Αρχική Απόδημος ΕλληνισμόςΆρθρο 01: Σκοποί του Συμβουλίου Απόδημου ΕλληνισμούΣχόλιο του χρήστη Papachristopoulos Paschalis | 9 Ιανουαρίου 2013, 11:56
Υπουργείο Εξωτερικών Βασ. Σοφίας 1, ΤΚ 10671, Αθήνα, Tηλ.: 210-3681000, Φαξ: 210-3681717 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@mfa.gr Ιστοχώρος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ Κατ αρχάς να συγχαρώ το ΥΠΕΞ για την πρωτοβουλία να βάλει σε δημόσια διαβούλευση το νέο προτεινόμενο σχέδιο νόμου για το ΣΑΕ, δίνοντας την ευκαιρία στην ομογένεια να εκφράσει τις θέσεις – απόψεις και προτάσεις της. Όμως, όπως και το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο Οργάνωσης και Λειτουργίας του ΣΑΕ, δυστυχώς το παρόν νομοσχέδιο εχει σοβαρότατες ασάφειες και κενά. Οι νομοθετικές διατάξεις οργάνωσης και λειτουργίας που διέπουν το ΣΑΕ, οφείλουν να είναι ΑΚΡΙΒΕΙΣ μη επιδεχόμενες ουδεμίας παρερμηνείας. Οι εμπλεκόμενοι με τα θέματα της ομογένεια και με το ΣΑΕ ιδιαίτερα, γνωρίζουν ότι ακριβώς αυτές οι γενικότητες και ασάφειες του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου, έδωσαν κατ' επανάληψη στο παρελθόν την δυνατότητα παρερμηνειών, (κατά περίπτωση και κατά το δοκούν… για κομματικούς ή άλλους λόγους...). Ένα όργανο που φιλοδόξει να παίξει ηγετικό ρόλο στην ομογένεια και το ποιο εχει διαχειριστεί εκατομμύρια Ευρώ, δεν θα πρέπει να εχει ένα καταστατικό οργάνωσης και λειτουργίας ενός σωματείου.. Αν το ΣΑΕ θέλει να σταματήσει να είναι κρατικοδίαιτο και να αποκτήσει επιτέλους την ανεξαρτησία του, να αποκτήσει σοβαρή οικονομική αυτοδυναμία και αυτοτέλεια και να παράγει και υλοποιήσει ουσιαστικό έργο, τότε θα πρέπει το "Καταστατικό Λειτουργίας¨ του να είναι επακριβές, διαφανές λειτουργικό και ουσιαστικό. Ειδικότερες παρατηρήσεις κατά άρθρο μαζί με συγκεκριμένες προτάσεις. ΑΡΘΡΟ 1 - Σκοποί του Συμβούλιου Αποδήμου Ελληνισμού Γενική παρατήρηση. Ενώ για τους σκοπούς του ΣΑΕ δεν υπάρχει ουδεμία παρατήρηση, είναι απαραίτητο να προστεθεί ακομη ένα άρθρο σχετικά με την νομική μορφή του ΣΑΕ. Και αυτό γιατί για μια ακόμη φορά το ΣΑΕ στερείται Νομικής Μορφής. Δεν είναι δυνατόν το ΣΑΕ να επιθυμεί την απόκτηση οικονομικής αυτοδυναμίας με αυτοχρηματοδότηση, να μην εχει νομική μορφή. Πως θα μπορεί να εισπράττει συνδρομές μελών; Πως θα μπορεί να αποδέχεται δωρεές ή επιχορηγήσεις και να αποδίδει αντίστοιχα παραστατικά στους δωρητές (που θα τα χρησιμοποιούν για τυχόν φορολογικές απαλλαγές); Πως θα μπορεί να υπογράφει συμβάσεις, να προσλαμβάνει προσωπικό, να συμμετέχει σε προγραμματα και να χρηματοδοτεί ή συν-χρηματοδότει δράσεις; Επιπλέον σε ποιο νομικό καθεστώς υπάγονται το εκαστοτε Προεδρείο και ο Ταμίας ιδιαίτερα για την οικονομική διαχείριση του ΣΑΕ; Η παντελής απουσία αναφοράς στην νομική οντότητα του ΣΑΕ δεν ισχύει μόνο για το κεντρικό ΣΑΕ αλλά και για τα 7 Περιφερειακά Συμβούλια, καθένα εκ των όποιων είναι σε διαφορετική ήπειρο (όπου ισχύουν διαφορετικά νομοθετικά καθεστώτα). Η έλλειψη νομικής οντότητας ειχε επισημανθεί ήδη από την ίδρυση του ΣΑΕ, και όταν πρόεκυψαν νομικά και οικονομικά θέματα το πρόβλημα θεωρητικά "λύθηκε¨" πρόχειρα με την δημιουργία παράλληλης δομής στην Ελλαδα (Ίδρυμα ΣΑΕ). Να επισημάνουμε ότι το ΣΑΕ μέχρι σήμερα ηταν κρατικοδίαιτο και δεν ειχε να διαχειριστεί συνδρομές μελών, δωρεές, κλπ, και υπήρχε κάθε φορα πρόβλημα με τις Περιφέρειες όπου ο κάθε Αντιπρόεδρος δημιουργούσε ανεξέλεγκτα όποια δομή ήθελε χωρίς σαφείς κανόνες λειτουργίας και οικονομικού έλεγχου για την διαφανή διαχείριση των (κρατικών κυρίως) πόρων του. Όμως στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν γινεται ουδεμία αναφορά ούτε για την νομική/ες δομή/ες του ΣΑΕ και των Περιφερειακών Συμβουλίων, ούτε βεβαίως σε οποιαδήποτε άλλη παράλληλη/ες δομή/ες. Οι τυχόν δικαιολογίες ότι ένα Συνταγματικό καθιερωμένο συμβουλευτικό – γνωμοδοτικό όργανο της ελληνικής πολιτείας δεν μπορεί να εχει νομική οντότητα, ΔΕΝ ευσταθούν. Κατ αρχάς να επισημάνουμε ότι το ΣΑΕ, ΔΕΝ είναι Κυβερνητικό Όργανο, αλλά συμβουλεύει - γνωμοδοτεί την Ελληνική Πολιτεία, ανεξάρτητα της οποίας κυβέρνησης !! Να επισημάνουμε επίσης ότι την Ελληνική Πολιτεία (μέσω του Κοινοβουλίου), συμβουλεύουν και εκφράζουν γνώμη επί νομοσχεδίων πλείστα αλλά ανεξάρτητα Ελληνικά όργανα και Ινστιτούτα. ΠΡΟΤΑΣΗ Για να αποκτήσει το ΣΑΕ διεθνές κύρος και παράλληλα την ευελιξία που απαιτείται για το έργο του, το ΣΑΕ θα πρέπει να αποκτήσει την μορφή Διεθνούς Μη Κυβερνητικού Οργανισμού. Δεδομένου ότι στην Ελλαδα δεν υφίσταται νομικό καθεστώς για Διεθνή ΜΚΟ, το ΣΑΕ θα μπορούσε να εχει νομική μορφή και κατατεθειμένο καταστατικό λειτουργίας και νομική έδρα σε μια άλλη Ευρωπαϊκή χωρά (π.χ. Βέλγιο όπου υπάρχει αυτή η δυνατότητα) Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να είναι η Επίτιμη έδρα του. Σημειωτέον ότι Διεθνείς Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί μπορούν να ανοίξουν παραρτήματα ανά τον κόσμο, βάσει της εθνικής νομοθεσίας κάθε φορα (πχ GREENPEACE, AMNΕSTY INTERNATIONAL κλπ.). Ετσι το υφιστάμενο προεδρείο του ΣΑΕ θα πρέπει μαζί με την ΓΓΑΕ να βρει την νομική μορφή του ΣΑΕ. Η πιθανή σκέψη για την επίλυση του προβλήματος με το νομικό καθεστώς Μη Κερδοσκοπικού Σωματείου στην Ελλαδα είναι ελλιπής, όχι μόνο γιατί το αντίστοιχο νομικό πλαίσιο είναι παλαιό και περιορισμένο, (ιδιαίτερα για την δημιουργία παραρτημάτων στο εξωτερικό και τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης), αλλά και γιατί υποβιβάζεται η αίγλη και διεθνής υπόσταση του ΣΑΕ. Χωρίς την ύπαρξη σοβαρού νομικού πλαισίου που θα επιτρέψει την οικονομική του αυτοδυναμία είναι βέβαιο ότι το ΣΑΕ θα εξαφανιστεί σταδιακά στο άμεσο μέλλον. Η νομική μορφή, είναι εξίσου σημαντική για την διοικητική και οικονομική διαχείριση των Περιφερειακών Συμβουλίων. Επιπλέον το πρόβλημα της νομικής οντότητας/μορφής είναι ιδιαίτερα σημαντικό στις ΗΠΑ (και πιθανόν και σε άλλες χώρες) στις οποίες που υπάρχουν ιδιαίτερα αυστηρές διατάξεις για οργανισμούς - οργανώσεις που χρηματοδοτούνται ή επιχορηγούνται έστω και μερικώς από αλλά κράτη ή κυβερνήσεις (foreign agents..). ΑΡΘΡΟ 2 - Αρμοδιότητες του ΣΑΕ Γενική παρατήρηση. Το ΣΑΕ θα πρέπει να εχει την δυνατότητα να μπορεί να κάνει επίσημες συνεργασίες με άλλες Ευρωπαϊκές οργανώσεις αποδήμων και να μπορεί να συμμετάσχει σε διεθνείς συνεργασίες. ΠΡΟΤΑΣΗ Το άρθρο θα πρέπει να διαμορφωθεί ως ακολούθως: Α. 1. Το Σ.Α.Ε. εισηγείται, προτείνει και γνωμοδοτεί προς την Ελληνική Πολιτεία σε θέματα που αφορούν στον απανταχού Ελληνισμό, όπως: α) Η διατήρηση και προώθηση της ελληνικής γλώσσας και της πολιτιστικής ταυτότητας του απανταχού Ελληνισμού. β) Η σύσφιγξη των δεσμών του απανταχού Ελληνισμού τόσο στο εξωτερικό όσο και με την Ελλάδα. γ) Η συμβολή στην σύσφιγξη των σχέσεων των χωρών διαμονής του με την Ελλάδα. δ) Τα στρατολογικά, οικονομικά και κοινωνικής ασφαλίσεως θέματα του απανταχού Ελληνισμού. 2. Το Σ.Α.Ε. μεριμνά για την προώθηση των θεμάτων που αφορούν στον απανταχού Ελληνισμό στις οικείες χώρες και στις γεωγραφικές Περιφέρειές του. 3. Το Σ.Α.Ε. συνεργάζεται ιδία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία και την Εκκλησία. Β. Το Σ.Α.Ε. αναπτύσσει δράσεις σε τομείς που αφορούν στον απανταχού Ελληνισμό όπως: α) Η διατήρηση της ελληνικής γλώσσας και της πολιτιστικής ταυτότητας. β) Η σύσφιγξη των δεσμών του απανταχού Ελληνισμού τόσο στο εξωτερικό όσο και με την Ελλάδα. 4 Το ΣΑΕ συνεργάζεται με άλλες εθνικές ή Ευρωπαϊκές Οργανώσεις Αποδήμων για την προώθηση κοινών θεμάτων σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές επίπεδο. Το ΣΑΕ μπορεί να συνεργάζεται με διεθνείς ή άλλους οργανισμούς για την υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων για τον απόδημο Ελληνισμό