Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Οργάνωση και Λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών»ΜΕΡΟΣ Γ` – ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝΣχόλιο του χρήστη Σύλλογοι Πτυχιούχων Διοικητικών Υπαλλήλων, Μηχανικών Επικοινωνιών Πληροφορικής και Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείου Εξωτερικών | 24 Αυγούστου 2020, 14:26
Δυστυχώς, το άρθρο 148 που αφορά τις Μετατάξεις στο Υπουργείο Εξωτερικών αποτελεί την επιτομή του πελατειακού κράτους. Το καθεστώς απαγόρευσης των μετατάξεων στο Υπουργείο Εξωτερικών (βλ. άρθ. 8 ν.3566/2007 και παλαιότερους νόμους), αποτέλεσε διαχρονικά την ασπίδα προκειμένου να προστατευτεί από την κομματικοποίηση και τις πελατειακές σχέσεις ένα εθνικά κρίσιμο Υπουργείο. Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο εξαιρεί το Υπουργείο Εξωτερικών από το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας με την παρ. 3 αρθ. 3 του ν.4440/2016. Σκοπός του συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου είναι να προστατευτεί η λειτουργία και ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του ΥΠΕΞ. Ως γνωστόν οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών προσλαμβάνονται έπειτα από απαιτητικούς διαγωνισμούς ενώ κατέχουν υψηλά τυπικά και ουσιαστικά προσόντα. Επίσης, απαιτείται να διαχειρίζονται διαβαθμισμένη και εθνικά κρίσιμη πληροφορία και γι’ αυτό διαθέτουν υποχρεωτικά την απαιτούμενη εξουσιοδότηση εμπιστευτικότητας σύμφωνα με ότι προβλέπεται από τον Εθνικό Κανονισμό Ασφαλείας. Το άρθρο 148 αποτελεί μια «θλιβερή πρωτοτυπία», αφού αναφέρεται σε μία διαδικασία μετάταξης η οποία δεν έχει καμία σχέση με το γενικότερο πλαίσιο κινητικότητας που ισχύει στο Δημόσιο αλλά παρέχει την δυνατότητα μετάταξης στο Υπουργείο μόνο με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών «κατά παρέκκλιση οποιασδήποτε άλλης διάταξης»!!! Πρακτικά ανοίγει την κερκόπορτα για να μπορεί ο εκάστοτε Υπουργός Εξωτερικών να «βολεύει τα δικά του παιδιά» (βλ. μετακλητούς υπαλλήλους κ.α.) αδιαφορώντας για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις που θα υπάρξουν στην εύρυθμη λειτουργία του Υπουργείου. Όμως ο συντάκτης του συγκεκριμένου άρθρου φαίνεται να ανησυχεί για τους κραδασμούς που θα επιφέρει το άνοιγμα των μετατάξεων στην Υπηρεσία και γι’ αυτό απαγορεύει ρητά τις μετατάξεις των υφιστάμενων υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών προς το υπόλοιπο Δημόσιο. Προφανώς κάποιος πρέπει να κάνει και την δουλειά στο ΥΠΕΞ... Είναι φανερό ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί καμία μελέτη επιπτώσεων των μετατάξεων στους υφιστάμενους κλάδους και στην εν γένει λειτουργία του Υπουργείου Εξωτερικών, τα αρνητικά αποτελέσματα των οποίων θα φανούν στο μέλλον, διαβρώνοντας άλλον έναν εθνικό πυλώνα με το σαράκι της μικροπολιτικής και του πελατειακού κράτους. Συμπερασματικά, οι μετατάξεις à la carte που θα αποφασίζονται από τον Υπουργό Εξωτερικών, χωρίς κανένα θεσμικό πλαίσιο, θέτουν ένα σοβαρό ζήτημα ισονομίας και αδιαφάνειας. Για άλλη μια φορά, χάνεται η ευκαιρία να συμπεριληφθούν στον Οργανισμό του ΥΠΕΞ καινοτομίες και σύγχρονες διεθνείς πρακτικές αναφορικά με το σύστημα προσλήψεων του Υπουργείου Εξωτερικών, προκειμένου να ενισχυθεί ποιοτικά και ποσοτικά το στελεχιακό δυναμικό του. Αντ’ αυτού το μόνο που ενδιαφέρει είναι να μπορέσουν να βολευτούν στρατιές μετακλητών υπαλλήλων οι οποίες θα βαπτιστούν «μετατάξεις», ενώ η διαδικασία δεν έχει καμία σχέση με το ευρύτερο θεσμικό πλαίσιο που διέπει το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας στο Δημόσιο. Ως εκ τούτου ζητάμε να διατηρηθεί η υφιστάμενη απαγόρευση των μετατάξεων για όλους τους Κλάδους του Υπουργείου Εξωτερικών. Πραγματικά διερωτόμαστε αν ο κ. Υπουργός επιθυμεί να συνδεθεί το όνομα του με την «άλωση» του Υπουργείου Εξωτερικών από το πελατειακό κράτος... ιδιαίτερα σε μια κρίσιμη εθνικά περίοδο. εκ των ΔΣ των Συλλόγων Πτυχιούχων Διοικητικών Υπαλλήλων Μηχανικών Επικοινωνιών Πληροφορικής Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείου Εξωτερικών