Αρχική Εκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΕκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΟΛΓΑ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ | 7 Μαΐου 2019, 01:54
Παρέμβαση της εκλεγμένης Παγκόσμιας Γραμματέως ΣΑΕ Δρ. Όλγας Σαραντοπούλου σχετικά με το σχέδιο νόμου για την «Επανασυγκρότηση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού». Ανάρτηση στο http://www.opengov.gr/ypex/ Περίοδος διαβούλευσης: 24 Απριλίου 2019 – 7 Μαΐου 2019 Αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εξωτερικών προς διαβούλευση το νέο σχέδιο νόμου που αφορά στην ανασυγκρότηση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού, εντός ενός πολυνομοσχεδίου που αφορά στον εκσυγχρονισμό της εξωτερικής πολιτικής. Το σ/ν αναρτήθηκε στις 24 Απριλίου 2019 και η περίοδος διαβούλευσης λήγει την 7η Μαΐου 2019. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, που η ομογένεια αναμένει εδώ και 8 χρόνια για την καλύτερη λειτουργία ενός θεσμικού οργάνου, για την απαξίωση του οποίου, το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης φέρει η ίδια η Ελληνική Πολιτεία. Και ενώ αρμόδιοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι έκαναν επί χρόνια αλλεπάληλες δηλώσεις για την σύνταξη του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, καλείται σήμερα η ομογένεια να διαβουλευτεί και να παρέμβει εντός ολίγων ημερών, και μάλιστα εν μέσω διακοπών του Πάσχα και της Πρωτομαγιάς. Δυστυχώς, κατ΄ αυτόν τον τρόπο υποβιβάζεται ένα τόσο σοβαρό και εθνικό ζήτημα όπως είναι οι δεσμοί, οι σχέσεις και η συνεργασία του απόδημου Ελληνισμού με την πατρίδα Ελλάδα. Παραθέτονται απόψεις και παρεμβάσεις: 1.Τα μέλη του απερχόμενου Προεδρείου ΣΑΕ δεν εκλήθησαν να εκφράσουν τη γνώμη τους, ούτε από την Διακομματική Επιτροπή της Βουλής για τον Ελληνισμό της Διασποράς ούτε από το ΥΠΕΞ. Η εμπειρία τους είναι βέβαιο ότι θα ήταν χρήσιμη στην εκπόνηση του νομοσχεδίου. 2.Δεν υπήρξε συνέχεια στην επιτροπή διαβούλευσης για την «Οργάνωση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού», η οποία είχε συνέλθει σε Σώμα με εκπροσώπους όλων των κομμάτων, της Ομογένειας, του ΣΑΕ και προσωπικοτήτων και συνεδρίασε πολλάκις την περίοδο 2012-2013 στο Υπουργείο Εξωτερικών για το νομοσχέδιο περι ΣΑΕ υπό την αιγίδα του Υφυπουργού Εξωτερικών αρμόδιου για τον απόδημο Ελληνισμό. Η ομογένεια είχε καταθέσει τότε τις προτάσεις της σε ανοιχτή διαβούλευση. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει μία καλή βάση για την σύνταξη του παρόντος νομοσχεδίου, παρά πάλι με νέες κυβερνήσεις να γίνονται νέες προτάσεις – και αυτή τη φορά μάλιστα με προχειρότητα και στενότητα χρόνου. Αυτό αποκαρδιώνει την Ομογένεια. 3.Το ΣΑΕ δεν καταργήθηκε ποτέ. Οπότε ο όρος «επανασυγκρότηση» δεν είναι ο αρμόζων. Υπάρχει αλλαγή του νόμου λειτουργίας του ΣΑΕ, δεν υπάρχει κατάργηση του οργάνου. Όπως σε κάθε δημοκρατικά εκλεγμένο όργανο, το Προεδρείο οφείλει να παραδώσει στο επόμενο Προεδρείο. Ας μην ξεχνάμε ότι κάποια μέλη του Προεδρείου - Συντονιστές Περιφερειών -, παρέμειναν στη θέση τους και πράττοντας ορθά, συνεχίζουν τη λειτουργία του ΣΑΕ στις Περιφέρειές τους έως και σήμερα. Το Προεδρείο του ΣΑΕ οφείλει να παραμείνει στη θέση του έως ότου προκηρυχθούν νέες εκλογές για το όργανο. Έχει χρέος να κάνει απολογισμό έργου προς την Ομογένεια και ενημέρωση προς το νέο Προεδρείο ΣΑΕ. 4.Οι οικονομικοί απολογισμοί των μελών του Προεδρείου ΣΑΕ να δοθούν στη δημοσιότητα από την Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού. Εάν υπάρχουν τυχόν ασἀφειες ή εγείρονται ερωτήματα ως προς την οικονομική διαχείριση του ΣΑΕ, και παρατεθούν αποδείκτικά στοιχεία, οι τυχόν υπεύθυνοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Υπάρχουν άνθρωποι που εργάστηκαν στο Προεδρείο του ΣΑΕ με φιλότιμο και αγάπη γι αυτό που δεσμεύτηκαν να πράξουν. Η οποιαδήποτε αναιτιολόγιτη εμπλοκή τους σε τυχόν οικονομική κακοδιαχείριση του ΣΑΕ είναι τουλάχιστον άδικη και καταδικαστέα. Αν δεν υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία και αποδείξεις κακοδιαχείρισης θα πρέπει να εκλείψει οποιαδήποτε αμφισβήτηση διατυπώθηκε και από Έλληνες αξιωματούχους σχετικά με το έργο και την πορεία του ΣΑΕ. 5.Εάν το νέο ΣΑΕ δημιουργείται στη βάση της αυτοοργάνωσης και της αυτοχρηματοδότησης, θα έπρεπε να προσκληθεί η ομογένεια να συμμετέχει στη διαμόρφωση του νόμου – όχι μόνο στη διαβούλευση αυτού. Σημειωτέο ότι έως σήμερα Τρίτη 7 Μαΐου μόνο τέσσερις παρεμβάσεις έχουν γίνει στη διαβούλευση. 6.Εφόσον το ΣΑΕ θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, τότε δεν μπορεί να καθορίζεται η λειτουργία του αποκλειστικά από την Ελληνική Πολιτεία. 7.Η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού δεν μπορεί να παρέχει γραμματειακή υποστήριξη στο ΣΑΕ, διότι ένα όργανο αυτοχρηματοδοτούμενο δεν μπορεί να υποστηρίζεται γραμματειακά από το ελληνικό δημόσιο. 8.Έδρα ΣΑΕ: Στο σχέδιο νόμου ορίζεται η Θεσσαλονίκη ως η έδρα της Γενικής Συνέλευσης ΣΑΕ και όχι ως η έδρα του οργάνου. Να υπάρξει σαφής ορισμός πού θα στεγάζεται και ποια θα είναι η έδρα. 9.Η νομική μορφή του ΣΑΕ στην Ελλάδα, το Ίδρυμα Απόδημου Ελληνισμού, έχει ακόμη και σήμερα ενεργά συμβόλαια με τις δύο εναπομείνασες διοικητικές υπαλλήλους του στην έδρα του ΣΑΕ στη Θεσσαλονίκη. Οι υπάλληλοι τελούν υπό πλήρη εργασιακή ομηρία, παραμένουν απλήρωτες από το 2012, ενώ υπηρετούν το ΣΑΕ από την έναρξη λειτουργίας του το 1998. Προτείνεται να αξιοποιηθούν και να συνεχίσουν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο ΣΑΕ, λόγω και της πολύχρονης εμπειρίας τους. 10.Η στέγαση του οργανισμού: προτείνεται το ΣΑΕ να επιστρέψει στο κτίριο της Δωρεάς Μακρίδη (το ΣΑΕ εκεί στεγαζόταν από το 2000 έως τον Ιούνιο του 2013 . Στον χώρο αυτό έχουν αφεθεί ο χώρος συνεδριάσεως του Προεδρείου πλήρως εξωπλισμένος, το γραφείο του Προέδρου πλήρως επιπλωμένο, η αιθουσα υποδοχής, καθώς επίσης, ολος ο κινητός εξωπλισμός: φωτοτυπικό μηχάνημα, εξοπλισμός κουζίνας κλπ. Ολα αυτά παρέμειναν ουσιαστικά υπό την κατοχή του Δημάρχου Θεσσαλονίκης Ιωάννη Μπουτάρη οταν τον Απρίλιο του 2013 διέταξε αναιτιολόγιτα την «βίαιη» έξωση του ΣΑΕ από τα γραφεία του). Με παρέμβαση του τότε υφυπουργού εξωτερικών αρμόδιο για τον απόδημο Ελληνισμό, τα γραφεία του ΣΑΕ μεταφέρθηκαν σε χώρο εντός του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης. Εκεί λειτούργησαν πλήρως εξοπλισμένα γραφεία με ολο το αρχείο του ΣΑΕ και τίς δυο διοικητικές υπαλλήλους από τον Ιούνιο του 2013 έως τον Νοέμβριο του 2016, οπότε κατόπιν ανακατάταξης του χώρου λόγου δημιουργίας πρωθυπουργικού γραφείου στην Θεσσαλονίκη , το ΣΑΕ υπέστη για δεύτερη φορά έξωση . (τον χώρο επισκέφθηκα τουλάχιστον δύο φορές και είχα σχετικές συνομιλίες και με την τότε Υπουργό Μακεδονίας-Θράκης κα Κόλλια-Τσαρουχά), Αν δεν δύναται να επιστρέψει το ΣΑΕ στο κτίριο δωρεάς Μακρίδη τοτε προτείνεται να εγκατασταθεί είτε στο Κυβερνείο (πρόταση Δημάρχου Θεσ/νίκης κ. Μπουτάρη) είτε σε άλλον πρόσφορο δημόσιο χώρο. Η υλική υποδομή στη Θεσσαλονίκη υπάρχει, καθώς επίσης και το ανθρώπινο δυναμικό. 11. Καμία αναφορά δεν γίνεται στην νομική μορφή που θα λάβει το όργανο. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του ΣΑΕ ήταν η έλλειψη νομικής μορφής (στην Ελλάδα υποκαταστάθηκε από το Ίδρυμα Απόδημου Ελληνισμού – νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου). Το ΣΑΕ θα πρέπει να έχει μία τέτοια νομική μορφή, η οποία να του εξασφαλίζει το δικαίωμα της χρηματοδότησης από οργανισμούς όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, κ.α. 12.Στο άρθ. 165 «Καταργούμενες διατάξεις» μνημονεύεται ότι «… το ΣΑΕ του παρόντος νόμου, ουδεμία νομική, διοικητική ή οικονομική συνάφεια, σχέση ή υποχρέωση έχει με οιασδήποτε νομικής μορφής νομικά πρόσωπα που είχαν συσταθεί πριν από τη θέση σε ισχύ του νόμου αυτού με παρεμφερείς σκοπούς με αυτό». Υπάρχουν εκκρεμότητες που άφησε πίσω του το Ίδρυμα Απόδημου Ελληνισμού, το νομικό πρόσωπο του ΣΑΕ στην Ελλάδα. Οι οποιεσδήποτε εκκρεμότητες του Ιδρύματος θα πρέπει να λυθούν, προτού λειτουργήσει και πάλι, με το νέο νόμο, το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού. Ως προς αυτό οφείλουν να κινητοποιηθούν τα αρμόδια υπουργεία - Εξωτερικών και Οικονομικών -, τα οποία σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα, ΦΕΚ αριθ. Φύλλου 1297, 31 Δεκεμβρίου 1998, Άρθρο μόνο, εποπτεύουν το Ίδρυμα Απόδημου Ελληνισμού: «… Το Ίδρυμα υπάγεται στην εποπτεία και τον έλεγχο των Υπουργών Οικονομικών και Εξωτερικών …». Επιπλέον, με τη διάταξη αυτή απεμπολείται όλη η ιστορία του ΣΑΕ, καταργούνται πρόσωπα και καταστάσεις. Το ΣΑΕ που θα υπάρξει με τον νέο νόμο δεν συστήνεται τώρα στην Ελληνική Ομογένεια και στην Ελληνική Πολιτεία. Δεν κάνει τώρα την εμφάνισή του για πρώτη φορά. Είναι η συνέχεια του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού που συγκροτήθηκε σε Σώμα τον Δεκέμβριο του 1995 στα πλαίσια μιας πολυήμερης Παγκόσμιας Συνέλευσης που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, που συντάραξε συθέμελα – για όσους έχουν μνήμη – τον απόδημο Ελληνισμό και έδωσε ελπίδες με το όραμα που αντιπροσώπευε. Είναι η συνέχεια του οργάνου που με Ηγέτη τον πρώτο Πρόεδρό του Ανδρέα Άθενς έβαλε στον χάρτη την παγκόσμια - και εν πολλοίς ανεκμετάλλευτη - δύναμη του Ελληνισμού όπου γης. 13.Συμφωνώ γενικά με τις κατ´ άρθρον παρεμβάσεις που έγιναν στην παρούσα διαβούλευση από τους κ.Γιώργο Αμαραντίδη, Συντονιστή ΣΑΕ Περιφέρειας Ευρώπης και κ.Αγγελο Ασλανίδη, πρ.Συντονιστή ΣΑΕ Περιφέρειας Ευρώπης, κ.Γιώργο Αγγελοπουλο, Συντονιστή ΣΑΕ Περιφέρειας Ωκεανίας (5 Μαΐου 2019) και του κ. Διαμαντή Γκίκα (27 Απριλίου 2019) Πρόεδρο της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Θεσσαλικών Συλλόγων Ασκληπειός. 14.Εν κατακλείδι, ζητείται οπως δοθεί παράταση τουλἀχιστον κατα 10 ημέρες σε αυτήν την διαβούλευση, ώστε να έχουν την ευκαιρία να τοποθετηθοὐν περισσότερες ομογενειακές οργανώσεις ,από διάφορα μέρη του κόσμου που δεν εχουν ενημερωθεί για το παρόν νομοσχέδιο. Αναλυτικές προτάσεις κατ´αρθρον του νομοσχεδίου θα ακολουθήσουν τις επόμενες ημέρες. Δρ. Όλγα Σαραντοπούλου 7 Μαΐου 2019