Αρχική Διαβούλευση για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021 - 2025Κατανομή του ΠροϋπολογισμούΣχόλιο του χρήστη ΟΧΠ ΥΠΕΘΑ | 10 Ιουλίου 2020, 12:43
Υπουργείο Ανάπτυξης Νίκης 5-7, 10180, Αθήνα email: public@mnec.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το ΕΠΑ αποτελεί ένα βασικό πυλώνα στήριξης των Αναπτυξιακών προοπτικών της Χώρας εκσυγχρονίζοντας σε σημαντικό βαθμό το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που για πολλά χρόνια λειτουργούσε ως συμπληρωματικό αναπτυξιακό εργαλείο των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, δεδομένης της απαίτησης ότι κατά την υποβολή προγραμμάτων ήταν απαραίτητη η χορήγηση βεβαίωσης μη χρηματοδότησης από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Οι αναπτυξιακές ανάγκες που περιγράφονται στον ΕΠΑ ακολουθούν σε σημαντικό βαθμό τους Στόχους Πολιτικής για την περίοδο του ΕΣΠΑ 2021-2027. Ωστόσο στα πεδία της ασφάλειας και της Άμυνας, αν και αναφέρονται στο ΕΠΑ οι σημαντικές ανάγκες για επενδύσεις, δεν υφίσταται παράλληλα στους Αναπτυξιακούς Στόχους και η σχετική αντιστοίχιση. Ενισχυτικό δε ότι, η υπόψη επενδυτική πρωτοβουλία απουσιάζει από τον σχεδιασμό, αποτελεί το γεγονός ότι στην κατανομή των πόρων το ΥΠΕΘΑ λαμβάνει μόλις 24,00 εκ. € τα οποία για δεδομένα της αποστολής του είναι ασήμαντα. Είναι γνωστό ότι στα πλαίσια της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας της ΕΕ, οι επενδύσεις σε αυτούς τους τομείς έχουν σημαντική προστιθέμενη αξία για την Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση και αναγνωρίζονται ως βασικές αρχές για την ευημερία των πολιτών. Παράλληλα στην νέα χρηματοδοτική περίοδο επιδιώκεται πανευρωπαϊκά η συμπληρωματικότητα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας (EDF) με σημαντικό μέρος των Ευρωπαϊκών Ταμείων προκειμένου να αντιμετωπιστούν ολιστικά οι νέες απειλές που αναπτύσσονται στα Ευρωπαϊκά σύνορα αλλά και οι απειλές που σχετίζονται με την διαχείριση των ορυκτών πόρων ή της αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Ταυτόχρονα το European Defence Industrial Development Plan (EDIDP) που θα μετασχηματιστεί από το 2021 στο European Defence Fund αναδεικνύει τις νέες προοπτικές του χώρου της Άμυνας για την δημιουργία ανταγωνιστικών προϊόντων μέσω της έρευνας και της καινοτομίας εντάσσοντάς τον στον βασικό αναπτυξιακό σχεδιασμό. Παράλληλα το μέγεθος της συνδρομής του ΥΠΕΘΑ στην εξασφάλιση βιώσιμης ανάπτυξης, μέσω των δράσεών του στους τομείς της κλιματικής αλλαγής (αεροπυρόσβεση - δασοπυρόσβεση, συνδρομή σε λοιπές φυσικές καταστροφές), της διαχείρισης του μεταναστευτικού, της πρόσφατης υγειονομικής κρίσης (αεροδιακομιδές, νοσοκομεία) και της ασφάλειας εφοδιασμού με την πρόσφατη ενεργοποίηση Εργοστασίων για την παραγωγή υγειονομικού υλικού αναδεικνύουν την ανάγκη σημαντικής αύξησης της χρηματοδότησης του από το ΕΠΑ. Πρέπει να επισημάνουμε ότι τα ειδικά προγράμματα του άρθρου 130 του Ν.4635/19 που δύναται να χρηματοδοτήσουν τα ανωτέρω προγράμματα , χαρακτηρίζονται κυρίως από τον έκτακτο χαρακτήρα τους και δεν υποστηρίζουν σε έναν ώριμο στρατηγικό και αναπτυξιακό προγραμματισμό που υλοποιεί το ΥΠΕΘΑ Για τους ανωτέρω λόγους προτείνουμε στις προτεραιότητες του στόχου της Έξυπνης Ανάπτυξης να προστεθεί μία νέα προτεραιότητα που θα αφορά την Άμυνα και την Ασφάλεια, με πρόβλεψη πιστώσεων σύμφωνα με τα σχόλια μας στην κατανομή του προϋπολογισμού .