Αρχική ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΔΗΜΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ 2024 – 2027, Ενδυνάμωση των δεσμών με την Ελληνική ΔιασποράΣτρατηγικό Σχέδιο για τον Απόδημο Ελληνισμό 2024-2027Σχόλιο του χρήστη Καβαλής Χρήστος | 20 Αυγούστου 2024, 22:06
Υπουργείο Εξωτερικών Βασ. Σοφίας 1, ΤΚ 10671, Αθήνα, Tηλ.: 210-3681000, Φαξ: 210-3681717 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@mfa.gr Ιστοχώρος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προς το ΥΠΕΞ Από την Ελληνική Κοινότητα Καΐρου Κάιρο 20/8/2024 Εισηγήσεις για το στρατηγικό σχέδιο του ΥΠΕΞ για τον Απόδημο Ελληνισμό Αξιότιμοι κύριοι Πρέπει αρχικά να τονίσουμε πως η προσπάθεια είναι αξιόλογη και αξιέπαινη καθώς για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια διατυπώνεται μια έγγραφη και συνεκτική στρατηγική για το πως βλέπει η Μητρόπολη Μητροπολιτική Ελλάδα τον απόδημο Ελληνισμό αλλά και πως πιστεύει ότι μπορεί να τον ενεργοποιήσει και να τον εξυπηρετήσει καλύτερα. Μας ικανοποιεί ιδιαίτερα η παραδοχή του ΥΠΕΞ - όπως σαφέστατα αναφέρεται στην 4η παράγραφο της εισαγωγής (σελίδα 1) - πως « …απαιτείται χρήση διαφορετικών μεθόδων και μέσων υλοποίησης της στρατηγικής του …» και προσθέτουμε : όχι μόνο γιατί τα χαρακτηριστικά της ομογένειας διαφοροποιήθηκαν από παλιά αλλά και διότι η μορφή και η δομή της ομογένειας διαφέρει από ήπειρο σε ήπειρο , από χώρα σε χώρα τόσο στα νομικά, τα φορολογικά , τα τραπεζικά αλλά και τα πολιτικά δεδομένα της χώρας υποδοχής τα οποία δεν μπορεί να μην ληφθούν υπόψη, στην εφαρμογή της στρατηγικής αυτής. Πολυπληθείς Κοινότητες του εξωτερικού που επί δύο αιώνες διαφύλαξαν την εθνική τους ταυτότητα και την ελληνική γλώσσα, ήταν παρούσες σε όλους τους αγώνες του Έθνους και προσέφεραν Εθνικούς Ευεργέτες στην Ελλάδα, επιστήμονες, ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών, επενδυτές και νομοταγείς πολίτες, σήμερα λιγοστεύουν αριθμητικά, παράλληλα άλλες που τον προηγούμενο αιώνα δεν είχαν ακόμα οργανωθεί σήμερα ακμάζουν και έχουν τελείως διαφορετικές ανάγκες από τις παλαιές. Προφανώς λοιπόν η εφαρμογή της στρατηγικής πρέπει να είναι άκρως ευέλικτη στην αντιμετώπιση τους , παράλληλα θεωρούμε ουσιαστικό να οριστεί ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για να μην μείνει αυτή η προσπάθεια μόνο ως ιδέα. Στον πρώτο στρατηγικό στόχο: Υποστήριξη και ανάπτυξη δικτύων της Ομογένειας με έμφαση σε νέους τρόπους οργάνωσης . Δεν έχουμε να προσθέσουμε κάποια ουσιαστική παρατήρηση εκτός – που πιστεύουμε το λάβατε υπόψη – ότι ο ιστότοπος diaspora.gr και των διασυνδεδεμένων πλατφορμών, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Επίσης το Παγκόσμιο Forum Ελλήνων Διασποράς θεωρούμε πως πρέπει να διοργανωθεί αφού ολοκληρωθεί το Μητρώο Ομογενειακών Οργανώσεων και λοιπών μητρώων για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του εγχειρήματος. Τέλος στη Δράση για την Δημιουργία του ενιαίου καταλόγου Κέντρο Μελέτης Αποδήμου Ελληνισμού, προτείνουμε όπου υπάρχουν ψηφιοποιημένα αρχεία στις κοινότητες αυτά να διασυνδεθούν άμεσα στον ενιαίο αυτό κατάλογο με σκοπό να δημιουργηθεί ένα ενεργό Αρχείο Αποδήμων που να αγκαλιάζει όλη την ελληνική ομογένεια ανά τον κόσμο σε ηλεκτρονική μορφή και να είναι άμεσα διαχειρίσιμο και προσβάσιμο από όλους , και να ενισχυθεί προσπάθεια ψηφιοποίησης όσων αρχείων παραμένουν μη ηλεκτρονικά. Στον Δεύτερο στρατηγικό στόχο: Αξιοποίηση της παρουσίας του ομογενειακού στοιχείου για την ενίσχυση της εικόνας της χώρας. Οι πρωτοβουλίες στήριξης και ενίσχυσης τόσο των ομογενειακών ΜΜΕ και της ΕΡΤ κλπ με διάφορους τρόπους που αναφέρονται στην σελίδα 28 είναι όλοι θετικοί , θα προσθέσουμε την ανά τακτικά διαστήματα οργάνωση σεμιναρίων ( ηλεκτρονικών αλλά και με φυσική παρουσία ) ενημέρωσης των φυσικών προσώπων που τα διαχειρίζονται για την καλύτερη υλοποίηση του στόχου. Παράλληλα για όποιες χώρες δεν διαθέτουν τέτοια ΜΜΕ θα μπορούσε να μελετηθεί η εκπαίδευση ομογενών που ζουν μόνιμα στις χώρες αυτές και διαθέτουν τα προσόντα, για να συνεργάζονται με επαγγελματίες των Ελληνικών κρατικών μέσων – και μέσω της ηλεκτρονικής διασύνδεσης να «γεννηθούν» πυρήνες ΜΜΕ εκεί. Στον Τρίτο στρατηγικό στόχο: Διατήρηση των στοιχείων της ελληνικότητας με την ενίσχυση της Ελληνικής Γλώσσας , Ιστορίας , παράδοσης και πολιτισμού – Προσέγγιση και ενδυνάμωση των σχέσεων με την νέα γενιά. Σε αυτό το κεφάλαιο προτείνουμε μια στρατηγική με μεσοπρόθεσμη αλλά και μακροπρόθεσμη αποτελεσματικότητα. Κεντρική μας ιδέα είναι η Ενίσχυση της Ελληνομάθειας και της Διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας στην ομογένεια να βασίζεται στην ίδια την ομογένεια. Δηλαδή η «δημιουργία» φυσικών προσώπων της ίδια της ομογένειας για την υλοποίηση της – μετά από σχετική εκπαίδευση. Αυτό θα δημιουργήσει μεσοπρόθεσμα μείωση του κόστους απόσπασης Ελλήνων από την Ελλάδα, και αξιοποίηση της νέας γενιάς της ομογένειας στην χώρα που ζουν – και γιατί όχι σε γειτονική τους αν πληθυσμιακά αυτό μπορεί να γίνει. Θεωρούμε την ίδρυση Ελληνικού Ινστιτούτου στα πρότυπα του Γαλλικού και Γερμανικού Κέντρου σωστή κίνηση με την άμεση μετατροπή των υπαρκτών στην ομογένεια Ελληνικών Πολιτιστικών Κέντρων σε παραρτήματα τους. Πιστεύουμε πάντως πως όλες αυτές τις πρωτοβουλίες πρέπει να ξεκινούν με αποσπασμένο προσωπικό και μεσοπρόθεσμα να στοχεύετε στην ντόπια ομογενειακή βάση με αναφορά – εκπαίδευση – καθοδήγηση πάντα από την Ελλάδα. Το μοντέλο που ισχύει σήμερα – και που από 10ετίες δεν άλλαξε - με τις αποσπάσεις, δεν το θεωρούμε κατάλληλο, σε χώρες που μπορεί να βρεθεί ντόπιο προσωπικό – κατόπιν σχετικής εκπαίδευσης. Για του λόγου τα αληθές … ενώ σε κάποιες χώρες γίνεται συνωστισμός για να λάβουν απόσπαση Έλληνες δημόσιοι υπάλληλοι σε άλλες μένουν κενά . Αν κάποιος/α ομογενής όμως ζει σε μια τέτοια χώρα που έχει κενά, η εργασία του σε αυτή θα είναι ότι καλύτερο θα του προσφέρει το Ελληνικό κράτος χωρίς να χρεώνεται το επιμίσθιο ούτε τον μισθό του αναπληρωτή του αποσπασμένου από την θέση από τη οποία αποσπάται. Στον Τέταρτο στρατηγικό στόχο: Διατήρηση και ενδυνάμωση δεσμών με τους εκκλησιαστικούς θεσμούς της Ορθοδοξίας ως συνεκτικού παράγοντα μητροπολιτικού κέντρου – Ομογένειας Θεωρούμε την απόσπαση - όπου δεν υπάρχουν τέτοιοι - Ελλήνων κληρικών με την υποχρέωση – κατόπιν σχετικής επιμόρφωσης / εκπαίδευσης - της διδαχής της Ελληνικής γλώσσας παράλληλα του εκκλησιαστικού τους λειτουργήματος, ως ένας άριστος συνδυασμός για την υλοποίηση του στόχου αυτού. Στον Πέμπτο στρατηγικό στόχο: Ενίσχυση των διμερών και πολυμερών συνεργασιών στον τομέα της Διασποράς. Δεν έχουμε να προσθέσουμε ή να σχολιάσουμε τίποτα, καθώς όλα μας βρίσκουν σύμφωνους. Στον Έκτο στρατηγικό στόχο: Αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών από τις Προξενικές Αρχές Θεωρούμε ουσιώδες το θέμα και άριστα στοχοποιημένο. Θα πρέπει όμως να λάβουν υπόψη τους οι σχεδιαστές των πλατφορμών/ εφαρμογών πως οι διατραπεζικές λειτουργίες οφείλουν να είναι συμβατές με τα συστήματα της κάθε χώρας. Για παράδειγμα στην ηλεκτρονική σελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (TAXISnet) αναγράφεται τραπεζικός λογαριασμός για την πληρωμή του φόρου μέσω εμβασμάτων από το εξωτερικό. Ο λογαριασμός αυτός αφορά χώρες της ζώνης SEPA (Ενιαίος Χώρος Πληρωμών σε Ευρώ) και υπάρχουν χώρες που προφανώς δεν αναφέρονται στις χώρες αυτές. Όπως και οι δυνατότητες ηλεκτρονικής σύνδεσης με email πολλές φορές δεν υλοποιείται λόγω των firewalls κλπ . οπότε ο σχεδιασμός καλό είναι να μπορεί να συμπεριλάβει και τηλεφωνικές ψηφιακές υπηρεσίες ανάλογα με την χώρα. Πχ Σε άλλες χώρες διευκολύνεται η επαφή με viber σε άλλες με whatsup πράγμα που τα Προξενεία σίγουρα ανά χώρα γνωρίζουν Από την άλλη πλευρά τα Προξενεία θα μπορούν να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στην διασύνδεση των Ελληνικών Κοινοτήτων με όλους τους Έλληνες που διαβιούν στην εκάστοτε χώρα και δεν συμμετέχουν σε αυτές. Θα μπορούν να οργανώνουν εκδηλώσεις γνωριμίας / ενημέρωσης για τους Έλληνες που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα των Προξενείων σε συνεργασία με τις ανά χώρα Ελληνικές Κοινότητες. Αυτές είναι εν συντομία οι εισηγήσεις μας και θα είμαστε στην διάθεσή σας για την όποια διευκρίνηση / συζήτηση. Με εκτίμηση Χρήστος Θ. Καβαλής Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Καΐρου