Αρχική Εκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΕκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Georgios Amarantidis | 5 Μαΐου 2019, 13:48
Γεώργιος Αμαραντίδης, Αγαθάγγελος Ασλανίδης Επανασυγκρότηση ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΠΟΔΗΜΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ Άρθρο 160 Επανασυγκρότηση και σκοπός του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού Το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού (Σ.Α.Ε), το οποίο προβλέπεται στο άρθρο 108 παρ. 2 του Συντάγματος και έχει ως αποστολή του την έκφραση όλων των δυνάμεων του απανταχού ελληνισμού επανασυγκροτείται με τον παρόντα νόμο, ως συμβουλευτικό όργανο της Ελληνικής Πολιτείας για θέματα που αφορούν στον απόδημο και ομογενειακό Ελληνισμό. Σκοποί του ΣΑΕ είναι, ιδίως, η διατήρηση, προώθηση και προβολή της ελληνικής γλώσσας, του ελληνικού πολιτισμού και του φιλελληνισμού, η ενίσχυση της εθνικής και της πολιτιστικής ταυτότητας του απανταχού Ελληνισμού, η προώθηση των συμφερόντων και η σύσφιγξη των δεσμών του απανταχού Ελληνισμού τόσο στο εξωτερικό όσο και με την πατρίδα ΣΗΜΕΊΩΣΗ: α)Το ΣΑΕ θα πρέπει να είναι Εισηγητικό, Γνωμοδοτικό,Συμβουλευτικό και Διεκδικητικό, όργανο της Ελληνικής Πολιτείας β) Το ΣΑΕ μεριμνά και εισηγείται προς την Ελληνική Πολιτεία τρόπους βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης στους τόπους διαμονής τους. γ) Το ΣΑΕ εισηγείται και γνωμοδοτεί για θέματα που αφορούν στην Ελληνική Πολιτεία και στους Αποδήμους δ) Η Ελληνική Κυβέρνηση συνομιλεί υποχρεωτικά με το ΣΑΕ και απαντά στα ζητήματα που θέτει εντός δύο μηνών Άρθρο 161 Σύνθεση και όργανα του Σ.Α.Ε. 1. Στο Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού συμμετέχουν εκπρόσωποι του απόδημου και ομογενειακού ελληνισμού ανά Περιφέρεια. Οι Περιφέρειες από τις οποίες εκλέγονται οι εκπρόσωποι στο Σ.Α.Ε. είναι: α) Περιφέρεια Καναδά, β) Περιφέρεια Η.Π.Α., γ) Περιφέρεια χωρών Κεντρικής και Νοτίου Αμερικής, δ) Περιφέρεια χωρών Ευρώπης, ε) Περιφέρεια χωρών της Παρευξείνιας Ζώνης και Κεντρικής Ασίας, στ) Περιφέρεια χωρών Ωκεανίας – Άπω Ανατολής και ζ) Περιφέρεια χωρών Αφρικής – Εγγύς/Μέσης Ανατολής. 2. Οι εκπρόσωποι του απόδημου και ομογενειακού ελληνισμού ανά Περιφέρεια εκλέγονται μέσω διαδικασιών αυτό-οργάνωσης του απόδημου και ομογενειακού ελληνισμού από τις αντιπροσωπευτικές του οργανώσεις. Ο αριθμός των εκπροσώπων του απόδημου και ομογενειακού ελληνισμού στο Σ.Α.Ε. ανά Περιφέρεια καθορίζεται βάσει πληθυσμιακής κατανομής, ως εξής: α) Περιφέρεια Καναδά: Έξι εκπρόσωποι β) Περιφέρεια Η.Π.Α.: Δέκα εκπρόσωποι γ) Περιφέρεια χωρών Κεντρικής και Νοτίου Αμερικής: Πέντε εκπρόσωποι δ) Περιφέρεια χωρών Ευρώπης: Εννέα εκπρόσωποι ε) Περιφέρεια χωρών της Παρευξείνιας Ζώνης και Κεντρικής Ασίας: Έξι εκπρόσωποι στ) Περιφέρεια χωρών Ωκεανίας – Άπω Ανατολής: Εννέα εκπρόσωποι ζ) Περιφέρεια χωρών Αφρικής – Εγγύς/Μέσης Ανατολής: Πέντε εκπρόσωποι ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ανεξάρτητα από τους ποιο πάνω εκπροσώπους στην Συνέλευση του ΣΑΕ δύνανται να συμμετέχουν τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος από κάθε χώρα, όχι όμως περισσότεροι των 20 εκπροσώπων. α) Περιφέρεια Καναδά: μέχρι 144 εκπρόσωποι β) Περιφέρεια Η.Π.Α.: μέχρι 240 εκπρόσωποι γ) Περιφέρεια χωρών Κεντρικής και Νοτίου Αμερικής: μέχρι 120 εκπρόσωποι δ) Περιφέρεια χωρών Ευρώπης: μέχρι 216 εκπρόσωποι ε) Περιφέρεια χωρών της Παρευξείνιας Ζώνης και Κεντρικής Ασίας: μέχρι 144 εκπρόσωποι στ) Περιφέρεια χωρών Ωκεανίας – Άπω Ανατολής: μέχρι 216 εκπρόσωποι ζ) Περιφέρεια χωρών Αφρικής – Εγγύς/Μέσης Ανατολής: μέχρι 120 εκπρόσωποι Σύνολο 1200 μέλη που κατανέμονται στις περιφέρειες, ανάλογα προς τους αριθμούς 6:10:5:9:6:9:5 3. Η δομή του Σ.Α.Ε. σε εθνικό και περιφερειακό καθορίζεται με διαδικασίες αυτό-οργάνωσης του απόδημου και ομογενειακού ελληνισμού. 4. α. Όργανα του Σ.Α.Ε. είναι το Προεδρείο, η Γενική Συνέλευση του και όσα άλλα προβλέψει ο Κανονισμός Λειτουργίας του άρθρου 162 παρ. 4. β. Το Προεδρείο εκπροσωπεί το Σ.Α.Ε. και ασκεί όσες άλλες αρμοδιότητες του προβλέψει για αυτό ο Κανονισμός Λειτουργίας. Με τον Κανονισμό ορίζονται επίσης ο αριθμός των μελών, η σύνθεση και ο τρόπος εκλογής των μελών του Προεδρείου. β. Η Γενική Συνέλευση είναι το ανώτατο όργανο του Σ.Α.Ε. και ασκεί όλες τις αρμοδιότητες για τις οποίες δεν προβλέπει διαφορετικά ο Κανονισμός Λειτουργίας. Στη Γενική Συνέλευση συμμετέχουν ως τακτικά μέλη με δικαίωμα ψήφου οι εκπρόσωποι των Περιφερειών της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού. 5. α. Για να συγκροτηθεί για πρώτη φορά η Γενική Συνέλευση πρέπει να έχουν ορισθεί τουλάχιστον τριάντα μέλη της από τέσσερις τουλάχιστον περιφέρειες. Το γεγονός αυτό πιστοποιεί με απόφαση της η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων, η οποία έχει αρμοδιότητα να κρίνει και επί της αντιπροσωπευτικότητας της διαδικασίας επιλογής, βάσει στοιχείων που προσκομίζουν, σε περίπτωση αμφισβήτησης, τα αρμόδια προξενεία. β. Η Γενική Συνέλευση συγκαλείται για πρώτη φορά από τον Πρόεδρο της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων εντός τριμήνου από την απόφαση του προηγουμένου εδαφίου. Στην πρώτη συνεδρίαση της εκλέγει τον Πρόεδρο της και αποφασίζει τον προσωρινό κανονισμό λειτουργίας της, μέχρις ότου ψηφιστεί ο Κανονισμός Λειτουργίας του άρθρου 162 παρ. 4. 6. Λεπτομέρειες εφαρμογής του άρθρου αυτού ορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα, κατόπιν πρότασης του Υπουργού Εξωτερικών και γνώμη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων. Μετά τη συγκρότηση της Γενικής Συνέλευσης η τροποποίηση του Προεδρικού αυτού Διατάγματος γίνεται κατόπιν εισήγησης της τελευταίας. ΣΗΜΕΊΩΣΗ: Από τα πρώην μέλη των προεδρείων του ΣΑΕ τα οποία δεν επιθυμούν να συμμετέχουν στις διαδικασίες, οι οποίοι ετοιμάζουν και τον προσωρινό Κανονισμό Λειτουργίας, δεν συνάδει η ιδιότητα του βουλευτή ως εντολοδόχου κάποιου έργου) Άρθρο 162 Έδρα – Αμφικτυονία Απόδημου Ελληνισμού ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Να αντικατασταθεί όρος (Αμφικτυονία) με τον όρο ΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ διότι είναι αδόκιμος όρος. 1. α. Η Γενική Συνέλευση του ΣΑΕ φέρει την επωνυμία «Αμφικτυονία Απόδημου Ελληνισμού», στο εξής «Αμφικτυονία» και έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη. β. Ο αριθμός και ο χρόνος των συνεδριάσεων της Αμφικτυονίας, μετά την πρώτη σύγκληση της, καθορίζονται από την ίδια, βάσει των προβλέψεων του Κανονισμού Λειτουργίας που θα καταρτίσει. γ. Γραμματειακή υποστήριξη στην Αμφικτυονία παρέχει η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού, υπό την προϋπόθεση ότι έχει ενημερωθεί σχετικά τρεις τουλάχιστον μήνες πριν την προγραμματιζόμενη συνεδρίαση της. 2. Η Αμφικτυονία μπορεί να συγκαλείται εκτάκτως και από τον Υπουργό Εξωτερικών για ενημέρωση ή διαβούλευση επί θεμάτων εθνικού ενδιαφέροντος. στο Και στην περίπτωση αυτή την γραμματειακή υποστήριξη παρέχει η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού. 3. Στις συνεδριάσεις της Αμφικτυονίας μπορεί να συμμετέχουν ως μέλη χωρίς δικαίωμα ψήφου: α. προσωπικότητες από τον χώρο του απόδημου ελληνισμού, οι οποίες διαπρέπουν ενδεικτικά στον πολιτιστικό, επιστημονικό, οικονομικό και κοινωνικό τομέα. Οι ανωτέρω προτείνονται από την Ειδική μόνιμη επιτροπή Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων και την Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού. Η επιλογή τους γίνεται με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών μετά από διαβούλευση με το Προεδρείο της Ειδικής μόνιμης επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων. ΣΗΜΕΊΩΣΗ: α)Οι ανωτέρω προτείνονται από την Ειδική μόνιμη επιτροπή Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων, την Γενική Γραμματεία Απόδημου και το Προεδρείο του ΣΑΕ Β) τα έξοδα των προσκληθέντων βαρύνουν την ΓΓΑΕ β. διακεκριμένες προσωπικότητες, που δεν έχουν ελληνική καταγωγή αλλά έχουν διακριθεί για τις θέσεις τους υπέρ των εθνικών θεμάτων και για την συμβολή τους στην προώθηση του ελληνικού πολιτισμού, αναγνωριζομένης της διαχρονικής προσφοράς του φιλελληνικού κινήματος ανά τον κόσμο. Η επιλογή τους γίνεται με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών, μετά από διαβούλευση με το Προεδρείο της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων, γ. Από ένας εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων που ορίζονται από τον Υπουργό Εξωτερικών, μετά από εισήγηση του Οικουμενικού Πατριάρχη ή του οικείου Πατριάρχη. δ. εκπρόσωποι των ΠΟΜΑΚ / ΠΣΕΚΑ που ορίζονται από τον Υπουργό Εξωτερικών μετά από εισήγηση των τελευταίων. Το σύνολο των μελών της παραγράφου αυτής δεν μπορούν να είναι περισσότερα από το ήμισυ των τακτικών μελών της Γενικής Συνέλευσης. 4. Η Αμφικτυονία αποφασίζει με απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των τακτικών μελών της και σε κάθε περίπτωση με όχι λιγότερες από εικοσιέξι ψήφους, τον Κανονισμό Λειτουργίας του Σ.Α.Ε. Με τον Κανονισμό ρυθμίζονται όλα τα θέματα για τα οποία δεν προβλέπει ειδικά ο νόμος, συμπεριλαμβανομένου του καθορισμού του τρόπου εκλογής των εκπροσώπων στο Σ.Α.Ε, των αρμοδιοτήτων και της λειτουργίας του Προεδρείου και της Αμφικτυονίας. 5. Για κάθε θέμα σχετικό με τη λειτουργία της Αμφικτυονίας που δεν ρυθμίζει ο Κανονισμός Λειτουργίας ή ο νόμος αυτός εφαρμόζονται αναλόγως οι γενικές διατάξεις περί σωματείων. Άρθρο 163 Πόροι του Σ.Α.Ε. Το Σ.Α.Ε. λειτουργεί με ίδιους πόρους, όπως ορίζει ο Κανονισμός Λειτουργίας του. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Θα πρέπει η Ελληνική πολιτεία να συμμετέχει με ένα συμβολικό ποσό στον προϋπολογισμό του ΣΑΕ για σκοπούς ισότιμης συνεργασίας, άλλως το Όργανο ΣΑΕ είναι ανεξέλεγκτο δράσεων, λόγων και έργων. Επίσης η Ελληνική Πολιτεία βοηθά το ΣΑΕ στην εξεύρεση πόρων. Άρθρο 164 Ασυμβίβαστα 1. Η ιδιότητα του εκλεγμένου εκπροσώπου στο Σ.Α.Ε. είναι ασυμβίβαστη με τα έργα ή την ιδιότητα μέλους του διοικητικού συμβουλίου ή των αναπληρωτών τους, οιασδήποτε νομικής μορφής νομικών προσώπων της ημεδαπής, τα οποία επιχορηγούνταν εν όλω ή εν μέρει από το Σ.Α.Ε. ή ενισχύονταν οικονομικά καθ’ οιονδήποτε τρόπο από αυτό. 2. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η συμμετοχή τους σε προσωρινές διοικήσεις προϋφιστάμενων νομικών προσώπων της ημεδαπής, τα οποία επιχορηγούνταν εν όλω ή εν μέρει από το Σ.Α.Ε ή ενισχύονταν οικονομικά καθ’ οιονδήποτε τρόπο από αυτό, οι οποίες ορίσθηκαν από δικαστικές αποφάσεις, και σε εκτέλεση αυτών, για το χρονικό διάστημα και τους σκοπούς και μόνον που αυτές επιτάσσουν. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Να διαγραφεί το Αρθρο 164 είναι υβριστικό για τα πρώην μέλη του ΣΑΕ.τα οποία μπορεί να προσφύγουν για αυτήν την διάταξη στο Συμβούλιο Επικρατείας. Άρθρο 165 Καταργούμενες διατάξεις Από τη δημοσίευση του νόμου αυτού καταργούνται τα άρθρα 1 έως και 7 και 10 του ν. 3480/2006 (161/Α’) ‘’Οργάνωση, λειτουργία και αρμοδιότητες του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (Σ.Α.Ε.) και άλλες διατάξεις’’ και κάθε άλλη διάταξη που αντίκειται στις ρυθμίσεις. Το Σ.Α.Ε. του παρόντος νόμου, ουδεμία νομική, διοικητική ή οικονομική συνάφεια, σχέση ή υποχρέωση έχει με οιασδήποτε νομικής μορφής νομικά πρόσωπα που είχαν συσταθεί πριν από τη θέση σε ισχύ του νόμου αυτού με παρεμφερείς σκοπούς με αυτό. Άρθρο 166 Έναρξη ισχύος Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός όπου ορίζεται διαφορετικά από τις διατάξεις του. Παρατηρήσεις α)Απαγορεύεται ρητώς η εκπροσώπηση του μέλους μέσω αντιπροσώπου αυτού β) Είναι ασυμβίβαστη η ιδιότητα του μέλους κατοίκου της Ελλάδας ή φορολογικού κατοίκου της Ελλάδας. γ) Η εκλογή αντιπροσώπων μελών γίνεται με καθολική ψηφοφορία στα Ελληνικά Προξενεία, εφ’ όσον ένα μήνα πριν συνταχθούν οι Εκλογικοί Κατάλογοι. Οι εκλογικοί κατάλογοι αποστέλλονται στην Οργανωτική Επιτροπή στο ΥΠΕΞ και στην Μόνιμη Διακομματική Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων. Για τα μέλη των ΔΣ των Ομοσπονδιών η ψήφος μετρά τρεις φορές, των απλών Φορέων η ψήφος θα μετρά δύο φορές, ενώ των φυσικών προσώπων μία. δ)Ποιος φορέας αναλαμβάνει τα έξοδα συγκρότησης;; ε)Η ΓΓΑΕ αναλαμβάνει να τακτοποιήσει τυχόν εκκρεμότητες που προκύπτουν από το προηγούμενο Προεδρείο του ΣΑΕ. στ)Το ΣΑΕ θα πρέπει να έχει νομική προσωπικότητα για να μπορεί να λειτουργήσει ως νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου ζ)Το ΣΑΕ διαβουλεύεται με την Ελληνική Πολιτεία για το θέμα της ψήφου των Αποδήμων Ελλήνων η) Το ΣΑΕ δραστηριοποιείται σε διάφορα προγράμματα προς όφελος του και συμμετέχει σε επιτροπές της Ελληνικής Πολιτείας θ)ΕΚΔΟΣΗ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΎ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΟΣ: Από εμπειρία μας δεν υποχρεούται η Ελληνική Κυβέρνηση σε έκδοση προεδρικού διατάγματος, διότι και στον προηγούμενο Νόμο προβλεπόταν η έκδοση ΠΔ το οποίο δεν εκδόσανε ποτέ οι κυβερνήσεις ι)Εκπροσώπηση: Η Τακτική Συνέλευση του ΣΑΕ έχει τόσα μέλη όσα η προηγούμενη διοίκηση αυτού ορίζει. Σε καμιά περίπτωση δεν ξεπερνούν τα 1,200. διότι δημοκρατία σημαίνει συμμετοχή. Τα οποία κατανέμονται στις περιφέρειες ανάλογα προς τους αριθμούς 6:10:5:9:6:9:5 ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΌ ΣΩΜΑ (Ή ΑΜΦΙΚΤΥΟΝΊΑ) ΤΟΥ ΣΑΕ: αποτελείται από 50-100 μέλη επιπλέον τα μέλη του προεδρείου ΣΑΕ τα μέλη εκλέγονται κατά την Τακτική Συνέλευση του ΣΑΕ Καλείται από τον ΥΠΕΞ με δαπάνες της ΓΓΑΕ ή από το Προεδρείο ΣΑΕ με δαπάνες των Αποδήμων ή από ¾ των μελών του. Ο ρόλος είναι συμβουλευτικός και εισηγητικός προς το προεδρείο ΣΑΕ και γνωμοδοτεί αν του ζητηθεί. Εκλέγει επιτροπή Οικονομικών και Εξεύρεσης Πόρων για το ΣΑΕ. Τα μέλη του συμμετέχουν σε επιτροπές που σχηματίζονται από το ΣΑΕ. Πρόεδρος του ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΌΥ ΣΩΜΑΤΟΣ (Ή ΤΗΣ ΑΜΦΙΚΤΥΟΝΊΑΣ) ΤΟΥ ΣΑΕ είναι ο Πρόεδρος του ΣΑΕ κλπ ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: ‘’Ωδινεν όρος και έτεκεν μυν’’ που είναι το Τέλειο ΣΑΕ που υποσχόταν οι κυβερνήσεις; Φενάκη το κατατεθέν Νομοσχέδιο από την Κυβέρνηση. Το ΣΑΕ είναι φορέας εκπροσώπησης των Αποδήμων Ελλήνων θα πρέπει να αφεθεί και να βοηθηθεί ελεύθερα να αναπτυχθεί! Όσο ποιο μεγάλο πλήθος αντιπροσώπων υπάρχει τόσο ποιο πολύ θα αναπτυχθούν οι σχέσεις της Ελλάδας με τον Απόδημο Ελληνισμό!