Αρχική ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΔΗΜΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ 2024 – 2027, Ενδυνάμωση των δεσμών με την Ελληνική ΔιασποράΣτρατηγικό Σχέδιο για τον Απόδημο Ελληνισμό 2024-2027Σχόλιο του χρήστη ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΣΟΥΗΔΙΑΣ | 20 Αυγούστου 2024, 15:31
ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΔΗΜΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ 2024-2027 Το προτεινόμενο στρατηγικό σχέδιο για τον απόδημο ελληνισμό 2024 – 2027 είναι σε γενικές γραμμές παρόμοιο με το σχέδιο που κατατέθηκε και αποφασίστηκε το 2000. Επαναδιατυπώνει μεταξύ των άλλων πολλές προτάσεις, πρωτοβουλίες και δίκτυα που είχαν υλοποιηθεί στο παρελθόν στα πλαίσια του ΣΑΕ. πχ επιχειρηματικά δίκτυα, δίκτυα αυτοδιοίκησης, μουσείο αποδήμου ελληνισμού κλπ. Οι προτάσεις στρατηγικής είναι πολύ γενικές, δίχως προτεραιότητες, δίχως σχήματα υλοποίησης και χρηματοδότηση για τις επιμέρους δράσεις. Επίσης, δεν αναφέρονται στάδια υλοποίησης, στόχοι, συγκεκριμένοι πόροι και φορείς υλοποίησης των δράσεων αυτών. Καλά είναι τα σχέδια αλλά είναι σημαντικό να υπάρχει ιεράρχηση, χρονοδιάγραμμα καθώς επίσης και αναφορά στην προέλευση των πόρων. Απουσιάζει από το σχέδιο, σχεδόν προκλητικά, κάθε αναφορά στο εκ του συντάγματος προβλεπόμενο ΣΑΕ και εκδηλώνει μια αποστροφή στους δημοκρατικούς θεσμούς εκπροσώπησης των αποδήμων. δηλ. κοινότητες, συλλόγους και ομοσπονδίες!! Ως πυλώνας του σχεδίου, θα έπρεπε να είναι και να προβλέπονται συγκεκριμένες δράσεις και μέτρα στήριξης των ανωτέρω θεσμών, με πρόβλεψη συγκεκριμένων πόρων. Δεν είναι θέμα να αποδεχθεί ή να απορρίψει κάποιος τις προτάσεις του σχεδίου. Σχεδόν τα πάντα που αναφέρονται είναι γενικά, χωρίς δεσμεύσεις, δίχως πόρους, δίχως χρονοδιαγράμματα, και υπάρχει παντελείς έλλειψη οποιασδήποτε μορφής ιεράρχησης ή προτεραιότητας. Ποια είναι η χρηματοδότησή σήμερα της ΓΓ αποδήμου ελληνισμού; Από τα 20 εκ. € το 2000, τί ποσό διατίθεται; 3, 4, 5 εκ. € ; Προφανέστατα το «στρατηγικό» σχέδιο το συνέταξε η ΓΓ αποδήμου ελληνισμού, δίχως την εμπλοκή των συναρμόδιων υπουργείων. Ως εκ τούτου, προσομοιάζει σε πλαίσιο προθέσεων και έκθεση ιδεών παρά σε σχέδιο προς υλοποίηση έως το 2027. Τα θέματα παιδείας και πολιτισμού, αναφέρονται και αυτά με γενικές διατυπώσεις, δίχως συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την στήριξη των υφισταμένων σχολείων στα μεγάλα και υπάρχοντα προβλήματα τους. Ως προς την υλοποίηση της επιστολικής ψήφου των αποδήμων. Οι απόδημοι Έλληνες, μέσω του ΣΑΕ, είχαμε σθεναρά και επίμονα ζητήσει την διευκόλυνση της ψήφου των εκτός Ελληνικής επικρατείας κατοικούντων Ελλήνων ψηφοφόρων και μέσω της επιστολικής ψήφου (όχι μόνο)! Αυτό έγινε δεκτό το 2000 και η επιστολική ψήφος, ενσωματώθηκε στο σύνταγμα μας, με την τότε αναθεώρηση του, επι πρωθυπουργίας Κωνσταντίνου Σημίτη. Αυτή τη στιγμή, χρειάζονται 200 βουλευτές για την υπερψήφιση του σχετικού νομού για τις επικείμενες βουλευτικές!! Παρότι οι απόδημοι Έλληνες ψηφίζουμε στις χώρες διαμονής μας ή με επιστολική ψήφο, αυτό είναι μισή πρόοδος. Είναι μισή πρόοδος, διότι, συνεχίζουμε να στερούμεθα του συνταγματικού μας δικαιώματος να ψηφίζουμε και να εκλέγουμε «δικούς» μας βουλευτές όπως οι υπόλοιποι Έλληνες εντός της Ελληνικής επικράτειας. Δηλαδή, έχουμε το εκλέγειν ,αλλά όχι το εκλέγεσθε. Η εκλογή δυο βουλευτών προερχομένων εκ των αποδήμων, κατ’ ουσία διορισμένων μέσω του ψηφοδελτίου επικράτειας, είναι «κοροϊδία» και σημαντική έκπτωση του δικαιώματος του εκλέγεσθε των Ελλήνων του εξωτερικού, δίχως νέες εκλογικές περιφέρειες στις χώρες διαμονής τους, πάντα βάση του καταγεγραμμένου και αναγνωρισμένου ελληνικού πληθυσμού ανά περιοχή/ περιφέρεια. Η μικρή συμμετοχή των αποδήμων στις μέχρι τώρα εκλογικές διαδικασίες και με την χρήση της επιστολικής ψήφου, οφείλεται κυρίως στον αποκλεισμό του 80% των «παλαιών» αποδήμων και στην έλλειψη εκλογικών περιφερειών αποδήμων και ως εκ τούτου, υποψήφιων βουλευτών εκ των ιδίων των απόδημων που θα κινητοποιούσαν την διάσπαρτη Ελληνική ομογένεια. Οι εκλογικές περιφέρειες στον απόδημο μαζί με την επιστολική ψήφο, είναι μόνιμες αποφάσεις και εισηγήσεις προς την ελληνική πολιτεία των απόδημων μέσω όλων των συνέδριων του ΣΑΕ. Όσον αφορά το ΣΑΕ. Είναι απαίτηση του συνόλου της ελληνικής διασποράς ότι επιτέλους πρέπει να ενεργοποιηθεί ο θεσμός του ΣΑΕ, ο οποίος άλωστε προβλέπεται και από το σύνταγμα. Υπάρχει σχετική νομοθετική ρύθμιση και παρόλα αυτά δεν ενεργοποιείται. Ως προς την άποψη που διατυπώθηκε ότι η ΓΓ αποδήμου ελληνισμού έχει αναβαθμιστεί με την δημιουργία ενιαίας ΓΓ αποδήμου ελληνισμού και δημοσίας διπλωματίας, εμείς πιστεύουμε το εντελώς αντίθετο, ότι δηλαδή έχει υποβαθμιστεί. Το γεγονός ότι η ΓΓ έχει χάσει την αυτονομία της, καθώς επίσης και το ότι έχει γίνει μείωση των πόρων από 20.000.000 σε 3.000.000 συνηγορούν στην άποψη μας πως πρόκειται για υποβάθμιση. Επίσης θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η εκπροσώπηση των απόδημων, θα πρέπει να γίνεται θεσμικά και όχι μόνον μέσα από τις προτάσεις των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Σχετικά με την άποψη που εκφράζεται στο σχέδιο: “Διατήρηση και ενδυνάμωση δεσμών με τους εκκλησιαστικούς θεσμούς της Ορθοδοξίας ως συνεκτικού παράγοντα μητροπολιτικού κέντρου – Ομογένειας.” Εμείς, λεμέ ΝΑΙ στην διατήρηση και ενδυνάμωση των δεσμών με την εκκλησία, αλλά όχι ως συνεκτικού παράγοντα μητροπολιτικού κέντρου – ομογένειας. Ειδικά στην Σουηδία, αλλά και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, σε αντίθεση ενδεχομένως με ομογενείς που κατοικούν σε χώρες άλλων ηπείρων, όπου ο ελληνισμός είναι οργανωμένος γύρο από την εκκλησία, έχουμε μια διαφορετική μορφή οργάνωσης. Ο ελληνισμός στις χώρες της Ευρώπης είναι οργανωμένος γύρο από τους συλλόγους, κοινότητες και ομοσπονδίες. Μωυσής Νικολαίδης Πρόεδρος ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΣΟΥΗΔΙΑΣ