Αρχική Εκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΕκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝ ΤΥΠΟΥ | 25 Απριλίου 2019, 17:23
Άρθρο 40, παρ. στ΄. Στα καθήκοντα των πρεσβευτικών αρχών προστίθεται (για πρώτη φορά) ότι «Προΐστανται του προσωπικού και όλων των τμημάτων, γραφείων και υπηρεσιών της πρεσβείας και των διπλωματικών αρχών της περιφέρειας αρμοδιότητάς τους. Συντονίζουν τις ενέργειες όλων των λοιπών κρατικών υπηρεσιών που υπάγονται στην περιοχή δικαιοδοσίας τους, όπως τα Γραφεία Τύπου και Επικοινωνίας, τα Γραφεία Ακολούθων Άμυνας, τα Γραφεία ΕΟΤ και τα Γραφεία Συντονιστών Εκπαίδευσης. Για θέματα που αφορούν στην προβολή της Ελλάδας στην κοινή γνώμη του κράτους διαπίστευσης, ο επικεφαλής της πρεσβευτικής αρχής ορίζει εκπρόσωπο της Πρεσβείας, στον οποίο αναθέτει τα καθήκοντα ενημέρωσης του τύπου αλλά και δημόσιας διπλωματίας. Εκπρόσωπος της Πρεσβείας μπορεί να αναλαμβάνει είτε ο επικεφαλής του οικείου Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας, είτε υπάλληλος του διπλωματικού κλάδου που υπηρετεί στην πρεσβευτική αρχή. Εφόσον οι επιτόπιες συνθήκες το επιβάλλουν, τα καθήκοντα μπορούν να ανατίθενται σε επικεφαλής Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας που εδρεύει σε άλλη πόλη της χώρας διαπίστευσης ή σε υπάλληλο του διπλωματικού κλάδου που υπηρετεί σε προξενική αρχή ή σε άλλη πόλη της χώρας διαπίστευσης». Αυτό το άρθρο έρχεται σε πλήρη αντιθεση με το υφιστάμενο καθεστώς και ισχύον νομοθετικό πλαίσιο της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης-Επικοινωνίας και του ΥΨΗΠΤΕ, δημιουργώντας επικαλύψεις και συγκρούσεις. Συγκεκριμένα: Σύμφωνα με το Ν. 4339/2015, άρθρο 30 Τα Γραφεία Τύπου και Επικοινωνίας είναι αρμόδια για: α) Την προβολή της εικόνας της Ελλάδας στην περιφέρεια της έδρας τους και την ενημέρωση της κοινής γνώμης και των μέσων μαζικής ενημέρωσης για τις πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές εξελίξεις στην ελληνική επικράτεια μεταξύ άλλων μέσω της αρθρογραφίας των στελεχών των Γραφείων σε έντυπα μέσα μαζικής ενημέρωσης και της συμμετοχής τους σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές. β) Την προβολή των θέσεων της Ελλάδας σε θέματα διεθνούς ενδιαφέροντος. γ) Την ενημέρωση της ελληνικής διπλωματικής αρχής της έδρας τους, καθώς και των κατά περίπτωση αρμόδιων οργανικών μονάδων της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας για κάθε ζήτημα ελληνικού ενδιαφέροντος, καθώς και για τον αντίκτυπο της εξωτερικής και εσωτερικής πολιτικής της Ελλάδας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και στην κοινή γνώμη της περιφέρειας της έδρας τους. δ) Την ενημέρωση των κατά περίπτωση αρμοδίων οργανικών μονάδων της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας για τις σημαντικές πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές εξελίξεις στην περιφέρεια της έδρας τους. ε) Την επικοινωνία της ελληνικής διπλωματικής αρχής της έδρας τους με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, καθώς και την παρακολούθηση του θεσμικού πλαισίου, το οποίο διέπει τη λειτουργία των μέσων μαζικής ενημέρωσης στην περιφέρεια της έδρας τους. στ) Την ανάπτυξη και τήρηση επαφών με τους εκπροσώπους του Τύπου και των ηλεκτρονικών μέσων μαζικής ενημέρωσης της περιφέρειας της έδρας τους. ………. Το άρθρο 40 παρ. στ, εντείνει το θέμα της διαρχίας και οδηγεί σε δημιουργία παράλληλων δομών Δημόσιας Διπλωματίας εντός των Ελληνικών Πρεσβειών στο εξωτερικό. Τέτοια μέτρα δημιουργούν διχασμό, κατακερματισμό πόρων, ανακόλουθη και μη ενιαία εικόνα προς τα διεθνή κοινά, αυξάνουν το δημοσιονομικό κόστος και συνιστούν εθνικά επιζήμιες πολιτικές για τη χώρα. Υπενθυμίζουμε ότι το σύστημα δυϊσμού και διαρχίας στις Αρχές Εξωτερικού, που έχει επικρατήσει επί πολλά χρόνια, έχει δημιουργήσει προβλήματα λειτουργίας και συντονισμού σε θέματα Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής. Η ρύθμιση που επιδιώκεται με την προσθήκη των εν λόγω παραγράφων στον νέο Οργανισμό του ΥΠΕΞ θα επιτείνει τη δυσλειτουργία του συστήματος διαχείρισης της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό. Στην εποχή της εξειδίκευσης, το μοντέλο του Διπλωμάτη Γενικών Καθηκόντων, που ασχολείται με όλα, έχει ξεπεραστεί και δεν ενδείκνυται στην σύγχρονη εποχή των αυξημένων απαιτήσεων. Χρειάζεται αξιοποίηση του υπαρχοντος εξειδικευμένου Κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας, που εκπαιδεύτηκε με χρήματα του ελληνικού λαού από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Ο Κλάδος ΣΓΕ αποτελεί ανθρώπινο κεφάλαιο που διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα στην εποχή της εξειδίκευσης για την αποτελεσματική άσκηση της Δημόσιας Διπλωματίας στο πλαίσιο μίας εθνικής επικοινωνιακής στρατηγικής.