Αρχική Εκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΕκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝ ΤΥΠΟΥ | 6 Μαΐου 2019, 14:06
ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ – ΜΕΤΑΦΟΡΑ (ΕΝ ΜΕΡΕΙ) ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΚΛΑΔΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΥΝΕΠΑΓΕΤΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΤΟ ΥΠΕΞ Αξίζει να επισημανθεί ότι η υφιστάμενη δομή άσκησης Δημόσιας Διπλωματίας δεν ήταν πάντα ανέφελη και χωρίς προβλήματα, καθώς απαιτείται συντονισμός και συνεργασία μεταξύ του ΥΠΕΞ και της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης-Επικοινωνίας. Τα προβλήματα αυτά έχουν επισημανθεί επανειλημμένως από τον Κλάδο Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας με παράλληλη υποβολή προτάσεων προς την κατεύθυνση του εξορθολογισμού και της ενδυνάμωσης της Δημόσιας Διπλωματίας της Χώρας, αλλά δυστυχώς χωρίς καμία ανταπόκριση και πραγματικό ενδιαφέρον από το νομοθέτη για την επίλυση τους. Ωστόσο, οι προβλέψεις του νέου Οργανισμού του ΥΠΕΞ (άρθρο 40, παρ. στ΄, άρθρο 18 παρ. 1, παρ. 2 & παρ. 3, εδάφιο δ΄, παρ. 3, εδάφιο ε΄, άρθρο 2, παρ. 1, εδάφιο στ., Άρθρο 2 παρ. 1, εδάφιο κ΄,) πλήττουν καίρια την άσκηση της Δημόσιας Διπλωματίας, αποδεκατίζουν κάθε έννοια συνεργασίας μεταξύ δύο φορέων της δημόσιας Διοίκησης και δυναμιτίζουν το εργασιακό κλίμα εντός των Πρεσβειών. Η Ένωση Ακολούθων Τύπου (ΕΝΑΤ) καλεί τον Υπουργό Εξωτερικών και τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης να προχωρήσουν: 1)Σε μία ριζοσπαστική μεταρρύθμιση, με την υπαγωγή του Κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας (ΣΓΕ) στον φορέα που είναι υπεύθυνος για τις δραστηριότητες της χώρας στο εξωτερικό, ήτοι το Υπουργείο Εξωτερικών, ως διακριτού Κλάδου, με συγκεκριμένες αρμοδιότητες στο αντικείμενο της Διεθνούς Επικοινωνίας και της Δημόσιας Διπλωματίας. 2)Στη δημιουργία εντός του ΥΠΕΞ μιας σύγχρονης δομής με τη μορφή Γενικής Γραμματείας, που θα αποτελεί την αιχμή του δόρατος στον τομέα της Δημόσιας Διπλωματίας και της Διεθνούς Επικοινωνίας της χώρας, στελεχωμένη από τον Κλάδο Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας. Τα ανωτέρω προκρίνονται ως η μοναδική λύση προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, που θα εξασφαλίζει συντονισμό πολιτικής, ενιαία δράση, αύξηση αποτελεσματικότητας, βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό και σημαντική εξοικονόμηση πόρων. Η ενσωμάτωση του Κλάδου ΣΓΕ και του δικτύου των ΓΤΕ στο ΥΠΕΞ υπαγορεύεται προεχόντως από λόγους δημοσίου συμφέροντος και τούτο διότι θα επιτευχθεί η διασύνδεση όλων των επιμέρους μορφών διπλωματικής δράσης σε μία ενιαία οργανική μονάδα, η οποία θα αποτελέσει το στρατηγικό κέντρο για την ανάπτυξη μιας μεθοδικής, συντονισμένης και αποτελεσματικής διεθνούς επικοινωνιακής πολιτικής που θα ενισχύσει ουσιαστικά την προβολή της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό. Παράλληλα, η προτεινόμενη ενσωμάτωση στο ΥΠΕΞ κρίνεται επωφελής και θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανασυγκρότηση και διεθνή προβολή της «εθνικής επωνυμίας» της Ελλάδας (nation branding), με το μικρότερο κόστος για τον πολίτη, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας (πολιτισμός, ιστορία, τουρισμός, προνομιούχος γεωπολιτική θέση κ.ά.). Με αυτόν τον τρόπο: -Η Δημόσια Διπλωματία εντάσσεται και ασκείται ορθολογικά στον φυσικό και θεσμικά αρμόδιο φορέα της, που είναι το ΥΠΕΞ, στο πλαίσιο ενός πιο ευέλικτου και ορθολογικού διοικητικού σχήματος. -Αναπτύσσεται αποτελεσματικότερη πολιτική για την αποκατάσταση της δημόσιας εικόνας της Ελλάδας, η οποία πρέπει να αποτελέσει εφεξής βασική προτεραιότητα της διπλωματίας και της εξωτερικής πολιτικής της χώρας. -Ακολουθείται η διεθνής πρακτική, καθώς στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα κράτη της διεθνούς κοινότητας έχουν ενσωματωμένους στο ΥΠΕΞ τη Δημόσια διπλωματία και τον αντίστοιχο κλάδο -Διευκολύνεται η στρατηγική και η επαρκής ενίσχυση των ΓΤΕ εξωτερικού σε χώρες με ειδικό βάρος για την Ελλάδα (π.χ. Γερμανία, Γαλλία, ΗΠΑ, Ρωσία και Κίνα), αλλά και η δημιουργία ΓΤΕ σε χώρες που αποτελούν αναδυόμενους πόλους οικονομικής και πολιτικής ισχύος (χώρες Mercosur, Ινδία κ.λπ.) και στις οποίες διαπιστώνεται η πλήρης επικοινωνιακή απουσία της χώρας μας. -Εξαλείφεται μια δομική στρέβλωση δεκαετιών που αποτελούσε την πηγή του υφιστάμενου προβλήματος της δυαρχίας. -Εξασφαλίζεται καλύτερος κεντρικός σχεδιασμός και συντονισμός με τις άλλες πτυχές της διπλωματίας. -Αποφεύγεται εν τέλει η λογική των διπλών δομών και επιτυγχάνεται μείωση και ορθολογική κατανομή του κόστους των διοικητικών δομών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Η υπαγωγή του Κλάδου στο ΥΠΕΞ διασφαλίζει τον εξορθολογισμό του συστήματος, που θα εγγυάται το συντονισμό πολιτικής, την ενιαία δράση, την αύξηση αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των διοικητικών υπηρεσιών και, εν τέλει, την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος. ****** Ωστόσο, στην περίπτωση που δεν επικρατήσει o εξορθολογισμός και η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, έστω και την ύστατη στιγμή, παραμένοντας ο Κλάδος Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, η Ένωση Ακολούθων Τύπου, το συνδικαλιστικό όργανο εκπροσώπησης του Κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας ζητά την απαλοιφή των διατάξεων (άρθρο 40, παρ. στ΄, άρθρο 18 παρ. 1 εδάφιο α και γ, παρ. 2 & παρ. 3, εδάφιο δ΄, παρ. 3, εδάφιο ε΄, άρθρο 2, παρ. 1, εδάφιο στ, άρθρο 2 παρ. 1, εδάφιο κ΄,) του σχεδίου νόμου του νέου Οργανισμού του ΥΠΕΞ. Συγκεκριμένα, η ΕΝΑΤ ζητά απαλοιφή κατά προτεραιότητα των κάτωθι παραγράφων: άρθρο 40, παρ. στ΄: «Για θέματα που αφορούν στην προβολή της Ελλάδας στην κοινή γνώμη του κράτους διαπίστευσης, ο επικεφαλής της πρεσβευτικής αρχής ορίζει εκπρόσωπο της Πρεσβείας, στον οποίο αναθέτει τα καθήκοντα ενημέρωσης του τύπου αλλά και δημόσιας διπλωματίας. Εκπρόσωπος της Πρεσβείας μπορεί να αναλαμβάνει είτε ο επικεφαλής του οικείου Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας, είτε υπάλληλος του διπλωματικού κλάδου που υπηρετεί στην πρεσβευτική αρχή. Εφόσον οι επιτόπιες συνθήκες το επιβάλλουν, τα καθήκοντα μπορούν να ανατίθενται σε επικεφαλής Γραφείου Τύπου και Επικοινωνίας που εδρεύει σε άλλη πόλη της χώρας διαπίστευσης ή σε υπάλληλο του διπλωματικού κλάδου που υπηρετεί σε προξενική αρχή ή σε άλλη πόλη της χώρας διαπίστευσης». Άρθρο 18 παρ. 1. Η Υπηρεσία Ενημέρωσης και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών έχει ως σκοπό: «α. την ενημέρωση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΞ για θέματα αρμοδιότητάς του και διεθνείς εξελίξεις που προβάλλονται στον Τύπο.[…] γ. τον συντονισμό των ενεργειών όλων των συναρμόδιων εξωστρεφών μονάδων του ευρύτερου δημόσιου τομέα για την προβολή της Ελληνικής Δημοκρατίας στο εξωτερικό». Άρθρο 18, παρ. 2. Η Υπηρεσία Ενημέρωσης και Δημόσιας Διπλωματίας δύναται να προβαίνει σε εξωτερική ανάθεση συμπληρωματικών δραστηριοτήτων αποδελτίωσης και παρακολούθησης εντύπων και ψηφιακών ΜΜΕ σε τρίτους. Άρθρο 18, παρ. 3, εδάφιο δ΄. Η Υπηρεσία Ενημέρωσης και Δημόσιας Διπλωματίας είναι αρμόδια για την εκπόνηση οδηγιών για τον επικοινωνιακό χειρισμό θεμάτων της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στη διεθνή κοινή γνώμη και τον συντονισμό των ενεργειών συναρμόδιων κρατικών φορέων για την έγκαιρη αντίκρουση και ανασκευή ψευδών ειδήσεων για την Ελλάδα στα διεθνή ΜΜΕ ή την αποστολή οδηγιών για τη διαχείριση των αρνητικών εντυπώσεων που προκαλούνται από ειδήσεις σχετικές με την Ελλάδα. Άρθρο 18, παρ. 3, εδάφιο ε΄: Η Υπηρεσία Ενημέρωσης και Δημόσιας Διπλωματίας είναι αρμόδια τη διαχείριση των λογαριασμών του ΥΠΕΞ στα κοινωνικά δίκτυα και τη διατύπωση εισηγήσεων ως προς τη στρατηγική δημόσιας διπλωματίας στα ψηφιακά περιβάλλοντα……». Άρθρο 2, παρ. 1, εδάφιο στ. Η παρακολούθηση, ο συντονισμός και η προαγωγή των οικονομικών, εμπορικών, ναυτιλιακών, μορφωτικών, πολιτιστικών και τουριστικών σχέσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας, τόσο σε διμερές, όσο και σε πολυμερές επίπεδο, με σκοπό την προώθηση της εξωστρέφειας, της επιχειρηματικότητας και τη θετική προβολή της χώρας στο εξωτερικό. Άρθρο 2 παρ. 1, εδάφιο κ΄. «η διεθνής ενημέρωση επί θεμάτων ελληνικού ενδιαφέροντος στο πλαίσιο ενιαίας εκπροσώπησης και άσκησης δημόσιας διπλωματίας».