Αρχική Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, διατάξεις για την ανάπτυξη, την έρευνα και την καινοτομία»Άρθρο 26 Κανονισμοί Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ)Σχόλιο του χρήστη Ε.Ε. ΒΙ.ΠΕ ΛΑΡΙΣΑΣ | 15 Ιουνίου 2020, 12:27
Αναφορικά με το Άρθρο 26 [Κανονισμοί Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ)] και της νέας προτεινόμενης διαδικασίας τροποποίησης των κανονισμών λειτουργίας, επισημαίνουμε τα εξής: • Η διαδικασία που αφορά την τροποποίηση των κανονισμών λειτουργίας εντός ΟΥΜΕΔ, πρέπει να στοχεύει στο γόνιμο διάλογο μεταξύ των ενεργών εγκατεστημένων και των φορέων διαχείρισης, την ανταλλαγή απόψεων και την κατάθεση συγκεκριμένων, επιστημονικά τεκμηριωμένων προτάσεων. • Οι κανονισμοί λειτουργίας πρέπει να συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία των οργανωμένων υποδοχέων, στην προσέλκυση νέων επιχειρήσεων και στην απρόσκοπτη λειτουργία των ήδη εγκατεστημένων με αποκλειστικό στόχο την ανάπτυξη. Είναι δε προφανές, ότι η ανάπτυξη δύναται να επιτευχθεί αποκλειστικά από ενεργές επιχειρήσεις και όχι από ανενεργά - αδόμητα γήπεδα που διατηρούν στην κατοχή τους οι φορείς διαχείρισης. • Η διαδικασία τροποποίησης των κανονισμών πρέπει να είναι αντιπροσωπευτική, δημοκρατική και ουσιαστική χωρίς αποκλεισμούς, άλλως καθίσταται προσχηματική. • Σε κάθε περίπτωση, στην παρούσα διαβούλευση πρέπει να αποφευχθούν οι διαδικασίες τροποποίησης των κανονισμών του 2011, όπου διεξήχθη μια προσχηματική διαδικασία διαβούλευσης κατά την οποία επί συνόλου 18 βιομηχανικών περιοχών ενημερώθηκαν μόνο σαράντα ένα (41) επιχειρήσεις και υπέβαλαν σχόλια μόλις εννέα (9), οι δε αντιρρήσεις που υπεβλήθησαν δεν ελήφθησαν υπόψη. Κατέστη δε φανερό από την ως άνω διαδικασία ότι οι κανονισμοί λειτουργίας καταρτίστηκαν, αποφασίστηκαν και υπεγράφησαν μονομερώς χωρίς συμμετοχή των επιχειρήσεων επιβάλλοντας δυσμενείς και καταχρηστικούς όρους προς όφελος του διαχειριστή (ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε.). • Είναι πλέον φανερό ότι η ενίσχυση των θεσμοθετημένων υπερεξουσιών της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε ως φορέα διαχείρισης μέσω νομοθετικών παρεμβάσεων έχει κριθεί αναποτελεσματικό. Εν προκειμένω ο αναπτυξιακός σκοπός της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Α.Ε δεν έχει επιτευχθεί δεδομένου ότι το 95% της βιομηχανίας βρίσκεται εκτός ΟΥΜΕΔ. Το δε κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών που επιβάλλεται από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε μέσω των κοινοχρήστων δαπανών στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις εντός ΟΥΜΕΔ που διαχειρίζεται, είναι κατά πολύ υψηλότερο από αυτό εκτός οργανωμένων ΟΥΜΕΔ ή των ΟΥΜΕΔ που η διαχείρισή τους δεν ανήκει στην ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. Με βάση τα ανωτέρω και τις προτεινόμενες τροποποιήσεις της παρ.4 του άρθρου 59 του ν. 3982/2011 τονίζουμε ότι: α) Εφόσον η σύσταση της Επιτροπής Διαβούλευσης θα πραγματοποιείται με πρωτοβουλίες και υπό την προεδρεία της ΕΑΝΕΠ ή ΕΔΕΠ, οδηγούμαστε σε διαδικασία ουσιαστικής απουσίας του Ελληνικού Δημοσίου στη χάραξη της βιομηχανικής πολιτικής. β) Η προτεινόμενη από το νέο άρθρο συγκρότηση της Επιτροπής Διαβούλευσης δεν επιτυγχάνει την αντιπροσωπευτικότητα ανάμεσα στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις και τον φορέα διαχείρισης ούτε την επιστημονική επάρκεια που απαιτείται, ενισχύοντας για μια ακόμη φορά την θέση του φορέα διαχείρισης εις βάρος των επιχειρήσεων. Λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι : γ) το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των γηπέδων εντός οργανωμένων υποδοχέων παραμένει ανενεργό και αδόμητο (Π.χ. η αδόμητη γη στη ΒΙ.ΠΕ. Λάρισας ανέρχεται στο 63%.), δ) η προϋπόθεση κατοχής του πενήντα ένα τοις εκατό (51%) της έκτασης του ΟΥΜΕΔ από τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις, αφαιρεί ουσιαστικά το δικαίωμα στις εντός οργανωμένων υποδοχέων ενεργές επιχειρήσεις, να διαφωνούν με τον φορέα διαχείρισης και ιδιοκτήτη των αδόμητων γηπέδων, καθιστώντας έτσι την ψήφο τους ανενεργή και μη ισότιμη υπονομεύοντας τη διαδικασία. Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο σύνδεσμός μας (Ένωση Επιχειρήσεων Βιομηχανικής Περιοχής Λάρισας) θεωρεί πως στο προτεινόμενο άρθρο, πρέπει να τροποποιηθούν απαραίτητα τα κάτωθι: 1. στην παρ.4 εδ. α’ του άρθρου 59 του ν. 3982/2011 περ. α, β, γ, την προεδρία της επιτροπής διαβούλευσης να αναλάβει το Ελληνικό Δημόσιο μέσω εκπροσώπου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, οι δε θέσεις των λοιπών μελών να καταλαμβάνονται ισομερώς από εκπροσώπους των ενεργών εγκατεστημένων και της ΕΑΝΕΠ ή ΕΔΕΠ. Στη διαβούλευση πρέπει να συμμετέχει επίσης, ανεξάρτητη και αμερόληπτη επιστημονική ομάδα, αποδεκτή από όλα τα μέρη, η οποία θα εξετάσει διεξοδικά και θα λειτουργήσει συμβουλευτικά στον καταρτισμό των επί μέρους όρων των υπό σύσταση κανονισμών. 2. να αναφερθεί σαφώς και να προστεθεί στην παρ.4 εδ. β’ του άρθρου 59 του ν. 3982/2011 ο χαρακτηρισμός «ενεργές» για τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις ως εξής: «….δύναται να εγκριθεί τουλάχιστον από το πενήντα τοις εκατό (50%) συν μία ψήφο των ενεργών εγκατεστημένων επιχειρήσεων.» 3. Να αφαιρεθεί η προϋπόθεση της παρ.4 εδ. β’ ότι «……οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις καταλαμβάνουν τουλάχιστον το πενήντα ένα τοις εκατό (51%) της έκτασης του ΟΥΜΕΔ» Δ.Σ. Ε.Ε. ΒΙ.ΠΕ Λάρισας