Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:"ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ, ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ"ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣΣχόλιο του χρήστη Χάρης Τσορμπατζούδης | 25 Νοεμβρίου 2020, 12:41
Άρθρο 75 Αυξομειώσεις εργασιών – Νέες εργασίες Ο μηχανισμός, αυξομειώσεων εργασιών, είναι εστία καθυστέρησης των έργων, παραγωγής διαφθοράς και εργαλείο εκβιασμού των οικονομικών μονάδων χωρίς επαρκείς διασυνδέσεις, ενώ ενισχύει αθέμιτα τις οικονομικές μονάδες με διασυνδέσεις. Όταν η οικονομική μονάδα που εκτελεί το έργο έχει δυνατότητα να μειώσει υπο- κοστολογημένες εργασίες και να αυξήσει υπερ-κοστολογημένες, στην ίδια ομάδα εργασιών, μπορεί να μεταβάλλει το ποσοστό κέρδους επί 2 ή και επί 5, προσφέροντας ελλιπέστερο του προβλεπόμενου έργο. Για το λόγο αυτό οι επί έλαττον εκτελεσθείσες ποσότητες, σε ποσοστό άνω του 10% πρέπει να ακολουθούν διαδικασία έγκρισης ίδια με αυτή των επί πλέον ποσοτήτων, η δε μειωμένη αξία πάντα να διαγράφεται από τη σύμβαση, και να όχι να χρησιμοποιείται, σε άλλες εργασίες. Ο μελετητής του έργου πρέπει να αιτιολογεί, και να αποδέχεται ως αναγκαίες όλες τις αυξομειώσεις άνω του 10%. Οι αυξομειώσεις αυτές πρέπει να μειώνουν με ένα συντελεστή απομείωσης την αμοιβή του μελετητή, για να υπάρχει οικονομική επίπτωση σε μία πρόχειρη μελέτη. Στα συνήθη έργα, ή τα συνήθη τμήματα έργων, τα υπερκείμενα τμήματα και στην ανωδομή, πρέπει να εκτελούνται οι μελέτες και οι επιμετρήσεις να αφορούν μόνο την ορθή εκτέλεσης της μελέτης, χωρίς επίδραση των ποσοτήτων στην αξία. Οι αναλυτικές τιμές του προϋπολογισμού της μελέτης θα εφαρμόζονται μόνο για αιτιολογημένες αυξομειώσεις άνω του 5%, και δεν θα αφορούν το κυρίως έργο. Το απόλυτο αλγεβρικό άθροισμα των αυξομειώσεων, θα πρέπει να αποτελεί ποιοτικό στοιχείο του μητρώου του μελετητή, ή της αξιολόγησης του αν πρόκειται για ΔΥ, του κατασκευαστή, και του επιβλέποντα, του προϊσταμένου της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, και του τεχνικού διευθυντή της Προϊσταμένης Αρχής. Σωρεία έργων με ίδιο ανάδοχο στην ίδια υπηρεσία παρουσιάσουν συστηματικές υπερβάσεις στο όριο του 50%, συχνά με σημαντικές μειώσεις επιλεγμένων εργασιών, ενώ οι ανταγωνιστές του παραμένουν εντός του 9% βελτιώνοντας το μέσο όρο, και αυτό δεν μπορεί να μετρηθεί και να αποδοθεί σε κανένα. Φυσικά οι χρόνοι δημοσιότητας όλων των έργων πρέπει να διπλασιαστούν, για υπάρχει επαρκής προ-συμβατικός χρόνος ο ανάδοχος να επισκεφθεί τον τόπο του έργου και αναγνώσει επαρκώς τη μελέτη του. Οι Υπηρεσίες πρέπει να δώσουν περισσότερο χρόνο στη ορθή μελέτη των έργων την οποία όμως όταν καταστεί σύμβαση, απλώς θα την εκτελούν, κερδίζοντας ποιότητα χρήμα, εξοικονομώντας προσωπικό και ενισχύοντας τον υγιή ανταγωνισμό. Χ. Τσορμπατζούδης πρώην Διευθυντής Επίβλεψης Έργων Δυτικής Ελλάδας Π.Α. πρώην Προϊστάμενος Γραφείου Επίβλεψης Έργων Θράκης Π.Α.