Αρχική Νόμος για την προσέλκυση Στρατηγικών ΕπενδύσεωνΆρθρο 01 – Ορισμός, κριτήρια και κατηγορίες Στρατηγικών ΕπενδύσεωνΣχόλιο του χρήστη ΣΕΤΕ | 17 Δεκεμβρίου 2018, 14:02
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΑΡΘΡΟ 1 | Ορισμός, κριτήρια και κατηγορίες Στρατηγικών Επενδύσεων 1. Παρατηρείται ασάφεια στο περιεχόμενο της παραγράφου 1 ως προς τις κατηγορίες των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που μπορούν να υπαχθούν στην έννοια των στρατηγικών επενδύσεων. Προτείνεται η ενδεικτική απαρίθμηση των κατηγοριών των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, οι οποίες είναι δυνατόν να υπαχθούν στο ρυθμιστικό πεδίο του παρόντος Σχεδίου νόμου. 2. Επιπλέον, στις παραγράφους 2,3 και 5 δεν αποσαφηνίζεται το περιεχόμενο των επιλέξιμων δαπανών του προϋπολογισμού των επενδύσεων, καθώς και ο χαρακτήρας / κατηγορία των δημιουργούμενων νέων, ή των διατηρούμενων με τις επενδύσεις αυτές θέσεων εργασίας. Προτείνεται να διευκρινιστεί ότι, στις επιλέξιμες δαπάνες του Προϋπολογισμού θα περιλαμβάνονται τόσο τα πάγια στοιχεία ενεργητικού, όσο και τα άυλα πάγια στοιχεία τα οποία αποτελούν αποσβεστέα στοιχεία του ενεργητικού, καθώς και το απαραίτητο κεφάλαιο κίνησης. Επίσης, για τις δημιουργούμενες νέες, ή τις διατηρούμενες θέσεις εργασίας προτείνεται να διευκρινιστεί ότι, ειδικά για τον τουριστικό τομέα περιλαμβάνονται και οι θέσεις εποχιακής απασχόλησης. 3. Παράλληλα, η έννοια των «Εμβληματικών Επενδύσεων» (παράγραφος 4) είναι ασαφής και ως μόνο κριτήριο τίθεται η διεθνής φήμη του φορέα της επένδυσης, χωρίς εξειδίκευση, ή επεξήγηση και χωρίς άλλη προϋπόθεση, ενώ παρέχονται ακόμη και σωρευτικά φορολογικά, ταχεία αδειοδότηση και κίνητρα ενίσχυσης δαπανών. Προτείνεται να προστεθεί η απαραίτητη εξειδίκευση των κριτηρίων χαρακτηρισμού της συγκεκριμένης κατηγορίας Στρατηγικών Επενδύσεων, η οποία να τεκμηριώνει την σημαντικότητα των επιπτώσεων τους για την ελληνική οικονομία. 4. Επιπλέον, λαμβανομένων υπόψη των ειδικών απαιτήσεων χωροθέτησης των σημαντικών επενδύσεων στο Τομέα του Τουρισμού και με στόχο να είναι δυνατή η αξιοποίηση των κινήτρων χωροθέτησης του άρθρου 2, προτείνεται στη παράγραφο 2 του άρθρου 1, να προστεθεί ότι, «για την περίπτωση των επενδύσεων στον τομέα του Τουρισμού, οι επενδύσεις πρέπει να δημιουργούν κατά βιώσιμο τρόπο τουλάχιστον εκατό (100) νέες θέσεις εργασίας, ή ο συνολικός προϋπολογισμός τους να είναι άνω των εβδομήντα εκατομμυρίων (70.000.000) ευρώ.» 5. Προτείνεται, επίσης, στην παράγραφο 2, να προβλεφθεί και για την κατηγορία «Στρατηγικές Επενδύσεις 1» η αξιοποίηση των κινήτρων του άρθρου 5 (Κίνητρα ενίσχυσης δαπανών στρατηγικών επενδύσεων), λαμβανομένου υπόψη του σημαντικά υψηλού αριθμού των δημιουργούμενων νέων θέσεων εργασίας της κατηγορίας αυτής Στρατηγικών Επενδύσεων. 6. Τέλος, προτείνεται η ειδική ρύθμιση της παραγράφου 3, για τις επενδύσεις στον Τομέα της Βιομηχανίας που υλοποιούνται σε Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙ.ΠΕ), να ισχύει και για τις επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού, που υλοποιούνται σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α). ΑΡΘΡΟ 2 | Κίνητρα χωροθέτησης 1. Στην παράγραφο 1 προβλέπεται η κατάρτιση Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) «επί κατ’ αρχήν ενιαίων εκτάσεων». Προτείνεται όπως, ειδικά για τις στρατηγικές επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού, να είναι δυνατή η κατάρτιση Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) και επί μη ενιαίων εκτάσεων με την προϋπόθεση βέβαια της διασφάλισης του ενιαίου χαρακτήρα / συμπληρωματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθώς και της πρακτικά άμεσης επικοινωνίας των δημιουργούμενων υποδομών (π.χ. περιπτώσεις τουριστικών εγκαταστάσεων, οι οποίες χωροθετούνται σε εκτάσεις μεταξύ των οποίων παρεμβάλλεται κοινόχρηστη οδός το οποίο προβλέπεται ήδη από τη νομοθεσία του Υπουργείου Τουρισμού). 2. Στην παράγραφο 2 αναφέρεται ότι επιτρέπεται η αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτων για την εξυπηρέτηση των στρατηγικών επενδύσεων και των βοηθητικών και συνοδών έργων τους μέχρι ποσοστό 3% της συνολικής έκτασης υλοποίησης της επένδυσης. Το ποσοστό όμως αυτό είναι πολύ χαμηλό και δεν είναι ικανό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μίας επένδυσης που πραγματοποιείται σε ευρύτερες εδαφικές εκτάσεις και η οποία ενδεχομένως έχει ανάγκη από τη συνδρομή της πολιτείας για την απόκτηση των αναγκαίων εκτάσεων. Αυτό είναι αναγκαίο κυρίως σε περιπτώσεις που οι ιδιοκτήτες των ακινήτων ή τρίτοι που αποκτούν από αυτούς αρνούνται να συναινέσουν στην αγοραπωλησία για να προκαλέσουν αύξηση των τιμών αγοραπωλησίας. Προτείνεται για τους λόγους αυτούς να αυξηθεί σημαντικά το επιτρεπόμενο ποσοστό κήρυξης αναγκαστικών απαλλοτριώσεων σε 5% τουλάχιστον, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες επενδύσεων στρατηγικής σημασίας. 3. Επίσης, προτείνεται να συμπεριληφθεί εκτενέστερη αναφορά στα βοηθητικά και συνοδά έργα, καθώς και στην παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας (κατά αντιστοιχία με τις προβλέψεις των άρθρων 8 και 9 του Ν.3894/2010), που είναι ιδιαίτερα σημαντικά στοιχεία για τις επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού. 4. Στην ίδια ανωτέρω παράγραφο 2 αναφέρεται ότι, για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις, δηλαδή οι διατάξεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων. Προτείνεται οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, που κηρύσσονται στο πλαίσιο υπαγωγής μίας επένδυσης στη διαδικασία των στρατηγικών επενδύσεων, να θεωρούνται εκ του νόμου ότι αφορούν έργα «γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας» και ότι είναι «μεγάλου οικονομικού ενδιαφέροντος», ώστε να μπορούν να εφαρμοσθούν οι ευνοϊκές διατάξεις του Κώδικα γι’ αυτές τις κατηγορίες απαλλοτριώσεων (όπως η δυνατότητα πραγματοποίησης εργασιών και πριν από τον προσδιορισμό και την καταβολή της αποζημίωσης υπό τον όρο παρακατάθεσης του 70% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, καθώς και η δυνατότητα εκτίμησης της αξίας του ακινήτου από ανεξάρτητο εκτιμητή). Επίσης, είναι σκόπιμο να προβλέπονται σαφείς και σύντομες προθεσμίες για την εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων από τα αρμόδια δικαστήρια. 5. Τέλος, προτείνεται το Κίνητρο Χωροθέτησης να προβλεφθεί και για την κατηγορία «Στρατηγικές Επενδύσεις 2». ΑΡΘΡΟ 3 | Φορολογικά κίνητρα 1. Στην περίπτωση α’ της παραγράφου 2, δεν προκύπτει με σαφήνεια ο προσδιορισμός του ύψους της κατά περίπτωσης αναλογούσας φορολογικής απαλλαγής. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση β’ της παραγράφου 2, σε ότι αφορά την επιτάχυνση των φορολογικών αποσβέσεων των παγίων, όπου δεν προκύπτει με ευκρίνεια και πληρότητα πώς θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της φθίνουσας απόσβεσης, σε σχέση με τους αυξημένους συντελεστές απόσβεσης. Προτείνεται η κατάλληλη νομοτεχνική βελτίωση των σχετικών εδαφίων για την πλήρη αποσαφήνιση των αντίστοιχων προβλέψεων. 2. Παράλληλα, ορθά προβλέπεται στην παράγραφο 3, ότι τα φορολογικά κίνητρα του άρθρου 3 χορηγούνται με τη μορφή μεμονωμένης ενίσχυσης σύμφωνα με τον Κανονισμό 651/2014 ης Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014. Αυτό, βεβαίως, σημαίνει ότι οι ενισχύσεις θα πρέπει να κοινοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και δεν θα μπορούν να τεθούν σε ισχύ μέχρι να εκδοθεί απόφαση ότι η ενίσχυση συμβιβάζεται με την εσωτερική αγορά. Συνεπώς η απόφαση της ΔΕΣΕ που χορηγεί το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής του άρθρου 3 θα τελεί υπό τον όρο της έκδοσης σχετικής απόφασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Προτείνεται, οι από την απόφαση της ΔΕΣΕ εκκινούμενες προθεσμίες να μπορούν να αναστέλλονται μέχρι την έκδοση της σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ αντίστοιχες προβλέψεις θα πρέπει να συμπεριληφθούν και για την καταβολή ή πιθανώς επιστροφή της ήδη καταβληθείσας διαχειριστικής αμοιβής (σε περίπτωση μη έγκρισης των φορολογικών κινήτρων από την Επιτροπή). ΑΡΘΡΟ 4 | Κίνητρο ταχείας αδειοδότησης 1. Στην παράγραφο 1 αναφέρεται ότι "Ορίζεται προθεσμία σαράντα πέντε (45) ημερών για την έκδοση οποιασδήποτε απαιτούμενης άδειας, έγκρισης ή γνωμοδότησης για την εγκατάσταση ή λειτουργία στρατηγικής επένδυσης, με την επιφύλαξη ειδικότερων διατάξεων. Η προθεσμία της παραγράφου αυτής εκκινεί από την υποβολή του σχετικού φακέλου για εκάστη απαιτούμενη άδεια, έγκριση ή γνωμοδότηση με όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά στη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων (ΓΔΣΕ) από το φορέα της επένδυσης. Στην ως άνω προθεσμία δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος προσκόμισης των αιτουμένων από τη Διοίκηση συμπληρωματικών στοιχείων." Προτείνεται να γίνει ρητή αναφορά ότι όπου συντρέχουν πολλαπλές αδειοδοτήσεις, εγκρίσεις, γνωμοδοτήσεις, κλπ. διοικητικές πράξεις , θα ισχύει ο συντομότερος χρόνος ως προθεσμία. 2. Επίσης, προτείνεται να γίνει συνολική διευκρίνιση ότι σε όλα τα σημεία του συγκεκριμένου άρθρου (και γενικότερα του Σχεδίου νόμου), στα οποία γίνεται αναφορά σε αριθμό ημερών προθεσμίας, αυτός αντιστοιχεί σε εργάσιμες ημέρες (και όχι σε ημερολογιακές εκτός και αν ρητά αναφέρεται) ώστε να αποφεύγονται πολλαπλές ερμηνείες και αμφισβητήσεις. ΑΡΘΡΟ 6 | Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων 1. Στην παράγραφο 5 προβλέπεται η σύσταση «Συντονιστικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (Σ.Ε.Σ.Ε)», με αρμοδιότητες την εξέταση των στοιχείων του επενδυτικού φακέλου, και τη διατύπωση γνώμης προς τον Πρόεδρο της Δ.Ε.Σ.Ε. σχετικά με τις επενδυτικές προτάσεις που πρόκειται να εισαχθούν ενώπιον της Δ.Ε.Σ.Ε., καθώς και την εποπτεία των διαδικασιών αδειοδότησης και υλοποίησης των εγκεκριμένων από τη Δ.Ε.Σ.Ε. επενδύσεων. Με βάση τα ανωτέρω, προκύπτει σημαντική επιβάρυνση της διοικητικής διαδικασίας έγκρισης του επενδυτικού σχεδίου, αφού προστίθεται ένα ακόμη στάδιο γνωμοδοτικής διαδικασίας καθότι η «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» σύμφωνα με το άρθρο 8 του σχεδίου νόμου εξακολουθεί να γνωμοδοτεί για την επενδυτική πρόταση. Παράλληλα, γεννάται αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων, αφού η εποπτεία της συνολικής διαδικασίας υλοποίησης της επενδυτικής πρότασης ανατίθεται, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Σχεδίου νόμου και στη Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων. Προτείνεται, για τη διασφάλιση της απλούστευσης, καθώς και της επιτάχυνσης της ολοκλήρωσης της διοικητικής διαδικασίας, η αντικατάσταση της ανωτέρω πρόβλεψης για τη σύσταση «Συντονιστικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων» (Σ.Ε.Σ.Ε)» με την πρόβλεψη η Δ.Ε.Σ.Ε. να δύναται να συγκροτεί ομάδες εργασίας σε επίπεδο αρμόδιων κατά περίπτωση Γενικών Γραμματέων, με Πρόεδρο τον εκάστοτε αρμόδιο Υπουργό, ή το νόμιμο αναπληρωτή του, ή, σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος αυτών, τον Γενικό Γραμματέα Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων (κατά αναλογία με την παράγραφο 2 του άρθρου 2, του Ν.3894/2010). ΑΡΘΡΟ 7 | Υποβολή και τεκμηρίωση αίτηση ένταξης 1. Προτείνεται η ελάχιστη υποχρεωτική διάρκεια των μισθωτηρίων συμβολαίων και των παραχωρητηρίων να συναρτάται με την προβλεπόμενη διάρκεια του επενδυτικού πλάνου και τη βιωσιμότητα αυτού. Σε διαφορετική περίπτωση εισάγεται αδικαιολόγητος χρονικός περιορισμός. 2. Προτείνεται, επίσης, να είναι απολύτως σαφές στο κείμενο του Νόμου ότι η στρατηγική επένδυση είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί επί έκτασης, που μπορεί να είναι, είτε εν όλω, είτε εν μέρει μισθωμένη, ή επί της οποίας απορρέουν δικαιώματα από άλλη σύμβαση (συμβολαιογραφικά προσύμφωνα, προσύμφωνα μίσθωσης, συμφωνητικά παραχώρησης χρήσης, κ.λπ.). ΑΡΘΡΟ 8 | Προδικασία ένταξης επένδυσης στις Στρατηγικές Επενδύσεις 1. Προτείνεται η προθεσμία γνωμοδότησης από την «Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» να τεθεί σε 30 ημέρες (σύμφωνα με την σχετική πρόβλεψη των παραγράφων 3 και 4, του άρθρου 14, του Ν. 3894/2010), καθώς η αύξησή της σε 45 ημέρες δεν συνάδει με το στόχο της ταχείας ολοκλήρωσης της διοικητικής διαδικασίας. 2. Προτείνεται επίσης, στην κατάλληλα διαμορφωμένη πλατφόρμα του ιστοτόπου της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» να αναρτάται μόνο η επιτελική σύνοψη της επενδυτικής πρότασης και όχι τα στοιχεία του επενδυτικού φακέλου, με στόχο να διασφαλίζεται το απόρρητο των επιχειρηματικών δεδομένων και να μην δημιουργούνται συνθήκες αποθάρρυνσης των φορέων υλοποίησης των επενδύσεων σε σχέση με την υπαγωγή τους στο θεσμικό πλαίσιο στήριξης των Στρατηγικών Επενδύσεων. 3. Τέλος, η διατύπωση της παραγράφου 1, περί γνωμοδότησης της «Συμβουλευτικής Επιτροπής Τεχνογνωσίας», προφανώς αναφέρεται σε γνωμοδότηση της «Επιστημονικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων» του άρθρου 10 του Σχεδίου νόμου (βλέπε κατωτέρω προτάσεις επί του άρθρου 10). ΑΡΘΡΟ 10 | Επιστημονική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων 1. Προβλέπεται η σύσταση Επιστημονικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων για την υποβοήθηση του έργου της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.». Η εκ των προτέρων συγκρότησή της με μέλη συγκεκριμένων ειδικοτήτων δεν συνιστά ένα λειτουργικό μοντέλο καθότι ανάλογα με το περιεχόμενο και το είδος / κατηγορία του εκάστοτε επενδυτικού σχεδίου προκύπτει διαφορετική επιστημονική ανάγκη υποβοήθησης του έργου της «Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.» από τους πλέον εξειδικευμένους για την εκάστοτε περίπτωση εμπειρογνώμονες / συμβούλους. Επιπλέον, η προσθήκη ενός ακόμα επιπέδου γνωμοδότησης, δημιουργεί πρόσθετη πολυπλοκότητα σε μια διοικητική διαδικασία, η οποία έχει ως πρωταρχικό στόχο την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης των Στρατηγικών Επενδύσεων (όπως άλλωστε και η σύσταση της Συντονιστικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων της παραγράφου 5, του άρθρου 6, του σχεδίου νόμου). Προτείνεται η κατάργηση της Επιστημονικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων και η διατήρηση της πρόβλεψης του άρθρου 5 του Ν.3894/2010 για χρήση συμβούλων, κατά περίπτωση, με ανάθεση από την αγορά. ΑΡΘΡΟ 11 | Απόφαση ένταξης στις Στρατηγικές Επενδύσεις 1. Ως προς την δεσμευτικότητα της επενδυτικής πρότασης, που περιλαμβάνεται στην παράγραφο 2, προτείνεται η απόφαση της ΔΕΣΕ να είναι δεσμευτική μόνο ως προς τα κριτήρια της ένταξης και τα παρεχόμενα κίνητρα και όχι ως προς άλλα επί μέρους στοιχεία του επενδυτικού φακέλου, όπως ειδικές χρήσεις, πολεοδομικά μεγέθη, δυναμικότητες, χρησιμοποιούμενες εδαφικές εκτάσεις, κλπ., τα οποία οριστικοποιούνται κατά την εξέλιξη του τελικού σχεδιασμού των σταδίων υλοποίησης των επενδύσεων. ΑΡΘΡΟ 14 | Μη τήρηση όρων επένδυσης – κυρώσεις 1. Σε περίπτωση μη τήρησης των όρων υλοποίησης της επενδυτικής πρότασης (παράβασης των όρων του Μνημονίου Συνεργασίας της παραγράφου 3, του άρθρου 12 του Σχεδίου νόμου), προβλέπονται με απόλυτα αναλυτικό τρόπο οι κυρώσεις μόνο για τον φορέα της επένδυσης. Προτείνεται, για λόγους ισονομίας μεταξύ των συμβαλλομένων μερών, η ενσωμάτωση και αντίστοιχων κυρώσεων για το Δημόσιο, στην περίπτωση της εκ μέρους του μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων και δεσμεύσεών του, οι οποίες προβλέπονται από το σχετικό Μνημονίου Συνεργασίας.