Αρχική Εκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΕκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΣΑΕ ΩΚΕΑΝΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ | 4 Μαΐου 2019, 13:26
Συντονιστικό Συμβούλιο ΣΑΕ Ωκεανίας και Άπω Ανατολής Συμμετοχή στη Διαβούλευση του Σχεδιου Νόμου για το ΣΑΕ Γενική Παρατήρηση Το σχέδιο νόμου αφήνει και πάλι αδιευκρίνιστα τα εξής θέματα : Α) της ύπαρξης/ανυπαρξίας νομικής προσωπικότητας του ΣΑΕ. Έστω και με δικούς του πόρους θα έχει δικαίωμα το ΣΑΕ να διατηρεί π.χ. γραφεία , υπαλλήλους, ιστοσελίδα, προϋπολογισμό, περιουσιακά στοιχεία, τηλεφωνικές συνδέσεις ? Αν όχι ( όπως φαίνεται από το σχέδιο νόμου) , πως θα επιτελεί τον, έστω, συμβουλευτικό του ρόλο? Η λύση της Γ.Γ.Α.Ε. αφορά μόνον τη Συνέλευση και όχι το Προεδρείο. Β) της ένταξης του ή μη στη διοικητική ιεραρχία της Ελληνικής Πολιτείας . Το τελευταίο αυτό θέμα έχει απασχολήσει το Συμβούλιο Επικρατείας ( ΣτΕ 1313/09) λόγω της ασάφειας του προηγούμενου νόμου και εάν και πάλι αφεθεί εκκρεμές είναι βέβαιο θα απασχολήσει εκ νέου τα δικαστήρια. Δεν είναι θεωρητικό θέμα μόνον αλλά και πρακτικό : π.χ. θα μπορεί να προσβληθεί στα δικαστήρια η διαδικασία εκλογής του Προεδρείου από τη Συνέλευση ή η διαδικασία συγκρότησης της Γενικής Συνέλευσης ? Επαναφέρεται η πρόταση να συσταθεί το ΣΑΕ ως ν.π.ι.δ. όπως ακριβώς η συμβουλευτική της Ελληνικής Πολιτείας Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή ( Ο.Κ.Ε.) που έχει σκοπό να συμβουλεύει σε οικονομικά και εργατικά θέματα και είναι επιτυχημένος θεσμός στα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες. Αρθρο 160 Όπως προαναφέρθηκε, με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου το Σ.Α.Ε. περιορίζεται στον (διακοσμητικό) συμβουλευτικό ρόλο της Ελληνικής Πολιτείας και δεν του επιτρέπεται η εκτέλεση προγραμμάτων κλπ προς όφελος της Ομογένειας. Είναι κατά συνέπεια αντιφατική και παραπλανητική η β παράγραφος που ορίζει ότι «Σκοπός του ΣΑΕ είναι η διατήρηση , προώθηση , προβολή ………………» . Τούτο δε διότι διατήρηση , προώθηση και προβολή οποιουδήποτε θέματος δεν είναι εκ των πραγμάτων δυνατόν να γίνει με άπλες συμβουλές προς την Ελληνική Πολιτεία, αλλά μόνον με εκτέλεση προγραμμάτων. Η πείρα έχει δείξει ότι ένα μόνο συμβουλευτικό ΣΑΕ γρήγορα θα απαξιωθεί στη συνείδηση των Αποδήμων, επειδή δεν θα έχει να επιδείξει κάποιο χειροπιαστό έργο. Άλλωστε το Σύνταγμα κάνει λόγο για οργάνωση , λειτουργίες και αρμοδιότητες του ΣΑΕ και όχι αρμοδιότητα δηλαδή μόνον να συμβουλεύει. Τα ανωτέρω σε καμία περίπτωση δεν σημαίνουν ότι η Πολιτεία θα χρηματοδοτήσει τα έργα. Θα μπορούσε να ορισθεί ρητά ότι αποκλείεται κάθε χρηματοδότηση τους (όπως ακριβώς θα γίνεται και για τα λειτουργικά έξοδα) Αν η βούληση του νομοθέτη παραμείνει να περιοριστεί το ΣΑΕ σε συμβουλευτικό / γνωμοδοτικό ρόλο , τότε : Α) θα πρέπει να αναδιατυπωθεί η β παράγραφος ως εξής : Σκεπός του ΣΑΕ είναι να συμβουλεύει την Ελληνική Πολιτεία σε σχέση με τη διατήρηση, προώθηση, προβολή κλπ. Β) να ορισθεί τουλάχιστον ότι είναι υποχρεωτική η διαβούλευση της Ελληνικής Πολιτείας με το ΣΑΕ ( Προεδρείο?) σε θέματα που αφορούν τον Απόδημο Ελληνισμό ( πχ ψήφος αποδήμων, στράτευση αποδήμων, φορολογία αποδήμων κλπ )πριν την έκδοση οποιουδήποτε νομοθετικού κειμένου. Άλλως το ΣΑΕ δεν θα έχει καμία χρησιμότητα, σπουδαιότητα και σημασία. Ας σημειωθεί ότι ουδέποτε μέχρι σήμερα οποιοσδήποτε κυβερνητικός παράγων ή στέλεχος της διοίκησης κλπ ζήτησε επίσημα τη συμβουλή του ΣΑΕ για οποιοδήποτε θέμα. Άρα, είναι πρόδηλη η σημασία της υποχρεωτικής διαβούλευσης με το ΣΑΕ που θα διασφαλίσει το λόγο ύπαρξης του. Περαιτέρω το ΣΑΕ θα πρέπει να έχει σκοπό τη σύσφιξη των σχέσεων όχι μόνον των Αποδήμων με την Ελλάδα αλλά και των Αποδήμων μεταξύ τους. Και αυτό το τελευταίο πάλι μόνο με την εκτέλεση προγραμμάτων μπορεί να καταστεί εφικτό. Αρθρο 161 Η αυτοοργάνωση εγκυμονεί κινδύνους ερίδων στους Ομογενείς, κάτι που ο νομοθέτης πρέπει να αποφύγει για προφανείς λόγους. Σκοπός είναι η ένωση και όχι ο διχασμός. Ναι μεν η εμπειρία έχει δείξει ότι κάθε Περιφέρεια μπορεί ή πρέπει να έχει διαφορετικό μοντέλο οργάνωσης πλην όμως η παραπομπή του όλου θέματος της Σύγκλησης της Α Συνέλευσης σε Προεδρικό Διάταγμα (παρ. 6) δεν είναι σκόπιμη και μάλλον μπορεί να οδηγήσει σε παράλυση του θεσμού. Πολύ περισσότερο που η Εισήγηση της Συνέλευσης για τροποποίηση του αρχικού Π.Δ. δεν είναι δεσμευτική για τον Υπουργό Εξωτερικών. Έτσι είναι ορατό το ενδεχόμενο να μην εκδοθεί ποτέ το σχετικό ΠΔ που θα τροποποιεί το αρχικό ΠΔ ( το οποίο θα εκδοθεί ερήμην των Αποδήμων) , παρότι θα το έχει ζητήσει η Συνέλευση. Κανονισμός Λειτουργίας : Υπάρχει άραγε 1 κανονισμός λειτουργίας για όλα ? ( Συνέλευση, Προεδρείο, τυχόν αλλά Όργανα του ΣΑΕ ?) Δεν κρίνεται σκόπιμο τον κανονισμό λειτουργίας του Προεδρείου να τον ορίζει η Συνέλευση αλλά να τον ορίζει το ίδιο το Προεδρείο και βέβαια να τον τροποποιεί μόνο το ίδιο το Προεδρείο, όπως άλλωστε συμβαίνει με κάθε συλλογικό όργανο αφού μόνον αυτό έχει τη σχετική εμπειρία της δυσλειτουργίας που καθιστά αναγκαία την όποια τροποποίηση. Δεν ορίζονται σαφώς οι αρμοδιότητες της Γενικής Συνέλευσης. Προκύπτει εμμέσως ότι είναι η εκλογή του Προεδρείου και ψήφιση του Κανονισμού. Δεν γίνεται κατανοητό γιατί θα πρέπει η Συνέλευση να μπορεί να συνεδριάσει για πρώτη φορά με 30 μέλη από τις 4 Περιφέρειες. Ασφαλώς τίθεται θέμα αντιπροσωπευτικότητας και νομιμοποίησης της εκλογής του Προεδρείου. (161 παρ. 5α). Δεν είναι σαφές ποιος , που , πότε μπορεί να αμφισβητήσει την αντιπροσωπευτικότητα της διαδικασίας της επιλογής ώστε να προσκομιστούν στοιχεία από τα Προξενεία. Εδώ επανέρχεται το θέμα της δυνατότητας προσβολής της σχετικής απόφασης της Ε.Μ.Ε.Ε.Δ.Β.Ε. σε κάποιο δικαστήριο ή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως είχε γίνει πριν από 13 έτη. Αρθρο 162 Παρ. 1 . Κατά το σχέδιο νόμου μόνον η ΓΣ πρέπει να συνεδριάζει στη Θεσσαλονίκη. Για το Προεδρείο και τα άλλα τυχόν Όργανα ουδεμία υποχρέωση υπάρχει για τον τόπο συνεδρίασης τους. Έμμεσα δηλαδή καταργείται ως έδρα του ΣΑΕ η Θεσσαλονίκη. Παρ. 2 Είναι αξιοπερίεργο να συγκαλεί ο ΥπΕξ Έκτακτη Συνέλευση αλλά με έξοδα των Αποδήμων. Στην περίπτωση αυτή της Έκτακτης Σύγκλησης θα πρέπει η Πολιτεία να επωμίζεται τα έξοδα. Παρ. 3 Είναι επίσης αξιοπερίεργο να καλεί ο ΥπΕξ Προσωπικότητες επιλογής του αλλά με έξοδα των Αποδήμων. Και στην περίπτωση αυτή θα πρέπει η Πολιτεία να επωμίζεται τα έξοδα. Ασφαλώς θα πρέπει οι Απόδημοι να μπορούν και αυτοί να καλέσουν πρόσωπα που θεωρούν σημαντικά. Άλλωστε κατά τεκμήριο αυτοί πρώτα τους γνωρίζουν αφού προέρχονται από αυτούς. Εδώ τίθεται το εξής ερώτημα: Αν δεν γνωμοδοτεί/συμβουλεύει η Συνέλευση αλλά το Προεδρείο, τότε τι νόημα έχει η πρόσκληση στη ΓΣ αφού δεν θα έχουν δικαίωμα ψήφου ? Αρθρο 163 Ειδικά για την πρώτη Συνέλευση θα πρέπει να προβλεφτεί χρηματοδότηση της Πολιτείας έστω κατ εξαίρεση ώστε να μην υπάρχουν απευκταίες καταστάσεις ( π.χ. χρήση του ονόματος του ΣΑΕ με εμπορικά κριτήρια) Επίσης δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί απολύτως η χρηματοδότηση του ΣΑΕ αλλά να είναι δυνητικά επιτρεπτή υπό προϋποθέσεις π.χ. με αυξημένη πλειοψηφία της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Αποδήμων. Αρθρο 164 Παρ 1. Προκαλεί εντύπωση η διχαστική διάταξη για τους διατελέσαντες ήδη εκλεγμένους εκπροσώπους του Ιδρύματος Απόδημου Ελληνισμού. Θα μπορούσε να κριθεί αντισυνταγματική. Προτιμότερη θα ήταν η απαγόρευση επανεκλογής για πάνω από 2 η 3 θητείες. Παρ. 2 Από τη διατύπωση αυτής της παραγράφου προκύπτει ότι αυτή δεν εισάγει εξαίρεση στην παρ. 1 που απαγορεύει στα ανωτέρω πρόσωπα να επανεκλεγούν αλλά απλώς επιτρέπει τη συμμετοχή των ανωτέρω προσώπων στην προσωρινή διοίκηση του Ιδρύματος . Άρα οι λέξεις «κατ εξαίρεση» πρέπει να διαγραφούν εκτός και εάν πρόκειται για αδόκιμη διατύπωση και ο νομοθέτης απλώς ήθελε να εξαιρέσει από την απαγόρευση αυτή όσους μετείχαν σε προσωρινές διοικήσεις του Ιδρύματος Απόδημου Ελληνισμού.