Αρχική Εκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΕκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΣχόλιο του χρήστη Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων | 6 Μαΐου 2019, 12:28
Αναφορικά με το νέο σχέδιο Οργανισμού του ΥΠΕΞ, το οποίο αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση, η Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων παρατηρεί κατ’αρχήν ότι για μία χώρα όπως την Ελλάδα, που βρίσκεται εκτεθειμένη σε πολλαπλές προκλήσεις στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αντιμετωπίζει άμεσες απειλές κατά της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της, το Υπουργείο Εξωτερικών αποτελεί την πρώτη γραμμή άμυνας και το αποτελεσματικότερο μέσο διαφύλαξης των εθνικών δικαιωμάτων και συμφερόντων. Συμβάλει επίσης σημαντικά στην αύξηση των συνολικών εσόδων του κράτους, σε βαθμό που ξεπερνά κατά πολύ το σύνολο δαπανών του προϋπολογισμού του ΥΠΕΞ, καθώς η οικονομική, πολιτιστική και δημόσια διπλωματία αποτελούν ισχυρό όπλο για την ενίσχυση του τουριστικού και επενδυτικού ρεύματος προς τη χώρα μας, αλλά και των ελληνικών εξαγωγών. Αντί όμως η Πολιτεία να λαμβάνει τη δέουσα μέριμνα για την ενίσχυση του ΥΠΕΞ, βλέπουμε ότι από 470 εκατομμύρια ευρώ το 2009, ο προϋπολογισμός του Υπουργείου μειώθηκε στα 278 εκατομμύρια το 2019, δηλαδή μείωση της τάξης του 42%. Μάλιστα, η μείωση αυτή είναι περίπου διπλάσια αυτής του γενικού προϋπολογισμού του κράτους, που μειώθηκε κατά 21% από 71 δισ. σε 56,1 δισ. ευρώ κατά το ίδιο διάστημα. Αποτέλεσμα είναι το Υπουργείο Εξωτερικών να αντιμετωπίζει κρίσιμα ελλείμματα σε ανθρώπινο δυναμικό (μόνο το 53% των οργανικών θέσεων διπλωματικών υπαλλήλων έχουν πληρωθεί) και υλικοτεχνική υποδομή, καθώς και χρονίζοντα διαρθρωτικά προβλήματα, που αναπόφευκτα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην εξωτερική πολιτική, την εικόνα και την ασφάλεια της χώρας. Υπό το φως αυτό, βασική παρατήρηση της ΕΔΥ είναι ότι το νέο σχέδιο οργανισμού του ΥΠΕΞ εκκινείται, για άλλη μια φορά, σε λάθος βάση, καθώς δεν εδράζεται σε συνολική θεώρηση μεταρρύθμισης και εκσυγχρονισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, αλλά επιχειρεί, αποσπασματικά, να επιφέρει εμβαλλωματικές αλλαγές σε ζητήματα δευτερεύουσας σημασίας, παραβλέποντας καίρια χρονίζοντα ζητήματα και λειτουργικές αδυναμίες του Υπουργείου Εξωτερικών. Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτό, αντί να επιλύει και ζωτικής σημασίας προβλήματα για τους υπαλλήλους του ΥΠΕΞ – με κυρίαρχο το γεγονός ότι παραμένουν ουσιαστικά ανασφάλιστοι όσοι υπάλληλοι υπηρετούν εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης – δημιουργεί νέες στρεβλώσεις που θα επηρεάσουν αρνητικά τις συνθήκες εργασίας, το ηθικό και την αποδοτικότητα των υπαλλήλων . Για τον λόγο αυτόν, το νέο σχέδιο, αν και, ομολογουμένως, έχει βελτιωθεί συγκριτικά με το σχέδιο Οργανισμού που παρουσιάστηκε στους συλλόγους υπαλλήλων από την τότε πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΞ το 2018, δεν περιλαμβάνει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για την αναβάθμιση και ενίσχυση του ΥΠΕΞ και της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Παραμένει συνεπώς ακέραιο το αίτημά της ΕΔΥ να αποσυρθεί το εν λόγω σχέδιο και να αρχίσει εκ νέου συνολική προσπάθεια εκσυγχρονισμού του ΥΠΕΞ στην ορθή βάση. Ειδικότερα, το νέο σχέδιο δεν περιλαμβάνει οποιαδήποτε ουσιαστική καινοτομία για την ενίσχυση της συνέχειας και συνέπειας της εξωτερικής πολιτικής, καθώς και για την ενίσχυση της οικονομικής, πολιτιστικής και δημόσιας διπλωματίας της χώρας. Υπάρχουν πολλές ιδέες και προτάσεις, που θα ενίσχυαν τις δυνατότητες κεντρικού σχεδιασμού και αποτελεσματικής εφαρμογής σε όλους τους προαναφερθέντες τομείς και η ΕΔΥ προσβλέπει στην ευκαιρία να συμμετάσχει σε μία ουσιαστική μεταρρυθμιστική διαδικασία προς την κατεύθυνση αυτή.