Αρχική Αναπτυξιακό ΠολυνομοσχέδιοΜΕΡΟΣ ΣΤ’ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΚΑ – Άρθρο 11Σχόλιο του χρήστη ΒΙΠΑΣ ΑΕ | 17 Σεπτεμβρίου 2019, 19:06
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ως φορέας διαχείρισης του Επιχειρηματικού Πάρκου Σχιστού δηλώνουμε ότι οι προτάσεις του ΕΣΕΠΠΑ δεν προήλθαν από διαβούλευση μεταξύ των μελών του, δεν μας εκφράζουν και δηλώνουμε την πλήρη και κατηγορηματική διαφωνία μας. Κατωτέρω παραθέτουμε ορισμένα σημεία όπου από τη σύντομη ανάγνωση των προτάσεων του ΕΣΕΠΠΑ προκύπτει έντονος προβληματισμός σε σχέση με τους σκοπούς και τα αποτελέσματα των επιχειρούμενων τροποποιήσεων: 1) Διαπιστώνουμε ότι ο ΕΣΕΠΠΑ επιδιώκει την τροποποίηση του άρθρου 48 παρ. 2 ν. 3982/2011 κατά τρόπο ώστε να μην μπορούν να μεταβιβάζονται οι κοινωφελείς χώροι που έχουν δημιουργηθεί μέσα σε Επιχειρηματικά Πάρκα προς τις εταιρείες διαχείρισης, παρά μόνο με πολύ δυσμενέστερους όρους, από αυτούς που υφίστανται ήδη. Η επιχειρούμενη τροποποίηση εξυπηρετεί τα συμφέροντα της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ, που είναι φορέας ίδρυσης του συνόλου σχεδόν των επιχειρηματικών – βιομηχανικών πάρκων στην Ελλάδα, και κατά συνέπεια ιδιοκτήτης του συνόλου των εκτάσεων επί των οποίων ιδρύονται βιομηχανικά πάρκα, αλλά βλάπτει τα συμφέροντα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, και όσων θέλουν να εγκατασταθούν. Από τη δική μας εμπειρία, η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ κρατά στην κυριότητά της τα ακίνητα που κατά το ρυμοτομικό σχέδιο του πάρκου μας προορίζονται για κοινόχρηστους / κοινωφελείς σκοπούς και δεν τα μεταβιβάζει στην εταιρεία μας (ΕΔΕΠ) ως οφείλει. Η εταιρεία μας με δύο δικαστικές αποφάσεις (5046/2017 Πολ. Πρωτ. Πειραιά και 679/2018 Εφετείου Πειραιά) πέτυχε την καταδίκη της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ σε δήλωση βούλησης μεταβίβασης ακινήτων που κατά το ρυμοτομικό σχέδιο ήταν προορισμένα για κοινωφελείς σκοπούς, αλλά αρνείτο να μεταβιβάσει προς την εταιρεία μας. Ειδικότερα το άρθρο 48 ν. 3982/2011 έχει ως εξής: «1. Μέχρι την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης της διαχείρισης του άρθρου 58, οι εκτάσεις που προέρχονται από εισφορά σε γη περιέρχονται στην αποκλειστική κατοχή και κυριότητα της ΕΑΝΕΠ, για να δημιουργηθούν οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι, καθώς και κτίρια και πάσης φύσεως εγκαταστάσεις που κρίνονται αναγκαίες για τη λειτουργία του ΕΠ. 2. Με την απόφαση έγκρισης της σύμβασης μεταβίβασης της διαχείρισης του άρθρου 58, οι κοινόχρηστοι χώροι και κοινωφελείς χώροι και εγκαταστάσεις περιέρχονται υποχρεωτικά με σύμβαση που περιβάλλεται τον τύπο συμβολαιογραφικού εγγράφου άνευ ανταλλάγματος στην κυριότητα της ΕΔΕΠ.» (Η παράγραφος 2 αντικαταστάθηκε ως άνω με την παρ.8 άρθρου 44 Ν.4155/2013, ΦΕΚ Α 120/29.5.2013) Ο ΕΣΕΠΠΑ επιδιώκει την ακόλουθη τροποποίηση, χωρίς έγκριση εκ των μελών του, προς εξυπηρέτηση των σκοπών της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ, όπως εκθέσαμε: Στην παρ. 2 του άρθρου 48 του ν. 3982/2011 να προστεθεί δεύτερο εδάφιο ως εξής: «Κατ’ εξαίρεση, σε περίπτωση υπαγωγής ΒΙ.ΠΕ. του Ν. 4458/1965 ή Β.Ε.ΠΕ. του Ν. 2545/1997 στο Ν. 3982/2011 σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 63, οι κοινωφελείς χώροι μεταβιβάζονται υποχρεωτικά μόνον εφόσον έχουν προκύψει από εισφορά σε γη, οι δε κοινόχρηστοι χώροι μεταβιβάζονται υποχρεωτικά ανεξάρτητα αν έχουν προκύψει από εισφορά σε γη, εφόσον εξαντληθεί το ελάχιστο ποσοστό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων της περίπτωσης γ της παραγράφου 2 του άρθρου 52». Με την επιχειρούμενη τροποποίηση ο ΕΣΕΠΠΑ επιδιώκει να ανατρέψει τα δεδομένα από τις αποφάσεις 5046/2017 Πολ. Πρωτ. Πειραιά και 679/2018 Εφετείου Πειραιά και να αποκλείσει το ενδεχόμενο άλλες εταιρείες διαχείρισης να διεκδικήσουν διά της δικαστικής οδού τα ακίνητα που προορίζονται για κοινωφελείς εγκαταστάσεις, που η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ αρνείται να τους μεταβιβάσει. Ειδικότερα ο ΕΣΕΠΠΑ επιδιώκει να είναι υποχρεωτική η μεταβίβαση των κοινωφελών χώρων στην ΕΔΕΠ (Εταιρεία Διαχείρισης Επιχειρηματικού Πάρκου) μόνο αν αυτοί έχουν προκύψει από εισφορά σε γη. Αν οι χώροι αυτοί έχουν προκύψει από παραχώρηση από το Ελληνικό Δημόσιο (δηλ. σε βάρος του Ελληνικού Λαού και της Δημόσιας Περιουσίας) οι κοινωφελείς χώροι αποκλείονται από την παραχώρηση και μένουν στην ιδιοκτησία της ΕΑΝΕΠ!!! Ακόμη προβληματική είναι η επιχειρούμενη νέα διάταξη στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 48 σύμφωνα με την οποία κοινόχρηστοι χώροι μεταβιβάζονται στην ΕΔΕΠ αλλά μόνο εφόσον εξαντληθεί το ελάχιστο ποσοστό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων της περίπτωσης γ της παραγράφου 2 του άρθρου 52. Δεν εξηγείται και δεν γίνεται αντιληπτός ο σκοπός της προτεινόμενης τροποποίησης. 2) Ο ΕΣΕΠΠΑ προτείνει μετά την παρ. 2 του άρθρου 48 του ν. 3982/2011 να προστεθεί παρ. 3 ως εξής: «Κοινωφελείς χώροι και εγκαταστάσεις που δεν έχουν προκύψει από εισφορά σε γη και ανήκουν στον Φορέα ίδρυσης ή Φορέα Διοίκησης και Διαχείρισης, δύναται κατόπιν σχετικής τροποποίησης της έγκρισης πολεοδομικής μελέτης, να αλλάξουν χρήση σε χρήση γραφείων ή άλλων συναφών υπηρεσιών, εφόσον μετά την τροποποίηση συνεχίσουν να πληρούνται τα ελάχιστα απαιτούμενα ποσοστά κοινοχρήστων και κοινωφελών που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο από το οποίο διέπεται ο ΟΥΜΕΔ.». Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται με μία τροποποίηση της περιβαλλοντικής μελέτης και μόνον (!!!) να αλλάζει η χρήση κοινωφελών χώρων και αυτοί να μετατρέπονται σε κτίρια γραφείων ή συναφών υπηρεσιών, δηλ. σε ιδιωτική περιουσία της εκάστοτε ΕΑΝΕΠ, εις βάρος του περιβαλλοντικού ισοζυγίου του κάθε Επιχειρηματικού Πάρκου και των δεδομένων με βάση τα οποία οι επιχειρήσεις εγκαταστάθηκαν εκεί. 3) Με την επιχειρούμενη τροποποίηση του άρθρου 43, σύμφωνα με την οποία κάθε νέα δραστηριότητα πρέπει να εγκαθίσταται εντός ΟΥΜΕΔ καταργείται η μικρή επιχειρηματικότητα, καθώς επιβάλλεται σε κάθε νέα επιχείρηση, όσο μικρή και αν είναι, να εγκαθίσταται μέσα σε ΟΥΜΕΔ. 4) Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στις προτεινόμενες τροποποιήσεις του άρθρου 47 ν. 3982/2011, σύμφωνα με τις οποίες η έγκριση ανάπτυξης επιχειρηματικού πάρκου συνοδεύεται από υποβάθμιση της περιβαλλοντικής κατηγοριοποίησης των Επιχειρηματικών Πάρκων, αγνοώντας τα οριζόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία περί περιβαλλοντικής αδειοδότησης, βάσει της οποίας έχει σχεδιαστεί η βιομηχανική ανάπτυξη στη χώρα μας ως τώρα. 5) Μεροληπτική υπέρ της εκάστοτε ΕΑΝΕΠ είναι και η επιχειρούμενη τροποποίηση του άρθρου 52 παρ. 2 σύμφωνα με την οποία οι χώροι υψηλού πρασίνου και κοινωφελών εγκαταστάσεων και κτιρίων ανέρχονται κατ’ ανώτατο όριο σε 6% και 3% αντίστοιχα στη συνολική επιφάνεια του Επιχειρηματικού Πάρκου, και δη και για υφιστάμενα ΕΠ κατ’ ανατροπή του ισοζυγίου κοινοχρήστων & κοινωφελών έναντι ιδιωτικών χώρων. Δηλ. με την επιχειρούμενη τροποποίηση, η ΕΑΝΕΠ θα μπορεί να αποχαρακτηρίζει και να οικοπεδοποιεί ζώνες υψηλού πρασίνου και κοινωφελείς εγκαταστάσεις και κτίρια, ή προορισμένα προς τούτο οικοδομικά τετράγωνα, εφόσον αυτά εκτείνονται σε ποσοστό άνω του 6% η 3% αντιστοίχως της συνολικής επιφάνειας του πάρκου, εις βάρος των εγκατεστημένων επιχειρήσεων. Σημειώνουμε ότι Επιχειρηματικά Πάρκα με υψηλό ισοζύγιο κοινοχρήστων / κοινωφελών γηπέδων είναι πιο ελκυστικά για τις εγκαθιστάμενες επιχειρήσεις, αλλά αυτό το ισοζύγιο επιχειρεί τώρα να ανατρέψει ο ΕΣΕΠΠΑ και μάλιστα για ήδη λειτουργούντα ΕΠ. 6) Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στις επιχειρούμενες τροποποιήσεις του άρθρου 54 ν. 3982/11 σύμφωνα με τις οποίες καταργείται η έκδοση άδειας εγκατάστασης και της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων στις επιχειρήσεις που εγκαθίστανται σε Επιχειρηματικά Πάρκα. Η εγκατάσταση σε επιχειρηματικό πάρκο δεν μπορεί να υποκαθιστά την περιβαλλοντική νομοθεσία. Οι φορείς διαχείρισης, όπως είναι η εταιρεία μας δεν έχουν τα μέσα, το προσωπικό και την τεχνογνωσία να αξιολογούν επιχειρήσεις και να αδειοδοτούν αυτές, σε αντίθεση με το Δημόσιο. 7) Επίσης δεν πρέπει να υιοθετηθεί η τροποποίηση του άρθρου 58 παρ. 2 σύμφωνα με την οποία η ΕΑΝΕΠ (δηλ. η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ) θα ελέγχει ποιες επιχειρήσεις μπορούν να συστήσουν ΕΔΕΠ, απονέμοντας στον εαυτό της το αποκλειστικό δικαίωμα έκδοσης βεβαίωσης συμμόρφωσης με τον Κανονισμό του εκάστοτε Πάρκου, προκειμένου να μπορέσουν να συστήσουν ΕΔΕΠ.