμοποίησης του κτιρίου,
γ. διαθέτουν μισθωτήριο συμβόλαιο σε περίπτωση ενοικίασης του κτιρίου ή απόφαση παραχώρησης των χώρων σε περίπτωση παραχώρησης ή παραχωρητήριο,
δ. ελεγχθούν και προσαρμοστούν ανάλογα στις διατάξεις των στοιχείων Γ2 και Δ του άρθρου 4,
ε. περιφραχθούν οι χώροι κάτω από οικοδομικές προεξοχές ύψους κάτω των 2,20 μ.,
στ. ελεγχθεί η ασφάλεια του εξοπλισμού υπαίθριων χώρων,
ζ. προσαρμοστεί ο αριθμός των φιλοξενούμενων παιδιών στη δυναμικότητα των υπαρχόντων κτιρίων.».
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 35 ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ , ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΣΤΟΥΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ .
Άρθρο 3 (ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔIΑΓΡΑΦΕΣ)
Τα διαθέσιμα τετραγωνικά των υφιστάμενων παιδικών σταθμών δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια για να αναπτυχθούν οι απαιτούμενοι από το προεδρικό διάταγμα χώροι για τα βρέφη ή τα νήπια . Επίσης και τα οικόπεδα μέσα στον πυκνό αστικό ιστό των Μητροπολιτικών Κέντρων για την ανέγερση νέων κτιρίων, με χρήση παιδικού σταθμού, έχουν συνήθως μικρές διαστάσεις.
Επομένως προτείνονται τα κάτωθι από χώρους :
1. ΧΩΡΟΣ ΕΙΣΟΔΟΥ-ΑΝΑΜΟΝΗΣ : Να μην απαιτούνται 12τ.μ. ως χώρος εισόδου αναμονής , αλλά ένας μικρότερος σε τετραγωνικά χώρος, ικανός για την υποδοχή των παιδιών . Συνήθως η προσέλευση και η αποχώρηση των παιδιών από ένα σταθμό δεν γίνεται μαζικά, αλλά σταδιακά, οπότε δεν απαιτείται ένας μεγάλος χώρος εισόδου-αναμονής , τουλάχιστον σε μικρούς παιδικούς σταθμούς ή σε υφιστάμενους που δεν μπορούν να προσαρμοστούν σε αυτή την απαίτηση του ΠΔ 99.
Προτείνεται η μείωση τετραγωνικών του χώρου εισόδου για βρεφικούς με λιγότερα από 25 βρέφη ή για παιδικούς με λιγότερα από 35 νήπια .
2. ΧΩΡΟΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ: Να απαιτείται χώρος προσωπικού όταν εργάζονται πάνω από δέκα άτομα. Παράδειγμα: αν υπάρχουν δύο αίθουσες βρεφών απαιτούνται τρεις βρεφονηπιοκόμοι για το κάθε τμήμα, μια μαγείρισσα και μια καθαρίστρια αμέσως γίνεται απαιτητός ο χώρος προσωπικού σύμφωνα με το ΠΔ. Σε μικρούς σταθμούς οι εργαζόμενοι κάνουν διάλειμμα ή τρώνε σε ένα ξεχωριστό χώρο της κουζίνας εκ περιτροπής.
3. Τα lockers του προσωπικού προτείνεται να μπορούν να τοποθετηθούν και σε άλλο σημείο του σταθμού, που δεν θα επηρεάζει την λειτουργία του και την ασφάλεια των παιδιών , αλλά θα εξυπηρετεί τους εργαζόμενους , διότι σε μικρούς χώρους των w.c., που είναι και οι περισσότεροι, είναι αδύνατον να χωρέσουν τα lockers ή δε υγρασία του χώρου καταστρέφει το υλικό κατασκευής τους, είτε ξύλο , είτε μέταλλο.
4. ΧΩΡΟΣ WC /ΛΟΥΤΡΟΥ ΝΗΠΙΩΝ: Είναι σχεδόν αδύνατο, στους περισσότερους υφιστάμενους σταθμούς, να υπάρχουν 12 τ.μ. για ένα w.c. νηπίων που απαιτεί το ΠΔ . Προτείνεται κατ΄ εξαίρεση σε υφιστάμενα κτίρια ή και σε αυτά που θα κατασκευαστούν εξαρχής αν δεν υπάρχει μεγάλο οικόπεδο, η απαιτούμενη επιφάνεια να υπολογίζεται σύμφωνα με τον απαιτούμενο κάθε φορά αριθμό σε λεκανάκια – νιπτηράκια.-DS ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. Επίσης να διευκρινισθεί στο ΠΔ, ότι θα μπορούν να διαμορφωθούν w.c. νηπίων και σε άλλο σημείο του χώρου, ανάλογα με την χωροθέτηση των αιθουσών, με τις οποίες εύλογα, θα πρέπει να είναι σε άμεση επαφή, ώστε να εξυπηρετούνται άμεσα τα νήπια .
5. ΠΛΥΝΤΗΡΙΟ – ΣΙΔΕΡΩΤΗΡΙΟ : Προτείνεται να μην είναι υποχρεωτικός ο χώρος σε μικρούς σταθμούς έως 25 παιδιά.
Άρθρο 4 (ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ)
1. Σε περίπτωση ύπαρξης πυλωτής , να μπορεί ο σταθμός να έχει τα δύο επίπεδα τα οποία επιτρέπει το ΠΔ , χωρίς να προσμετράει σε αυτά η πυλωτή, στην οποία μπορεί να αναπτυχθεί υπαίθριος χώρος για τον αυλισμό των παιδιών και βοηθητικοί χώροι σε ένα μικρό υφιστάμενο οικόπεδο .
2. Κατ΄ εξαίρεση σε υφιστάμενους Β/Ν σταθμούς, να επιτρέπεται να αναπτυχθεί ο χώρος ύπνου , σε άλλο επίπεδο από αυτό στο οποίο βρίσκεται η αίθουσα απασχόλησης νηπίων.
3. Στην λειτουργική Ενότητα των βρεφών να υπάρχει εξαίρεση για τους υφιστάμενους σταθμούς , να μην υπάρχει οπτική επαφή του χώρου αλλαγής λουτρού και με το χώρο ύπνου και με το χώρο απασχόλησης , αλλά μόνο με τον χώρο ύπνου , διότι στους υφιστάμενους σταθμούς δεν είναι πάντα δυνατόν να υλοποιηθεί αυτή η απαίτηση .
4. Στα διατηρητέα κτίρια θα πρέπει να υπάρχει εξαίρεση όσον αφορά τα υπάρχοντα κουφώματα ώστε να προστατεύεται ο χαρακτήρας του κτιρίου. Δηλαδή να παραμένουν ως έχουν τα κουφώματα στις όψεις με άλλες δικλείδες ασφαλείας για τα παιδιά.
5. Το ύψος των κιγκλιδωμάτων ασφαλείας που προτείνεται για το σταθερό τμήμα των παραθύρων προτείνεται να είναι μικρότερο από 1,50μ. , διότι είναι αντιαισθητικό και όχι τόσο απαραίτητο, αν λάβουμε υπόψη ότι το μέσο ύψος των κοριτσιών τεσσάρων ετών είναι 100,30εκ. και των αγοριών 102,30εκ. Προτείνεται ένα ύψος 1,05-1,10μ.
6. Προτείνεται επίσης το ύψος της ποδιάς των παραθύρων να μειωθεί στο 1,10μ από 1,50μ που αναφέρει το ΠΔ , διότι τα κουφώματα θα είναι δύσχρηστα και επικίνδυνα., για το προσωπικό με την προϋπόθεση να απαγορευτεί η τοποθέτηση οποιουδήποτε αντικειμένου (έπιπλα κ.λ.π.) που μπορεί να δημιουργήσει σκαλοπάτι για τα παιδιά.
7. Αναφέρεται στο νέο άρθρο 35: « Ο Υπαίθριος χώρος των υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος βρεφονηπιακών σταθμών δύναται να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής για τα βρέφη και τα νήπια , εφόσον ξεπερνά τα 3τ.μ. ανά παιδί» . Δεν διευκρινίζονται τα παρακάτω:
Α. Εννοεί να βγαίνουν διάλειμμα τα παιδιά εκ περιτροπής ανά τμήμα σταθμού (είτε βρεφικού , είτε παιδικού, είτε βρεφονηπιακού ) . Δηλαδή τα τετραγωνικά του υπαίθριου χώρου του σταθμού θα υπολογίζονται από το μεγαλύτερο σε δυναμικότητα τμήμα? Ή θα βγαίνουν εκ περιτροπής σε περίπτωση μόνο βρεφονηπιακού σταθμού όλα τα βρέφη ξεχωριστά από όλα τα νήπια?
Β. Αν για παράδειγμα , ένας σταθμός έχει 25 νήπια και 12 βρέφη, σύμφωνα με το εν λόγω άρθρο 35, απαιτούνται (25+12)*3=111τ.μ. αύλειου χώρου , αν έχουμε 111τ.μ. υπαίθριο χώρο τότε δεν μπορεί να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής. Αν ο χώρος αυτός είναι 112 τ.μ. δηλαδή 3,02τμ. /παιδί , θα μπορούν να βγαίνουν διάλειμμα εκ περιτροπής ?
ΣΧΟΛΙΟ: Σε τι εξυπηρετεί ο εκ περιτροπής αυλισμός των παιδιών αν ο υπαίθριος χώρος, πρέπει να έχει τόσα τετραγωνικά όσο η συνολική δυναμικότητα του σταθμού Χ 3τ.μ. /παιδί –βρέφος τουλάχιστον? Διότι το πρόβλημα στις μεγάλες πόλεις είναι ότι οι υφιστάμενοι σταθμοί δεν έχουν καθόλου υπαίθριο χώρο ή αν έχουν έχουν λίγα τετραγωνικά.
Τελικά προτείνεται να υπάρχουν ευνοϊκότερες διατάξεις για τα υφιστάμενα κτίρια , χωρίς να γίνεται «έκπτωση» στην ασφάλεια των παιδιών και να δοθεί παράταση στο χρόνο προσαρμογής τους στο ΠΔ 99, τουλάχιστον για δύο έτη , διότι οι περισσότεροι σταθμοί είναι μισθωμένοι και δεν μπορούν σε αυτούς να γίνουν καθαιρέσεις για την απαιτούμενη προσαρμογή.
Η πλήρης προσαρμογή στο ΠΔ 99 θα οδηγήσει σε παύση λειτουργίας τους περισσότερους σταθμούς του Δήμου μας ή σε σημαντική μείωση της δυναμικότητά τους.
Με το άρθρο 35 του σχεδίου Νόμου που τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο: «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις», προβλέπεται σειρά τροποποιήσεων στο π.δ. 99/2017 (Α΄ 141), περί καθορισμού προϋποθέσεων αδειοδότησης και λειτουργίας των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών που λειτουργούν εντός νομικών προσώπων των δήμων ή υπηρεσίας των δήμων.
Αναμφίβολα, η υποχρεωτική προσαρμογή των δημοτικών δομών προσχολικής αγωγής στο π.δ. 99/2017 αποτελεί βασική προτεραιότητα κάθε δημοτικής αρχής, με πρωταρχικό στόχο την ασφάλεια και την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών. Δυστυχώς όμως η έλλειψη πόρων και η λήξη της προθεσμίας προσαρμογής, οδηγεί την πλειοψηφία των ΟΤΑ Α βαθμού και των νομικών προσώπων αυτών σε αδιέξοδο.
Με την έκδοση του π.δ. 99/2017, απαιτείται για τις κατηγορίες κτιρίων δημοτικών παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών, συμμόρφωση σε κατασκευαστικές διατάξεις. Η προσαρμογή όμως στα νέα δεδομένα για τους δημοτικούς παιδικούς, βρεφικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς δημιουργεί προβλήματα στην λειτουργία και τη βιωσιμότητα τους και θα οδηγήσει στο κλείσιμό τους, είναι δε ιδιαιτέρως χρονοβόρα, και απαιτεί ιδιαίτερα μεγάλα κόστη. Κατά μέσο όρο υπολογίζεται πως απαιτείται το ποσό των 100.000,00€ για κάθε κτίριο. Συνακόλουθα, κάθε δήμος ή νομικό πρόσωπο, που διαθέτει εννέα έως δέκα δομές, θα πρέπει να δαπανήσει τουλάχιστον 1.000.000,00€ για την υποχρεωτική προσαρμογή στις διατάξεις των παραπάνω νομοθετημάτων.
Εξάλλου, η συντριπτική πλειοψηφία των δομών αυτών, έχει μεταβιβασθεί υποχρεωτικά από το κράτος (πρώην κρατικούς παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς που μεταφέρθηκαν υποχρεωτικά και οριστικά το 2003 με το ν. 3106/2003), ως περιουσιακό στοιχείο στους Δήμους και συνακόλουθα είναι υποχρέωση της πολιτείας να καλύψει και το συνολικό κόστος των εργασιών αυτών, ενώ οι δήμοι αναγκάστηκαν να επενδύσουν ήδη τις προηγούμενες δεκαετίες, πολλά χρήματα προκειμένου να διαμορφώσουν κατάλληλα τις δομές αυτές, χωρίς ουδόλως να λάβουν αντίστοιχη χρηματοδότηση.
Πέραν τούτου, οι όποιες εργασίες προσαρμογής θα πρέπει να λάβουν χώρα αποκλειστικά κατά το μήνα Αύγουστο, οπότε και οι δομές είναι κλειστές.
Επιπλέον, καθώς τα σημαντικότερα ζητήματα ασφάλειας κατά τη λειτουργία δομών προσχολικής αγωγής, σχετίζονται με τα τηρούμενα μέτρα πυρασφάλειας, θεωρούμε αναγκαίο, δομές οι οποίες διαθέτουν σε ισχύ πιστοποιητικά πυρασφάλειας, να συνεχίσουν να λειτουργούν χωρίς να είναι άμεσα αναγκαία η προσαρμογή τους.
Για το λόγο αυτό, ως προς προτεινόμενες τροποποιήσεις, και σύμφωνα με τις ομόφωνες αποφάσεις της ΚΕΔΕ, κρίνονται αναγκαίες οι κάτωθι προσθήκες:
Ι. Προσθήκη στο πέμπτο εδάφιο της παρ. Η του άρθρου 4 και διαμόρφωσή της παραγράφου ως εξής:
δ) Στην παρ. Η του άρθρου 4, περί κατασκευαστικών διατάξεων ως προς τους υπαίθριους και ημιυπαίθριους περιβάλλοντες χώρους, προστίθενται νέα εδάφια τέταρτο και πέμπτο, και η παρ. Η διαμορφώνεται ως εξής:
«Η. Περιβάλλων χώρος – υπαίθριοι και ημιυπαίθριοι χώροι
Κάθε σταθμός πρέπει να διαθέτει διαμορφωμένο υπαίθριο χώρο ανάλογα με το είδος και το μέγεθός του.
Οι Βρεφικοί Σταθμοί: 3,50 τ.μ./βρέφος.
Οι Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί: 4,50 τ.μ./ παιδί.
Κατ΄ εξαίρεση, αποκλειστικά για τους δήμους μητροπολιτικών κέντρων της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 2Α του ν. 3852/2010 (Α’ 87), ο υπαίθριος χώρος των υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δημοτικών παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών ορίζεται σε τουλάχιστον 3 τ.μ. ανά παιδί (βρέφος ή νήπιο).
Ο υπαίθριος χώρος των υφιστάμενων κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος βρεφονηπιακών σταθμών δύναται να χρησιμοποιείται εκ περιτροπής για τα βρέφη και τα νήπια, εφόσον ξεπερνά τα 3 τ.μ. ανά παιδί. Ο υπολογισμός των τμ του αύλειου χώρου για τον καθορισμό της δυναμικότητας των παιδιών της δομής, να γίνεται στο υποσύνολο των τμημάτων και όχι στο σύνολο της δυναμικότητας, με δεδομένο ό,τι θα αυλίζονται εκ περιτροπής.
Τμήμα του υπαίθριου χώρου θα πρέπει να σκιάζεται τους ζεστούς μήνες. Μπορεί να είναι και ημιυπαίθριο. Ο υπαίθριος ή ημιυπαίθριος χώρος πρέπει να προστατεύεται από δυνατούς ανέμους ή δημιουργία ρευμάτων αέρα (π.χ. σε πυλωτή).
Ο υπαίθριος ή ημιυπαίθριος χώρος θα μπορούσε να είναι διαμορφωμένος με γωνιά παιδικής χαράς και πράσινο. Η χρήση της παιδικής χαράς πρέπει να γίνεται με την επίβλεψη του προσωπικού.
Ο εξοπλισμός της πρέπει να είναι ειδικά σχεδιασμένος για ατομικό ή ομαδικό παιχνίδι.
Τα υλικά του εξοπλισμού πρέπει να έχουν ελεγχθεί, ώστε να ικανοποιούν τις απαιτήσεις της σειράς προτύπων ΕΛΟΤ ΕΝ 71.
Τα όργανα και οι κατασκευές καθώς και οι επιφάνειες πτώσης θα πρέπει να πληρούν τις αντίστοιχες προδιαγραφές που προβλέπονται στη σειρά προτύπων ΕΛΟΤ.
Η τήρηση των απαιτήσεων των προαναφερομένων προτύπων ή προδιαγραφών ασφαλείας πιστοποιείται από τους αναγνωρισμένους φορείς του άρθρου 11 της υπ` αριθμ. 28492/2009 (Φ.Ε.Κ.931/τ.Β`/2009) υπουργικής απόφασης.
Στη διαμόρφωση του υπαίθριου/ημιυπαίθριου χώρου θα πρέπει να αποφεύγονται τα σκαλιά και να χρησιμοποιούνται κατά το δυνατόν ράμπες. Αν υπάρχουν σκαλιά ή μεγάλες ανισοσταθμίες θα πρέπει να λαμβάνονται τα κατάλληλα προστατευτικά μέτρα (παρ. Β του παρόντος).
Ο εξοπλισμός του υπαίθριου χώρου θα πρέπει να είναι ασφαλής και κατάλληλος για την ηλικία των παιδιών.
Ο διαχωρισμός των μικρών από τα μεγάλα παιδιά είναι απαραίτητος, αν ο σταθμός είναι Βρεφονηπιακός Σταθμός.».
ΙΙ. Προσθήκη στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 6, περί μεταβατικών διατάξεων, σε σχέση με το πιστοποιητικό πυρασφάλειας ως εξής:
ε) Στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 6, περί μεταβατικών διατάξεων, σε σχέση με το πιστοποιητικό πυρασφάλειας, προστίθενται οι λέξεις «σύμφωνα με τα οριζόμενα στο τρίτο, τέταρτο, πέμπτο και έκτο εδάφιο της παρ. Α του άρθρου 3» και η παρ. 1 του άρθρου 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Στους ήδη λειτουργούντες Παιδικούς, Βρεφικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς των δήμων και των νομικών προσώπων αυτών, για τους οποίους θέση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας επείχε η συστατική πράξη του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή ο οργανισμός εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου, και σε αυτούς που εξακολουθούν να λειτουργούν στο πλαίσιο επιχείρησης ΟΤΑ ή μεταφέρθηκαν στους Δήμους από επιχείρηση ΟΤΑ σύμφωνα με τον ν. 5056/2023, χορηγείται άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, μετά από διενέργεια αυτοψίας και σύνταξη τεχνικής έκθεσης από διπλωματούχο Πολιτικό Μηχανικό ως προς την επικινδυνότητα του κτιρίου και την καταλληλότητα της χρήσης, και εφόσον, έως την 31-7-2018:
α. διαθέτουν πιστοποιητικό πυρασφάλειας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο τρίτο, τέταρτο, πέμπτο και έκτο εδάφιο της παρ. Α του άρθρου 3.
β. διαθέτουν οικοδομική άδεια ή άλλο πιστοποιητικό ή βεβαίωση νομιμοποίησης του κτιρίου,
γ. διαθέτουν μισθωτήριο συμβόλαιο σε περίπτωση ενοικίασης του κτιρίου ή απόφαση παραχώρησης των χώρων σε περίπτωση παραχώρησης ή παραχωρητήριο,
δ. ελεγχθούν και προσαρμοστούν ανάλογα στις διατάξεις των στοιχείων Γ2 και Δ του άρθρου 4,
ε. περιφραχθούν οι χώροι κάτω από οικοδομικές προεξοχές ύψους κάτω των 2,20 μ.,
στ. ελεγχθεί η ασφάλεια του εξοπλισμού υπαίθριων χώρων,
ζ. προσαρμοστεί ο αριθμός των φιλοξενούμενων παιδιών στη δυναμικότητα των υπαρχόντων κτιρίων.».
Επιπλέον και σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, δεδομένου ό,τι με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η διευκόλυνση των δήμων στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων προσαρμογών προκειμένου να αδειοδοτήσουν τους δημοτικούς παιδικούς και βρεφικούς σταθμούς, θα πρέπει να υπάρξει, και πρόβλεψη παράτασης των προθεσμιών συμμόρφωσης στις λοιπές διατάξεις του π.δ. 99/2017. Σε διαφορετική περίπτωση, η ρύθμιση καθίσταται άνευ αξίας και ουδόλως διευκολύνει τους δήμους, καθώς σύμφωνα με την συνολική γραμματική διατύπωση του άρθρου 6, οι άδειες ίδρυσης και λειτουργίας δομών που διαθέτουν πιστοποιητικό πυρασφάλειας, καθώς και τα οριζόμενα στην παρ. 1 αλλά δεν έχουν συμμορφωθεί πλήρως στο περιεχόμενο του π.δ. 99/2017 έως την 31.03.2024 (ισχύουσα διάταξη), θα πρέπει να ανακληθούν.
Συνακόλουθα, προτείνονται και οι εξής τροποποιήσεις των παραγράφων 2,3 και 4 του άρθρου 6, άλλως την πλήρη κατάργησή τους:
I. Η προθεσμία των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 6 του π.δ. 99/2017 ως προς τη συμμόρφωση των σταθμών στις διατάξεις των στοιχείων Β1, Β2, Β3, Β5, Γ1 και Ζ του άρθρου 4 του π.δ. 99/2017 να παραταθεί έως 31.07.2028.
II. Τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 6, περί μεταβατικών διατάξεων, ως εξής:
4. Οι Παιδικοί, Βρεφικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί των δήμων και των νομικών προσώπων αυτών που ήδη λειτουργούν, πέραν των προσαρμογών εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στις παραγράφους 1, 2 και 3 του παρόντος άρθρου, οφείλουν να συμμορφωθούν πλήρως στο περιεχόμενο του παρόντος διατάγματος έως 31.07.2028. Η μη συμμόρφωση με τις διατάξεις του παρόντος μετά το πέρας της ως άνω προθεσμίας, συνεπάγεται την ανάκληση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας του σταθμού.
Είναι επιτακτική λοιπόν η ανάγκη να υιοθετηθούν οι θέσεις μας στο σύνολό τους, προκειμένου να διασφαλισθεί η εύρυθμη και βιώσιμη λειτουργία των δημοτικών δομών προσχολικής αγωγής.
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΞΕΤΑΣΤΕΙ Η ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ ΑΝΑΓΚΗ ΠΑΡΑΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΗΣ ΤΩΝ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΩΝ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΓΙΑ 2 ΕΤΗ, ΚΑΘΩΣ Η ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ ΔΕ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΤΟ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ. ΤΟ ΕΡΓΟ ΕΧΕΙ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ» ΚΙ ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΝ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΤΡΕΧΟΝΤΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΜΕ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΧΡΟΝΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ ΤΟΥ 2025.
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΔΗΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ
Άρθρο 3Α: . Προβλέπεται τροποποίηση του άρθρου 3Α με το άρθρο 35 του σχεδίου νόμου ως εξής:
«Οι παιδικοί, βρεφικοί και βρεφονηπιακοί Σταθμοί των δήμων και των νομικών τους προσώπων υπάγονται στις διατάξεις:
α) Του Κτιριοδομικού Κανονισμού στην κατηγορία χρήσης «Υγεία και Κοινωνική Πρόνοια» και β) των Κανονισμών Πυροπροστασίας Κτιρίων και των πυροσβεστικών διατάξεων (Πυροσβεστική Διάταξη υπ’ αρ. 18/2019 ή Έκθεση Επιθεώρησης), σύμφωνα με τις διατάξεις που αφορούν την κατηγορία χρήσης κτιρίων «Υγεία και Κοινωνική Πρόνοια», όπως ίσχυαν κατά τον χρόνο ανέγερσης ή χορήγησης της αρχικής άδειας ή πρώτης λειτουργίας τους.»
Να δοθεί διευκρίνηση όσον αφορά τα κτίρια παιδικών σταθμών τα οποία διαθέτουν οικοδομική άδεια με χρήση «Υγεία και Κοινωνική Πρόνοια» και στα οποία οι μελέτες Πυροπροστασίας έχουν εγκριθεί με το άρθρο 7 «Εκπαιδευτήρια» του Π.Δ. 71/88 βάσει της υπ΄ αριθμ. 39112 Φ.7012/12-10-1998 Διαταγής του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος (όπως ίσχυε κατά τον χρόνο χορήγησης της αρχικής άδειας), να εξαιρούνται της υποχρέωσης να μελετηθούν εκ νέου με τις διατάξεις που αφορούν την κατηγορία κτιρίων Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας.
Άρθρο 3 Παρατήρηση 1: Είσοδος – Αναμονή: Τα 12,00τμ είναι πολλά για μικρούς σταθμούς και υπάρχει δυσκολία διαμόρφωσής του, ειδικά στα παλιά και μικρά κτίρια από φέρουσα τοιχοποιία. Να δοθεί η δυνατότητα μείωσης της εισόδου για Β.Σ. με <25 βρέφη ή για Π.Σ. με <35, νήπια, ή για ΒΝ.Σ. με <35 παιδιά
Άρθρο 3 Παρατήρηση 3:. Χώρος Προσωπικού:
-Το κριτήριο αν απαιτείται ή όχι ο χώρος προσωπικού να μην είναι ο αριθμός του προσωπικού αλλά η δυναμικότητα του σταθμού. Προτείνεται να μην απαιτείται για λιγότερα από 25βρέφη, ή για Π.Σ. με <35 νήπια, ή για ΒΝ.Σ. με <35 παιδιά.
-Να υπάρχει η δυνατότητα να τοποθετηθούν τα ερμάρια που προβλέπονται στα wc προσωπικού, εναλλακτικά και στον χώρο προσωπικού.
Άρθρο 3 Παρατήρηση 12: Χώρος WC/Λουτρού Νηπίων: Αντιμετωπίζεται πρόβλημα με τα ελάχιστα τετραγωνικά των wc νηπίων.
Θα πρέπει να επανεξεταστούν τα ελάχιστα τετραγωνικά των απαιτούμενων wc νηπίων γιατί υπάρχουν αρκετά κατασκευαστικά προβλήματα. Σας παραθέτουμε 3 παραδείγματα
α. Για μία αίθουσα 15νήπια απαιτούνται δύο λεκανάκια, 3 νιπτηράκια και ένα DS. Τα 12τμ είναι υπερβολικά μεγάλος χώρος για τα ελάχιστα είδη υγιεινής που απαιτούνται.
β. Θεωρητικά τα 12τμ wc αντιστοιχούν σε δύο αίθουσες απασχόλησης νηπίων.
Αν κάθε αίθουσα είναι 25τμ τότε φιλοξενεί 14 νήπια η κάθε μία άρα 28νήπια. Απαιτούνται βάσει ΠΔ99/2017 3 λεκανάκια , 5νιπτηράκια και 1 DS . Τα 12τμ είναι υπερβολικά μεγάλος χώρος για τα είδη υγιεινής που απαιτούνται. Να σημειωθεί ότι τα ίδια τετραγωνικά προβλέπονται και για 50 νήπια. (2αίθουσες των 45τμ)
γ. Για 3 αίθουσες νηπίων των 25τμ δηλαδή 42νήπια τότε απαιτούνται 2χώροι υγιεινής 12,00τμ έκαστος για μόλις 4 λεκανάκια 8 νιπτηράκια και 2DS.
Προτείνεται να υπολογίζεται η απαιτούμενη επιφάνεια των WC νηπίων σε σχέση με τον αριθμό των παιδιών (πχ 2,50τμ/ανά 6 παιδιά όπως ο χώρος αλλαγής) με ελάχιστη επιφάνεια 8,00τμ και εφόσον υπάρχει επαρκής χώρος να μπορεί να φιλοξενήσει και παραπάνω από 2 αίθουσες.
Επιπρόσθετα να δοθεί η δυνατότητα οι απαιτούμενοι χώροι wc νηπίων να αναπτυχθούν σε παραπάνω του ενός σημείου του σταθμού και αθροιστικά να πληρούνται τα ελάχιστα απαιτούμενα τετραγωνικά μέτρα.
Άρθρο 3 Παρατήρηση 13: Τραπεζαρία: Να δίνεται η δυνατότητα η τραπεζαρία να εξυπηρετεί όλες τις αίθουσες των νηπίων και όχι μόνο 2 και το σερβίρισμα του φαγητού να γίνεται τμηματικά.
Άρθρο 3 Παρατήρηση 16: Πλυντήριο – Σιδερωτήριο: Ο χώρος να είναι προαιρετικός σε μικρούς σταθμούς έως 25 παιδιά όπως ακριβώς προβλεπόταν στο ΦΕΚ 1519/Β/2002 (πλυντήριο-σιδερωτήριο, αποθήκη ακαθάρτων). Επίσης στο ίδιο ΦΕΚ δεν υπήρχαν ελάχιστες διαστάσεις για αυτόν τον χώρο.
Άρθρο 4: Όλοι οι χώροι του σταθμού αναπτύσσονται σε ένα επίπεδο, κατά προτίμηση ισόγειο. Εάν αυτό δεν είναι δυνατόν: 1. Στην περίπτωση που ο σταθμός πρέπει να αναπτυχθεί σε δύο επίπεδα, θα πρέπει να μη διασπώνται οι λειτουργικές ενότητες των Βρεφών/Νηπίων.
Πολλοί σταθμοί του Δημοτικού Βρεφοκομείο Αθηνών διαθέτουν Pilotis και βρίσκονται σε κτίρια με παραπάνω από 2 επίπεδα.
Με την στενή εφαρμογή του νόμου αν όλες οι λειτουργίες του σταθμού , οι βοηθητικοί χώροι και οι χώροι Διοίκησης πρέπει να αναπτυχθούν μόνο σε δύο επίπεδα, τότε λόγω της pilotis όπου συνήθως είναι είσοδος και βοηθητικοί χώροι (γραφεία, κουζίνα κλπ), είναι διαθέσιμο για το σταθμό μόνο ένα επίπεδο (όροφος). Σε αυτή τη περίπτωση η δυναμικότητα των σταθμών θα μειωθεί πάρα πολύ.
Προτείνεται για να μην μειωθεί δραματικά η δυναμικότητα, οι κύριοι χώροι κυκλοφορίας και διημέρευσης των παιδιών να αναπτύσσονται σε δύο επίπεδα χωρίς να προσμετράται το επίπεδο της pilotis και να δίνεται η δυνατότητα στους υπόλοιπους ορόφους να μπορούν να αναπτυχθούν οι Βοηθητικοί χώροι και οι Χώροι Διοίκησης όπως Χώρος προσωπικού, Γραφείο πολλαπλών, πλυντήριο, αποθήκες, κουζίνα κλπ . Σχετικό ερώτημα είχε σταλεί στο Υπουργείο Εσωτερικών με το από 17780/αρ. διεκπ. 9154/14-11-2017 έγγραφο της Προέδρου του Δ.Β.Α αλλά δεν δόθηκε σχετική απάντηση. Στις 2 συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Υπουργείο Εσωτερικών δεν δόθηκε πάλι απάντηση στο σχετικό ερώτημα και ήταν υπό διερεύνηση.
Άρθρο 4 Β4. Τα παράθυρα των χώρων των παιδιών θα διαμορφώνονται χωρίς ανοιγόμενα φύλλα μέχρι το ύψος 1.50 μ..
Το ύψος ποδιάς 1,50μ είναι πολύ ψηλό με αποτέλεσμα τα κουφώματα να είναι δύσχρηστα από το προσωπικό (πόμολο στα 2,00μ). Επιπροσθέτως εάν το κούφωμα είναι ανοιγόμενο στο 1,50μ είναι επικίνδυνο για το προσωπικό του σταθμού. Το ύψος των παιδιών ηλικίας 4 ετών είναι κατά μέγιστο 1,00μ. Σύμφωνα με προδιαγραφές ΚτΥπ το ύψος ποδιάς για νηπιαγωγεία είναι 1,10. Προτείνεται να μειωθεί το ύψος της ποδιάς στο 1,10 και να απαγορευτεί η τοποθέτηση επίπλων μπροστά από το παράθυρο που θα μπορούσε να οδηγήσει σε σκαλωτή διάταξη.
Επίσης να εξαιρεθούν τα διατηρητέα κτίρια από τις διατάξεις Β4 και Β5, με επιβολή πρόσθετων αντισταθμιστικών μέτρων ασφάλειας των παιδιών έτσι ώστε να διαφυλαχθούν τα αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά στοιχεία που καθόρισαν τον προστατευόμενο χαρακτήρα τους.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω καθώς και του ότι η προσαρμογή στο ΠΔ99/2017 οδηγεί σε κλείσιμο πολλών σταθμών αλλά και σημαντική μείωση της δυναμικότητάς τους , ότι δεν υπάρχουν πολλά διαθέσιμα οικόπεδα και ακίνητα στην Αθήνα και δεν είναι δυνατόν να κατασκευαστούν οι σταθμοί που απαιτούνται για να καλύψουν τη μείωση της δυναμικότητας και προκειμένου να γίνει πιο ομαλή η προσαρμογή, προτείνουμε:
1. Να εξαιρεθούν τα διατηρητέα κτίρια από τις διατάξεις Β4 και Β5 με επιβολή πρόσθετων αντισταθμιστικών μέτρων ασφάλειας των παιδιών έτσι ώστε να διαφυλαχθούν τα αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά στοιχεία που καθόρισαν τον προστατευόμενο χαρακτήρα τους.
2. Το ύψος των κικλιδωμάτων και των ανοιγόμενων παραθύρων να είναι 1,10 όπως ακριβώς στα νηπιαγωγεία.
3. Οι κύριοι χώροι κυκλοφορίας και διημέρευσης των παιδιών να αναπτύσσονται σε δύο επίπεδα και στους υπόλοιπους ορόφους να μπορούν να αναπτυχθούν οι Βοηθητικοί χώροι ή οι Χώροι Διοίκησης όπως Χώρος προσωπικού, Γραφείο πολλαπλών, πλυντήριο, αποθήκες, κουζίνα κλπ . Το δε πρώτο επίπεδο να μην είναι αναγκαστικά το Ισόγειο αλλά και ο Όροφος πάνω από το Ισόγειο εφόσον δεν υπάρχει πρόβλημα κοινής εισόδου.
5. κάποιοι χώροι να θεωρηθούν προαιρετικοί όπως ακριβώς προβλεπόταν στο ΦΕΚ 1519/Β/2002 (πλυντήριο-σιδερωτήρο, αποθήκη ακαθάρτων)
6. οι χώροι Διοίκησης (Γραφείο Πολλαπλών και Μόνωση) να είναι απαιτητοί για περισσότερα από 60παιδιά
7. να μειωθεί το ελάχιστο εμβαδόν της εισόδου αναμονής ειδικά για σταθμούς μικρής δυναμικότητας.
8. να επανεξεταστούν τα ελάχιστα τετραγωνικά των απαιτούμενων wc νηπίων .
9. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα σε υφιστάμενο κτίριο ο σταθμός να προσαρμοστεί, σε θέματα ήσσονος σημασίας ως προς την ασφάλεια των παιδιών, να δοθεί η δυνατότητα αποκλίσεων μετά από έλεγχο του αρμόδιου τεχνικού κλιμακίου του Δήμου του άρθρου 5 του ΠΔ99/2017. Η τεκμηρίωση της αδυναμίας θα προκύπτει από Τεχνική Έκθεση μηχανικού, συνοδευόμενη από σχέδια, φωτογραφίες κ.λπ. στοιχεία τεκμηρίωσης της αδυναμίας προσαρμογής.
Επιπρόσθετα όσον αφορά τις διατάξεις του Κτιριοδομικού στα υφιστάμενα κτίρια που έχουν ανεγερθεί πριν την απόφαση 3046/304/30-01-1989 του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων «Κτιριοδομικός Κανονισμός» (Δ’ 59) να δοθεί απόκλιση ως προς την διάταξη των κλιμάκων (να επιτραπούν λοξές βαθμίδες) και να υπερισχύει η υπ΄αριθμόν 12609 Φ.700.18 Έγκριση της υπ’ αριθμ. 18/2019 Πυροσβεστικής Διάταξης με θέμα: «Μέτρα και μέσα πυροπροστασίας εγκαταστάσεων (μονάδων) υγείας και κοινωνικής πρόνοιας.
Τέλος δεδομένου ότι ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες προσαρμογής λόγω ενεργών συμβάσεων εκτέλεσης έργου ή λόγω διαδικασιών δημοπράτησης νέων έργων ζητείται επιπλέον παράταση της προθεσμίας προσαρμογής στις διατάξεις του ΠΔ99/2017 τουλάχιστον για 2 χρόνια.
Προτείνεται να προβλεφθεί παράταση για την ισχύ των αδειών λειτουργίας των παιδικών σταθμών, που έχει λήξει 31/7/2024, για τις περιπτώσεις που δεν έχει ολοκληρωθεί η σχετική εργολαβία για την προσαρμογή των παιδικών σταθμών στο ΠΔ 99/2017 δηλαδή δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο (συνεπώς και η προσαρμογή των παιδικών σταθμών).
Στο σημείο (ε) προτείνεται να προστεθεί και η διενέργεια αυτοψίας και σύνταξη τεχνικής έκθεσης από έχοντα κατάλληλα δικαιώματα Ηλεκτρολόγο ή Μηχανολόγο Μηχανικό (ΠΕ ή ΤΕ) ως προς τις εγκαταστάσεις ειδικότητάς του.
Μπράβο