Άρθρο 31 Αύξηση προστίμου αυθαίρετης χρήσης κοινόχρηστων χώρων – Τροποποίηση παρ. 8 άρθρου 13 του από 24.9/10.10.1958 β.δ.

Στην παρ. 8 του άρθρου 13 του από 24.9/10.10.1958 β.δ. (Α΄171), περί της αυθαίρετης χρήσης κοινόχρηστων χώρων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, η λέξη «ισόποσο» αντικαθίσταται από τις λέξεις «τριπλάσιο του αναλογούντος τέλους», β) στο δέκατο εδάφιο, οι λέξεις «αφαίρεση των ανωτέρω αντικειμένων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «παρέλευση επτά (7) ημερών από την επομένη της επίδοσης της εντολής άρσης της αυθαίρετης κατάληψης, και ανεξάρτητα αν έχουν απομακρυνθεί από τον Δήμο τα εν λόγω αντικείμενα ή μη,», γ) στο ενδέκατο εδάφιο, οι λέξεις «πέντε (5)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δέκα (10)», δ) τα εδάφια δέκατο τρίτο, δέκατο τέταρτο και δέκατο πέμπτο καταργούνται και η παρ. 8 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«8. Για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων, των οποίων η παραχώρηση της χρήσης έχει επιτραπεί με την απόφαση της παρ. 2, επιβάλλεται σε βάρος του παραβάτη, με απόφαση του δημάρχου, το αναλογούν τέλος και τριπλάσιο του αναλογούντος τέλους πρόστιμο. Με όμοια απόφαση επιβάλλεται πρόστιμο σε βάρος εκείνου που προβαίνει σε αυθαίρετη χρήση χώρου του οποίου η παραχώρηση της χρήσης δεν έχει επιτραπεί, ίσο με το διπλάσιο του μεγαλύτερου κατά τετραγωνικό μέτρο ποσού που καθορίστηκε με την απόφαση της παρ. 3 για τους χώρους για τους οποίους έχει επιτραπεί η παραχώρηση για όμοια χρήση.

Η αυθαίρετη χρήση του κοινόχρηστου χώρου διαπιστώνεται από το δήμο ή τις Αστυνομικές Αρχές μετά από διενέργεια αυτοψίας. Στην οικεία έκθεση περιγράφονται αναλυτικά η κατάσταση του χώρου, οι επεμβάσεις που έχουν γίνει σε αυτόν, το είδος της χρήσης, και τα αντικείμενα που έχουν τοποθετηθεί, επισυνάπτεται δε σχετικό σχεδιάγραμμα και, αν απαιτείται, φωτογραφίες, ή ηλεκτρονικό αρχείο τους.

Αντίγραφο της εκθέσεως παραδίδεται στον ενεργούντα την αυθαίρετη χρήση του χώρου αυτού ή θυροκολλείται στο κατάστημα σε κάθε άλλη περίπτωση. Παραλλήλως, επιδίδεται στον παραβάτη εντολή να άρει την αυθαίρετη κατάληψη του κοινόχρηστου χώρου, αφαιρώντας τα κάθε είδους αντικείμενα που έχουν τοποθετηθεί σε αυτόν μέσα σε επτά (7) ημέρες από την επομένη της επιδόσεως.

Αν ο παραβάτης δεν συμμορφωθεί, τα εν λόγω αντικείμενα απομακρύνονται άμεσα από συνεργείο του δήμου, ο οποίος μπορεί να ζητήσει, προς τον σκοπό αυτόν, την άμεση συνδρομή των Αστυνομικών Αρχών.

Τα αντικείμενα που αφαιρούνται καταγράφονται σε ειδική έκθεση, η οποία υπογράφεται από τον επικεφαλής του συνεργείου του δήμου που τα απομακρύνει και δεν επιστρέφονται αν προηγουμένως δεν καταβληθεί ειδικό πρόστιμο για τα έξοδα μεταφοράς και αποθηκεύσεως αυτών, το οποίο καθορίζεται με την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου της παραγράφου 3. Αν το ανωτέρω ειδικό πρόστιμο δεν εξοφληθεί εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία της αφαίρεσης, τα αφαιρεθέντα αντικείμενα κατάσχονται άμεσα και μπορεί να διατίθενται, να εκποιούνται ή να καταστρέφονται από το δήμο, σύμφωνα με το άρθρο 199 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.

Αν, μετά την παρέλευση επτά (7) ημερών από την επομένη της επίδοσης της εντολής άρσης της αυθαίρετης κατάληψης, και ανεξάρτητα αν έχουν απομακρυνθεί από τον Δήμο τα εν λόγω αντικείμενα ή μη, διαπιστωθεί δεύτερη παράβαση, αφαιρείται η άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών. Στην περίπτωση των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, επιβάλλεται το διπλάσιο του προστίμου του δέκατου εδαφίου ή σφράγιση από μία (1) έως δέκα (10) ημέρες. Αν το ανωτέρω χρονικό διάστημα των έξι (6) μηνών δεν συμπληρώνεται εντός του ημερολογιακού έτους που αφορά η άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου, δεν χορηγείται στον παραβάτη νέα αντίστοιχη άδεια στο επόμενο ημερολογιακό έτος μέχρι συμπληρώσεως του χρονικού διαστήματος αυτού.».

  • 16 Σεπτεμβρίου 2024, 12:09 | Ιωάννης Τσιώτσιος

    16/09/24

    1. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ανάρτηση στην πρόσοψη του καταστήματος, με δυνατότητα θέασής του από τον εξωτερικό χώρου του καταστήματος, του Σχεδίου του παραχωρηθέντος χώρου, στο οποίο και οριοθετείται ο παραχωρηθείς χώρος και φαίνονται τα προς ανάπτυξη τραπεζοκαθίσματα.
    2. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ανάρτηση του ίδιου ως άνω Σχεδίου σε ΑΝΟΙΚΤΗ «πλαταφόρμα» του ιστότοπου «gov.gr», κατ΄ αντιστοιχία με την ΑΝΟΙΚΤΗ «πλατφόρμα» εύρεσης των Οικοδομικών Αδειών, όπου, πέραν του στελέχους της Οικοδομικής Αδείας, αναρτώνται επίσης το Τοπογραφικό Διάγραμμα και το Διάγραμμα Κάλυψης.
    3. Θεσμοθέτηση ως αδικήματος ποινικού της παράβασης των όρων παραχώρησης ΚΑΙ της τοποθέτησης παντός είδους «εμποδίων» σε μη παραχωρηθέντα χώρο, με ειδική μέριμνα για την προστασία των ζωνών διέλευσης τυφλών και των ραμπών για ΑΜΕΑ – απόσταση μεγαλύτερη του ενός μέτρου εκατέρωθεν.
    4. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ διαγράμμιση του παραχωρηθέντος χώρου με ποινή ανάκλησης της αδείας και μη χορήγησης νέας επί τριετία.

  • 16 Σεπτεμβρίου 2024, 11:14 | Ξενοφών Μυλωνάς

    Είναι εύκολα αντιληπτό ότι το παράνομο τραπεζοκάθισμα είναι πιο προσοδοφόρο για τους Δήμους από το νόμιμο.
    Οι μέχρι τώρα διοικήσεις των Δήμων αντιμετώπιζαν το πρόβλημα στην βάση του ν.1080/80 όπως έχει τροποποιηθεί έως σήμερα. Δηλαδή σαν επέκταση πέρα από τα όρια του νόμιμα παραχωρημένου χώρου. Με τα εκάστοτε προβλεπόμενα πρόστιμα και περιστασιακές άρσεις.
    Ποια είναι όμως η πραγματική διάσταση του προβλήματος που αντιμετωπίζει ο χρήστης των κοινόχρηστων χώρων; Ότι είναι αδιάβατοι. Δηλαδή παρεμποδίζεται ή ακόμη και ακυρώνεται, ουσιωδώς η κυκλοφορία.
    Με δεδομένο ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων χορηγούν άδειες χρήσης όπου είναι δυνατόν οι μόνοι ελεύθεροι χώροι είναι όσοι προβλέπονται από την Απόφαση Υπ. Περιβ. Ενεργ. & Κλ. Αλλ.52907/28.12.2009 (ΦΕΚ 2621/31.12.2009 τεύχος Β) που αφορά κοινόχρηστους χώρους των οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών.
    Πρακτικά δηλαδή η όποια παράνομη ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και λοιπού εξοπλισμού τελείται εντός των προαναφερθέντων χώρων, είτε αυτοί είναι πεζοδρόμια είτε πεζόδρομοι (ένα παραπάνω στους πεζόδρομους όπου συντρέχουν και λόγοι ασφάλειας).
    Συνεπώς εάν επιθυμείτε οριστική λύση θα πρέπει να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα στην σωστή του διάσταση (παρεμπόδιση κυκλοφορίας) και στην βάση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας άρθρο 48. Φυσικά μπορείτε και συνδυαστικά αλλά με έμφαση στις ποινές που προβλέπει ο Κ.Ο.Κ. και οι οποίες δίνουν άμεση λύση. Δηλαδή εάν κάποιος είχε παρκάρει το αυτοκίνητο του εντός των ελεύθερων ζωνών τι θα γινόταν; Όταν κάποιος «παρκάρει» τα τραπεζοκαθίσματα του τι γίνεται;
    Συμπληρωματικά θα ήθελα να επισημάνω ότι πολλές Κανονιστικές πράξεις των Δήμων προβλέπουν την οριοθέτηση με διαγράμμιση των παραχωρημένων χώρων. Γράμμα κενό όμως αφού εφόσον δεν προβλέπεται ποινή κανείς δεν το εφαρμόζει. Η πρόταση μου είναι να συνδεθεί η διαγράμμιση με την έκδοση της ετήσιας άδειας χρήσης. Δηλαδή αφού διαπιστωθεί από τους ελεγκτές του Δήμου ή την Δημοτική Αστυνομία η ύπαρξη διαγράμμισης σύμφωνη με το σχέδιο του υπό παραχώρηση χώρου να εκδίδεται η να ανανεώνεται η άδεια χρήσης.
    Επίσης καλό θα ήταν, για το κοινωνικό πρόσωπο των Δήμων, κάποια τετραγωνικά μέτρα (π.χ. 10τμ) να παραχωρούνται ατελώς έτσι ώστε να υποβοηθείται η βιωσιμότητα πολύ μικρών επιχειρήσεων αλλά και να λειτουργεί ως επιβράβευση όσων τηρούν την νομιμότητα. Όποιος παραβαίνει την άδεια του θα χάνει αυτό το bonus και θα τα πληρώνει με πρόστιμο.

  • 11 Σεπτεμβρίου 2024, 12:24 | ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

    ίδια αντιμετώπιση με τις παραλίες και μια εφαρμογή αντίστοιχη του αποτελεσματικού my coast. Οι κοινόχρηστοι χώροι είναι έρμαιο σε πολλές περιπτώσεις των επιχειρηματιών και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί(κυρίως στους Δήμους) είναι ανεπαρκείς.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2024, 09:46 | Γεώργιος Οντριας

    Όλοι θαυμάζουμε την εφαρμογή του κ.Χατζηδακη για τις παραλίες.
    Το Υπουργείο Εσωτερικών γιατί δεν μπορεί να δημιουργησει κάτι ανάλογο,υποχρεώνοντας τους Δήμους να βάζουν στην εφαρμογή τους χώρους που παραχωρούν;
    Ο ιδιώτης είναι ο καλύτερος ελεγκτής.
    Άμεσα ,γρήγορα και αποτελεσματικά.
    Ο παραχωρούμενος δημόσιος χώρος ,πρέπει να επιτηρείται από ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ.

  • 3 Σεπτεμβρίου 2024, 23:32 | PPdrafT

    Να αναφέρεται ρητώς η υποχρεωτικότητα της οριοθέτησης των τραπεζοκαθισμάτων από το Δήμο με κίτρινη διαγράμμιση και η υποχρεωτική ανάρτηση του τοπογραφικού της αδειοδοτηθείσας περιοχης, με ευθύνη των ΚΥΕ υπό την απειλή διοικητικού προστίμου.
    Επιπλέον, να γίνει επιτέλους ποινικό αδίκημα-πλημμελημμα η τοποθέτηση εμποδίων κάθε λογής σε απόσταση ενός μέτρου και λιγότερο από τη ζώνη οδευσης τυφλών.
    Και τέλος, να απαγορευτεί ρητά το σβήσιμο των προστίμων από επιτροπές φορολογικων διαφόρων και άλλα πλυντήρια, και να βεβαιωνονται τα ποσά υποχρεωτικά εντός μηνός από την ημερομηνία ελέγχου. Έτσι, θα επανέλθει η ίση μεταχείριση μεταξύ των καταστημάτων, και θα πληρώνουν όλοι ανεξαιρέτως, και όχι να τη γλιτώνουν οι κολλητοί των Δημάρχων και των Αντιδημαρχων και να πληρωνουν μονο τα κοροιδα. Επαναφορά της ποινικοποιησης της
    αυθαίρετης κατάληψης κοινοχρήστου χωρου