Αρχική Αναπτυξιακό ΠολυνομοσχέδιοΜΕΡΟΣ ΙΕ’ – ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ – Άρθρο 76 – Σύμβαση μελέτης/κατασκευήςΣχόλιο του χρήστη Κρεμαλής Κωνσταντίνος | 17 Σεπτεμβρίου 2019, 15:26
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στην υφιστάμενη παρ. 1 του Άρθρου 50 του ν 4412/2016 ορίζεται μεταξύ άλλων ως προϋπόθεση η ύπαρξη εγκεκριμένης προμελέτης για την ανάθεση σύμβασης με αντικείμενο συγχρόνως τη ”μελέτη και την κατασκευή του έργου”. Στη νέα διατύπωση της παρ. αυτής έχει διαγραφεί ως προϋπόθεση η ύπαρξη προμελέτης πράγμα που καταρχήν αιτιολογείται από αντικείμενο «μελέτης και κατασκευής έργου». Όμως, παραμένει προϋπόθεση η ύπαρξη εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων χωρίς να προκύπτει στη βάση ποιων μελετών και δικαιολογητικών θα εκδίδεται η σχετική απόφαση από τις αρμόδιες περιβαλλοντικές αρχές. Αν υπονοούνται οι μελέτες που περιλαμβάνονται στην παρ. 1(β) του Άρθρου 50 όπως τροποποιείται, τότε ποιο είναι το αντικείμενο των μελετών στο σύστημα «Μελέτη και Κατασκευή» ; Απαιτούνται επομένως διευκρινήσεις. Πέραν τούτων η διατήρηση της παρ 4.0 στο Άρθρο 50 του ν 4412/16, είμαι αδικαιολόγητη και οπωσδήποτε εκτός των αρχών και κατευθύνσεων που διέπουν τις οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/EE. Δεν είναι δυνατόν να ανατίθεται έργο με αντικείμενο «μελέτη και κατασκευή», στη βάση της χαμηλότερης τιμής, χωρίς δηλαδή αξιολόγηση και βαθμολόγηση των μελετών, που περιλαμβάνουν την τεχνογνωσία κάθε ενδιαφερόμενου υποψήφιου οικονομικού φορέα. Με την ευκαιρία σημειώνουμε: Η Διεθνής Ομοσπονδία Συμβούλων Μηχανικών (International Federation of Consulting Engineers – FIDIC), με έτος Ίδρυσης το 1913, εκδίδει και επικαιροποιεί σειρές συμβολαίων (contracts) για την εκτέλεση δημοσίων έργων υποδομής. Τα συμβόλαια μεταξύ Αναθετουσών Αρχών (Owners) και Ανάδοχων (Contractors) για την εκτέλεση των έργων διακρίνονται ως ακολούθως: Εκτέλεση Έργων είτε με Σχεδιασμό ιδιαίτερα του κυρίως Έργου από την Αναθέτουσα Αρχή, είτε με Σχεδιασμό του Αναδόχου, ή Εκτέλεση Έργων στη βάση παράδοσης του Έργου Turnkey, ή Εκτέλεση Έργων στη βάση Σχεδιασμού και Εκτέλεσης του Έργου και συγχρόνως ανάληψης από τον Ανάδοχο της ευθύνης λειτουργίας και συντήρησης του για μεγάλη χρονική περίοδο (Έργα Design – Built and Operate – BOD). Έργα διεργασιών (Processes) όπως είναι τα μεγάλα έργα Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Νερού και Αποβλήτων ή τα Ενεργειακά Έργα δημοπρατούνται είτε με σχεδιασμό από τον Ανάδοχο, είτε Turnkey, είτε BOD. Σ’ όλες τις περιπτώσεις παρέχεται ελευθερία στον Ανάδοχο να σχεδιάσει, να οργανώσει και να εκτελέσει όλες τις απαιτούμενες εργασίες σύμφωνα με Κανονισμούς, Προδιαγραφές και Πρότυπα, ο δε Εργοδότης με τους Συμβούλους Μηχανικούς του, δίνει το βάρος στον έλεγχο και στην αξιολόγηση των δεσμεύσεων ή απαιτήσεων του σχεδιασμού, της κατασκευής, της λειτουργίας και συντήρησης του Έργου, σύμφωνα κάθε φορά με τους όρους της σύμβασης. Σημειώνουμε ότι η εφαρμογή των προηγούμενων εκδόσεων FIDIC απαιτείται από τις διεθνείς Επενδυτικές Τράπεζες, προκειμένου να υπάρξει χρηματοδότηση για την κατασκευή Έργων υποδομής. Σημειώνουμε επίσης ότι στις εκδόσεις FIDIC περιλαμβάνονται συνιστώμενα συμβόλαια μεταξύ Αναθετουσών Αρχών και Συμβούλων Μηχανικών για τα διάφορα είδη συμβάσεων, καθώς και οδηγίες για την αξιολόγηση και επιλογή των υποψήφιων Αναδόχων στους διαγωνισμούς για την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων έργων. Στην παρούσα φάση δεν κρίνουμε σκόπιμο να επεκταθουμε σε κριτική του ν. 4412/16. Απλα θεωρούμε ότι το Υπ. Υποδομών πρέπει να εξετάσει την εισαγωγή στην χώρα μας των διακριτών συμβολαίων της FIDIC για όλα τα είδη έργων, πράγμα που θα εξυπηρετούσε και τους εγχώριους Αναδόχους να χρηματοδοτούνται ευχερέστερα από τις επενδυτικές τράπεζες, αλλά και να ενδιαφέρονται για την καινοτομία και την τεχνολογική ανάπτυξη τους.