Αρχική Αναπτυξιακό ΠολυνομοσχέδιοΜΕΡΟΣ Β΄ ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ 4399/2016 (Α’ 117), 3908/2011 (Α’ 8), 3299/2004 (Α’ 261) ΚΑΙ 2601/1998 (Α’ 81) – Άρθρο 2Σχόλιο του χρήστη Κρεμαλής Κωνσταντίνος | 17 Σεπτεμβρίου 2019, 15:21
Η αναφορά στο Άρθρο 2 των ειδικοτήτων μηχανικών για την σύνταξη εκθέσεων και βεβαιώσεων σχετικών με τον έλεγχο της μερικής ή της πλήρους ολοκλήρωσης μιας επένδυσης, αποτελεί νομοθετική κατοχύρωση επαγγελματικών δραστηριοτήτων και επομένως παραπέμπει: • Σε διατάξεις του ΠΔ 38/2010 όπως τροποποιήθηκε για την εφαρμογή δικαίου της ΕΕ, που αφορούν τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων, όπως ο έλεγχος αυτής εξειδικεύεται με την Οδηγία 2018/958/ΕΕ. • Στις διατάξεις του ΠΔ 99/2018 για τη ρύθμιση του επαγγέλματος του μηχανικού και στις σχετικές διατάξεις της υποπαρ. ΣΤ23 του ν 4254/14. (Σημειώνεται ότι εκκρεμεί δίκη την 4η προσεχούς Οκτωβρίου στην Ολομέλεια του ΣτΕ κατόπιν δεκατεσσάρων αιτήσεων ακύρωσης του ΠΔ 99/2018. Έως όμως την απόφαση του ΣτΕ θεωρούμε ότι αυτό το ΠΔ πρέπει να εφαρμόζεται τόσο από τη Δημόσια Διοίκηση όσο και από τους εργοδότες) Θεωρούμε ότι η ρητή αναφορά μόνον στις ειδικότητες Πολιτικού και Μηχανολόγου Μηχανικού και μάλιστα στη βάση ακαδημαϊκού τίτλου και όχι επαγγελματικών προσόντων, αποδίδει επαγγελματική ύλη,κ αφού προσανατολίζει και ευλόγως στην ουσιαστική συμμετοχή και στον κύριο ή συντονιστικό ρόλο αυτών των ειδικοτήτων κατ’ εντολή των εργοδοτών, σε δραστηριότητες μηχανικής για κάθε είδους έργου, που εξειδικεύονται ιδίως στις παρ. 5 και 6 του Άρθρου 1 και στο Άρθρο 2 του ΠΔ 99/2018. Σύμφωνα όμως με την παρ.1 των Άρθρων 3 έως 15, και λαμβανομένων υπόψη των ως άνω ρυθμίσεων Άρθρων 1 και 2 δεν μπορεί να αιτιολογηθεί ο κύριος (και όχι ο μερικός) ρόλος των ειδικοτήτων του Άρθρου 2 του Ν/Σ στον ολοκληρωμένο έλεγχο μιας επένδυσης π.χ σε χημική εγκατάσταση, με σύγχρονη εφαρμογή της Οδηγίας 1/2008/ΕΕ (ΦΕΚ 1450/14.06.2013) για τον ολοκληρωμένο έλεγχο των μέτρων αντιρρύπανσης, που αποτελεί και προϋπόθεση για την αδειοδότηση λειτουργίας της εγκατάστασης. Ειδικά για τις βεβαιώσεις ολοκλήρωσης του 50% του αντικειμένου μιας επένδυσης, αναγνωρίζεται ότι επαναλαμβάνεται η 2η παρ. 10 του Άρθρου 16 του ν 4399/16, η οποία πιστεύουμε ότι δεν ήταν συμβατή με την υποπαρ. ΣΤ 23 του ν 4254/14. Συμπερασματικά θεωρούμε ότι οι βεβαιώσεις ελέγχου πρέπει να εκδίδονται από υπεύθυνο έργου (project manager ή project engineer) που αναλαμβάνει για λογαριασμό ενός ενδιαφερόμενου εργοδότη και κατόπιν συμφωνητικού, την κεντρική τεχνική ευθύνη για την υλοποίηση μιας επένδυσης, σύμφωνα με την παρ. 6 του Άρθρου 1 του ΠΔ 99/2018, η οποία πρέπει να περιλαμβάνει και την κεντρική ευθύνη για την έκδοση των διαφόρων αδειών. Είναι πρόδηλο ότι οι εργοδότες οφείλουν να επιλέγουν την ειδικότητα των υπεύθυνων Έργου ανά κατηγορία έργου σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για τη ρύθμιση του επαγγέλματος του μηχανικού. Θεωρούμε εν τέλει ότι η διατήρηση του προσδιορισμού των ειδικοτήτων ως έχει στο Άρθρο 2 δεν είναι συμβατή με την Εθνική νομοθεσία, καθώς και με τις ρυθμίσεις της Οδηγίας 2018/958/ΕΕ. K. Κρεμαλής Εκπρόσωπος ΠΣΧΜ στη διαδικασία έκδοσης του ΠΔ 99/2018