1. Οι φορείς δημόσιου τομέα μπορούν να διακινούν ή να ανταλλάσσουν ηλεκτρονικά έγγραφα στο πλαίσιο της άσκησης των αρμοδιοτήτων που τους έχουν ανατεθεί και για την εκπλήρωση αυτών, υπό την προϋπόθεση της τήρησης των όρων ασφαλείας στο επίπεδο που κάθε φορά επιβάλλεται από τη φύση των διακινούμενων εγγράφων και της αυθεντικοποίησης των δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων που είναι τελικοί χρήστες, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό Πιστοποίησης της Αρχής Πιστοποίησης του Ελληνικού Δημοσίου, όπως ισχύει.
2. Με την επιφύλαξη της τήρησης των όρων ασφαλείας στο επίπεδο που κάθε φορά επιβάλλεται από τη φύση των διακινούμενων εγγράφων, οι φορείς του δημόσιου τομέα μπορούν/οφείλουν να αναζητούν δημόσια έγγραφά ή έγγραφα βρίσκονται στην κατοχή των ίδιων ή άλλου φορέα του δημόσιου τομέα και να διακινούν και να διαβιβάζουν αυτά με χρήση ΤΠΕ, εφόσον είναι αναγκαίο για τη διεκπεραίωση διαδικασίας, συναλλαγής ή αιτήματος φυσικού προσώπου, ή ΝΠΙΔ και το πρόσωπο αυτό έχει συγκατατεθεί στην αναζήτηση και διακίνηση των εγγράφων αυτών
Υποχρεωτική η διακίνηση δεδομένων μεταξύ των υπηρεσιών σε κάθε περίπτωση που τα στοιχεία αυτά υπάρχουν σε άλλη υπηρεσία. Όχι «μπορούν» αλλλά πρέπει. Εάν μετά την ψήφιση και αυτού του νόμου μού ξαναζητήσει δημόσια υπηρεσία να προσκομίσω εκκαθαριστικό της εφορίας για την πιστοποίηση του ΑΦΜ μου θα είναι μεγάλη αποτυχία.
α) Δυστυχώς αυτά φαίνεται ότι δεν εφαρμόζονται στην πράξη ακόμα και από μηχανογραφημένους φορείς όπως το Κτηματολόγιο.
Επιτρέπεται να ζητάει ο υπάλληλος του Κτηματολογίου (Μαρούσι), για κατάθεση δικαιολογητικών προσημείωσης , να του προσκομίσει, ο πολίτης δικαιολογητικά για τα οποία πρέπει: και να κάνει ξεχωριστή αίτηση (στο ίδιο κτηματολόγιο) και να πληρώσει 60 ευρώ μόνο και μόνο για να εκδοθούν σε λίγα λεπτά από το γραφείου του Κτηματολογίου στον κάτω όροφο?
β) Καλό είναι ως ευχολόγιο η αυτεπάγγελτη αναζήτηση αλλά αν δεν οριστεί συγκεκριμένος χρόνος απόκρισης (με συνέπειες για τον φορέα όταν δεν τηρείται) τότε είναι ανούσιο. Αν καθυστερεί ένα μήνα ο πολίτης θα προτιμήσει να ταλαιπωρηθεί μόνος του.
Στην παράγραφο 1 το «αυθεντικοποίησης» να αντικατασταθεί με «πιστοποίησης της ταυτότητας».
Για την πραγματοποίση αυτής της διακίνησης απαραίτητη είναι η τήρηση ηλεκτρονικών αρχείων από τους φορείς του Δημόσιου Τομέα.
Για παράδειγμα:
1)Η υποβολή αίτησης για συνταξιοδότηση συνοδεύεται από αρκετά πιστοποιητικά (π.χ. πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, ληξιαρχικές πράξεις γεννήσεως γγάμου, περί μή λύσεως γάμου κ.λ.π)
Φαντάζεστε πόσο διευκολύνεται ο υποψήφιος συνταξιούχος άν το Ασφαλιστικό Ταμείο ζητούσε ηλεκτρονικά από τους αρμόδιους φορείς τα αντίστοιχα πιστοποιητικά? Το θέμα είναι άν αυτά υπάρχουν σε ηλεκτρονική μορφή
2)Θα μπορούσε ακόμα αντί να ταλαιπωρείται η οικογένεια του ασθενούς που κάνει εισαγωγή σε Κρατικό Νοσοκομείο, να πηγαίνει στο Ταμείο εντός 24ώρου για να παίρνει το εισιτήριο, να ενημερώνεται κατ’ευθείαν το ασφαλιστικό ταμείοαπό το Νοσοκομείο ηλεκτρονικά.
Θεωρω και πιστευω οτι η λεκτρονική εποχή εχει πλεον ξεπερασει «το χρονο προσαρμογής», ο οποίος αφορα και τις δυο πλευρες, πολίτες και δημοσίους λειτουργους. Αν πραγματικα θελουμε να λεγόμαστε πραγματικα Ευρωπαϊκό Κρατος και όχι «τυπου», ήρθε η ωρα που πρέπει πλεον όλα τα «ανοιχτα» μυαλα να λειτουργήσουν ομαδικα και συντονισμενα. Καλως ή κακώς είμαστε η χωρα του επιβάλλω και όχι του «μπορω» και το εχω διαπιστώσει προσωπικά ότι αυτό υφίσταται σε Δημόσιο αλλα και σε Ιδιωτικό τομέα. Συνεπως, πρέπει να εφαρμοστεί υποχρεωτικά η ηλεκτρονική διακυβερνηση και δεν επαναλαμβανομαι διότι με κάλυψαν τα προηγούμενα σχόλια και επιπλέον να ξεφυγουμε πλεον απο κάθε «στενομυαλια» είτε πολιτική είτε εργασιακή και να στηρίξουμε κατι που θα μας βοηθήσει σε όλους τους τομείς.
Κλείνοντας, να θυμίσω πως Νομοθεσία υπάρχει, σε όλους τους τομείς και για όλα, στην εφαρμογή χωλένουμε και θα το παω ακόμη πιο μακρια, θετοντας υπόψη ότι η διακίνηση εγγραφων θα μπορούσε ακόμη και να ελαχιστοποιηθεί, αν δουλευαμε σε on line βαση δεδομενων, οποτε δεν θα υπήρχε ουτε καν η δικαιολογία: «ξεχασα να το στείλω, ή δεν εφευγε το e-mail»…
Συμφωνώ απόλυτα ότι οι δημόσιοι φορείς στην πλειονότητά τους είτε δεν μπορούν είτε δεν θέλουν (δυστυχώς ισχύουν και τα δύο τις περισσότερες φορές).
Θα ήθελα να προβλέπεται στο παρόν άρθρο η υποχρεωτική αξιοποίηση της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων μεταξύ δημοσίων φορέων, όπου αυτή είναι τεχνικά διαθέσιμη, «υπό την προϋπόθεση της τήρησης των όρων ασφαλείας…».
Και κατόπιν στις ερμηνευτικές εγκυκλίους, οδηγίες κλπ να οριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ενσωμάτωση όλων των φορέων στην ηλεκτρονική διακίνηση, ώστε πραγματικά να μην υπάρχει κανένα περιθώριο παρέκκλισης από το νόμο.
Πέρα από την αδιαμφισβήτητη χρησιμότητα της πληροφορικής στη μείωση της γραφειοκρατίας, για την δραστική μείωσή της, χρήσιμη θα ήταν η θέσπιση και ουσιαστική εφαρμογή της παρακάτω διάταξης: «Κανένας απολύτως φορέας, αρχή ή υπηρεσία του δημοσίου, των πάσης φύσεως Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α δεν πρέπει να απαιτεί από τον πολίτη να του προσκομίσει πιστοποιητικό ή πάσης φύσεως έγγραφο το οποίο μπορεί η υπηρεσία αυτή να λάβει από την εσωτερική ηλεκτρονική της αλληλογραφία με τον αρμόδιο φορέα για την έκδοση του πιστοποιητικού ή εγγράφου που απαιτείται»
Ευχαριστώ
»1. Οι φορείς δημόσιου τομέα μπορούν να διακινούν ή να ανταλλάσσουν…»
ίσως κάποιος (ο νομοθέτης) πρέπει κάποτε να καταλάβει ότι δεν μπορούν!
Από το ΠΔ150/2001 ως τα usb card readers του κ. Παυλόπουλου οι φορείς του δημοσίου απόδειξαν ιστορικά και πραγματικά ότι δεν μπορούν και δε θέλουν.
Κύριε Εισηγητή του νόμου μην αφήσετε και αυτή την ευκαιρία να πάει χαμένη. Αλλάξτε το ρήμα »μπορούν», θεσμοθετήστε υποχρεωτικότητα της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων μεταξύ των φορέων του δημοσίου τομέα με αποκλειστικές ημερομηνίες εφαρμογής. Τολμήστε. Μόνο πλεονεκτήματα έχει μια τέτοια ενέργεια: οικονομία κλίμακας, οικονομία χρόνου και ανθρώπινου δυναμικού, βελτιστοποίηση υπηρεσιών κ.ά.
Η διακίνηση εγγράφων, εκτός ίσως ελαχίστων περιπτώσεων όπως απορρήτων και συνοδευτικών χαρτών ή τοπογραφικών, πρέπει πια να γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο και όχι ταχυδρομικά. Αυτό συνεπάγεται ταχύτητα, αξιοπιστία, αξιοποίηση του προσωπικού με γνώσεις, αξιοποίηση του υλικού, πχ Η/Υ που έχει κάθε υπηρεσία και βέβαια καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Είναι μεγάλο πιά το ποσοστό των δημοσίων υπαλλήλων που θέλει και μπορεί να διακινεί τα έγγραφα ηλεκτρονικά. Ας αλλάξουμε εποχή, επιτέλους, με παράλληλη μείωση του αριθμού των απαιτούμενων δικαιολογητικών για τηνέκδοση εγγράφων ή αποφάσεων. Ταυτόχρονα όμως ας γίνει και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού με προσόντα που υπηρετεί στο δημόσιο.Να υποχρεωθεί κάθε υπηρεσία να τηρεί ιστοσελίδα με στοιχεία επικοινωνίας του προσωπικού και αναλυτική πληροφόρηση των υπηρεσιών που παρέχονται στον πολίτη, με πρόσβαση από όλους μέσω διαδικτύου.
Δεν καταλαβαίνω γιατί στην Ελλάδα είμαστε τόσο αναχρονιστικοί στους νόμους και στις προτάσεις μας.
Γίνεται μακροχρόνια συζήτηση για την Ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την μηχανογράφηση αλλά δεν υπάρχει κανείς με γνώσεις σε αυτή τη χώρα (αφού έχουμε μια βουλή γεμάτη δικηγόρους) που να βάλει τα πράγματα στη σωστή τους βάση.
Για μένα και άλλους ανθρώπους της γενιάς μου και του χώρου μου ο δημόσιος τομέας είναι απλά ένα μεγάλο κτήριο με υπολογιστές που δουλεύουν μόνο εξειδικευμένο προσωπικό και αποθηκευόνται όλα τα δημόσια δεδομένα. Οι υπηρεσίες δεν δέχονται κανένα πολίτη, απλά δουλεύουν οι υπάλληλοι στα θέματα των πολιτών στην ησυχία τους.
Ο πολίτης εκτελεί όλες τις συναλλαγές του με το δημόσιο μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και αυτοί που δεν έχουν πρόσβαση σε αυτό μέσω τηλεφώνου, ταχυδρομείου ή μέσω ΚΕΠ.
Το 2010 έκανα πάνω από 15 επισκέψεις στην εφορία, πάνω από 5 επισκέψεις στον ΟΑΕΕ, 1 στο επιμελητήριο, 1 στο πρωτοδικείο για υποθέσεις προσωπικές και της εταιρίας μου χάνοντας πολύτιμο χρόνο και διαφυγόντα κέρδη. Στο εξωτερικό που έχω ζήσει σε πολλές χώρες, απλά δεν βγήκα από το σπίτι μου.
Δύσκολο? Όχι καθόλου. Και εγώ μάλιστα προσωπικά και με την εταιρία μου δέχομαι να δουλέψω χωρίς κέρδος και να προσφέρω τις συμβουλευτικές μου υπηρεσίες για αυτία που πραγματικά θα ακούσουν και ανθρώπους που πραγματικά θέλουν να αλλάξουν την Ελλάδα.
Με τις ευχές μου για μια πραγματική ηλεκτρονική διακυβέρνηση
Άρης Μισούλης
Σύμβουλος επιχειρήσεων
Με τον τρόπο αυτό, αν εφαρμοστεί,θα μπορέσει να ισχύσει και η κατά νόμον προθεσμία παράδοσης ενός δημοσίου εγγράφου, που τώρα καταστρατηγείται σχεδόν πάντα.Ο χρόνος διεκπεραίωσης υποθέσεων των πολιτών θα μειωθεί δραματικά,κι ο κρατικός μηχανισμός θα πάρει, επιτέλους, μπροστά, παράγοντας έργο, κι όχι ενετίνοντας την αγανάκτηση των πολιτών.
Νομίζω ότι πρέπει η ηλεκτρονική διακίνηση να γίνει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ, χρησιμοποιώντας κάποιο από τα ελεύθερα λογισμικά κρυπτογράφησης για την διασφάλιση της επικοινωνίας. Η διακίνηση εγγράφων με το κλασικό ταχυδρομείο να ελαχιστοποιηθεί και να εκτελείται μόνο όταν είναι απαραίτητη για την υποστήριξη και διασφάλιση της ηλεκτρονικής επικοινωνίας. Είναι αδιανόητο να υπάρχει το ηλεκτρονικό ταχυσδρομείο, το φαξ, και να διακινείται το έγγραφο με το χέρι γιατί ο υπάλληλος δεν γνωρίζει να χρησιμποιεί τις παραπάνω υπηρεσίες. Επίσης είναι αδιανόητο να απαιτείται χρόνος ημερών για να διακινηθεί ένα έγγραφο από τον ένα φορέα στον άλλο για να μην αναφέρω την περίπτωση διακίνησης του σε άλλο όροφο του ίδιου φορέα.
αντί να μαζεύουμε δικαιολογητικά από διάφορες υπηρεσίες για να τα καταθέσουμε σε μια υπηρεσία με σκοπό να κάνουμε μια δουλειά, καλό είναι να τα συγκεντρώνουμε ηλεκτρονικά και αυτόματα (πχ να μπαίνουμε στο site του δήμου μας και να κάνουμε download βεβαίωση δημοτολογίου μας κτλ) και μετά να τα καταθέτουμε όλα ηλεκτρονικά στην υπηρεσία που θέλουμε (πχ upload στην υπηρεσία εκδόσεως διαβατηρίων κτλ)