Αρχική Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, διατάξεις για την ανάπτυξη, την έρευνα και την καινοτομία»ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ Άρθρο 37 Τροποποίηση άρθρου 22 Α ΚΦΕ σχετικά με την προσαύξηση κατά 100% της έκπτωσης δαπανών επιστημονικής και τεχνολογικής έρευναςΣχόλιο του χρήστη Χαράλαμπος Μπακολιάς | 13 Ιουνίου 2020, 12:52
Συγχαίρουμε την Κυβέρνηση και τον κύριο Δήμα για αυτή την πρωτοβουλία να προωθήσει την Έρευνα και την Ανάπτυξη στη Χώρα. Το προτεινόμενο μέτρο σημαντικής αύξησης της υπερέκπτωσης κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και χωρίς αμφιβολία μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο για επένδυση σε Ε&Α, αλλά μόνο για επιχειρήσεις που έχουν ανάλογο φορολογητέο εισόδημα στη χώρα μας από εμπορική δραστηριότητα. Δυστυχώς το μέτρο αυτό δεν παρέχει αντίστοιχο κίνητρο σε πολλές άλλες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα του εξωτερικού, και κυρίως υψηλής τεχνολογίας, που επιθυμούν να επενδύσουν στην Ελλάδα με τη δημιουργία κέντρων Ε&Α, αλλά δεν έχουν, ούτε αναμένεται να δημιουργήσουν, επαρκές φορολογητέο εισόδημα από εμπορική δραστηριότητα στην Χώρα. Στην κατηγορία των μη ευνοούμενων επιχειρήσεων ανήκει και η Ansys Inc., η οποία έχει ήδη επενδύσει σημαντικά σε κέντρο Ε&Α στην Ελλάδα, καθώς και λόγου χάρη οι Intel, Tesla, Qualcomm, Infineon, Xilinx και πολλές άλλες. Οι επιχειρήσεις αυτές συχνά έχουν μικρή έως μηδενική εμπορική δραστηριότητα στην Ελλάδα λόγω της περιορισμένης ή μηδενικής εγχώριας ζήτησης των προϊόντων τους. Συνεπώς δεν προκύπτει φορολογητέο εισόδημα επαρκές για την πλήρη εκμετάλλευση του πλεονεκτήματος της υπερέκπτωσης. Επιπλέον, εάν τα προϊόντα των επιχειρήσεων αυτών πωλούνται στην Ελλάδα μέσω εμπορικών αντιπροσώπων – κοινή πρακτική για μικρές αγορές - το όφελος που προκύπτει από την υπερέκπτωση ανά θέση εργασίας E&A είναι πραγματικά αμελητέο. Το συγκεκριμένο μέτρο λοιπόν δημιουργεί έντονη ανομοιομορφία στην απόδοση κινήτρου για επένδυση σε Ε&Α όπου: α) παρέχεται πλεονέκτημα κόστους σε ορισμένες επενδύσεις Ε&Α και όχι σε άλλες, οι οποίες θα βρεθούν με μειονέκτημα, δημιουργώντας έτσι συνθήκες στρέβλωσης του επενδυτικού και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος Ε&Α γ) αποθαρρύνονται σημαντικότατες νέες επενδύσεις σε Ε&Α υψηλής τεχνολογίας οι οποίες αναμένεται ότι θα στραφούν σε εναλλακτικές γεωγραφικές περιοχές (όπως π.χ. Ινδία, Πολωνία, Ρουμανία κ.α.). Για αυτό ζητούμε τη συνδυαστική εφαρμογή νέου μέτρου απαλλαγής από ασφαλιστικές εισφορές για θέσεις εργασίας Ε&Α, συνδυαστικά με την προτεινόμενη φορολογική ελάφρυνση, προκειμένου να δοθούν εξίσου κίνητρα για επένδυση σε Ε&Α και σε επιχειρήσεις που δεν έχουν απαραιτήτως σημαντική εμπορική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Τονίζουμε ότι πολιτικές παρόμοιες με αυτή που προτείνουμε έχουν υιοθετηθεί επιτυχώς από πολλές χώρες παγκοσμίως (Σχετική αναφορά του ΟΟΣΑ: https://www.oecd.org/sti/rd-tax-stats-bindex-notes.pdf).