Αρχική Αναπτυξιακό ΠολυνομοσχέδιοΜΕΡΟΣ Β΄ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ 4399/2016 (Α’ 117), 3908/2011 (Α’ 8), 3299/2004 (Α’ 261) ΚΑΙ 2601/1998 (Α’ 81) – Άρθρο 2Σχόλιο του χρήστη Γεράσιμος Κ. | 12 Σεπτεμβρίου 2019, 15:42
1. Υπάρχει η εγκύκλιος 47718/08-11-2011 (όπως ισχύει σήμερα με τις τροποποιήσεις), η οποία επιβάλλει ποινές στις επιχειρήσεις που υλοποιούν επενδυτικά σχέδια στους επενδυτικούς νόμους και δεν έχουν ικανοποιήσει τους όρους υπαγωγής όσον αφορά τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Η ποινή για κάθε μη δημιουργηθείσα θέση εργασίας κυμαίνεται μεταξύ 2.500 – 4.000 ευρώ και αφαιρείται από την καταβληθείσα ή την προς καταβολή επιχορήγηση. Όταν εκδόθηκε η απόφαση αυτή, είχε και αναδρομικό χαρακτήρα οπότε αφορούσε και τα επενδυτικά σχέδια τα οποία είχαν υποβληθεί και εγκριθεί όπου ακόμα και σήμερα δεν έχουν υλοποιηθεί πλήρως. Η παραδοξότητα, λοιπόν, της απόφασης είναι ότι επενδυτικά σχέδια τα οποία υπεβλήθησαν ακόμα και πριν την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης (2007, 2008) είχαν υπολογίσει τη δημιουργία νέων θέσεων υπό άλλες μικροοικονομικές και μακροοικονομικές συνθήκες. 2. Αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων. Υπάρχει το μητρώο αξιολογητών που όμως, πολλές φορές, παρουσιάζει ελλείψεις όσον αφορά στο γνωστικό αντικείμενο του αξιολογητή για το προς εξέταση επενδυτικό σχέδιο με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος με ενστάσεις κλπ. 3. Το να δίδεται η δυνατότητα ελέγχου επενδυτικού σχεδίου από Ελεγκτικές Εταιρείες και από Τράπεζες, ενέχει μεγάλο και τεκμηριωμένο βαθμό ο Ελεγκτής να είναι και Ελεγχόμενος, καθώς οι μεν Ελεγκτικές Εταιρείες υποβάλλουν (μέσω συνεργατών ή εντός αυτών στελεχών) επενδυτικά σχέδια στους σχετικούς νόμους και οι δε Τράπεζες έχουν εμπλακεί στο θέμα της ιδίας συμμετοχής στην επένδυση. Στο παρελθόν, είχαν προκληθεί πολλά προβλήματα στις αξιολογήσεις από τέτοιες μεθόδους. 4. Να επανδρωθεί επαρκώς τόσο το Γραφείο Ενημέρωσης Επενδυτών στην οδό Λέκκα (που σήμερα αριθμεί 2 υπαλλήλους), όσο και οι 13 Περιφέρειες όπου καλούνται 2 με 3 άτομα να καλύψουν όλα τα αναπτυξιακά θέματά τους, ώστε παρουσιάζονται καθυστερήσεις πολλών μηνών ή και ετών. 5. Ιδία συμμετοχή επενδυτών. Τόσο στον επενδυτικό νόμο όσο και σε πολλά επιμέρους Επιχειρησιακά Προγράμματα, απαιτείται η ιδία συμμετοχή να αποτελεί αντικείμενο αύξησης εταιρικού-μετοχικού κεφαλαίου και δεν επιτρέπεται η επένδυση να υλοποιείται με τις συνήθεις ταμειακές ροές της επιχείρησης, εκτός αν αυτή είναι ατομική. Αυτό είναι κάτι που δυσχεραίνει ιδιαίτερα την απόφαση για υλοποίηση μίας επένδυσης. Πολλές επιχειρήσεις μόλις αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να κάνουν αύξηση κεφαλαίου, δεν προχωρούν στην επένδυση. Ακόμα και υγιείς επιχειρήσεις, κάνουν πίσω αφού ούτε αύξηση κεφαλαίου δεν κάνουν ούτε δάνειο θέλουν να πάρουν, αφού δεν το χρειάζονται. Στο νέο επενδυτικό νόμο που είναι προς επεξεργασία, να μην υπάρχει αυτή η υποχρέωση. Επίσης να μην απαιτείται η τεκμηρίωση καταβολής ιδίας συμμετοχής. Μπορεί να αντικατασταθεί με μία προϋπόθεση, όπως π.χ., ότι το πρώτο 12μηνο από την έγκριση να έχει υλοποιηθεί το 40% αυτής, αλλιώς απεντάσσεται αυτοδικαίως. Εκεί είναι που πραγματικά θα αποδειχτεί κατά πόσο η επιχείρηση είναι αποφασισμένη να επενδύσει.