Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Οργάνωση και Λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών»ΜΕΡΟΣ Α’ – ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝΣχόλιο του χρήστη ΕΝΔΥ ΟΕΥ | 30 Αυγούστου 2020, 11:41
Υπουργείο Εξωτερικών Βασ. Σοφίας 1, ΤΚ 10671, Αθήνα, Tηλ.: 210-3681000, Φαξ: 210-3681717 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@mfa.gr Ιστοχώρος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 74 Με το σχέδιο Οργανισμού, οι υφιστάμενες Διευθύνσεις της Γεν. Διεύθυνσης Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων συγχωνεύονται από 12 σε 3. Παρόμοια συγχώνευση/κατάργηση οργανικών μονάδων, σε ποσοστό 75%, δεν έχει προηγούμενο στη Δημόσια Διοίκηση, ούτε μπορεί να σταθεί αιτιολόγησή της με βάση τις αρχές της ορθολογικής οργάνωσης, καθώς αντίστοιχη διάρθρωση δεν υφίσταται σε κανέναν άλλο τομέα του Υπουργείου. Είναι εξόχως αντιφατικό και προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό το γεγονός ότι, την ίδια ώρα που προβάλλεται από τα πλέον επίσημα χείλη η σημασία της συγκέντρωσης όλων των δομών οικονομικής διπλωματίας στο Υπουργείο Εξωτερικών, οι αντίστοιχες οργανικές μονάδες (σε Β΄ και Ζ΄ Γεν. Δ/νσεις) καταργούνται μέσω προσχηματικών και καταχρηστικών συγχωνεύσεων, με αποτέλεσμα στις 7 συνολικά καταργήσεις οργανικών μονάδων στις 6 Γεν. Δ/νσεις του Υπουργείου να αντιστοιχούν 12 καταργήσεις μόνον στις 2 αυτές Γεν. Δ/νσεις με αρμοδιότητα σε θέματα οικονομικής διπλωματίας. Επίσης, η αντίφαση επιτείνεται από το γεγονός ότι η μείωση του αριθμού των Β΄Δ/νσεων πραγματοποιείται παρά το γεγονός της μεγέθυνσης του αντικειμένου τους, σε αντίθεση με την πρώην ΥΔΑΣ της οποίας το αντικείμενο έχει εκ των πράγματων συρρικνωθεί λόγω των περιορισμών που θέτει η οικονομική συγκυρία της τελευταίας δεκαετίας. Είναι ξεκάθαρο ότι η άνευ προηγουμένου σύμπτυξη των Διευθύνσεων, υπό το πρόσχημα της «αναδιάρθρωσης», κατατείνει στην υποβάθμιση – εάν όχι στην κατάργηση – του ρόλου της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών στα θέματα αυτά και έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τον διακηρυγμένο στόχο αναβάθμισης του εν λόγω αντικειμένου εντός του Υπουργείου Εξωτερικών. Προς αντιπαραβολή, καταγράφεται ότι η «νέα» δομή της εταιρείας «Enterprise Greece» (των 50 περίπου υπαλλήλων!) προβλέπει, 4 Γεν. Διευθύνσεις με 13 Δ/νσεις (πέραν των αυτοτελών γραφείων και υπηρεσιών). Επομένως, οι καταργήσεις Β΄ Δ/νσεων δικαιολογούν πλήρως τον χαρακτηρισμό τους ως «προσχηματικές και καταχρηστικές», αφού ούτε αναδιαρθρώνουν, ούτε εκσυγχρονίζουν, αλλά απλώς υποβιβάζουν οργανικές μονάδες επιπέδου Διεύθυνσης σε οργανικές μονάδες επιπέδου Τμήματος, χωρίς οποιαδήποτε έγνοια, πρόνοια ή γνώση για το πώς οι συγκεκριμένες δομές θα ενταχθούν και θα λειτουργήσουν εντός της υπόλοιπης Κεντρικής Υπηρεσίας και πώς θα επικοινωνούν με τις ελληνικές Αρχές στο εξωτερικό, τα υπόλοιπα Υπουργεία και τις Ξένες Αρχές στην Ελλάδα. Αντίθετα με τα παραπάνω, αυτό που θα μπορούσε να αναμένει κανείς στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της οικονομικής διπλωματίας εντός του Υπουργείου Εξωτερικών, σε συνέχεια και της συγκέντρωσης σε αυτό όλων των σχετικών αρμοδιοτήτων και υπηρεσιών, θα ήταν: ο εκσυγχρονισμός, η ενίσχυση και ο εμπλουτισμός των αρμοδιοτήτων, η επιβεβαίωση του συντονιστικού ρόλου του Υπουργείου και η διευκόλυνση του στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού και της ανάληψης συγκεκριμένων πρωτοβουλιών και δράσεων σε αυτόν τον δυναμικό τομέα δραστηριότητας. Σε αυτό το πλαίσιο: (α) δεν νοείται θέμα σιωπηρής κατάργησης υφιστάμενων αρμοδιοτήτων της ΚΥ, (β) θα πρέπει να εξετασθεί επέκτασή τους σε νέους σημαντικούς τομείς οικονομικής διπλωματίας (π.χ. επιστημονική διπλωματία, προώθηση καινοτομίας, θέματα διεθνών στις μεταφορές, τα δίκτυα και την εφοδιαστική αλυσίδα κλπ.), (γ) είναι απαραίτητη η συμπερίληψη ρητής και αναλυτικής αναφοράς στην αρμοδιότητα εποπτείας της εταιρείας «Enterprise Greece» και του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων από οργανική μονάδα (όπως αυτό συνέβαινε με τον Οργανισμό του πρώην ΥΠΟΙΑΝ, ΠΔ 147/2014, άρθρο 24), η οποία εξάλλου έχει μεταφερθεί με το ΠΔ 81/2019. (δ) η ενδεικτική νέα διάρθρωση της Γεν. Διεύθυνσης θα μπορούσε να περιλαμβάνει, κατ’ ελάχιστον, 6 έως 8 Διευθύνσεις, ως ακολούθως: Διεύθυνση Επιχειρησιακής Εφαρμογής Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας (με αρμοδιότητες αντίστοιχες της σημερινής Β1 Δ/νσης, 2 έως 4 Διευθύνσεις διμερών οικονομικών σχέσεων (με χωρική αρμοδιότητα αντίστοιχη των 9 πολιτικών Διευθύνσεων), Διεύθυνση πολυμερών οικονομικών σχέσεων, Διεύθυνση Ειδικών Θεμάτων Οικονομικής Διπλωματίας και Παρακολούθησης Δράσεων Εξωστρέφειας. (με αρμοδιότητα, πέραν των υφιστάμενων της Β8 Δ/νσης, την παρακολούθηση του ΟΑΕΠ και της «Enterprise Greece»). Διεύθυνση Διεθνών και Περιφερειακών Δικτύων Ενέργειας και Μεταφορών