Αρχική Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Οργάνωση και Λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών»ΜΕΡΟΣ Α’ – ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝΣχόλιο του χρήστη Αλέξανδρος ΡΑΛΛΗΣ | 31 Αυγούστου 2020, 12:47
Υπουργείο Εξωτερικών Βασ. Σοφίας 1, ΤΚ 10671, Αθήνα, Tηλ.: 210-3681000, Φαξ: 210-3681717 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@mfa.gr Ιστοχώρος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Επι του προτεινόμενου Σχεδίου Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών Α.- ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ: ============================= Με εισαγωγική επισήμανση ότι ο Οργανισμός του Υπουργείου Εξωτερικών αποτελεί ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΝΟΙΚΤΟ κείμενο εκτιμάται ότι θα πρέπει να είναι αρκούντως περιεκτικός ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες του Υπουργείου και την άσκηση της εξωτερικής πολιτικής χωρίς όμως να υπεισέρχεται σε περιττές λεπτομέρειες που εκ των πραγμάτων θα τον ακυρώνουν από την επαύριον της υιοθέτησης του λόγω των διαρκών αναγκών επικαιροποίησης του. Τούτο επειδή, για τους γνωρίζοντες τα τεκταινόμενα, το Υπουργείο υπόκειται σε διαρκείς μεταβολές τόσο ως προς τη δομή του όσο και ως προς την ανάγκη να πρέπει να προσαρμόζεται διαρκώς στις προκλήσεις και προσκλήσεις της εποχής και ιδίως του διεθνούς περιβάλλοντος στο οποίο καλείται να δραστηριοποιείται. Δηλαδή. ο Οργανισμός του Υπουργείου Εξωτερικών εκτιμάται ότι θα πρέπει : • Να αποτελείται από α) ένα ΒΑΣΙΚΟ ΣΥΝΤΟΜΟ ΚΕΙΜΕΝΟ στο οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνονται οι σκοποί και το πλαίσιο της λειτουργίας του, τόσο σε διεθνές επίπεδο, όσο και στις σχέσεις του στο εσωτερικό της χώρας, β) από επί μέρους ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ (κατά το πρότυπο της Σύμβασης του Σικάγου) θα οποία θα επικαιροποιούνται κάθε φορά στο ΣΥΝΟΛΟ τους και θα αντικαθιστούν το προηγούμενο. • Να αντιμετωπίζει κατά τρόπο θεσμικό και σαφή κάθε ανάγκη, όπως εν προκειμένω η πλήρης ενσωμάτωση στο Υπουργείο των στελεχών και Υπηρεσιών που προήλθαν από άλλα Υπουργεία, αλλά και το εκάστοτε μεταβαλλόμενο περιβάλλον (δομή, στελέχωση) των Γραφείων της Πολιτικής Ηγεσίας. Β.- ΟΥΣΙΩΔΕΙΣ Ειδικότερες Επισημάνσεις ======================================= Β1.- Δομή της ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ Υπηρεσίας: Θα πρέπει να περιλαμβάνεται σε χωριστό παράρτημα εάν συνεκτιμηθεί ότι οι ανάγκες μεταβολής της είναι διαρκείς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κατάργιση την περασμένη εβδομάδα δύο Γενικών Γραμματειών και η δημιουργία μίας νέας (Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διπλωματίας και Αποδήμου Ελληνισμού) Ετι περαιτέρω θα πρέπει να ελαχιστοποιηθούν ή ακόμη και να μην υπάρχουν υπηρεσίες που να ανήκουν απευθείας σε Γραφεία της Πολιτικής Υπηρεσίας, αλλά αυτές να υπάγονται απευθείας στον Υπηρεσιακό Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου (ο οποίος πρέπει να αποτελεί πρόσωπο της απολύτου εμπιστοσύνης της Πολιτικής Ηγεσίας). Τούτο προκειμένου να αποφεύγονται περιπτώσεις παραλλήλων δομών και δραστηριοτήτων και ότι τούτο συνεπάγεται σε περιόδους κρίσεων όπου τα Γραφεία της Πολιτικής Ηγεσίας τα οποία θα πρέπει απερίσπαστα να διοχετεύουν οδηγίες χωρίς να πρέπει να ασχολούνται με πρόσθετο φόρτο διοικητικής φύσεως Δομή της ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ Υπηρεσίας: Κατά τρόπο ανάλογο θα πρέπει να περιλαμβάνεται σε χωριστό παράρτημα ώστε να επικαιροποιείται στο σύνολο του το σχετικό παράρτημα κάθε φορά που παρίσταται ανάγκη ίδρυσης, κατάργισης Αρχών της Εξωτερικής Υπηρεσίας. Β2.- Στελέχωση και Επικεφαλής Αρχών, Διευθύνσεων, Οργανικών Μονάδων. ==================================================================== • ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ: Με εισαγωγική επισήμανση ότι η πρώτιστη ιδιότητα όλων των στελεχών του Υπουργείου είναι εκείνη του Δημόσιου Υπαλλήλου κρίνεται σκόπιμο όπως στον Νέο Οργανισμό το σύνολο των υπαλλήλων να έχουν έναν από τους Βαθμούς του Δημοσιουπαλληλικού Κώδικα και μόνο, όπως εξάλλου τούτο ισχύει για το σύνολο των υπαλλήλων Υπουργείων Εξωτερικών των περισσοτέρων κρατών του κόσμου. Εξάλλου κάτι ανάλογο ίσχυε στο Υπουργείο επί δεκαετίες όταν στην δεκαετία του 1960 κάτι τρόπο ατεκμηρίωτο μεταφέρθηκαν οι Βαθμοί της Σύμβασης της Βιέννης στο Εσωτερικό της χώρας. Κατά την τοποθέτηση τους στις Αρχές της Εξωτερικής Υπηρεσίας, το Υπηρεσιακό Συμβούλιο θα τους προσδίδει έναν από τους Βαθμούς της Σύμβασης της Βιέννης και με αντιστοιχία στις αντίστοιχες προς πλήρωση θέσεις. Οι υπάλληλοι του Υπουργείου θα ανήκουν σε Κλάδους, όπως εξάλλου και σήμερα, και ότι τούτο συνεπάγεται για τα επί μέρους πρόσθετα κριτήρια εισαγωγής τους. Εξάλλου θα πρέπει να είναι σαφής η υπηρεσιακή κατάσταση και όσων κρίνει σκόπιμο η Πολιτική Ηγεσία ότι θα πρέπει να στηρίζουν το Υπουργείο μετά ή άνευ αποδοχών όπως (π.χ Ειδικοί Σύμβουλοι, παροχή Υπηρεσιών από Καθηγητές και Επιστήμονες κλπ) • Επικεφαλής Αρχών Ε.Υ ή Διευθύνσεων/Οργανικών Μονάδων Κ.Υ: Στο αντίστοιχο Παράρτημα του Οργανισμού θα πρέπει να διατυπώνεται κατά τρόπο σαφή ότι στις Αρχές της Εξωτερικής Υπηρεσίας ο Προϊστάμενος προέρχεται από τον Διπλωματικό Κλάδο, ενώ για τις Διευθύνσεις και Οργανικές Μονάδες της Κεντρικής Υπηρεσίας να αναφέρονται οι Διευθύνσεις στις οποίες οι Προϊστάμενοι θα μπορούν να προέρχονται και από συγκεκριμένους Κλάδους (π.χ στις Διευθύνσεις διμερών Οικονομικών Σχέσεων από τον κλάδο των ΟΕΥ, Δημόσιας Διπλωματίας κλπ) Ολοι οι υπόλοιποι υπάλληλοι που τοποθετούνται στις Αρχές της Ε.Υ ή την Κεντρική Υπηρεσία θα κατατάσσονται και θα αναφέρονται ιεραρχικά σύμφωνα με το βαθμό και την αρχαιότητα τους του Δημοσιουπαλληλικού Κώδικα Γ.- Αναφορές σε Δομές και Φορείς σε τρίτα κράτη =================================================== Δεν θα πρέπει να διαφεύγει ότι τα Σωματεία στο Εξωτερικό διέπονται από την έννομη τάξη των τρίτων χωρών και όχι από την ελληνική έννομη τάξη, και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να υπάρχουν αναφορές σε ένα νόμο του κράτους όπως ο Οργανισμός του Υπουργείου για " εποπτεία και έλεγχος των αναγνωρισμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και σωματείων στο εξωτερικό, όπως ορίζεται με αποφάσεις του Υπουργού Εξωτερικών" Δ.- ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ======================== Με κάθε σεβασμό στην καλοπροαίρετη προσπάθεια που κατέβαλαν όσοι επιμελήθηκαν το σχέδιο του προτεινόμενο Οργανισμού, εκτιμώ ότι το σχέδιο αυτό ΔΕΝ εξυπηρετεί ούτε τις ανάγκες της Υπηρεσίας αλλά ούτε και της Πολιτικής Ηγεσίας και προς το σκοπό αυτό θα ήταν σκόπιμο: Η ταχεία και σε σύντομο χρονικό διάστημα έως οκτώ (8) εβδομάδων αναδιατύπωση του Σχεδίου του Οργανισμού σε: Α.- ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ (που να περιλαμβάνει τους Σκοπούς και τις Αρχές του ΥΠΕΞ) Β.- Εως 24 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ (τα οποία θα επικαιροποιούνται κάθε φορά στο σύνολο τους) Ετσι το ΥΠΕΞ θα αποκτήσει ένα σύγχρονο Οργανισμό που θα διέπεται από ελαστικότητα και ευελιξία ενώ παράλληλα θα είναι σαφής σε ότι αφορά τις σχέσεις του με τις δομές του κράτους (σχέσεις με άλλα Υπουργεία, μισθολογικά, συνταξιοδοτικά κλπ) Αθήνα, 31 Αυγούστου 2020 Αλέξανδρος Ράλλης Πληρεξούσιος Υπουργός ε.τ